Nem sikerült megállapodnia a határozatlan idejű sztrájkot tartó szakszervezetek vezetőinek és a BKV menedzsmentjének a kollektív szerződésről a keddi megbeszélésen sem, az érdekképviseletek folytatják a sztrájkot - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője.
A BKV új ajánlatot nem tett, a szakszervezetek pedig nem tudnak engedni álláspontjukból, mert - mint azt Nemes Gábor elmondta - nincsenek plusz követeléseik. Azokat a juttatásokat szeretnék megtartani, amiket eddig a kollektív szerződés biztosított. A tárgyalásokat szerda délelőtt folytatják.
Kifejtette: a menedzsment nem készült új állásponttal, tehát a szakszervezetek azon javaslatát sem fogadták el, amely 700 millió forintot tudna megtakarítani éves szinten a tavalyi költségvetéshez képest. Szerintük ennyi megtakarítást hozna a hidegről melegétkezési utalványra való átállás, illetve a nyugdíjpénztári kötelezettségek fizetése.
Nemes Gábor elmondta azt is: feljelentést tettek a rendőrségen ismeretlen tettes ellen közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése, valamint közüzem megzavarása és veszélyeztetése gyanújával. Bírósághoz fordulnak továbbá sztrájktörés miatt is, mivel szerintük nincs joga a munkáltatónak más szolgáltatóktól sofőröket alkalmazni. Kérték, hogy betekintést nyerhessenek a Bajnai Gordon kormányfővel kötött megállapodásba is - tette hozzá.
Sztrájk lesz egész nap, ingyen parkolóról ne is álmodjunk Demszky: nincs alapja a sztrájkolók követeléseinek A Tesco megkerüli a BKV-sztrájkot Sztrájk alatt is tilos a buszsáv! |
Kocsis István, a BKV vezérigazgatója kedd délelőtt sajtótájékoztatón azt mondta: nem tehet újabb ajánlatot az érdekképviseleteknek. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat. Ha ilyet tenne, azzal - mint fogalmazott - eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. Nem vállalhat olyan kötelezettségeket, amelyekre nincs fedezet - hangsúlyozta.
Nem ezért kapott a BKV 22 milliárdot
A budapesti ügyekért felelős kormánybiztos szerint sztrájk nélkül is rendezhető a szakszervezetek és a menedzsment vitája. Horváth Csaba az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében arra kérte a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) menedzsmentjét és a kollektív szerződés aláírását akadályozó szakszervezeteket, hogy érdekvitájukat az utasok cserbenhagyása nélkül, a sztrájk eszközének mellőzésével folytassák le.
BKV-botrány: mára is jutott két gyanúsított |
Horváth Csaba felidézte, hogy a kormány részéről a BKV-nak nyújtott többlettámogatás keretén belül 17,3 milliárd forint fordítható konszolidációra, hosszú távú átalakításra, fenntartható, költséghatékony működésre, 5 milliárd forint pedig hitelkiváltásra. Hozzátette: a sztrájk első napján és a tárgyalások újabb fordulójával kapcsolatban fontos emlékeztetni minden érintett felet arra, hogy a közlekedési vállalat nem azért kapott több mint 22 milliárd forintot az adófizetők pénzéből, hogy a megállókban hagyja az utasokat. Horváth Csaba azt is kérte, hogy azok a budapestiek, akik ezt megtehetik, saját autójukkal is segítsék a megállókban kényszerűen várakozókat; elsősorban az időseket, betegeket és a kisgyermekkel várakozókat.
"Bocsánat"
Elnézést kérünk Budapest lakosságától, el kell hinniük, hogy a sztrájk nem ellenük van, a járművezetők el vannak keseredve és elfogyott a lojalitásuk a BKV-val szemben - mondta a közlekedési vállalat székháza előtt tartott keddi sajtótájékoztatóján Apáthy István, a KDOE elnöke. (Ma a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet is elnézést kér a légi utasoktól a ferihegyi sztrájk okozta kellemetlenségek miatt.)
Mint fogalmazott, ezt a lépést meg kellett tenni, mert a dolgozók az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb bércsökkenését kell, hogy elszenvedjék a megszűnő kollektív szerződés miatt. Emlékeztetett: Horváth Csaba volt főpolgármester-helyettes 13 százalékos bérnövekedésről beszélt, ezzel szemben az egyesület számításai szerint egyes dolgozóknak 2-3 hónapos nettó fizetéskiesést kell elszenvedniük.
BKV: egyre több BKV-járat indul el |
Az egyesület elnöke szerint nem elsősorban a BKV vezetését tartják felelősnek a kialakult helyzetért. Hozzátette: veszélyessé vált az a gyakorlat, hogy a politika irányítja a szakmát. "Mi azt szeretnénk, ha a BKV-t most már nem a politika irányítaná, hagyná, hogy politikamentesen tudjon dolgozni" - fogalmazott.
Kitért arra is: kollégáik azt tapasztalták a telephelyeken, hogy rendőrségi kamerás autók álltak a bejárat elé, a kamerák befelé irányultak, illetve a telephelyek környékén rendőrségi mikrobuszok jelentek meg. Szerinte demokráciában ez nem elfogadható.
Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese szerint elkerülhető lett volna a sztrájk a BKV-nál, ha az érdekképviseletek elfogadják a menedzsment ajánlatát és a részletkérdéseken külön vitatkoznak, így viszont mindkét fél, valamint az utasok számára is előnytelen, hogy nem állapodtak meg.
A szakszervezetek ragaszkodtak ahhoz, ami a múltban kiharcolt járandóságuk volt, de ezt a BKV már nem tudja finanszírozni, hitelt pedig erre nem tud felvenni - mondta Bolla Tibor. Hozzátette: további költségmegtakarítással (amelyet a menedzsment a bértárgyalás keretében kívánt megvitatni) biztosíthatók lennének a szakszervezetek követelései. Ennek hiányában azonban a követelések fedezete egyelőre nem látszik.
Az eddiginél is kevesebb buszjárat közlekedik a fővárosban - közölte a BKV kedden, nem sokkal délután négy óra előtt. A közlemény szerint a 122-es és a 95-ös busz sem közlekedik. A 2-es villamosok vonalán kevesebb a szerelvény, ezért a követési időköz megnövekszik, csakúgy, mint a 990-es buszoké. A 83-as trolipótló autóbusz gyakrabban, körülbelül 20 perces követési időközzel közlekedik. |
Demszky Gábor főpolgármester azt kéri a BKV szakszervezeteitől, hogy kössék meg a kollektív szerződést, amely éves szinten, átlagosan 500 ezer forinttal többet biztosít a cég munkavállalói számára, mintha a munka törvénykönyve alapján kapnák a juttatásukat.
A főpolgármester közölte: azért nem lehet ingyenessé tenni a parkolást a jelenlegi helyzetben, mert több a főváros útjain a gépkocsi és biztosítani kell a "forgást" a parkolóhelyeken.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság mindent megtesz a fővárosi közlekedés folyamatosságának, a közlekedés rendjének fenntartása érdekében. Külön felhívták a figyelmet arra, hogy a főváros területén lévő buszsávok használatára a hatályos jogszabályok a sztrájk idején is érvényben vannak, így azokat csak az arra jogosult járművek vehetik igénybe.
A keddi BKV-sztrájk alatt szinte minden megrendelésüket teljesíteni tudták a fővárosi taxi társaságok, szerda reggelre azonban előrendelést csak korlátozott számban vesznek fel. Az MTI által megkérdezett társaságok egyaránt arra bíztatták munkatársaikat: vállaljanak hosszabb munkaidőt kedden, hogy ki tudják elégíteni az esti és a reggeli csúcsidőben érkező megrendeléseket. |
A BKV többi, Pest megyei településeket érintő járatának közlekedése egyelőre szünetel, ennek ellenére nem tapasztalható az agglomerációban nagyobb fennakadás. A fődiszpécser szerint főként azért, mert jó néhány településen - például Gyálon, Diósdon vagy Budakeszin - a BKV és a Volánbusz közös megállóiban az utóbbi társaság járművei felveszik az embereket.
Na és mi lesz a bérletekkel?
A Fidesz szerint valószínűleg nem lenne szükség sztrájkra a közösségi közlekedési cégeknél, ha ezek a vállalatok nem szocialista kifizetőhelyként működtek volna az elmúlt években. Egész más lenne a helyzet a BKV-nál, ha az MSZP - megbízási szerződések és végkielégítések címén - nem tolt volna ki talicskán milliárdokat a cégtől - olvasható az ellenzéki párt közleményében. |
A KÖFE szerint a Fővárosi Közgyűlést is komoly felelősség terheli a kialakult helyzet miatt, a fogyasztói jogok semmibe vételét jelenti a jegy- és bérletárak 2010. februártól hatályos emelése. Az egyesület felszólítja a Fővárosi Közgyűlést, vonja vissza korábbi áremelő döntését, és térjen vissza a korábban hatályos árakra.
A civil fogyasztóvédelmi szervezet közleményében idézi Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa korábbi állásfoglalását, amely szerint "az állampolgárok számára jogbizonytalanságot okoz az a helyzet, amikor nem tudják, milyen tömegközlekedési eszközzel tudnak eljutni munkahelyükre, iskolájukba, vagy akár az orvoshoz. Ugyanakkor a kárviselés szabályai sem nevezhetők polgárbarátnak, például a közlekedési sztrájk miatt fel nem használható jegyek, bérletek tekintetében."
Van ahol visszaesett, van ahol nőtt a boltok forgalma
A CBA üzlethálózatában visszaesett a forgalom a BKV sztrájk hatására, míg a Spar üzleteiben nem okozott csökkenést, a Tesco áruházaiban pedig a szokottnál többen vásárolnak - mondták el az MTI-nek a három társaságnál.
Drasztikusan visszaesett, várhatóan 30-40 százalékkal elmarad a keddi forgalom egy átlagos naphoz képest a sztrájk miatt - mondta Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője. Hozzátette, hogy minden üzletet ki tudtak nyitni, mert a dolgozókat mikrobuszokkal és személygépkocsikkal szállították a munkahelyekre. A kommunikációs vezető elmondta, hogy a peremkerületekben kicsit jobb a helyzet, de a belső kerületekben a boltok forgalmát nagyon visszavetette, hogy az irodai dolgozók közül sokan nem jutottak be a munkahelyükre.
A Tescónál úgy érzékelik, hogy az emberek, akik valamilyen oknál fogva nem jutottak be munkahelyükre, vásárlással töltik szabadidejüket, ugyanis a hétköznapit meghaladó forgalom van a budapesti és a Budapest környéki Tesco áruházakban - mondta Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak Zrt. szóvivője.
Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország szóvivője azt mondta, hogy üzleteikben egyelőre nem tapasztaltak forgalom-visszaesést. Ugyanakkor megjegyezte, hogy ha több napig elhúzódik a munkabeszüntetés a fővárosi közlekedésben, az kiszámíthatatlanná teheti a boltok forgalmát.
BKV-botrány: két újabb vezetőt gyanúsítanak - és még nincs vége
Este 10-ig kiderül, lesz-e holnap BKV-sztrájk
BKV: legyen elég az ajánlott béremelés!
Hogy megy holnap dolgozni? Készülhet a BKV-sztrájkra
Kinek intézett még végkielégítést Szalainé?
MTI