Eredmény, ügyfélszám
A K&H Bankcsoport 57,8 milliárd forint eredményt ért el 2018-ban, ami 38 százalék emelkedés az előző éves 41,8 milliárdhoz képest. A növekedés egy részét egyedi tételek adták: az ezek nélkül számított működési eredmény 53,6 milliárd forint volt, ami 28 százalékos növekedés. A biztosító 4,5 milliárd forint nettó eredménytért el, ami 57 százalékos eredménynövekedés. A banknál a hitelezési értékvesztések is jól alakultak: csökken a nemfizető hitelek aránya, jelenleg mindössze 1,8 százalék az állomány, ami kifejezetten kedvező szint.
Az ügyfélszám már közel 700 ezer (695), ez egy százalék emelkedés, azonban a rendszeres jövedelemátutalást kapó ügyfelek száma 57-ről 60 százalékra növekedett, ez 7 százalékos növekedés. Ez nagyon fontos a bank számára hisz ők azok az ügyfeleknek, akiknek a K&H a fő bankja. A banknál mind a betétek, mind a hitelek nőttek, a hitelállomány 7, betétállomány 4 százalékkal. Decemberben az újonnan folyósított fix kamatozású jelzáloghitelek aránya már 90 százalék volt.
Automatizálás, digitalizálás
A banknak több mint 200 készpénzbefizető automatája van, ezzel piacvezetők az országban. A bankhoz történő összes készpénz befizetés 59 százaléka ezeken át zajlik, csak 41 százalék a pénztárakban. Emellett bevezették a pénztármentes koncepciót: 40 fiókban, ami az összes fiók 20 százaléka, már nincs pénztár, ebben is piacvezető a bank. Ez az ügyfelek számára is kényelmes, bármikor intézhetik a befizetést, a bank munkatársai pedig fontosabb dolgokkal tudnak foglalkozni.
Ugyancsak jelentős lépés a papírmentesítés: az ügyfelek digitális formában írhatnak alá. Az ügyfelek negyede már ezt használja, 174 ezren rendelkeznek az ehhez szükséges biometrikus profillal. Emellett az egyik legfontosabb újítás a robotvezérelt személyikölcsön folyósítás, ennek keretében fél órán belül elbírálják a hitelkérelmet, és ha az pozitív, azonnal folyósítanak. Ez ráadásul nemcsak a bank ügyfelei számára elérhető szolgáltatás: bárki igénybe veheti.
Biztosító
A K&H Biztosító illeti nettó nyeresége 4,5 milliárd lett, ez 57 százalékos emelkedés. A nyereség növekedése részben a bevételnövekedésből adódott (18 százalék), és sokat segített a gyors a gazdasági növekedés, a növekvő a fogyasztás: sok az építkezés és felújítás, növekszik a járműpark, sok új autó fogy, így magas az értékesítés és kicsi a lemorzsolódás.
A kárfizetés szempontjából is jó volt az év, mivel nem voltak természeti katasztrófák, rendkívüli időjárási események. Mindez kedvező költségszint mellett jött létre, a költségek csak 3 százalékkal növekedtek, köszönhetően a digitalizációnak. A nem életbiztosítási szektor 13 százalékkal növekedett, ez elsősorban a gépjárműbiztosításból jött össze, de az életbiztosítási az életbiztosítás is jól ment, 15 százalék.
Kifejezett újdonság a teljesen digitális lakásbiztosítás, ahol mindössze három kérdést kap az ügyfél: családi háza van-e vagy lakása, mennyi az irányítószám, illetve hány négyzetméteres a lakás, majd ezek alapján azonnal ajánlatot kap az ügyfél. Emellett érdekesség, hogy a biztosítónál meglévő összes információ egy adatbázisba került, így mind az ügyfelek, mind az értékesítők egy helyen látják, mivel rendelkezik az ügyfél.
Várakozások
A Privátbankár kérdésére, hogy a következő években várható-e hasonló dinamikus eredménynövekedés, David Moucheron, a K&H Csoport vezérigazgatója, és Nik Vincke, a K&H vezérigazgatója azt válaszolta, hogy mivel tavaly több egyedi tétel is volt, így nehéz ilyen dinamikát tartani, ugyanakkor sok függ attól, hogy a robusztus magyar gazdasági növekedés és a lakossági fogyasztás emelkedése meddig lesz hasonlóan dinamikus, mint a tavalyi évben. Az is döntő, hogy alakul a kamatszint: a jegybank már többször is jelezte, hogy rövidesen kezdődhet a monetáris szigorítás, ugyanakkor erre még nem került sor. A biztosító esetében tavaly lényeges elem volt, hogy nem történt természeti katasztrófa, ennek megismétlődésére nem lehet számítani, ezért óvatosan becslés indokolt a várható eredménynövekedést illetően.