Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Az „ifo Intézet” jelentése szerint egy kereskedelmi háború, valamint az EU és Németország leválasztása Kínáról csaknem hatszor annyiba kerülne Berlinnek, mint a Brexit. A német légierő vadászgépei részt vesznek a ma kezdődő ausztrál hadgyakorlaton, amely az Egyesült Államokkal szövetséges euroatlanti és csendes-óceáni katonaság közötti kapcsolatok növekvő tendenciájának része a Kínával növekvő geopolitikai feszültségek közepette. Káncz Csaba jegyzete.

Világunk állapota egyre hasonlóbb 1938-hoz. Egy agresszív hatalom Európában megkísérli szomszédja annektálását, miközben kereskedelmi és határviták lobbannak be szerte a világon.

A Pártlap figyelmeztetése

A kínai kommunista párt szócsöve tegnap szerkesztőségi állásfoglalásában figyelmeztetett: „Lehet, hogy kereskedelmi háború tör ki Kína és Európa között? Ez egy veszélyes téma, amelyet az európai - köztük a németországi - közvéleményben igencsak felpörgettek”.

A lap kiemeli: „Az egymást kiegészítő ipari lánc és a nagy gazdasági kölcsönös függés miatt magától értetődő, hogy a kereskedelmi háborúnak nem kellett volna komoly témává válnia Európa Kína-politikai vitájában. Egyes médiák azonban fejreállt világot festettek az európaiaknak, miszerint Kína és Európa nagy gazdasági függése nem osztalék, hanem "kockázat" a kontinens számára, míg mások szerint Európának fel kell készülnie a Kínával való konfliktusra.”

A pártlap éles figyelmeztetést intéz Berlin irányába: „Az európai gazdaság, különösen a német gazdaság erősen külgazdaság-orientált, amit a gazdasági globalizáció általános trendje határoz meg. Ezt Európa megragadta, és így teljes mértékben kihasználta az előnyöket. Az „ifo Intézet” jelentése szerint egy kereskedelmi háború, valamint az EU és Németország leválasztása Kínáról csaknem hatszor annyiba kerülne Berlinnek, mint a Brexit.”

Lehet kereskedelmi háború Kína és Európa között? Fotó: Depositphotos
Lehet kereskedelmi háború Kína és Európa között? Fotó: Depositphotos

Peking természetesen tudja, hogy ki a felbujtó: „Az elmúlt években az Egyesült Államok erős vonzerőt gyakorolt ​​Európára a fontos geopolitikai kérdésekben. Az eredmény az, hogy az USA profitált, míg Európa visszaesett. De Európa nem az Egyesült Államok egyik szövetségi állama. Ezt a fontos tényt az európaiak nem hagyhatják figyelmen kívül, különben könnyen beleeshetünk egy kifejezetten Európának ásott nagy gödörbe.” – zárja a gondolatsort a befolyásos lap.

Drága kereskedelmi háborúk

A müncheni „ifo Intézet” a napokban bemutatott egy tanulmányt, amely egy eszkalálódó gazdasági háború különböző forgatókönyveit számolja ki. Az intézet rámutat, hogy az elemzés statikus modellen alapul, és nem tud mindenféle megfontolhatatlant figyelembe venni; a várható veszteségekre vonatkozó előrejelzéseket ezért a valós kár „alsó határaként” kell alkalmazni.

A nyugati államok és Kína közötti átfogó kereskedelmi háború esetén a Szövetségi Köztársaságnak gazdasági teljesítményének legalább 0,76 százalékos visszaesésével kellene számolnia. Ha a kereskedelmi háború más „tekintélyelvű” államokra is átterjed, a német gazdasági teljesítmény 1,69 százalékkal vagy még ennél is nagyobb mértékben összeomlana.

A német légierő szimbolikus lépése

Nos, Berlin minden jel szerint már megtette geopolitikai tétjeit.  A német légierő sugárhajtású vadászgépei ugyanis részt vesznek a ma kezdődő ausztrál „Pitch Black” hadgyakorlaton, amelyekben 17 nemzet erői vesznek részt. Mindez az Egyesült Államokkal szövetséges atlantista és csendes-óceáni  katonaság közötti kapcsolatok növekvő tendenciájának része a Kínával növekvő geopolitikai feszültségek közepette. Németország a „Rapid Pacific” bevetésén hat Eurofightert, 200 főt, három A330-as többcélú tankerszállítót és egy A400M szállítórepülőgépet küld Ausztráliába, Japánba és Dél-Koreába gyakorlatokra – közölte az ausztrál védelmi minisztérium.

A háromhetes ausztrál gyakorlaton 2500 személy és körülbelül 100 repülőgép vesz részt Ausztráliából, Kanadából, Franciaországból, Németországból, Indiából, Indonéziából, Japánból, Malajziából, Új-Zélandról, Hollandiáról, a Fülöp-szigetekről, Szingapúrról, Dél-Koreáról, Thaiföldről, az Egyesült Arab Emírségekből, az Egyesült Királyság és az USA-ból. Az Ausztrál Királyi Légierő szerint „Németország, Japán és a Koreai Köztársaság most először vesz részt teljes körűen”.

De a tágabb háttér a kelet-ázsiai gazdaságok egyre növekvő importja, és különösen Kína kérlelhetetlen felemelkedése ipari, technológiai és katonai szempontból. Ez utóbbi folyamatot megdöbbenéssel nézik a keleti, nyugati és déli demokratikus fővárosokban.

Valójában a „Nyugat” kifejezés elavultnak tűnik, mivel az Egyesült Államokkal szövetséges demokratikus kormányok Ausztráliában, Japánban és Dél-Koreában fokozzák védelmi kapcsolataikat és kapcsolataikat az Egyesült Államokkal szövetséges európai demokratikus kormányzatokkal.

A NATO egyre gyakrabban emlegeti Kínát politikai tájékoztatóiban. Ausztrália, Japán, Új-Zéland és Dél-Korea vezetői – a szervezet történetében először – kaptak meghívást idén a madridi NATO-csúcsra.

Tavaly pedig, óriási meglepetésre, a csendes-óceáni hatalom, Ausztrália megállapodást kötött az Egyesült Királysággal és az Egyesült Államokkal, hogy az „AUKUS” partnerség keretében nukleáris tengeralattjárókat biztosítson számára. Ezt a fejleményt széles körben úgy értékelték, hogy Kína ellen irányul, bár kétséges, hogy 2030 előtt szállítanak majd tengeralattjárókat.

Ennek ellenére az AUKUS az Egyesült Királyságnak új behatolást kínált a régióban. Ez a lábnyom tovább bővülhet, amint a londoni BAE és a tokiói Mitsubishi közösen tervezik saját országaik következő generációs lopakodó vadászgépeit: a júliusi Farnborough Air Show-n bejelentették, hogy „közös koncepcióelemzést” végeznek.

Ezek a védelmi megállapodások és egy másik, Szöul és Varsó között megkötött több milliárd dolláros fegyverüzlet világosan megmutatja a fegyverek/felszerelések szabványosításának előnyeit a védelmi-ipari együttműködésben.

Berlin egyre keményedő vonalvezetése

A német külügyminisztérium két éve hozta nyilvánosságra az ország első geopolitikai stratégiáját az Indo-csendes-óceáni térségre vonatkozóan. A 40 oldalas dokumentum révén Németország lett Franciaország után a második európai állam, amely hivatalos stratégiát tesz közzé az egyre forrongóbb térséggel kapcsolatban. Berlin az új kurzus szerint „aktív hozzájárulást” ígér a régió nemzetközi politikai rendjének fenntartásához.

Annegret Kramp-Karrenbauer védelmi miniszterként tavaly májusban látogatta meg Guam csendes-óceáni szigetét.  A szigetet uraló amerikai Andersen légitámaszpontnak kulcsszerepe lehet egy esetleges Kína elleni katonai konfliktusban.

Berlin számára nem kis kereskedelmi kockázattal jár az új, konfrontatívabb kurzus Peking irányába. Több német óriási cég számára már Kína a legnagyobb külföldi piac. A BMW és a Daimler új autóeladásaik harmadát, az Infineon és az Adidas teljes forgalmuk ötödét Kínában bonyolítják, a Volkswagen esetében ez több, mint 40 százalék.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ettől az adattól aligha lesz népszerűbb a kormány
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 2. 06:33
Érkezik a bizonyíték a gazdaság állapotáról.
Makro / Külgazdaság Trump szerint India elengedné a vámokat, de már késő
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 19:55
Az amerikai elnök szerint az ország elkésett.
Makro / Külgazdaság Mit nekünk Barátság vezeték? Szijjártó Péter nagy bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 13:22
2027 végéig elkészül egy hazai vezetékszakasz.
Makro / Külgazdaság Tovább közelíti a 600 forintos szintet a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 12:09
Keddtől bruttó 2 forinttal emelkedhet a gázolaj nagykereskedelmi ára, amit a kutak beépíthetnek az árazásukba. A városi és az autópálya szélén lévő benzinkutak között óriási árkülönbség lehet.
Makro / Külgazdaság Nem Trump, hanem a Legfelsőbb Bíróság dönt a vámokról
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 10:47
Egyelőre 7-4 arányban vesztésre áll Donald Trump vámjainak ügye a kerületi bíróságon, az elnöknek hat hete maradt a fellebbezésre.
Makro / Külgazdaság Éves mélyponton az ipari termelői árak emelkedése
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 08:35
A termelői árak 4,5 százalékos éves emelkedése jobban néz ki a januári 9,1 százaléknál. Az energiaipari export azonban felfele húzza a számokat.
Makro / Külgazdaság A tévénézők leválnának az orosz kőolajról, Hernádi Zsolt nem
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 08:06
A százhalombattai finomítót csak katasztrófa esetére teszik képessé más típusú olaj feldolgozására. Ha leállna a Barátság kőolajvezeték, napi 170 tartálykocsi üzemanyagot kellene máshonnan beszerezni.
Makro / Külgazdaság „Az uzsorázás itt is működik” – helyszíni riport Nagyecsedről
Vámosi Ágoston | 2025. szeptember 1. 07:13
Hogyan lehet megélni abban a megyében, ahol a nettó átlagkereset még ma is csak 355 ezer forint? Mi lesz azzal a környékkel, ahol a lakók egyharmada 15 év alatti gyerek, és azokkal az emberekkel, akik felnőttként tanulnak meg írni? A Klasszis Médiához tartozó laptársunk, az Mfor a Felzárkózó települések kormányprogram legnagyobb városában járt.
Makro / Külgazdaság Rövidesen lehull a lepel a kormány gazdaságpolitikai eredményeiről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 31. 11:51
A KSH minden nap jelentős makrogazdasági mutatószámokat közöl a jövő héten. Többek között a második negyedévi növekedés részletes számait.
Makro / Külgazdaság Subway helyett Subjoy – mi lett a nyugati gyorséttermekkel Oroszországban?
Elek Lenke | 2025. augusztus 31. 06:13
Az oroszországi Subway a közelmúltban jelentette be, hogy meg kell változtatnia több mint száz kávézója és étterme nevét. Az orosz vendéglátásban hasonló folyamat játszódik le, mint a kiskereskedelemben: a nagy nyugati márkák kivonulása új stratégiákat – átkereszteléseket, franchise ügyleteket – igényel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG