Rengeteget lehet bukni a rosszul választott hitellel
A Cofidis és a BankRáció.hu által kezdeményezett Pénzügyi Tudatosság Teszt eredményei szerint tízből négy válaszadónak (44%) van jelenleg hitele vagy kölcsöne, és tízből hármuk (26%) jelenleg nem is szeretne módosítani rajta, míg pusztán tizedük (11%) utasítja el kategorikusan a műfajt.
Azzal gyakorlatilag mindenki egyetért, hogy ha hitelfelvételre kerül sor, érdemes nagyon alaposan körülnézni előtte, ennek ellenére feltűnően sokan (65%) fordulnának első körben saját számlavezető bankjukhoz egy ilyen esetben. Tízből négyen úgy érzik, képtelenek összehasonlítani az ajánlatokat, pedig szakértők szerint az esetek jelentős részében máshol jobb feltételekkel juthatnának pénzhez: „A tájékozódás és az alapos kutakodás mellőzése sokszor oda vezet, hogy ez emberek nem találják meg a számukra legjobb konstrukciókat, ennek eredményeként pedig sok tízezer forinttal rövidítik meg magukat – mondta el Gergely Péter, a BankRáció.hu alapítója.
A kicsikben nem bíznak
Egyetértés van abban is, hogy nem elég átláthatóak a hitelajánlatok (77%), illetve hogy az apró betűs részektől kell a leginkább tartani (62%). Minden negyedik ember (27%) kifejezetten csak a nagynevű, sok fiókkal rendelkező bankoknál mer hitelt felvenni. A kisebb, vagy nehezebben elérhető bankokban a válaszolók valamivel több, mint fele bízik csak meg annak ellenére, hogy lehet, anyagilag jelentősen jobban járnának velük.
Ugyan érzékelhető az általános bizalmatlanság a pénzügyi szereplőkkel szemben, de a szkeptikusság jót tesz a versenynek, hiszen ez minden fair hitelintézetet és bankot arra ösztönöz, hogy átláthatóbbá, egyszerűbbé, versenyképesebbé tegyék ajánlataikat. Remélhetőleg ez a jövőben a fogyasztókat még tudatosabb működésre inspirálja, és több energiát szentelnek majd az egyes konstrukciók összehasonlítására – mondta el a kutatás kapcsán Holló Bence, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője.
Meglehetősen nagy a bizonytalanság abban a tekintetben, hogy mi a legfontosabb egy hitellel kapcsolatban. A kitöltők ötöde-ötöde a THM-et (21%) vagy az összes visszafizetnivalót (19%) jelölte meg, fele (52%) azonban nem konkrét, összehasonlítható mérőszámokból indul ki, hanem az olyan általános hívószavak mentén hozna döntést, mint a „biztonság”.
Pénzügyi ismeretek: így látjuk magunkat
A kérdőív kitöltők fele nincs kifejezetten otthon ezen a területen, és valamivel többen vannak azok (55%), akik nem elégedettek saját pénzügyi ismereteikkel. Jellemzően a férfiak, a 31-40 éves korosztály tagjai és a városban élők a magabiztosabbak, míg az idősebb, kisebb településen élő népesség kevésbé bízik saját tudásában. A válaszolók több, mint fele érzi úgy, hogy nem érti kifejezetten a banki nyelvezetet (56%), és közel fele tapasztalja, hogy nem ismeri jól a bankok által gyakran használt szavakat, kifejezéseket (44%).
Magtakarítások – ebben vagyunk a legtudatosabbak
A résztvevők közel háromnegyede (73%) rendelkezik megtakarítással, bár tízből három embernek nincs negyedévre elegendő félretett pénze. Nagyságrendileg ugyanennyien vannak azok, akik kifejezetten tudatosnak mondják magukat a spórolás területén: tízből nyolcan (79%) tartják fontosnak, hogy rendszeresen tegyenek félre, és ez mindig vagy sokszor sikerül is.
Ennél azonban jóval kevesebben (42%) vannak azok, akik valamilyen befektetésben tartják pénzüket. Legnagyobb arányban a 31-40 évesekre jellemző, hogy odafigyelnek pénzügyeikre, rendszeresen félretesznek, és befektetésben tartják megtakarításaik egy részét.