Zsidai Zoltán Roy a családi vállalkozás egyik mozgatója és Zentai-Buday Edina, a MagNet Bank bankára összeszokott párost alkotnak, nem is csoda, hiszen 15 éve együtt dolgoznak. A Zsidai család legújabb éttermében, a Baltazárban beszélgettünk.
Négy bankon át
Edina még édesanyámmal kezdte el a közös munkát, minden a szüleim házával indult - kezdte a történetet Zsidai Zoltán Roy. Roy édesanyja, Ilona volt ez első nagy private ügyfelünk, akkor én még az Inter-Európa Banknál dolgoztam. Az első ügylet egy családi ház felépítéséhez felvett áthidaló hitel volt, ami akkor egy nagy összegű hitelnek számított a bank életében - folytatta Buday Edina. Nem sokkal ezután pedig a Pierrot-t kezdték építeni, amikor Roy még kint dolgozott a Deutsche Bank leányvállalatánál Ausztriában.
Fotó: Őry Gábor/Privátbankár.hu |
Roy bankos, gondolhatod, hogy elég kemény ügyfél amikor kondíciókról van szó, és a bankár dumával sem nagyon lehet nála próbálkozni - jegyzi meg Zentai-Buday Edina nevetve. A Pierrot felújítását, átalakítását finanszírozták, és azután jött a Viper a Vörösmarty téren.
Na, az egy izgalmas ügy volt - meséli Edina. Akkor akvirálta ugyanis az Inter-Európa Bankot a CIB Bank. Zsidaiék ekkor váltottak bankot, miután Edina elment a Banco Popolare-hoz. Ez pont szerencsésen jött ki, mert az akvirálással egyidőben az ott lévő projekt ki is futott, eladták a Viper éttermet. Már a Banco Popolare-s időben jött a 21, azután a Pest Buda és utána a Spíler, majd a Baltazár.
Fotó: Őry Gábor/Privátbankár.hu |
Edina tehát 15 éve az Inter-Európa Bankban dolgozott, amelyet a CIB Bank akvirált. Nem sokkal ezután Edina átment a Banco Popolaréhoz, amelyet később a MagNet Bank vásárolt meg. Így történt tehát, hogy négy bankon keresztül követte a Zsidai család bankárját. Próbálkoztunk más bankárral is, de nem működött, ezért Edina után mentünk - mesélte Roy.
A Banco Popolare éppen akkor olvadt be a MagNet Bankba, amikor az MNB elindította a Növekedési Hitelprogramot. A Zsidai család volt a MagNet első nhp-s ügyfele. Az is nagyon izgalmas volt... Úgy kell elképzelni, hogy nálunk indul az építkezés, közben elindul egy új hiteltermék és közben átalakul a bank - meséli Roy. Igen, bonyolult volt, de megcsináltuk, egyszerre két előterjesztést írtam a két bankhoz - tette hozzá Edina. És akkor elindult a Baltazár és azóta Roy meg sem áll. Édesanyja, Ilona is nagyon keményen dolgozott, de most mintha kissé visszavonult volna. Unokázik, nem? - fordul Royhoz Edina. Hát nem vonult vissza, sőt többet dolgozik, mint valaha, csak a pénzügyi területet én viszem és így őt már kevesebbet látod - mondja Roy, aki utal arra, hogy az unokák egyébként is a közelben vannak.
Mennyit ér egy családi vállalkozás?
Mert hogy ez egy családi vállalkozás... - dobom be a témát. Igen, én azt láttam az egész család részéről, hogy ez a sok kreativitás hihetetlen fejlődéshez vezet. Én ezt kommunikáltam is a bank felé azért, hogy kedvezőbb kondíciókat kapjanak. Meg akartam a bankvezetésnek mutatni a projektet, mert papírból dönteni egészen más, mint az élet - mondja Edina.
Fotó: Őry Gábor/Privátbankár.hu |
Én azt gondolom, hogy egy családi cég óriási érték, de ezt nem árazzák be kellőképp, sőt gyakran egyáltalán nem - mondja Zsidai Roy. Egy családi vállalkozás szerinte sokkal kevésbé kockázatos, mint egy klasszikus cég. A család nem fogja elengedni a projektet, ha baj van, ahogy nem engedjük el a gyerekünket sem, hogy csússzon a szakadékba. A család küzd a cégéért, az fel van építve, van egy név mögötte, amivel el kell számolni. És akkor jön a multis, bankos szemlélet, és kérdem én, emögé milyen számot írnak? Ennek mi a súlya a kérdőívben? Hol szerepel a score cardon?
Értem, hogy ez egyfajta multiszemlélet, de az igazán sikeres multik nem adnak ki tiltólistákat, nem tesznek szektorokat tiltólistára. A való élet egyszerűen nem így működik, jó üzlet mindig van és minden iparágban van, még a válságban is lehet jó üzletet csinálni. Ha Edina ilyen személetben dolgozott volna, mi az étteremre és a szállodára a válság kellős közepén semmi pénzt nem kaptunk volna, haldoklott a turizmus. De Edina ismerte Zsidaiékat, és fantáziát látott ebben. Ő egyébként mindig olyan bankoknál dolgozott, ahol el lehetett mondani a sztorit, értették és értékelték azt, amit Zsidaiék csináltak. Egy projektfinanszírozás szerintem nem A, B, C kérdésekből áll, hanem kulcsfontosságú az, hogy ki az aki velem szemben ül - mondta Roy.
Fotó: Őry Gábor/Privátbankár.hu |
Igen, ez így van és szerintem egy bankárnak az a feladata, hogy amikor az ügyfél hozza az ötletet, akkor én megkeresem hozzá a legjobb konstrukciót - mondta Edina. Ami az ügyfélnek jó, az a banknak is jó. Én éppen ezt a részét szeretem a munkámnak, a problémamegoldást, ezért is dolgoztam mindig kis bankban, mert itt van konstruktivitás.
Amíg nem volt nhp, addig is volt hasonló terméke a Magyar Fejlesztési Banknak, de a bankok többségének erről fogalma sem volt. Olyan ez, mint amikor a pincér nem tudja, hogy mi van az étlapon - mondja Roy. Amikor nem együtt dolgoztunk akkor, volt, hogy én küldözgettem a bankba az információkat a termékekről, ők meg rám sózták volna a buta terméket, amikor ott volt az olcsó hitel, forint alapon, erre kínálgatták mindenkinek a kockázatos hiteleket. Egy rossz hitellel haza lehet vágni egy jól működő üzletet, láttam nem egy ilyet. Így végül újra Edinánál kötöttünk ki, benne bízunk.
Nem a szemétdomb tetején akarok kakaskodni
Zsidai Roy hozzáállása a szakmához és a konkurenciához nem mindennapi, de nagyon előremutató. Ő azt vallja ugyanis, hogy ő jobb lesz attól, ha a konkurencia jó. Nekem az a célom, hogy minél több jó étterem legyen a környékemen és én legyek a legjobb közülük. Azt akarom, hogy a szomszédnak is jól menjen, ez mindenkinek jó lesz, erősebb lesz a város, nagyobb lesz a kínálat, még többen akarnak ide jönni. Én erős versenyben szeretnék a legjobb lenni, nem a porfészekben, hanem egy csillogó jól menő helyen, nem a szemétdombon kakaskodni, hanem a Himalája tetején. Ehhez persze kellenek partnerek, tehát nem az a cél, hogy kicsináljuk a többieket. Szerinte jó példa erre az, hogy a kínaiak nem sakkoznak, hanem weiqi-znek, ami nem arról szól, hogy egy nagy ütközetben megsemmisítjük az ellenfelet, hanem arról, hogy bekerítjük és mindig van egy kis előnyünk a másikhoz képest.
Magyarországon ebből a szempontból rossz a helyzet, nem jó az emberek hozzáállása, gondoljunk csak a körbetartozásokra, amely tönkretehet vállalkozásokat. Nekem volt olyan, hogy a beszállítóimtól direkt rosszabb kondíciókkal rendeltem, mert tudtam, hogy bajban vannak és nem akartam, hogy tönkre menjenek.
Hogyan működik a családi vállalkozás?
Van egy belső bölcsek tanácsa - meséli Roy. Édesapám kontrollinggal foglalkozik, édesanyám főleg az operatív dolgokkal és a HR-rel, én pedig rendszerszinten foglalkozom az operatív dolgokkal és a növekedéssel. Minden ötletet megvitatnak, majd döntéselőkészítő anyagokat készítenek, végül közösen hozzák meg a döntéseket. Én tulajdonképpen chief product officer vagyok, megálmodom az egyes helyek karakterét és biztosítom, hogy a koncepció működjön. Ahhoz, hogy ne változzon egy hely, folyamatosan változnia kell. Ahhoz, hogy a 21 21 maradjon, a Pierrot pedig Pierrot, folyamatosan fejlődni kell. Zsidai szerint olyan ez mint a Volkswagennél, ugyanaz a termék mást kell, hogy jelentsen 2015-ben, mint 25 évvel ezelőtt. Az állandóságon folyamatosan dolgozni kell - fogalmazott Roy. Mindez persze nem működne a szuper kollégáink nélkül, vannak olyanok, akik 15-20 éve velünk vannak.
Sikertelen történetünk nem volt - válaszolta kérdésemre Edina. Roy szerint a folyamat során csomó ötlet elvérzik. Nagyjából úgy kell elképzelni, hogy sok lehetőséget mérlegelnek és abból egyet csinálnak meg. Az elmúlt 8 év alatt 100-150 projektet vizsgáltak meg, volt amit rögtön kidobtak, volt amit hosszabban vizsgáltak, de végül 140 ötlet elvérzett valahol a folyamat során, 10 pedig megvalósult és működik. Igen, így van ez, de én a 140-et nem látom, csak a 10-et, ami pénzügyileg megvalósítható - teszi hozzá Edina.