4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén végleg letaszíthatja a reklámköltés arannyal kivert trónjáról a televíziót az internet. A növekedés lassulhat, de stabil.

Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű nemzetközi szakmai szervezet hazai tagszervezetének vezetője szerint évek óta a digitális reklámköltés növekszik a legnagyobb mértékben világszerte, így hazánkban is. Még a 2014-es Reklámtorta bemutatása kapcsán írtuk, hogy 2015-ben akár meg is előzheti a régóta élen álló televíziós szegmenst is.

A tavalyi 49,47 milliárdos összes online költésből a 38 százalékos legnagyobb szeletet kihasító display-hirdetések piacától növekedést várnak, ha ennek mértéke nem is lesz kiugró. A 34 százalékos részesedést felmutató, keresőkön megjelenő hirdetéseknél a korábbi évek lassuló növekedési trendjének folytatását prognosztizálják.

Idén is jó eredményt várnak az apróhirdetéseket, az árösszehasonlító és az aukciós oldalakat magában foglaló listing-szegmenstől, amely tavaly 33 százalékos növekedéssel minden hatodik online hirdetési forintot elvitt, a mobileszközök terjedésével pedig a tavaly 147 százalékkal bővülő, az online hirdetési bevételek 10 százalékát felszívó mobilreklám erősödését jelzik előre.

Kérdésesnek nevezte, hogy kitart-e az e-mail hirdetések piacának tavalyi, 51 százalékos növekedése. Ennek hátterében akkor az állhatott, hogy új szereplők megjelenése pezsdítette fel ezt a szegmenst, amely az összbevétel 3 százalékát adja.

Meddig nőhet?

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült a digitális reklámozás, amely a 2000-ben becsült 900 millió forinttal szemben tavaly 49,47 milliárdos bevételt könyvelhetett el. De egyre közelít az a pillanat, amikor már nem magában a médiapiac digitalizációja generál jelentős növekedést, az online költések pedig elérik azt a maximális piaci részesedést, ahonnan már csak a teljes piac növekedése mellett várható komolyabb bővülés. Persze, lehet, hogy ez majd csak hosszú-hosszú évek múlva történik meg – jegyezte meg.

Novák Péter megemlítette: a reklámozás legnagyobb felhajtó ereje a belső fogyasztás, ha ez emelkedik, ennél nagyobb mértékben bővül a hirdetési piac, de ha csökken, akkor is erősebb a negatív hatás. Az online reklámpiac legnagyobb költéseit pedig továbbra is a bank-, a jármű- és a távközlési szektor adja, de folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem szerepe is, és mind több cég erősíti digitális kereskedelmi, ügyfélszolgálati platformját.

Kommunikálni azért még vasárnap is lehet

Szavai szerint a vasárnapi zárva tartás közvetlenül nem érinti bevételeiket, hiszen „kommunikálni vasárnap is érdemes”, ugyanakkor a szektor szereplői érdeklődéssel várják, milyen módon változnak a reklámadó szabályai.

Novák Péter jelezte: számos más szereplőhöz hasonlóan az IAB is azt pártolja, hogy vezessék ki a reklámadót, amely ugyanakkor erősen progresszív sávos volta miatt nem érintette drasztikusan a hazai online piacot.

A „viszonylag egységes” mérték bevezetése viszont érintheti a költéseket, és jelentős terhet jelentene a szektor szereplőinek, versenyhátrányba hozva a hazai szereplőket, miközben a tavalyi online költések majdnem felét már tavaly is globális szereplők vitték el, zömében a Google és a Facebook.

Hátra sodort minket a válság

Novák Péter elmondta, a válság 2008-as kitörése előtti években a nagy márkák elsősorban tévékben hirdettek, de szántak pénzt a kísérletezésre, így az internetre is, amely fél évtizede már a reklámbüdzsék kötelező eleme. És ha pluszpénzük van hirdetésre, ma már a prioritáslista elején az online áll – tette hozzá.

Példaként említette, hogy a válság éveiben sem csökkentek az internetes reklámköltések, legfeljebb a bővülés mértéke vált egy időre visszafogottabbá, de 2014-ben már 20 százalékos növekedést mértek.

Az országon belüli regionális különbségekről szólva Novák Péter elmondta, hogy ilyen adatokkal felmérésük nem rendelkezik, ez a kimaradó digitális reklámköltés nagyságrendje százmilliókban lehet mérhető.

Megemlítette: Magyarország elvesztette 2006-ig meglévő regionális előnyét; nálunk jobb pozícióba került a négyszer ekkora, jóval nyitottabb, kísérletezőbb lengyel és a szintén pénzbővebb cseh piac; „az elmúlt hat-hét évben ezek a piacok, utolértek bennünket, sőt az egy főre jutó költések tekintetében el is léptek mellettünk”.

A nagy innováció Amerikából vagy Nyugat-Európából érkezik, „amely cégek Kelet-Európában gondolkodnak, azok értelemszerűen először Lengyelországba jönnek el, és ha ott befogadó a közeg, márpedig befogadó, akkor innen terjeszkednek tovább” – magyarázta Novák Péter.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek az euróövezetből, mi történt a kiskereskedelemmel?
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:11
Stagnálás és növekedés is volt.
Makro / Külgazdaság Megint zsebrevágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:37
Pedig előzetesen 80 milliárddal is megelégedett volna. A kamatokkal is lejjebb lehetett kicsit menni.
Makro / Külgazdaság Megint változik a benzinár pénteken
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:08
Sőt, a gázolajé sem marad ugyanannyi.
Makro / Külgazdaság Foghatják a fejüket az építőiparban érdekeltek az euróövezetben
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 11:29
A legnagyobb pozitívumnak a csökkenés csökkenését lehet értékelni.
Makro / Külgazdaság Ennyit tudott teljesíteni Orbán Viktor a béremelésre vonatkozó ígéreteiből
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 11:14
13 helyett 11 százalékra futotta, de legalább a miniszterelnök rémálma nem vált valóra.
Makro / Külgazdaság Egyre nagyobb pácban Ursula von der Leyen: Orbán Viktor is csak csettinthet arra, amit a tervére kapott
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 10:46
A belga miniszterelnök nem sokat udvariaskodott az Európai Bizottság Ukrajna támogatását célzó terveivel kapcsolatban.
Makro / Külgazdaság A tarkóján érezheti Magyar Péter Orbán Viktor leheletét – nagy a változás a Medián legújabb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 09:46
A bizonytalanok és a kisebb pártok szavazói körében aratott a leginkább a regnáló miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Továbbra sem csak Orbán Viktor dugja a botot az uniós küllők közé az ukrán mentőcsomag ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 09:12
Továbbra sincs megegyezés Ukrajna uniós támogatásáról, a belga kormány aggodalmait sem sikerült eloszlatni. Sűrű két hete lesz az uniós diplomatáknak.
Makro / Külgazdaság A magyarok lecserélik a ruhatárat – életjelet adott a kiskereskedelem
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 08:30
Főként a nem élelmiszer-kiskereskedelem bővülésének köszönhetően növekedett a kiskereskedelmi forgalom októberben – a ruhaüzletekben és az illatszereknél nőtt leginkább a forgalom.
Makro / Külgazdaság Elég lesz? A kormány eldöntötte, hány vendégmunkás érkezhet jövőre
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 08:14
Se több, se kevesebb? Tavalyhoz képest biztos.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG