1p
Ma sem sikerült megállapodnia a szakszervezetek vezetőinek és a BKV menedzsmentjének a kollektív szerződésről, így a sztrájk folytatódik. A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete elnézést kért a budapestiektől a BKV-sztrájk okozta kényelmetlenségekért hangsúlyozva: a munkabeszüntetés nem ellenük irányul
Elnézést kért a budapestiektől a BKV-sztrájk okozta kényelmetlenségekért a Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete (KDOE), hangsúlyozva: a munkabeszüntetés nem ellenük irányul.

Nem sikerült megállapodnia a határozatlan idejű sztrájkot tartó szakszervezetek vezetőinek és a BKV menedzsmentjének a kollektív szerződésről a keddi megbeszélésen sem, az érdekképviseletek folytatják a sztrájkot - mondta Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője.

A BKV új ajánlatot nem tett, a szakszervezetek pedig nem tudnak engedni álláspontjukból, mert - mint azt Nemes Gábor elmondta - nincsenek plusz követeléseik. Azokat a juttatásokat szeretnék megtartani, amiket eddig a kollektív szerződés biztosított. A tárgyalásokat szerda délelőtt folytatják.

Kifejtette: a menedzsment nem készült új állásponttal, tehát a szakszervezetek azon javaslatát sem fogadták el, amely 700 millió forintot tudna megtakarítani éves szinten a tavalyi költségvetéshez képest. Szerintük ennyi megtakarítást hozna a hidegről melegétkezési utalványra való átállás, illetve a nyugdíjpénztári kötelezettségek fizetése.

Nemes Gábor elmondta azt is: feljelentést tettek a rendőrségen ismeretlen tettes ellen közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése, valamint közüzem megzavarása és veszélyeztetése gyanújával. Bírósághoz fordulnak továbbá sztrájktörés miatt is, mivel szerintük nincs joga a munkáltatónak más szolgáltatóktól sofőröket alkalmazni. Kérték, hogy betekintést nyerhessenek a Bajnai Gordon kormányfővel kötött megállapodásba is - tette hozzá.

Sztrájk lesz egész nap, ingyen parkolóról ne is álmodjunk
Demszky: nincs alapja a sztrájkolók követeléseinek
A Tesco megkerüli a BKV-sztrájkot
Sztrájk alatt is tilos a buszsáv! 
A tárgyalásokat szerda délelőtt 10 órakor folytatják, a sztrájkot nem függesztik fel, de a munkabeszüntetés az éjszaki buszokat nem érinti
- mondta. Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója a tárgyalások után azt mondta: nem áll módjukban újabb ajánlatot adni. A sztrájktörők alkalmazásáról annyit mondott: a BKV törvényes keretek között alkalmaz másodállásban gépkocsivezetőket.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója kedd délelőtt sajtótájékoztatón azt mondta: nem tehet újabb ajánlatot az érdekképviseleteknek. Felelős vezetőként nem hajlandó arra, hogy kollektív szerződésben rögzítsenek bér jellegű juttatásokat. Ha ilyet tenne, azzal - mint fogalmazott - eladósítaná a kormánnyal kötött megállapodás után fejlődési pályára álló BKV-t. Nem vállalhat olyan kötelezettségeket, amelyekre nincs fedezet - hangsúlyozta.


Nem ezért kapott a BKV 22 milliárdot

A budapesti ügyekért felelős kormánybiztos szerint sztrájk nélkül is rendezhető a szakszervezetek és a menedzsment vitája. Horváth Csaba az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében arra kérte a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) menedzsmentjét és a kollektív szerződés aláírását akadályozó szakszervezeteket, hogy érdekvitájukat az utasok cserbenhagyása nélkül, a sztrájk eszközének mellőzésével folytassák le.

BKV-botrány: mára is jutott két gyanúsított

"A budapesti közlekedés megbénítására nincsenek észérvek, hiszen mára megteremtődött az esély a BKV helyzetének stabilizálására, amelynek következtében a dolgozók munkafeltételei és anyagi helyzete folyamatosan javulhat" - írta a kormánybiztos. Kifejtette: a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedését is biztosító BKV ügyében tavaly év végén megkezdődött a rendteremtés, a működés és a finanszírozás problémáinak megoldása.   

Horváth Csaba felidézte, hogy a kormány részéről a BKV-nak nyújtott többlettámogatás keretén belül 17,3 milliárd forint fordítható konszolidációra, hosszú távú átalakításra, fenntartható, költséghatékony működésre, 5 milliárd forint pedig hitelkiváltásra. Hozzátette: a sztrájk első napján és a tárgyalások újabb fordulójával kapcsolatban fontos emlékeztetni minden érintett felet arra, hogy a közlekedési vállalat nem azért kapott több mint 22 milliárd forintot az adófizetők pénzéből, hogy a megállókban hagyja az utasokat. Horváth Csaba azt is kérte, hogy azok a budapestiek, akik ezt megtehetik, saját autójukkal is segítsék a megállókban kényszerűen várakozókat; elsősorban az időseket, betegeket és a kisgyermekkel várakozókat.


"Bocsánat"

Elnézést kérünk Budapest lakosságától, el kell hinniük, hogy a sztrájk nem ellenük van, a járművezetők el vannak keseredve és elfogyott a lojalitásuk a BKV-val szemben - mondta a közlekedési vállalat székháza előtt tartott keddi sajtótájékoztatóján Apáthy István, a KDOE elnöke. (Ma a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet is elnézést kér a légi utasoktól a ferihegyi sztrájk okozta kellemetlenségek miatt.)

Mint fogalmazott, ezt a lépést meg kellett tenni, mert a dolgozók az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb bércsökkenését kell, hogy elszenvedjék a megszűnő kollektív szerződés miatt. Emlékeztetett: Horváth Csaba volt főpolgármester-helyettes 13 százalékos bérnövekedésről beszélt, ezzel szemben az egyesület számításai szerint egyes dolgozóknak 2-3 hónapos nettó fizetéskiesést kell elszenvedniük.
   
BKV: egyre több BKV-járat indul el
Apáthy István szerint ebben a kérdésben nem értenek egyet a szakszervezetekkel, akik 200-250 ezer forint veszteséggel számolnak. Az egyesület szerint a kis kocsikon dolgozók nettó 250-270 ezer, a nagy buszokon dolgozók 500-600 ezer forint nettó bércsökkenéssel kell, hogy számoljanak. 

Az egyesület elnöke szerint nem elsősorban a BKV vezetését tartják felelősnek a kialakult helyzetért. Hozzátette: veszélyessé vált az a gyakorlat, hogy a politika irányítja a szakmát. "Mi azt szeretnénk, ha a BKV-t most már nem a politika irányítaná, hagyná, hogy politikamentesen tudjon dolgozni" - fogalmazott.
   
Kitért arra is: kollégáik azt tapasztalták a telephelyeken, hogy rendőrségi kamerás autók álltak a bejárat elé, a kamerák befelé irányultak, illetve a telephelyek környékén rendőrségi mikrobuszok jelentek meg. Szerinte demokráciában ez nem elfogadható.

Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese szerint elkerülhető lett volna a sztrájk a BKV-nál, ha az érdekképviseletek elfogadják a menedzsment ajánlatát és a részletkérdéseken külön vitatkoznak, így viszont mindkét fél, valamint az utasok számára is előnytelen, hogy nem állapodtak meg.

A szakszervezetek ragaszkodtak ahhoz, ami a múltban kiharcolt járandóságuk volt, de ezt a BKV már nem tudja finanszírozni, hitelt pedig erre nem tud felvenni - mondta Bolla Tibor. Hozzátette: további költségmegtakarítással (amelyet a menedzsment a bértárgyalás keretében kívánt megvitatni) biztosíthatók lennének a szakszervezetek követelései. Ennek hiányában azonban a követelések fedezete egyelőre nem látszik.

Az eddiginél is kevesebb buszjárat közlekedik a fővárosban - közölte a BKV kedden, nem sokkal délután négy óra előtt. A közlemény szerint a 122-es és a 95-ös busz sem közlekedik. A 2-es villamosok vonalán kevesebb a szerelvény, ezért a követési időköz megnövekszik, csakúgy, mint a 990-es buszoké. A 83-as trolipótló autóbusz gyakrabban, körülbelül 20 perces követési időközzel közlekedik.
Bolla Tibor szerint azért rekedtek meg az álláspontok a tárgyalásokon, mert a sztrájkot bejelentő szakszervezetek tagsága erre adott felhatalmazást a vezetőiknek. Így viszont beláthatatlan, hogy mi lesz a sztrájk és a tárgyalások sikertelenségének következménye. Mindkét fél abban bízik, hogy a másik feladja az álláspontját, mert egyszer meg kell egyezni - hangsúlyozta. A BKV menedzsment azonban csak olyan üzleti modellt támogat, amelynek a fedezete biztosított - szögezte le.

Demszky Gábor főpolgármester azt kéri a BKV szakszervezeteitől, hogy kössék meg a kollektív szerződést, amely éves szinten, átlagosan 500 ezer forinttal többet biztosít a cég munkavállalói számára, mintha a munka törvénykönyve alapján kapnák a juttatásukat.

A főpolgármester közölte: azért nem lehet ingyenessé tenni a parkolást a jelenlegi helyzetben, mert több a főváros útjain a gépkocsi és biztosítani kell a "forgást" a parkolóhelyeken.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság mindent megtesz a fővárosi közlekedés folyamatosságának, a közlekedés rendjének fenntartása érdekében. Külön felhívták a figyelmet arra, hogy a főváros területén lévő buszsávok használatára a hatályos jogszabályok a sztrájk idején is érvényben vannak, így azokat csak az arra jogosult járművek vehetik igénybe.

A keddi BKV-sztrájk alatt szinte minden megrendelésüket teljesíteni tudták a fővárosi taxi társaságok, szerda reggelre azonban előrendelést csak korlátozott számban vesznek fel. Az MTI által megkérdezett társaságok egyaránt arra bíztatták munkatársaikat: vállaljanak hosszabb munkaidőt kedden, hogy ki tudják elégíteni az esti és a reggeli csúcsidőben érkező megrendeléseket.
A fővárosi agglomeráció területén
közlekedő BKV-buszok közül a sztrájk miatt csak a Budaörs és a Törökbálint felé menő járatok 50 százaléka indult útnak kedden, másutt nem szállít utasokat a BKV - közölte a cég fődiszpécsere. Mivel a járatok egy részét a Volánbusz társasággal párhuzamosan működtetik, nagyobb fennakadásokat nem tapasztaltak a megyében kedd délig - mondta Mezei László. Hozzátette: "normál" üzemmenetben Budaörsre és vissza napi 30, Törökbálint irányába napi 14 járat szállítja az utasokat, ám kedden mindkét viszonylatban fele ennyi járművet állítottak forgalomba.

A BKV többi, Pest megyei településeket érintő járatának közlekedése egyelőre szünetel, ennek ellenére nem tapasztalható az agglomerációban nagyobb fennakadás. A fődiszpécser szerint főként azért, mert jó néhány településen - például Gyálon, Diósdon vagy Budakeszin - a BKV és a Volánbusz közös megállóiban az utóbbi társaság járművei felveszik az embereket.


Na és mi lesz a bérletekkel?


A Fidesz szerint valószínűleg nem lenne szükség sztrájkra a közösségi közlekedési cégeknél, ha ezek a vállalatok nem szocialista kifizetőhelyként működtek volna az elmúlt években. Egész más lenne a helyzet a BKV-nál, ha az MSZP - megbízási szerződések és végkielégítések címén - nem tolt volna ki talicskán milliárdokat a cégtől - olvasható az ellenzéki párt közleményében.
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) azt kéri a BKV-tól, hogy hosszabbítsa meg a sztrájk idejével a 30 napos bérlet érvényességét, és felszólítja a Fővárosi Közgyűlést, vonja vissza a BKV jegy- és bérletáremelésről hozott döntését. Az egyesület MTI-hez kedden eljuttatott közleményében úgy vélekedik, hogy a 30 napos bérlet bevezetésével a BKV vállalta, hogy 30 napon át szolgáltat, ami a sztrájk ideje alatt nem történhet meg, ezért az utasokat kár éri.

A KÖFE szerint a Fővárosi Közgyűlést is komoly felelősség terheli a kialakult helyzet miatt, a fogyasztói jogok semmibe vételét jelenti a jegy- és bérletárak 2010. februártól hatályos emelése. Az egyesület felszólítja a Fővárosi Közgyűlést, vonja vissza korábbi áremelő döntését, és térjen vissza a korábban hatályos árakra.

A civil fogyasztóvédelmi szervezet közleményében idézi Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa korábbi állásfoglalását, amely szerint "az állampolgárok számára jogbizonytalanságot okoz az a helyzet, amikor nem tudják, milyen tömegközlekedési eszközzel tudnak eljutni munkahelyükre, iskolájukba, vagy akár az orvoshoz. Ugyanakkor a kárviselés szabályai sem nevezhetők polgárbarátnak, például a közlekedési sztrájk miatt fel nem használható jegyek, bérletek tekintetében."


Van ahol visszaesett, van ahol nőtt a boltok forgalma

A CBA üzlethálózatában visszaesett a forgalom a BKV sztrájk hatására, míg a Spar üzleteiben nem okozott csökkenést, a Tesco áruházaiban pedig a szokottnál többen vásárolnak - mondták el az MTI-nek a három társaságnál.

Drasztikusan visszaesett, várhatóan 30-40 százalékkal elmarad a keddi forgalom egy átlagos naphoz képest a sztrájk miatt - mondta Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője. Hozzátette, hogy minden üzletet ki tudtak nyitni, mert a dolgozókat mikrobuszokkal és személygépkocsikkal szállították a munkahelyekre. A kommunikációs vezető elmondta, hogy a peremkerületekben kicsit jobb a helyzet, de a belső kerületekben a boltok forgalmát nagyon visszavetette, hogy az irodai dolgozók közül sokan nem jutottak be a munkahelyükre.
   
A Tescónál úgy érzékelik, hogy az emberek, akik valamilyen oknál fogva nem jutottak be munkahelyükre, vásárlással töltik szabadidejüket, ugyanis a hétköznapit meghaladó forgalom van a budapesti és a Budapest környéki Tesco áruházakban - mondta Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak Zrt. szóvivője.
   
Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország szóvivője azt mondta, hogy üzleteikben egyelőre nem tapasztaltak forgalom-visszaesést. Ugyanakkor megjegyezte, hogy ha több napig elhúzódik a munkabeszüntetés a fővárosi közlekedésben, az kiszámíthatatlanná teheti a boltok forgalmát.

BKV-botrány: két újabb vezetőt gyanúsítanak - és még nincs vége
Este 10-ig kiderül, lesz-e holnap BKV-sztrájk
BKV: legyen elég az ajánlott béremelés!
Hogy megy holnap dolgozni? Készülhet a BKV-sztrájkra
Kinek intézett még végkielégítést Szalainé?

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG