8p
Magyarországon járt a világ legnagyobb fintech konferenciájának "ráhangoló" eseménye, a Money 20/20 Roadshow: kiderült, nem minden arany, ami fintech, viszont a változás elkerülhetetlen. Magyarországon vannak jó próbálkozások, de igazából még a pénzügyi szektor sincs teljesen tisztában azzal, hogy mi a helyes irány.

Első alkalommal adta Budapesten a legpontosabb fintech helyzetjelentést a világ egyik legnagyobb pénzügyi-technológiai rendezvényének budapesti bemelegítő állomása, a Money 20/20 Roadshow-ja csütörtökön az MKB Bank székházában.

A középpontban valószínűleg a magyar bankszektort is teljes izgalomban tartó open banking és a digitális fizetési megoldások forradalma volt, amelyről a hazai szereplőkön túl nemzetközi szakértők is beszéltek.

Elsőként Hetényi Márk, a házigazda MKB Banktól számolt be arról, hogyan válhatnak a lomha, konzervatív bankok a friss és fiatal fintech cégekkel egyenrangú versenytársakká. Hetényi elmondta: a startupok rávilágítottak arra, hogy az ügyfelek új élményekre és magasabb minőségű szolgáltatásokra vágynak, akár mondhatnánk azt is, hogy eddig “alulszolgáltak” voltak a monopol helyzetben lévő pénzügyi szolgáltatók által.

Ám az elmúlt 4-5 év fejleményei rávilágítottak arra, hogy a bankoknak is nyitniuk kell az új trendek, az innováció felé, hiszen ma már minden egyes banki szolgáltatásra legalább 3 kis “garázscég” tud olcsóbb, gyorsabb és jobb megoldást nyújtani, ez pedig egyenlő egy bank halálos ítéletével.

Egyes szereplők ráébredtek arra, hogy ez ledolgozhatatlan hátrányt jelenthet majd, így  inkább szövetségre léptek az innovativ, digitális megoldásokat kínáló cégekkel. Minden pénzintézetnek el kell jutnia arra a pontra, amikor beismeri, hogy azt a lassú, nagy és konzervatív örökséget, amelyet eddig őrizgettek, meg kell bontani. Nem csak a belső folyamatok forradalmasítására gondol Hetényi Márk, hanem arra az érintetlen újító tehetségre is, amelyet eddig a rendszer nem vett figyelembe, pedig végig ott volt.

Egy középméretű bank számára egyértelműen jó döntés szerinte, ha partnerségre lép az innovatív cégekkel. A bank ügyfeleket tud hozni, a startup pedig azokat a digitális termékeket, amelyek kifejlesztése túl hosszú ideig tartana és túl sokba kerülne.  A megújulás viszont elkerülhetetlen, hogy egy bank digitálissá váljon, ennek négy pillére van:

  • az ügyfélélmény fejlesztése, a régi folyamatokat a modern igényekre szabni (pl. papírmentes ügyintézés),

  • adatok: az ügyfelekről szóló hatalmas adatbányán ültek eddig a bankok, kihasználatlanul,

  • az ügyintézés és a belső struktúra egyszerűsítése

  • és egy átható kulturális váltás egy digitális bank irányába.

Honnan indultunk és hova jutunk?

Imre Zsombor, a társszervező CEE Fintech ügyvezetője arról beszélt, hogy eljött a Nagy Bumm a bankok számára is, csak észnél kell lenni. Minden adott a változáshoz: a technológia, a változó fogyasztói igények, a piaci struktúra változása és a szabályozói nyomás.

Imre Zsombor - CEE Fintech. Fotó: Volom Sára

Persze hosszú út vezet még egy teljes paradigmaváltásig a bankszektorban: egyelőre például csak nagyon kevesen tudtak mit kezdeni a “személyiségzavarral”. Míg kevesebb, mint három éve még ütötték a bankok a fintecheket, addig ma már mint szövetségesre, “testvérre” kell tekinteni. Ráadásul ott a sokszor említett biztonság kérdés is, amely a digitális világban hatalmas kérdőjelet jelent a szabályozónak is és a bankoknak is. Eljött tehát a forradalom ideje, de csak a bankokon múlik, hogy lesz-e nagy bumm.

Alig van pénz abban, ha máshogy fizetsz

Chris Jones a brit PSE Consultingtól néhány példát hozott arra, hogyan alakítják át a fintech startupok a brit fizetési területet.

Európában ez a legmodernebb piac, a világon a második legtöbb kockázati tőkét itt szórták el tavaly, 783 millió dollárt, az első helyen Kína és az Egyesült Államok áll holtversenyben 6,2 milliárd dollárral.

Jones 1 milliárd dolláros cégérték feletti példákat is hozott, amelyekről néhány éve még nem is hallott senki: a Funding Circle, a Transferwise és az IHS Markit is olyan unikornisok, amelyek a fizetési szokásainkat akarják megváltoztatni.

A PSE szakértője szerint ugyanakkor szomorú tendencia, hogy a fintechekre költött tőke mindössze hat százaléka megy a fizetési megoldások innoválására, de ennek jó oka van: Jones szerint horror belépni kezdőként a piacra a nagy kártyatársaságok uralma mellet. Ugyanis a plasztikkal igazában semmi gond sincs, minden fizetési ügyletet gyorsan és kényelmesen tudunk rendezni velük bárhol a világban. Jones példának az ApplePay-t hozta, amely veszít a felhasználóiból megjelenése óta. Miért? Mert a telefon lemerül, a bankkártya viszont nem. Ebből következik az is, hogy nincs igazán nagy innovációs lehetőség, de ami még rosszabb: nincs elég pénz az üzletben.

A brit szakértő ugyanakkor pozitívnak ítéli meg a környezetet, főleg a szabályozói oldal miatt: a PSD2, a GDPR bevezetésével új lehetőségek nyílnak, de talán a brit cégekre különösen nagy hajtóerővel hat egy jó struktúra kialakításához a Brexit. A britek EU-ből történő kilépésével kapcsolatban egyébként úgy jósol Jones, hogy egyik nagy pénzügyi szereplő sem hagyja el Londont, mindössze egy EU-s országban hoznak majd létre leányvállalatokat és onnan működnek tovább az unió területén.

Nem lesz egyszerű a váltás?

Douwe Lycklama, az Innopay digitális tranzakciókkal foglalkozó cég társalapítója hasonló véleményen van, mint brit kollégája. Ők is négy fő trendet látnak, amelyek mentén fejlődnek a pénzügyi szolgáltatások:

  1. technológia: például az API, blockchain, analitika, mobil, M.I., IoT, Cloud technológiák. Ezek hatékonyabbá, olcsóbbá teszik a digitális átállást és szolgáltatást.

  2. Változó fogyasztói szokások: személyre szabott digitális szolgáltatásokat kapunk bárhol, bármin, bármikor.

  3. Ott a nyomás a fintech cégektől

  4. Folyamatosan fejlődő szabályozás

Douwe Lycklama, Innopay. Fotó: Volom Sára

Douwe szerint azonban hiába beszélünk fintech forradalomról, a piaci struktúra négy sarka (fizető fél, kereskedő, kibocsátó, számlakezelő) még mindig nincs teljes kapcsolatban egymással.

A rengeteg fejlődés mellett tehát továbbra sem menne az üzlet például a kártyakibocsátók nélkül. A szakértő megjegyzi, hogy az online fizetési folyamat egyik legfontosabb pontja, a checkout (kassza), még mindig nincs eléggé kihasználva, és nagyszerű üzleti lehetőségeket rejt az a pár másodperc, amit ott eltölt a vásárló.

Reményei szerint a PSD2 szabályozás rendet rak és sztenderdizálja a ma ezerszínű fizetési folyamatokat. Azonban az, hogy felnyitják a bankokat, nem jelenti azt, hogy minden banki felhasználói adatot ismeretlen cégek használhatnak. Minden esetben meg kell győzniük ezeknek a cégeknek a pénzintézetet, hogy érdemes őket beengedni a rendszerbe, hiszen a személyes adatokat komoly jogszabályok védenek. Douwe szerint ezek a harmadik fél által gyártott pénzügyi applikációk minden esetben kérni fogják a beleegyezésünket az adataink megosztásában: vagy egy megszokott PIN-kódon keresztül, vagy biometrikus jóváhagyással (például ujjlenyomat).

Pénzügyi paradigmaváltás: még várat magára?

Az előadások utáni panelbeszélgetés során Douwe elmondta: a bankok szempontjából mindenképp megtörtént a nagy váltás: azzal, hogy megnyitják rendszereiket a kis cégeknek, végtelen lehetőségek tárulnak fel a bankok előtt az új termékek fejlesztésében, ugyanakkor bele is simulnak ebben a végtelen kínálatba. Hetényi Márk úgy vélte, az együttműködés ezekkel a cégekkel sokkal letisztultabb lesz - legalább is a kelet-közép-európai régióban. Ami szerinte nagy előrelépés, hogy nem kell végre hatalmas pénzeket költeni az ügyfélszerzésre az együttműködések miatt.

Fotó: Volom Sára

Chris Johnes azonban nem ért egyet, szerinte még nem tartunk ott hogy paradigmaváltásról beszélhessünk, mindössze egy technológiai innovációról van szó. Szerinte ugyanazok a kockázatok még mindig benne vannak a rendszerben, mint amelyek 2008-09-ben a gazdasági válságot idézték elő. Michal Mostowik a lengyel Prudentiztől szintén úgy véli, messze van még nagy áttörés, ő a biztonsági kérdések miatt aggódik. Egyelőre még nem sikerült ezeket a digitális identitásokat úgy kezelni, hogy azzal ne lehessen visszaélni, és amíg erre sem a szabályozó, sem a pénzügyi szektor nem tud választ adni, addig nem beszélhetünk gyökeres átalakulásról. Abban a résztvevők is egyetértenek, hogy a kockázat ott van: nem tudjuk, ki van az okostelefon másik végén, emiatt pedig óriási mértékben nő a csalás lehetősége.

A négy szakértő szerint megmarad a piaci struktúra négy sarka. Hetényi szerint ugyan nagyobb lesz a kapcsolat a felek között, de nem valósul meg a teljes interkonnektivitás. A nagy szolgáltatók megpróbálják majd beépíteni a saját fintech cégeiket a rendszereikbe, ezzel növelve a partneri szálakat, de nagy szerep hárul majd a közepes méretű cégekre, amelyek közvetítenek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Leolvadtak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:26
Szerény csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Fontos változás jön az OTP fintech cégénél
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:50
Július 1-től SimplePay Zrt. néven folytatja a működést a fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. Mostantól SimplePay márkanév alatt egységesítik a vállalkozásoknak kínált digitális fizetési megoldásokat.
Pénzügyi szektor Új korszak indul a bankolásban, minden bankszámlás érintett
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:41
Elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) működésének első szakasza, amely a legkorszerűbb technológiát felhasználva, a másodperc tört része alatt képes felismerni a banki utalásokat célzó csalásokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején.
Pénzügyi szektor Meghosszabbították a kamatstopot, de szükség van rá?
Herman Bernadett | 2025. június 30. 20:14
Marad az év végéig a kamatstop. A kormány 300 ezer megmenekített családról beszél, a valóságban ennek a tizede sem szorul rá az intézkedésre. Az immár több száz milliárd forintos, nagyrészt fölösleges adósmentés összegét hasznosabban is el lehetne költeni – erről is beszélt főmunkatársunk, Herman Bernadett a Trend FM héfői adásában. 
Pénzügyi szektor Az amerikai GDP a vártnál is jobban csökkent az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 16:21
Az idei első negyedévben az eddig becsültnél jelentősebben, 0,5 százalékkal csökkent évesítve az Egyesült Államok hazai összterméke (GDP) a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai hivatala, a Bureau of Economic Analysis csütörtökön ismertetett végleges adata szerint.
Pénzügyi szektor Új adószabályok jönnek – ezeket érdemes tudni
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:21
A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett új adócsomag. A jogszabály számos, eddig veszélyhelyzeti rendeletben szabályozott előírást emelt törvényi szintre, és több ponton is módosította a már érvényben lévő adózási és számviteli szabályokat. Szakértő foglalja össze a legfontosabb változásokat.
Pénzügyi szektor Különleges engedélyt adtak a világ legrégebbi bankjának
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 16:04
Az Európai Központi Bank (EKB) feltételekkel ugyan, de engedélyezte az olasz Monte dei Paschi di Siena (MPS), a világ legrégebbi, ma is működő, 1472-ben alapított bankjának azt a tervét, hogy fölvásárolja nagyobbik versenytársát, az 1946-ban alapított Mediobanca Banca di Credito Finanziario pénzintézetet.
Pénzügyi szektor Nagy bejelentésekre készül a Hungarikum Alkusz
Herman Bernadett | 2025. június 25. 15:02
Felvásárlások, tőzsdére lépés, a közvetítői szakma presztízsének javítása, szabályozókkal való együttműködés az extraprofitadó jövőbeli helyzetéről – Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz elnök-vezérigazgatója komoly célokat tűzött ki maga elé. Az extraprofitadót kivezetné 2027-től, mert a szektorban és a biztosítókban bizonytalanság van, ami visszaveti az iparágban a fejlesztéseket. 
Pénzügyi szektor Tovább erősödik a rendkívüli összefogás: az Allianz Hungária is csatlakozott
Natív tartalom | 2025. június 24. 16:40
Egyre több hazai biztosító ismeri fel azt, hogy a jövő biztosítási szakembereinek képzése nemcsak egy vállalat belső érdeke, hanem az egész szektor versenyképességének záloga és közös felelőssége. Az Allianz Hungária csatlakozásával már öt meghatározó piaci szereplő sorakozott fel a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) átfogó, felsőfokú képzési programja mellé. A kezdeményezés célja nem kevesebb, mint a magyar biztosítási kultúra színvonalának érdemi emelése, a szakma presztízsének visszaépítése, és egy olyan tanácsadói utánpótlás biztosítása, amely képes érdemben válaszolni a jövő ügyféligényeire.
Pénzügyi szektor Global Capital: ismét Magyarország a régió legjobb kötvénykibocsátója
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 16:07
A januári 2,5 milliárd eurós kötvénykibocsátással összefüggésben az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) munkáját két szakmai díjjal ismerte el a Global Capital nemzetközi pénzügyi szaklap – tájékoztatta az MTI-t az ÁKK csütörtökön.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG