A kutatás eredménye szerint a hazai kkv-k tartós banki kapcsolatokkal rendelkeznek. Egyharmaduk egyetlen bankkal áll kapcsolatban, csak a nagyobb, több mint 100 főt foglalkoztató vállalatokra jellemző, hogy két (27%) vagy három (9%) pénzügyi partnerrel is rendelkeznek. Azok a vállalkozások, amelyeknek több banki kapcsolatuk is van, jellemzően főbankjuknak azt tekintik, ahol a legtöbb pénzügyi tranzakciót hajtják végre, csak kevesen jelölték meg azt a pénzintézetet, ahol a legnagyobb hitelük van - derült ki a Budapest Bank kutatásából.
A főbankjukhoz hűségesek a kkv-k-k: átlagosan 11 éve állnak vele kapcsolatban, egytizedüknél pedig 20 évnél is hosszabb múltra tekint vissza a viszony. Arra a kérdésre, hogy miért az adott pénzintézetet választották főbankjukként, a cégek leggyakrabban (65%) a banktól kapott jó ajánlatot említették, de sokan tartották fontosnak a pénzintézet jó hírnevét, megbízhatóságát (24%) és az ügyfélkapcsolat minőségét is (23%).
Melyek voltak a legfontosabb szempontok a főbankja kiválasztásánál?
Forrás: Budapest Bank
A vállalkozások kimagasló hányada (96%) elégedett főbankja szolgáltatásaival, és nem is nagyon keres alternatívát, ha új pénzügyi forrásra van szüksége: a válaszadók kétharmada csak főbankjától kér ajánlatot, csak minden ötödik cég keresi meg további meglevő banki kapcsolatait, és mindössze minden hatodik fordul olyan bankhoz, amellyel még nem volt kapcsolata.
A K&H is ezt találta
A K&H nagyvállalati monitor kutatása hasonló eredményre jutott: legtöbb hazai nagyvállalat főbankjával szemben lojális, és nem tervezi annak lecserélését. A megkérdezett vállalatvezetők jelentős része (90%) még csak nem is gondolkodott azon, hogy leváltaná főbankját, és más bank szolgáltatásait venné igénybe. A vállalatok 3%-a ugyan fontolóra vette már a váltást, de tényleges lépést még nem tett ez ügyben. Mindössze a cégek 6%-a kezdte már el az információgyűjtést a bankváltáshoz, és a vállalatok elenyésző hányada (1%) folyamodott ténylegesen főbankjának lecseréléséhez az elmúlt egy évben.
Forrás: K&H nagyvállalati monitor kutatás
A K&H kutatása arra is rámutat, hogy a vállalatok döntő többsége (88%) egy kijelölt kapcsolattartóval intézi cégének bankügyeit, míg további 3% a bankfiók vezetőjével tartja a kapcsolatot állandó jelleggel. A nagyvállalatok csupán 6%-a nem ragaszkodik feltétlenül egy kijelölt személyhez, de ők is általában ugyanahhoz a banktisztviselőhöz fordulnak, míg a vállalatok mindössze 3%-a bízza a véletlenre, hogy céges ügyben éppen melyik banki ügyintézőhöz kerül – részletezte az eredményeket Hodina Péter, a K&H Bank Vállalati ügyfélkapcsolatok igazgatóságának vezetője.
A vállalkozások többsége nem is tervez bankváltást
A magyar kkv-k egyébként is nehezen mozdulnak: háromnegyedük még sosem váltott főbankot, és többségük (68%) abban is biztos, hogy a következő egy évben sem teszi ezt meg. Mindössze 5% azok aránya, amelyek fontolgatják, hogy jövőre esetleg lecserélik elsődleges banki kapcsolatukat. Azokat a cégeket, amelyek nem utasítják el a bankváltást, elsősorban kedvezőbb számlacsomag-ajánlattal (50%) vagy jó hitellehetőséggel (44%) lehetne elcsábítani.
Félmilliós kiesés a tranzakciós illeték
Bár az elmúlt időszakban több intézkedés - tranzakciós illeték bevezetése, MNB Növekedési Hitelprogram (NHP) - is okozhatott volna fluktuációt, ez mégsem következett be. Az NHP keretében kapott hitelt a kkv-k 15%-a ugyan nem a főbankjánál vette igénybe, de ez csak a szektor 0,3%-ánál vezetett főbank-váltáshoz. Így a tranzakciós illeték hatásával együtt vizsgálva a vállalkozások alig több mint 1 százalékáról mondható el, hogy ezen intézkedések miatt hűtlenek lettek az elsődleges pénzügyi partnerükhöz.
A felmérésben megkérdezett vállalkozások 90%-a megérezte a tranzakciós illetéket, amely a cégek közel felének – főként a nagyobb, legalább 50 főt foglalkoztató vállalatoknak – félmilliós pluszkiadást jelent éves szinten.
A tranzakciós illeték miatti költségnövekményre az Önök cége hogyan reagált?
Forrás: Budapest Bank
A jelentős költségnövekmény ellenére a vizsgált kkv-k 40%-a egyelőre semmilyen lépést nem tett az illeték hatásának mérséklésére. Amelyek reagáltak, azok utalásaik összevonásával igyekeznek csökkenteni az illeték által érintett banki tranzakciók számát. A cégek közel egyötöde nyilatkozott úgy, hogy több készpénzes műveletet hajt végre, olyan vállalkozás azonban szinte alig akad, amely a tranzakciós illeték miatt bankot váltott volna. Érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb bank átterhelte a tranzakciós illetéket az ügyfelekre, így azt bankváltással is nehéz kikerülni.