4p
Idén végleg letaszíthatja a reklámköltés arannyal kivert trónjáról a televíziót az internet. A növekedés lassulhat, de stabil.

Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű nemzetközi szakmai szervezet hazai tagszervezetének vezetője szerint évek óta a digitális reklámköltés növekszik a legnagyobb mértékben világszerte, így hazánkban is. Még a 2014-es Reklámtorta bemutatása kapcsán írtuk, hogy 2015-ben akár meg is előzheti a régóta élen álló televíziós szegmenst is.

A tavalyi 49,47 milliárdos összes online költésből a 38 százalékos legnagyobb szeletet kihasító display-hirdetések piacától növekedést várnak, ha ennek mértéke nem is lesz kiugró. A 34 százalékos részesedést felmutató, keresőkön megjelenő hirdetéseknél a korábbi évek lassuló növekedési trendjének folytatását prognosztizálják.

Idén is jó eredményt várnak az apróhirdetéseket, az árösszehasonlító és az aukciós oldalakat magában foglaló listing-szegmenstől, amely tavaly 33 százalékos növekedéssel minden hatodik online hirdetési forintot elvitt, a mobileszközök terjedésével pedig a tavaly 147 százalékkal bővülő, az online hirdetési bevételek 10 százalékát felszívó mobilreklám erősödését jelzik előre.

Kérdésesnek nevezte, hogy kitart-e az e-mail hirdetések piacának tavalyi, 51 százalékos növekedése. Ennek hátterében akkor az állhatott, hogy új szereplők megjelenése pezsdítette fel ezt a szegmenst, amely az összbevétel 3 százalékát adja.

Meddig nőhet?

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült a digitális reklámozás, amely a 2000-ben becsült 900 millió forinttal szemben tavaly 49,47 milliárdos bevételt könyvelhetett el. De egyre közelít az a pillanat, amikor már nem magában a médiapiac digitalizációja generál jelentős növekedést, az online költések pedig elérik azt a maximális piaci részesedést, ahonnan már csak a teljes piac növekedése mellett várható komolyabb bővülés. Persze, lehet, hogy ez majd csak hosszú-hosszú évek múlva történik meg – jegyezte meg.

Novák Péter megemlítette: a reklámozás legnagyobb felhajtó ereje a belső fogyasztás, ha ez emelkedik, ennél nagyobb mértékben bővül a hirdetési piac, de ha csökken, akkor is erősebb a negatív hatás. Az online reklámpiac legnagyobb költéseit pedig továbbra is a bank-, a jármű- és a távközlési szektor adja, de folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem szerepe is, és mind több cég erősíti digitális kereskedelmi, ügyfélszolgálati platformját.

Kommunikálni azért még vasárnap is lehet

Szavai szerint a vasárnapi zárva tartás közvetlenül nem érinti bevételeiket, hiszen „kommunikálni vasárnap is érdemes”, ugyanakkor a szektor szereplői érdeklődéssel várják, milyen módon változnak a reklámadó szabályai.

Novák Péter jelezte: számos más szereplőhöz hasonlóan az IAB is azt pártolja, hogy vezessék ki a reklámadót, amely ugyanakkor erősen progresszív sávos volta miatt nem érintette drasztikusan a hazai online piacot.

A „viszonylag egységes” mérték bevezetése viszont érintheti a költéseket, és jelentős terhet jelentene a szektor szereplőinek, versenyhátrányba hozva a hazai szereplőket, miközben a tavalyi online költések majdnem felét már tavaly is globális szereplők vitték el, zömében a Google és a Facebook.

Hátra sodort minket a válság

Novák Péter elmondta, a válság 2008-as kitörése előtti években a nagy márkák elsősorban tévékben hirdettek, de szántak pénzt a kísérletezésre, így az internetre is, amely fél évtizede már a reklámbüdzsék kötelező eleme. És ha pluszpénzük van hirdetésre, ma már a prioritáslista elején az online áll – tette hozzá.

Példaként említette, hogy a válság éveiben sem csökkentek az internetes reklámköltések, legfeljebb a bővülés mértéke vált egy időre visszafogottabbá, de 2014-ben már 20 százalékos növekedést mértek.

Az országon belüli regionális különbségekről szólva Novák Péter elmondta, hogy ilyen adatokkal felmérésük nem rendelkezik, ez a kimaradó digitális reklámköltés nagyságrendje százmilliókban lehet mérhető.

Megemlítette: Magyarország elvesztette 2006-ig meglévő regionális előnyét; nálunk jobb pozícióba került a négyszer ekkora, jóval nyitottabb, kísérletezőbb lengyel és a szintén pénzbővebb cseh piac; „az elmúlt hat-hét évben ezek a piacok, utolértek bennünket, sőt az egy főre jutó költések tekintetében el is léptek mellettünk”.

A nagy innováció Amerikából vagy Nyugat-Európából érkezik, „amely cégek Kelet-Európában gondolkodnak, azok értelemszerűen először Lengyelországba jönnek el, és ha ott befogadó a közeg, márpedig befogadó, akkor innen terjeszkednek tovább” – magyarázta Novák Péter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
Makro / Külgazdaság Lehullt a lepel, Matolcsy Györgyék léptek
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:01
Kedden ismét kamatdöntő ülést tartott a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, ahol változtattak a jegybanki alapkamaton.
Makro / Külgazdaság Aki gázzal fűt, örülhet az új prognózisnak
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 11:55
Ursula von der Leyen szerint lejjebb mehetnek a gázárak. 
Makro / Külgazdaság Meglepetés született az eurózónában
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 11:11
A vártnál jóval kedvezőbben alakult az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye áprilisban, aminek a hatására a kompozit beszerzésimenedzser-index is a becsültnél jobb lett annak ellenére, hogy a feldolgozóipar teljesítmény tovább romlott. 
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter 25 ezer munkahelyet ígér
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 10:35
A kínai cégek hatbillió forintért ruháznak be Magyarországon Szijjártó Péter külügyminiszter szerint. 
Makro / Külgazdaság A magyar útra lépnek a franciák, jön a bolti szigor
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 09:22
Sokat várnak Franciaországban attól, hogy a kormány kötelezi a kiskereskedőket az áruzsugorítások feltüntetésére. Ez a burkolt áremelés jó ideje bosszantja az áruházak vásárlóit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG