A politikus közölte: a Budapest költségvetését meghatározó koncepciót tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés akár már december 16-17-én is, ha felveszik a tárgysorozatba, de más forgatókönyv is elképzelhető. Legkésőbb azonban februárban a közgyűlés megszavazza a költségvetést - mondta.
A 25,5 milliárdos csökkenésből az utolsó évet alapul véve 7,5 milliárdot tesz ki az, hogy az adóerő-képesség utáni elvonások mértékét az állam 25 százalékkal növeli 2010-ben. A fejlettebb régiók eddig vissza tudták igényelni annak az összegnek a 25 százalékát, amelyet előző évben elvontak tőlük a fejletlenebbek megsegítésére, abban az esetben, ha azt beruházásokra fordították. Ez a lehetőség most megszűnt - mutatott rá.
Egyszeri kiesést okoz ugyan, de a 2010-es évet érinti az is, hogy ezentúl központosítva szedik be az iparűzési adót. Ennek következtében - az utólagos elszámolás miatt - ebből az adónemből nem lát semmit Budapest jövőre, a 2009-es befizetéseket minden bizonnyal csak 2011-ben kapja meg, ami újabb mintegy 10 milliárdos mínuszt eredményez - magyarázta a főpolgármester-helyettes.
Ikvai-Szabó Imre hozzátette: ugyancsak csökkent az önkormányzati intézmények fenntartására szánt állami normatíva, ami mintegy 5 milliárdos csökkenést jelent számukra. További, hozzávetőleg 3 milliárdos elvonás a fővárosi büdzsében az, hogy eddig pályázati úton adott pénzt az állam útfelújításra Budapestnek, ez a lehetőség viszont 2010-re megszűnt. Budapestnek most is folyamatban van egy hároméves útfelújítási programja, amelynek folytatására most így nincs forrás. Azzal is számolnak, hogy az idegenforgalmi bevételük is csökken majd 2010-ben - fogalmazott.
Azon túlmenően, hogy az állami költségvetés a fenti 25,5 milliárdos összeget elvonta, további 40 milliárd forintnyi összegben maga a főváros is végrehajt 2010-ben megszorításokat - fűzte hozzá.
Mint mondta, a csaknem 90 milliárdnyi adósságállományt maga előtt görgető BKV "állami alulfinanszírozottságát" is meg kell szüntetni 2010-ben. A közlekedési vállalatnak az évi 32,5 milliárdos normatív támogatáson és jegyár-kiegészítésen túl 30 milliárdos állami támogatást kellene kapnia, amiről még folynak az egyeztetések a kormányzattal. Emellett a főváros az eddigi 10 milliárdos tőkepótló támogatáson felül 2010-ben 5 milliárddal, 2011-től pedig 10 milliárddal járul hozzá a BKV fenntartásához.
A hiány a BKV esetében azért lép fel, mert Nyugat-Európában alapvetően négy lábon áll a helyi közlekedés támogatása: a jegyvásárlás mellett állami, városi és regionális finanszírozás járul hozzá fenntartásukhoz. A BKV-nál azonban hiányzik a regionális támogatás, ezért van szükség további állami összegre - mondta.
Budapest adósságállományáról elmondta: 2006 óta nominálisan csökkent, jelenleg 150 milliárd forint körül van, kamatokkal együtt 2010-ben 18,2 milliárdot kell törleszteni. Idén szeptemberig 1,1 milliárd forintnyi új hitelt vettek fel, miközben 12,9 milliárdot fizettek vissza. Az adósságállományt tehát a főváros "kordában tudja tartani" - összegezte a főpolgármester-helyettes.
Vizsgálóbizottság néz körül a BKV-nál
Döntöttek: mégsem emelhet árat a BKV
Drágul a víz, a szemét és a csatorna, de nem fogjuk érezni
Eddig csak csúszik a Margit híd: 2011-re lesz kész
Ingyenessé válhat a budapesti parkolás
MTI