5p
A III. negyedévhez képest 11 százalékkal kevesebb, 1426 fogyasztói kérelem érkezett az immár az MNB-be olvasztott felügyeletre – adta hírül a legfrissebb statisztikákat a jegybank. A bankokra kevesebben panaszkodnak, a pénzügyi vállalkozásokra többen. A kedvenc téma a hitel; kevés ügy végződik bírsággal.

A megkeresések száma utoljára 2011. II. negyedévében volt alacsonyabb, mint a múlt év utolsó három hónapjában. A jegybank ezúttal a III. negyedévi adatokat is elemezte.

Kire panaszkodtunk a legtöbbet?

Eszerint az 1665 megkeresés 2 százalékos emelkedést mutatott az egy évvel korábbi szinthez képest. A megkeresések közül komoly figyelmeztető, hogy a 2012-es bázisadatokban még csak a megkeresek 68,6 százaléka volt a a pénzpiaci területhez köthető, addig a tavalyi III. negyedévben már több, mint 75 százalékos súlyt képvisel a felügyeletre érkezett megkeresések között az 1232 pénzpiaci felvetés.

 

 

A fogyasztóvédelmi összevetések szerint a második leggyakoribb panaszterületen, a biztosítási szektorral kapcsolatos panaszok eközben 12,2 százalékkal, 384-ről 337 darabra estek vissza, a tőkepiaci területen 16, a pénztári szektorban 11 beadványt jegyeztek fel az akkor még a PSZÁF-nál dolgozók.

A IV. negyedévben ehhez képest a pénzpiaci területen a III. negyedévi 1232-ről 1086-ra esett vissza, ami 11,9 százalékos visszaesést jelent, míg a 2012. IV. negyedévi adatokhoz képest csak kissé szerényebb, 11,6 százalékos a visszaesés. Javítani ugyanakkor számottevően nem tudott a banki terület a tavaly szeptember végi adatokhoz képest: a beadványok 74,9 százaléka továbbra is ehhez a területhez köthető.

Az év utolsó három hónapjában tavaly a 2012-es adatokhoz képest 25 százalékkal kevesebb, 301 megkeresés érkezett biztosítási témában az MNB-hez, míg a többi terület továbbra is marginális a beadványok tekintetében – 15 tőkepiaci és 12 pénztári beadványt regisztráltak.

Kevesebb a baj a bankokkal

A pénzügyi területre érkezett panaszok tekintetében ugyanakkor mind a III. negyedévhez kapcsolódóan, mind az egy évvel korábbi bázishoz képest alaposan visszaestek az év utolsó három hónapjában a bankokkal szembeni panaszok: a 3 hónap alatt befogadott 772 panasz negyedéves bázison 9,1, éves számításban ugyanakkor 14,7 százalékos visszaesést mutat.

 

 

Számottevően előretörtek ugyanakkor éves összevetésben a pénzügyi vállalkozásokkal (lízingcégekkel) kapcsolatos felügyeleti megkeresések – az MNB által regisztrált 275 beadvány 27,9 százalékkal múlja felül 2012. utolsó negyedévének adatait.

Sokan panaszkodnak a hitelek miatt

A pénzügyi területen belül természetesen a legnagyobb súlyt a hitelekkel kapcsolatos beadványok adják, az összes, a területre érkező beadvány immár 79,7 százaléka köthető a területhez. Ugyanakkor – miközben a hitelezési terület részaránya növekszik – érdekes, hogy a jelzálog-hitelekhez köthető panaszok (lakáshiteles és szabadfelhasználású jelzáloghiteles megkeresések) aránya 31,2 százalékról 30,5 százalékra csökkent.

Ezen belül ugyanakkor az elmúlt hónapok politikai történései visszaköszönnek természetesen: míg 2012. utolsó negyedévében a deviza alapú lakáshitelekkel kapcsolatban 147 megkeresés érkezett a felügyeletre, addig az idén az utolsó három hónapban 196 megkeresés volt. A legkomolyabb előretörés ugyanakkor a gépjárműhitelekkel kapcsolatos panaszokkal kapcsolatban volt: egy év alatt 125-ről 261-re nőtt a negyedéves megkeresések száma.

Nincs sok panasz az OTP-re

A panaszok arányában mind a III. negyedévben messze a piaci részesedés felett felülreprezentált az AXA Bank Europe fióktelepe és a Merkantil Bank, míg a nagyobb bankok közül mindkét vizsgált időszakban kismértékben piaci részesedése felett teljesített a panaszok terén a CIB.

A IV. negyedévben a továbbra is a Merkantil az, ami messze a piaci részesedés felett teljesít a panaszok terén, itt a már említett CIB és az Erste teljesített rosszul. Érdekes ugyanakkor, hogy még a Merkantil adatait is beszámolva az OTP csoporttal kapcsolatos észrevételek messze a bankcsoport piaci részaránya alatt vannak: a III. negyedévben a panaszok 23,4 százaléka volt köthető a 31,9 százalékos piaci résszel bíró bankcsoporthoz, míg az év utolsó három hónapjában a panaszok 21,9 százaléka volt köthető a 32 százalékos súllyal bíró bankcsoporthoz.

A legtöbbször nincs bírság

A panaszok számához képest továbbra is alacsony a bírság-szankcióval zárult vizsgálatok száma. A tavalyi év III. negyedévében 178 esetben összesen 40,6 milliárd forint bírságot szabott ki a felügyelet. Az MNB-hez átkerült fogyasztóvédelmi terület eredményeként 138 esetben ugyanakkor már 44 milliárd forint volt a kiszabott bírság összege.

A pénzpiaci bírság-szankciók száma a III. negyedévi 117-ről a IV. negyedévre 84 alkalomra csökkent, a bírság összege ugyanakkor 24 millióról 26,86 millióra emelkedett. A biztosítási területen ugyanakkor 59-ről 52-re csökkent a bírságolások száma, azok összege 16 millióról 15 millióra csökkent.

 

 

A legtöbb bírságot - 4,65 millió forintot az AXA Bank fizette az év utolsó negyedében.

Megjegyzendő, hogy a bírságolási határozatok aligha az adott negyedévben bejelentett panaszok nyomán kerültek kiszabásra. Ugyanakkor a felügyeleti adatsor továbbra is adós azzal az adattal, hogy a beadványok mekkora része az, amelyet az MNB kellő megalapozottság hiányában elutasít – a bírságolások száma erre nézve csak óvatos összehasonlítási adatot mutat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Megszólalt a gigabank is a Kúria devizahiteles döntéséről
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 17:15
A MBH Bank elkötelezett a tisztességes és átlátható szerződéskötési gyakorlat, a fogyasztókat védő jogi kötelezettségek betartása mellett, minden esetben tiszteletben tartja a magyar bíróságok jogerős döntését, és a jogelőd bankok szerződéskötési gyakorlatát korábban több bírósági döntés is alátámasztotta – hangsúlyozta a pénzintézet a Kúria jogegységi határozatára reagálva az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
Pénzügyi szektor Pluszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 16:37
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Több, mint két éve nem fordult elő ilyen az ukrán inflációval
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 17:14
Ukrajnában az előző havi több mint kétéves csúcsot követően lassult a fogyasztói árak éves szintű emelkedésének üteme júniusban.
Pénzügyi szektor Jókedvűen indult a nap az amerikai tőzsdéken
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 16:51
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Vihar: tömegével zúdulnak a kárbejelentések a biztosítókra
Privátbankár.hu | 2025. július 9. 11:25
Az Alfa a tízezret is meghaladó bejelentésre számít.
Pénzügyi szektor Lépett a Revolut, itt van, mire számíthatnak a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:27
Közleményben reagált a szolgáltató a szabályozásra.
Pénzügyi szektor Úgy veszik fel a hiteleket a magyarok, mintha nem lenne holnap
Privátbankár.hu | 2025. július 6. 12:31
Történelmi csúcsra ugrott a lakossági hitelpiac májusban, rekordszintű lakás- és személyi kölcsönökkel, meglepő jelzálogfelfutással.
Pénzügyi szektor Leolvadtak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 16:26
Szerény csökkenéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán.
Pénzügyi szektor Fontos változás jön az OTP fintech cégénél
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:50
Július 1-től SimplePay Zrt. néven folytatja a működést a fizetési megoldásokat fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil Kft. Mostantól SimplePay márkanév alatt egységesítik a vállalkozásoknak kínált digitális fizetési megoldásokat.
Pénzügyi szektor Új korszak indul a bankolásban, minden bankszámlás érintett
Herman Bernadett | 2025. július 1. 12:41
Elindult a Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) működésének első szakasza, amely a legkorszerűbb technológiát felhasználva, a másodperc tört része alatt képes felismerni a banki utalásokat célzó csalásokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló rendszer része a jegybank „öt csapás” intézkedéssorozatának, amelyet Varga Mihály jegybankelnök jelentett be június elején.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG