6p

Bár a legnépszerűbb márkák kivonultak Oroszországból, termékeik továbbra is ott vannak a polcokon.

Coca-Colát szállító teherautók gurulnak át a határon Oroszországba, a turisták a Zara legújabb kollekcióival megrakodva térnek vissza külföldről, a helyi online piacterek pedig raktárkészletet halmoznak fel az IKEA legújabb bútoraiból. Lehet, hogy a nyugati márkák elhagyták Oroszországot, de a termékeik nem.

Annak ellenére, hogy az európai, észak-amerikai és japán vállalatok az ukrajnai események miatt kivonultak Oroszországból, ebből az orosz fogyasztók csak igen keveset érzékelnek, noha a szállítási idők valóban hosszabbak lehetnek, és egyes termékek drágábbak.

A fő változás csak a szállítási útvonalakat érintette, így az áruk döntő többsége továbbra is elérhető az interneten és a boltokban egyaránt. A vásárlóknak csak tudniuk kell, hol keressék.

Bár van törekvés a „Made in Russia” felé való elmozdulásra, nagyon nehéz lesz rávenni az embereket az orosz kólára. Fotó: Depositphotos
Bár van törekvés a „Made in Russia” felé való elmozdulásra, nagyon nehéz lesz rávenni az embereket az orosz kólára. Fotó: Depositphotos

Fontos kiemelni, hogy az érintett termékek túlnyomó többsége nem tartozik szankciók hatálya alá, így az ezekkel történő nemzetközi kereskedelem legális. Moszkva pedig örömmel engedi be őket, bármilyen útvonalon is érkezzenek.

A világmárkák folyamatos elérhetősége mutatja, hogy a vállalatoknak mekkora kihívást jelent az ellátási láncok ellenőrzése, amikor kilépnek egy piacról.

A Zara a belarusz fővárosból, Minszkből

A Zara tulajdonosa, a spanyol Inditex bezárta 502 oroszországi üzletét, miután Moszkva csapatokat küldött Ukrajna lerohanására, majd eladta azokat az egyesült arab emírségekbeli székhelyű Daher Groupnak.

Most a kis volumenű import és az online eladók tartják életben őket az országban, derült ki a Reuters hat nagy online piactér áttekintéséből és egy tucatnyi vevővel és eladóval folytatott beszélgetéséből.

A 32 éves Albina tavaly nyáron egy üres bőröndöt vitt Minszkbe, és 24 órával később 33 ezer rubel (442 dollár) értékű, Inditexhez tartozó Zara, Bershka és Massimo Dutti márkájú ruhákkal tért vissza, amelyeket magának és barátainak vásárolt.

Míg a legtöbb nyugati márka, amely leállította oroszországi tevékenységét, kivonult Fehéroroszországból is – amely Moszkva hűséges szövetségese –, az Inditex ezt nem tette meg.

Albina elmondta, hogy Párizsban és Dubajban is vásárolt már ruhákat, és online értékesítők hálózatát is használta.

„Vannak oldalak az Instagramon, a Telegramon, és vannak ismerőseim, akik Európába, Isztambulba vagy Dubajba költöztek. Összegyűjtik a megrendeléseket, mondjuk Isztambulban, 15–30 százalékot vesznek le jutalékként, aztán ideszállítják őket, te pedig fizetsz a szállításért” – mondta.

A tavalyi erős rubel és a gyenge török líra az orosz vásárlóknak kedvezett. A többi között ennek eredménye, hogy a kisebb, magánszállításokkal foglalkozó orosz CDEK Forward Törökországból érkező áruforgalma meghétszereződött. Ugyanakkor a cég más szállítási útvonalai is jól teljesítettek: a teljes forgalma megháromszorozódott, bevétele pedig megduplázódott, amelynek 80 százaléka ruházati cikkekből származott.

„Ezt a kereskedelmet úgy kell elképzelni, mintha személyesen elmenne egy New York-i Zara üzletbe, ott vásárolna valamit, és azt továbbküldené a moszkvai barátainak” – mondta Ismailova.

Online piacterek

Mivel az ellátási láncok megszakadtak, Oroszország legalizálta az úgynevezett párhuzamos importot, ami lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy a védjegy tulajdonosának engedélye nélkül hozzanak be termékeket külföldről. Az e-kereskedelmi oldalak az importált áruk széles skáláját árulják, emellett pedig gyakran még hirdetik is, hogy külföldről hozzák a termékeket.

A piacvezető Wildberries az Inditex márkák régi árukészletét értékesíti, és közel 17 ezer terméket tart saját Zara-katalógusában. Egy Inditexhez közeli forrás szerint ez olyan árukészlet, amely már akkor Oroszországban volt, amikor az Inditex felfüggesztette ottani tevékenységét.

A Wildberries és más hasonló online piacterek, például az Ozon és a Yandex Market egyik állandó nyugati terméke a Coca-Cola, amelyet gyakran hangsúlyozottan importáltként hirdetnek, hogy a vásárlók tudják, hogy az az eredeti.

Míg a Coca-Cola Co. tavaly leállította az italok gyártását és forgalmazását Oroszországban, mások importálják azokat, a dobozokon és palackokon lévő címkék szerint Európából, Kazahsztánból, Üzbegisztánból és Kínából.

Ennek a gyakorlatnak az egyik furcsasága, hogy ily módon az árak eltérőek. Az egyik moszkvai szupermarketben három különböző áron árulták a dobozos Coca-Colát, aszerint, hogy Dániából, Lengyelországból vagy Nagy-Britanniából importálták.

Import a „baráti országokból”

Noha gyorsan kiépültek az új kapcsolatok, és továbbra is nagyjából minden elérhető, azonban, mint mindig, most is a vásárló az, aki többet fizet ezekért a kellemetlenségekért. A cégek észlelik is a „kereslet megugrását” az Oroszországgal szomszédos országokban, ahonnan a legtöbb párhuzamos import történik. A legkevésbé sem áll érdekükben azonban, hogy bármit is tegyenek ez ellen” – mondta Ram Ben Tzion a Publican digitális átvilágítási platform vezérigazgatója.

Azok a „baráti” országok, melyek nem vezettek be szankciókat, felpörgették az Oroszországba irányuló exportot, melyet a kereskedelmi adataik is mutatnak. Oroszország maga már nem tesz közzé ilyen adatokat.

Kína és Oroszország kereskedelme tavaly rekordot döntött, 1280 milliárd jüan (186 milliárd dollár) volt, míg Törökország Oroszországba irányuló exportja 61,8 százalékkal 9,34 milliárd dollárra, Kazahsztáné pedig 25,1 százalékkal 8,78 milliárd dollárra ugrott.

A helyzet fonákja, hogy az informális szállítási útvonalak miatt több rossz minőségű áru kerülhet Oroszországba, mivel a szabályozó és felügyeleti hatóságok elveszítették a kontrollt.

Replikák

Néhány márka évek óta küzd a másolatokkal és az engedély nélküli importtal. Eközben a Coca-Cola orosz riválisai növelték a palackozási kapacitást és új kóla italokat dobtak piacra.

A svéd bútoripari óriás, az IKEA eladta részvényeit a Yandex Marketnek, amikor elhagyta Oroszországot. A Yandex Market szerint a korábban az IKEA áruházakon keresztül árut értékesítő beszállítókat közvetlen kapcsolatba hozza a vásárlókkal.

Emellett a korábbi beszállítók is üzleti lehetőséget láttak abban, hogy enyhén módosított IKEA-termékeket értékesítsenek más néven. Az egyik már most is hirdet egy ágyneműkészletet, amelyet ARUA néven emleget. Bár az orosz cégek számára ezzel új lehetőségek nyílnak, a nyugati márkákhoz való ragaszkodás akadályozhatja a helyi termelés fellendítésére irányuló erőfeszítéseket.

„Idővel a piaci erők az oroszok által megszokott termékeket ismét a piacra terelik, és bár van törekvés a „Made in Russia” felé való elmozdulásra, nagyon nehéz lesz rávenni az embereket az orosz kólára” – véli Ben Tzion.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
Makro / Külgazdaság Ha a legsötétebb jóslatok jönnek be, durva infláció vár ránk
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 15:27
Az izraeli-iráni háború miatt komolyabban megugrott az olajár, egyes jóslatok 100-120 dolláros hordónkénti árat sem tartanak kizártnak. Munkatársunk a Trend FM reggeli műsorának vendége volt – a témák között a plázastop szigorítása is szerepelt.
Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
Makro / Külgazdaság Rábólintott a kiárusításra Donald Trump, de az elemzők aggódnak az acélipari óriási miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 10:36
Zöld utat kapott a US Steel felvásárlása, de az amerikai kormány megőrzi a befolyását.
Makro / Külgazdaság Bajban a Boeing, de a távoli jövőt még optimistán látják
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 09:19
A kereslet csak kicsit fog csökkenni, de a saját teljesítményére vonatkozó előrejelzéseit lejjebb csavarta a cég.
Makro / Külgazdaság Félelmetes jelentés: egyre több a nukleáris fegyver a világban
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 08:52
Véget ér a nukleáris arzenálok csökkentésének korszaka a kutatóintézet szerint.
Makro / Külgazdaság Harcias hangulatban szállt repülőre Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 07:53
Nem hagyja elvenni az orosz energiát.
Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG