A CBRE 2009 nyarán folytatott kutatásában arra kereste a választ, hogy milyen helyzetben van és milyen terjeszkedési tervekkel rendelkezik 220 vezető kiskereskedelmi cég. A jelenlegi bizonytalan gazdasági kilátások ellenére számos kereskedő optimista a következő néhány évet illetően, és stratégiájának része az új piacokra való terjeszkedés. Míg a kutatás azt mutatja, hogy az érdeklődés a fejlett nyugat-európai piacok és első osztályú lokációk irányába mozdult el, néhány kereskedő ezzel ellentétes megközelítéssel új, korábban még nem próbált piacokon keres versenyelőnyt. A 2010 végéig üzlethelyiséget kereső 200 kereskedő 56 országot jelölt meg terjeszkedési célpontként. A nyugat-európai országok a lista tíz fő célpontja közül hetet birtokolnak, a közép-kelet-európai térség a top 10-ből három helyet kapott. Lengyelországot a megkérdezettek 34 százaléka jelölte meg, így csak épp, hogy lecsúszott a dobogóról, Románia a nyolcadik, Oroszország a tizedik helyen áll. A visegrádi országok közül Csehország a 12., Szlovákia a 14., Magyarország a 16. a listán. Jövőre a kereskedők több mint háromnegyede tervezi a belépést a régió legalább egy piacára.
Habár számos kisebb európai piacot önmagában eléggé hátra soroltak a felmérésben, együttesen, régiós összesítésben alternatív földrajzi perspektíva rajzolódik ki: a kereskedők 42 százaléka nyitna egy vagy több üzlethelyiséget Délkelet-Európában, 24 százalékuk pedig egy vagy több közel-keleti és afrikai országban terjeszkedne. Ez utóbbi régióban kiváltképp az Egyesült Arab Emirátusok piacai érdekesek, és csupán 20 százaléknyi kereskedő terjeszkedne az emírségeken kívül 2010-ben. Számos kereskedőnek alapvető célja, hogy ők lépjenek be először egy piacra, és a jelenlegi gazdasági helyzetet kihasználva új, korábban nem elérhető piacokat hódítsanak meg. Ebben a gyengébb versenyhelyzet és a megfizethető ingatlanok segítik őket.
A 200 terjeszkedést tervező cég átlagosan 36,5 százaléka (73 kereskedő) több mint tíz üzlethelyiséget nyitna 2010-ben, 12,5 százalékuk (25 kereskedő) a jelen helyzetet még jobban meglovagolva akár negyvennél is több üzletet nyitna a következő évben. A skála másik oldalát tekintve a megkérdezett cégek 40 százaléka kevesebb mint öt üzlet nyitását tervezi 2010-ben.
Peter Gold, a CB Richard Ellis európai határokon átnyúló kereskedelemért felelős vezetője a kutatással kapcsolatban elmondta: "a pénzpiacok 18 turbulens hónapja után, amely mind a világot, mind a kiskereskedelmi piacot érintette, a legtöbb kereskedő visszatér a fejlett és domináns nyugat-európai piacokra, amelyek a feltörekvő piacok bizonytalanná válásával ismét vonzóvá váltak. Néhány kereskedő ezt a lehetőséget arra használja, hogy bebiztosítsa helyét a jövőbeni fogyasztói aktivitás élénkülése idejére. Mások úgy vélik, jobb, ha meghúzzák magukat, és majd ha az üzletmenet ismét stabillá válik és a fundamentumok nem változnak, folytatják előrenyomulásukat az új piacokra."
A nehéz piaci helyzet és az üzlethelyiségek új kínálata az ingatlantulajdonosok és kereskedők változó egyensúlyi viszonyának fontos részét képezi. A kereskedők elvárásai még sosem voltak ilyen nagyok, a tulajdonosoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új környezethez, így a tulajdonosok és a kereskedők együttműködése szorosabbá válik.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a kiskereskedelmi szektorban az élelmiszer- és italkereskedők tervezik 2010-ben a legnagyobb expanziót: több mint 40 százalékuk harmincnál is több új üzletet nyitna jövőre. Hasonló a ruházati cégek hozzáállása: 30 százalékuk tervezi harminc vagy több üzlet nyitását 2010-ben. Az előbbit erősíti, hogy néhány piacon - ahol ezek a kereskedők hagyományosan önálló épületekben működtek - az üres üzlethelyiségekkel rendelkező tulajdonosok kifejezetten az élelmiszer-kiskereskedőket célozzák meg, hogy vonzó feltételekkel a bevásárlóközpontokba csábítsák őket.
"Kevesebb nemzetközi kereskedő tervez a magyar piacra belépni, mint más európai országba. Magyarország még a régión belül is igen hátra szorult; itt Lengyelország az egyértelmű favorit, amelynek gazdasága és kiskereskedelmi forgalma is a legrugalmasabbnak bizonyult a válság folyamán - kommentálta Borbély Gábor, a CBRE budapesti vezető elemzője. "A magyar piaccal kapcsolatos elvárások mostanában pozitív irányban változtak, de ezt a nyáron készített kutatás még nem tükrözhette."
A kicsik után már egymást tiporják az áruházláncok
Magyarország az élen, de még sokkal tartozik
Csak nálunk pesszimisták a kkv-k
Privátbankár