A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot végzett a K&H Biztosító Zrt.-nél (K&H Biztosító), a társaság tevékenységét 2012. október 25-től az ellenőrzés lezárásáig áttekintve. A biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik, ám a hatóság ugyanakkor több területen is talál problémát - közölték a Privátbankárral.
Kusza szálak a háttérben
Gond volt a jegybank szerint a K&H Biztosító vállalatirányítási, ügymenet kiszervezési és leltározási gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán is. A biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseit érintő nyilvántartási, adatszolgáltatási- és feldolgozási, valamint ellenőrzési rendszereit illetően sem felelt meg minden tekintetben a jogszabályi előírásoknak.
A vizsgálat nagyszámú – esetenként kisebb jelentőségű – hiányosságot tárt fel a K&H Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási szerződéseinek jogszabály által előírt tartalmi elemeivel kapcsolatban is.
Miről nem tudnak az ügyfelek?
A társaság több esetben megszegte az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat is. Számos esetben az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kapcsolódó, valamint a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendő tájékoztatásokat késedelmesen adta meg ügyfeleinek, illetve azokat nem a megfelelő időszakra vonatkozóan teljesítette.
A kgfb-szerződések esetében jelentős arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidőn túl tájékoztatási kötelezettségét például a biztosítási évforduló, a várható díjtételek összege, a díjhátralékos ügyfelek felszólítása, a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnése, valamint a kártérítési igények intézése kapcsán. Előfordult, hogy a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az ügyfeleknek a fedezetlenségi díjfizetésre vonatkozó kötelezettségeikről is.
Ennyit értek a stiklik
A számosságában jelentős – de nem rendkívüli súlyú – jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 50 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre.
A törvényi előírás szerint 100 ezer forinttól 2 milliárd forintig terjedő bírságkereten belül a jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatokra, a jogsértések számosságára, illetve rendszerszintű jellegére tekintettel állapította meg a bírság összegét.
A jegybank határozatában 2016. szeptember 30-ig adott határidőt a biztosítónak arra, hogy írásban tájékoztasson a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseiről.