Az 1990-ben kezdődő privatizációs lázban sokáig nem talált a gyönyörű palota vevőre, mígnem, sok éves bezárás után, 2006-ban nyílt meg itt az olasz Boscolo csoport luxusszállodája. 2020 januárjában a Värde Partners továbbadta a portfóliót a francia Covivio csoport szálloda üzletágának, a Covivio Hotels Groupnak, akik a spanyol NH Hotels Groupot bízták meg a szállodák üzemeltetésével. Az NH Hotels 2020. június 1-jétől Anantara márkanévre nevezte át a szállodát, amelyet most az Eventrend Group üzemeltet.
Kávéház nélkül nincs irodalom – mondta anno Márai Sándor, akinek mondatát a szálloda honlapján is olvashatjuk. Művelődéstörténeti jelentőségű volt a földszinten működő kávéház, amely a 20. század első harmadában alakult irodalmi és művészeti asztaltársaságai, az itt dolgozó írók és költők révén örökre bevonult a magyar kultúrtörténelembe. De a hatvanas években is nyüzsgő irodalmi élet zajlott itt. Előfordult, hogy az újságíró valamelyik asztalnál írta meg a másnapi vezércikket, a főpincér meg vitte le a házban működő nyomdába a kéziratpapírt, hogy az a lap címoldalán megjelenjen.
Azzal, hogy 2006-ban megváltozott a palota rendeltetése, nyilvánvaló lett, hogy más lesz a profil. A mai üzemeltető, az Eventrend Group – őrizvén a hagyományokat – számos kulturális és irodalmi programot szervez a New York falai között.
.Küldetésünknek éreztük és érezzük ma is, hogy az irodalom, a művészet és a kultúra visszatérjen és jelen legyen napjainkban is a New York Kávéházban – emelte ki Körössy Zoltán, az Eventrend egyik alapító-tulajdonosa. – Bár az ilyen programok nem kecsegtetnek profittal, de fontosnak érezzük, hogy a mai közönség is megismerhesse a klasszikus kávéházi életérzést. Rendeztünk bárzongorista versenyt, kiírtunk irodalmi pályázatokat, még 2013-ban megalapítottuk a Művészpáholyt, amely a Covid miatt leállt, a jelenlegi átépítések miatt várunk az újra indítással.
A művészeti esteken minden alkalommal különleges témákat elemeznek a vendégek és a meghívott szakemberek. Rendezvényenként több száz érdeklődő kísérte végig a látogatók szeme előtt kibontakozó beszélgetéseket, illetve a „művész asztalok” átadását is. Minden alkalommal egy központi téma köré gyűjtve invitálnak alkotókat, a hazai szellemi élet kiváló képviselőit. Rendszeresen tartanak középiskolásoknak rendhagyó irodalom órát, a Nyugatosok világát taglalva.
A közelmúltban több orgánum is hírül adta, hogy 800 ezer euróért fejlesztik tovább a világ legszebb kávéházát. Ennek célja, felhasználása érdekelt most elsősorban, amelynek jó része úgy tudom, konyhatechnológiára lesz fordítva. Körössy Zoltán és Nagy Gábor, az Eventrend Group alapító-tulajdonosai válaszoltak a kérdéseimre.
Személyes tapasztalataim szerint olykor egy jó séf többet ér, mint akármilyen csodasütő – a turisták egyébként sem azt nézik, milyen hátul a konyha. De az is igaz, hogy 16 év nagy idő.
A 800 ezer eurónyi beruházás a New York Palota minden egyes területét érinti. A fele teszi ki a konyhai beruházás összegét, a másik felét a vendégek által használt eszközök, bútorok, kiegészítők beszerzésére fordítjuk. Ebből az összegből jut majd a munkaruházatra, egyes fogyóeszközök pótlására, a reggeli kínálat és a szobaszerviz megújítására, valamint a bankettek területére is. Valójában ez sokkal több annál, mint technológiai beruházás. A konyhai háttér a munkaerő szempontjából is fontos, nem mindegy, milyen körülmények, milyen felszereltség között kell munkatársainknak dolgozniuk.
Ez a ház, újkori 16 éve tartó korszakában sosem tartozott a legnépszerűbb, a belföldieket is vonzó divatos helyek közé, mint ahogyan ez a szállodai éttermekre általában jellemző, márpedig az a jó étterem, a gasztropápák szerint, ahol a helybéliek szeretnek ebédelni, vacsorázni. De a kávéházba bejutáshoz is kint kell sorba állni, bent meg ide-oda tologatnak, ültetgetnek-irányítanak a pincérek, mintha a Pizza Hutban lennénk. Ezt nem nagyon kedvelik a magyarok. Ráadásul minden a külföldiekre van építve, ami nem igazán rokonszenves. Tehát, miért nem lehet odaülni, ahová valaki akarja?
Ha nem így tennénk, teljes anarchia alakulna ki. Hozzánk óránként 200 vendég lép be. A világ más tájain is van hasonló gyakorlatra példa. A New York Kávéház turisztikai ikonná vált Magyarországon, elsősorban a külföldiek számára. Éves szinten több mint 600-700 ezer látogatója van, ebből 50 ezer a magyar vendég. A Világ Legszebb Kávéháza nemzeti büszkeségünk, látogatószámban vetekszik a legnagyobb hazai turisztikai nevezetességekével, és az országimázs szempontjából is kiemelkedő fontossággal bír. Ide nem kell hozni a turistákat, mert a Budapestre látogató külföldiek úgy gondolnak rá, mint egy „kötelezően” megtekintendő helyre, mindenképpen ki szeretnék próbálni, megnézni. Úgy gondoljuk, erre mindannyian büszkék lehetünk, mert jó hírét viszi az országnak, épített örökségünknek, a kávéházi kultúránknak, a vendéglátásunknak. Szerintem legyünk büszkék arra, hogy a külföldiek szemében ez egy kifejezetten népszerű helyszín.
Az 50 ezerben bizonyára a rendezvényeken résztvevők is benne vannak, akik nem maguk választják ki a helyszínt, ők tehát nem spontán betérők… Felteszem, most különösen nem lesz olcsó a New York Palota, és nemcsak az infláció miatt, hiszen óriási beruházást-befektetést kell majd „ledolgozni.” Vagy tévedek?
A New York alapvetően nem olcsó hely, az átlagfogyasztás személyenként 19 euró. Vagyis mindazt, amit az élő zene, a Világ Legszebb Kávéháza és a mögötte lévő gasztronómiai élmény nyújtani tud, ennyiért tudhatják magukénak a vendégeink.
Ki most a New York Palota tulajdonosa?
A Covivio francia ingatlanfejlesztő. Az üzemeltetését az Anantara szállodavállalat brand neve alatt az Eventrend Group végzi. Az Anantara a Minor lánc tagja, amelynek több mint 500 szállodája van számos országban a világon.
Hogyan akarják megújítani az étlapot?
A kávéház étlapkínálata kipróbált, már 10 éve (kisebb-nagyobb változtatásokkal) jól beváltan működik. A készülő White Salon - amely a háztömb első emeleti, Osváth utcai oldalára esik - kortárs, magyar konyhát vivő, leisure dining étterem lesz. Az Átriumban és a Poet Bárban snackekkel és kisebb fogásokkal operáló kortárs nemzetközi és magyar konyha üzemel. A bárban hazai alapanyagokra épülő koktélkülönlegességek készülnek majd.
Mikor nyitnak, az új konstrukció jegyében?
A kávéház, a bár és az Átrium étterem nyitva van, a White Salon várhatóan a nyár folyamán nyílik meg.
Kinek szól majd a ház? Rendezvényeknek? Turistáknak? Vagy marad egy XXI. századi luxus zárvány a körúton, a Blaha Lujza téri, retro aluljáró szomszédságában?
A palota továbbra is azoknak szól, akik egy történelmi helyen szeretnék megtapasztalni a polgári kávéházi kultúra élményét. Természetesen fontos szegmens a rendezvény turizmus, hiszen az épületben 22 rendezvényterem található.
Azt láttam a Facebookon és a szaksajtóban is, hogy sok munkavállalót keresnek.
Ez így igaz, a pandémia előtt a már 30 éve működő cégcsoportunkban 800-an dolgoztunk, a válságot 400 kollégával éltük túl. Most viszont már, legnagyobb örömünkre, 850-es létszámmal működünk. A végcél az, hogy meghaladjuk az ezer főt. Emiatt folyamatosan toborzunk, hogy az újra nyitó helyeken is legyen elég munkatársunk.