Azt gondolnánk, hogy a legmagasabb nemzetközi konyhaművészeti díjjal bíró éttermek között már nincs vetélkedés, hiszen létezik egy kör a világon, amely mindegyik csillagos helyet végigjárja. De az idők múlásával új szempontok kerülnek az előtérbe. Ahogy arról az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap beszámol, idén a Sketch nevű londoni étterem lett a világ leginkább Instagram-képes csillagos helye.
Nem elég ugyanis akár több Michelin-csillagot birtokolni, ma már a közösségi médiában való szereplés is része a sikernek. Hiszen világszerte számos hely van, ahol ínyenc fogásokkal kényeztetik a vendéget, de csak néhány olyan, amely kiemelkedően népszerű az Instagramon – igaz, ez a nézőpont inkább a fiatalok szokásait veszi figyelembe, legalábbis egyelőre. Jóllehet, nem igazán jellemző, hogy ez a korosztály térne be a világ legdrágább éttermeibe.
Január elején a The Luxury Travel Book kiadta a világ 50 legjobb luxuséttermének listáját. Ma már nem elég megcsillogtatni a szakmai tudást, a vizualitás, az esztétikum is számít, jóllehet, ez nem szerepel a klasszikus Michelin-guide-ok előírásaiban, mint ahogy értelemszerűen az Instagram sem. A fine dining kínálat mellett az egyes éttermek Instagram-hashtag-jeinek megtekintése és a közösségi médiában történt említéseik alapján választották ki a vendégeket leginkább vonzó Michelin-csillagos éttermeket. Így esett a szigorúan inkognitóban működő zsűri választása a Sketch-re, egy művészeti galériát is magában foglaló londoni étteremre, mint a világ legszebb étkezési helyére.
A hely főleg a különleges árnyalatokban játszó rózsaszín étterme és avantgárd dizájnja miatt híres – állapította meg a szakemberekből álló csapat. A lenyűgöző belső terek ötvözik a művészetet és az étkezést, és magával ragadó élményt teremtenek. Rövid idő alatt több mint 95 ezer Instagram-bejegyzést gyűjtött be a #SketchLondon, amelyek mindegyike az étterem egyedülálló varázsát dicséri.
A másik sztár a Glade bár, amely úgy néz ki, mint egy elvarázsolt erdő. Pierre Gagnaire séf vezetésével az étterem legutóbb három Michelin-csillagot kapott, speciálisan összeállított ételeiért. Eredeti alapanyag-kombinációk zseniálisan vannak kitalálva – emeli ki a zsűri. „A délutáni tea esztétikája mindenképpen figyelemre méltó – olyan érzés, mintha egy csodaországba lépnénk” – mondta Susmita Baral , a Travel and Leisure szerkesztője. Nehéz nem készíteni képeket a belső enteriőrről, sőt, a mosdójáról is.
Fotó: Facebook
A gasztronómiai bulletin a New York-i Eleven Madison Parkot nevezte a második legszebb fine dining étteremnek, amely „elegáns hangulatáról és kifinomult luxusáról” ismert. A három Michelin-csillagos Madison Park 46 300 Instagram-bejegyzésnek köszönhetően szerezte meg ezt a helyet. Utána az olaszországi Osteria Francescana következik 41 200 említéssel, a párizsi Pierre Gagnaire 31 800 említéssel, a belgiumi The Jane pedig 26 700 említéssel zárta az első ötöt.
Hogy melyik város kínálja a legtöbb ínyenc étkezési célpontot? Nos, e megtisztelő cím változatlanul Tokiót illeti, amely 170 Michelin-csillagos étteremnek ad otthont, amelyek elképesztően sok, 220 Michelin-csillagot érdemeltek ki.
Ez nem csupán a legmagasabb szakmai elismerés, hanem egy életmű megkoronázása. Ha valaki elveszít egyet, akkor – főleg Franciaországban – depresszióba eshet és évekig önmarcangoló életmódot folytathat. A kelet-franciaországi Vonnas községben található Georges Blanc közel száz évvel ezelőtt kapott először csillagot, és 1981 óta folyamatosan három csillaggal büszkélkedhet – közölte a CNN-nel a 153 éves létesítmény szóvivője, de a legfrissebb hírek szerint most leminősítették, a CNN is megerősítette a Georges Blanc harmadik csillagának elvesztését.
Egy zseniális üzleti ötlet szülte
A Michelin-guide története ma már legenda. Edouard Michelin francia üzletember és testvére, André 1891-ben feltalálták a leszerelhető gumiabroncsot. Mivel a találmánynak nagy sikere lett, 1889-ben megalapították a céget a franciaországi Clermont-Ferrandban. Hogy az autósok megvegyék és minél többet használják a gumikat, kiadtak egy olyan térképet, amelyen kitűnő éttermek és hotelek szerepelnek. Ezzel próbálták meg rábírni a turistákat, hogy kitérőket tegyenek az utak mentén és használják ezeket a gumiabroncsokat.
A Guide Michelin nagyon hasznos kiadványnak bizonyult (eleinte ingyen osztogatták). Kezdetekben csak Párizs térképét és a környező városokhoz vezető autóutakat tartalmazta, ezzel segítve a sofőröket. A cég bátorította az utazókat, hogy gyűjtsenek minél több adatot az utakról és a környező hotelekről, ezekkel az információkkal aztán a későbbi kiadványokat kibővítették. Ezek a kiadványok már külön tartalmazták a Francia Autóklub által ajánlott helyeket és értékelték a szálláshelyek minőségét és ellátását. 1904-től a kalauz nemzetközivé vált, Olaszország, Svájc, Belgium, Luxemburg, Hollandia és az Egyesült Királyság is külön kötetet kapott. 1919-ben jelentek meg először a vörös borítójú könyvek, amelyek már több ország vendéglátását térképezték fel. A zöld színű Michelin könyveket a II. világháború előtt adták ki először.
A Michelin cég leányvállalata, a ViaMichelin ma már digitális formában is hozzáférhetővé teszi a térképeket és ajánlásokat. A könyvek egész Európa gasztronómiáját értékelik, 2007-ben már New York és San Francisco szállodái és éttermei is külön kiadványban szerepelnek. 2009-től az európai és amerikai piros és zöld kalauzok elérhetők lettek a Nokia Maps 3.0 szoftvert használó Nokia mobiltelefonokon. Az iPhone-tulajdonosok az Apple internetes üzletein keresztül vásárolhatják meg a programot.
A Vörös Könyv a hotelek és éttermek értékeléséhez egy szimbólumrendszert alkalmaz, amely jelöli az árkategóriájukat és a komfortosságukat. A Wikipédia szerint az éttermeket öt szempont szerint értékelik: az ételek minősége, a sütés, főzés, ízesítés tökéletessége, a konyha eredetisége, stílusa, az ár-érték arány.
Bár ebben a felsorolásban még nem szerepel, elvárás a nívós enteriőr és mint már részleteztük, ma már a közösségi médiában való szereplés is. Ennek ellenére a hivatalos megfogalmazás szerint a vizsgálat során csupán az ételeket minősítik, a felszolgálást, a teríték minőségét, a dekorációkat nem veszik figyelembe, a névtelen kritikusok (franciául inspecteur-ök) véleményezése alapján kap az étterem egy vagy több csillagot. Az inspecteur-ök évente nagyjából 250 éttermet látogatnak meg.
Senki nem viheti magával
A csillagot hivatalosan nem séfek kapják, hanem éttermek, tehát magával senki sem viheti, de az étterem sem veszítheti el, ha távozik a sztárséf. Ennek ellenére a köznyelvben elterjedt a Michelin-csillagos séf kifejezés. A csillagok elnyerése vagy elvesztése mindig nagy visszhangot kap, olykor botrányoktól sem mentesen.
A legek évente változnak, azaz, hogy ki birtokolja a legtöbb jelölést, melyik étterem kapja meg az áhított és igen ritka három csillagot. A lap a botrányhős-tévésztár szerepben is nagyot mutató Gordon Ramsay-t emeli ki, aki mára már 16 Michelin-csillag birtokosa, 1993-ban a londoni Aubergine étteremnek három év alatt két Michelin-csillagot szerzett és azóta éttermei rendre kapják a gasztronómiai elismerés legmagasabb rendfokozatát.