A megkeresések száma utoljára 2011. II. negyedévében volt alacsonyabb, mint a múlt év utolsó három hónapjában. A jegybank ezúttal a III. negyedévi adatokat is elemezte.
Kire panaszkodtunk a legtöbbet?
Eszerint az 1665 megkeresés 2 százalékos emelkedést mutatott az egy évvel korábbi szinthez képest. A megkeresések közül komoly figyelmeztető, hogy a 2012-es bázisadatokban még csak a megkeresek 68,6 százaléka volt a a pénzpiaci területhez köthető, addig a tavalyi III. negyedévben már több, mint 75 százalékos súlyt képvisel a felügyeletre érkezett megkeresések között az 1232 pénzpiaci felvetés.
A fogyasztóvédelmi összevetések szerint a második leggyakoribb panaszterületen, a biztosítási szektorral kapcsolatos panaszok eközben 12,2 százalékkal, 384-ről 337 darabra estek vissza, a tőkepiaci területen 16, a pénztári szektorban 11 beadványt jegyeztek fel az akkor még a PSZÁF-nál dolgozók.
A IV. negyedévben ehhez képest a pénzpiaci területen a III. negyedévi 1232-ről 1086-ra esett vissza, ami 11,9 százalékos visszaesést jelent, míg a 2012. IV. negyedévi adatokhoz képest csak kissé szerényebb, 11,6 százalékos a visszaesés. Javítani ugyanakkor számottevően nem tudott a banki terület a tavaly szeptember végi adatokhoz képest: a beadványok 74,9 százaléka továbbra is ehhez a területhez köthető.
Az év utolsó három hónapjában tavaly a 2012-es adatokhoz képest 25 százalékkal kevesebb, 301 megkeresés érkezett biztosítási témában az MNB-hez, míg a többi terület továbbra is marginális a beadványok tekintetében – 15 tőkepiaci és 12 pénztári beadványt regisztráltak.
Kevesebb a baj a bankokkal
A pénzügyi területre érkezett panaszok tekintetében ugyanakkor mind a III. negyedévhez kapcsolódóan, mind az egy évvel korábbi bázishoz képest alaposan visszaestek az év utolsó három hónapjában a bankokkal szembeni panaszok: a 3 hónap alatt befogadott 772 panasz negyedéves bázison 9,1, éves számításban ugyanakkor 14,7 százalékos visszaesést mutat.
Számottevően előretörtek ugyanakkor éves összevetésben a pénzügyi vállalkozásokkal (lízingcégekkel) kapcsolatos felügyeleti megkeresések – az MNB által regisztrált 275 beadvány 27,9 százalékkal múlja felül 2012. utolsó negyedévének adatait.
Sokan panaszkodnak a hitelek miatt
A pénzügyi területen belül természetesen a legnagyobb súlyt a hitelekkel kapcsolatos beadványok adják, az összes, a területre érkező beadvány immár 79,7 százaléka köthető a területhez. Ugyanakkor – miközben a hitelezési terület részaránya növekszik – érdekes, hogy a jelzálog-hitelekhez köthető panaszok (lakáshiteles és szabadfelhasználású jelzáloghiteles megkeresések) aránya 31,2 százalékról 30,5 százalékra csökkent.
Ezen belül ugyanakkor az elmúlt hónapok politikai történései visszaköszönnek természetesen: míg 2012. utolsó negyedévében a deviza alapú lakáshitelekkel kapcsolatban 147 megkeresés érkezett a felügyeletre, addig az idén az utolsó három hónapban 196 megkeresés volt. A legkomolyabb előretörés ugyanakkor a gépjárműhitelekkel kapcsolatos panaszokkal kapcsolatban volt: egy év alatt 125-ről 261-re nőtt a negyedéves megkeresések száma.
Nincs sok panasz az OTP-re
A panaszok arányában mind a III. negyedévben messze a piaci részesedés felett felülreprezentált az AXA Bank Europe fióktelepe és a Merkantil Bank, míg a nagyobb bankok közül mindkét vizsgált időszakban kismértékben piaci részesedése felett teljesített a panaszok terén a CIB.
A IV. negyedévben a továbbra is a Merkantil az, ami messze a piaci részesedés felett teljesít a panaszok terén, itt a már említett CIB és az Erste teljesített rosszul. Érdekes ugyanakkor, hogy még a Merkantil adatait is beszámolva az OTP csoporttal kapcsolatos észrevételek messze a bankcsoport piaci részaránya alatt vannak: a III. negyedévben a panaszok 23,4 százaléka volt köthető a 31,9 százalékos piaci résszel bíró bankcsoporthoz, míg az év utolsó három hónapjában a panaszok 21,9 százaléka volt köthető a 32 százalékos súllyal bíró bankcsoporthoz.
A legtöbbször nincs bírság
A panaszok számához képest továbbra is alacsony a bírság-szankcióval zárult vizsgálatok száma. A tavalyi év III. negyedévében 178 esetben összesen 40,6 milliárd forint bírságot szabott ki a felügyelet. Az MNB-hez átkerült fogyasztóvédelmi terület eredményeként 138 esetben ugyanakkor már 44 milliárd forint volt a kiszabott bírság összege.
A pénzpiaci bírság-szankciók száma a III. negyedévi 117-ről a IV. negyedévre 84 alkalomra csökkent, a bírság összege ugyanakkor 24 millióról 26,86 millióra emelkedett. A biztosítási területen ugyanakkor 59-ről 52-re csökkent a bírságolások száma, azok összege 16 millióról 15 millióra csökkent.
A legtöbb bírságot - 4,65 millió forintot az AXA Bank fizette az év utolsó negyedében.
Megjegyzendő, hogy a bírságolási határozatok aligha az adott negyedévben bejelentett panaszok nyomán kerültek kiszabásra. Ugyanakkor a felügyeleti adatsor továbbra is adós azzal az adattal, hogy a beadványok mekkora része az, amelyet az MNB kellő megalapozottság hiányában elutasít – a bírságolások száma erre nézve csak óvatos összehasonlítási adatot mutat.