A kínai kereskedelmi minisztérium pénteken kiadott végleges határozatában közölte: az intézkedés az uniós, főként francia eredetű brandyimportra vonatkozó tavaly indított dömpingellenes vizsgálat lezárását követi – jelenti a Reuters.
Az új szabályozás szerint július 5-től kezdődően öt éven át akár 34,9 százalékos vámtarifát vetnek ki azon gyártók termékeire, amelyek nem vállaltak minimumáras értékesítést vagy megszegik a vállalt árszinteket. A konkrét minimumárakat azonban nem hozták nyilvánosságra.
Fotó: Wikipédia
A tárca arról is tájékoztatott, hogy visszatérítik azokat az ideiglenes vámokkal kapcsolatos letéteket, amelyeket 2024 októbere óta kellett megfizetni – ez különösen a kisebb termelők számára jelentett komoly terhet. Iparági források szerint a visszafizetés kérdése hónapok óta a tárgyalások egyik kulcspontja volt.
A Rémy Martin anyavállalata, a Rémy Cointreau közleményében úgy fogalmazott: a minimumáras megállapodás „lényegesen kevésbé büntető jellegű alternatívát” jelent, amely lehetővé teszi a kínai beruházások megerősítését is.
Nagy üzlet
A francia konyakgyártók évente mintegy 3 milliárd dollár értékű exportot bonyolítanak világszerte, és régóta panaszkodnak arra, hogy üzleti érdekeik csupán „járulékos károkként” sérülnek a Brüsszel és Peking közötti kereskedelmi feszültségekben. A konfliktus hátterében az áll, hogy az EU dömpingellenes vámokat vetett ki a kínai elektromos járművekre, válaszul a pekingi állami támogatásokra.
Kína 2023 októberében vezetett be ideiglenes dömpingellenes vámokat – akár 39 százalékos mértékben – az EU-ból érkező brandyimportra, köztük a Hennessy és a Rémy Martin márkákra is. A Cognac szakmai szervezete, a BNIC szerint a konyakexport Kínába – amely a világ legnagyobb prémium szeszesital-piaca – a vámtarifák és a kereskedelmi feszültségek hatására havi szinten akár 70 százalékkal is visszaesett.
A Reuters korábban arról számolt be, hogy a francia gyártók előzetes megállapodást kötöttek a kínai féllel a minimumimportárakról, ám Peking a végleges egyezséget ahhoz köti, hogy Brüsszel hajlandó engedményeket tenni a kínai elektromos járművek vámja kapcsán.