Ritkán fordul elő, hogy egyszerre több iparág képviselői is betliznek. Márpedig ennek lehettünk szemtanúi a hét első napján, az európai autó-, bányaipari és banki részvények átlagban egyaránt több mint 2 százalékos bukóban álltak hétfő délután. Közülük a német Commerzbank (-7 százalék) és a francia Peugeot Citroen (-3,5 százalék) papírjainak a szénája állt a legrosszabbul.
Német stressz
A Commerzbank esetében részben azt a pénteki bejelentést reagálta le a piac, miszerint drasztikus leépítéseket hajt végre. A 40 ezer 700 munkavállalót alkalmazó német pénzintézet nettó 2300 munkahelyet szüntet meg (míg ugyanis 4300 alkalmazott talpára útilaput köt, addig 2000 főt felvesz), miközben fiókjai számát egyötödével, ezerről nyolcszázzal vágja vissza. Emellett a Commerzbank el akarja adni a nyereségesen működő lengyel leányvállalatában, a varsói tőzsdén jegyzett mBankban birtokolt 69,3 százalékos részesedését, amelynek értéke 2 milliárd euró körül mozog.
Ugyanakkor az is lehúzta a Commerzbank részvényeinek árfolyamát, hogy a német pénzügyi felügyelet és a Bundesbank stressz-tesztje meglehetősen rossz képet festett le az EU legerősebb gazdaságában működő bankok jövedelmezőségéről, amiben vastagon közrejátszanak a történelmi mélyponton lévő kamatok. Azzal kapcsolatban, hogy ez mennyivel taszította még lejjebb a pénzintézeti papírokat, támpontot adhat, hogy a Commerzbankéhoz hasonló cégspecifikus negatív tényezőktől mentes Deutsche Bank jegyzése több mint 3 százalékkal esett.
Németországban azonban hétfőn nemcsak a bankok miatt volt rossz a hangulat. Hanem azért, mert a germán magánszektor gazdasági teljesítménye szeptemberben hat és fél éve nem látott mélypontra esett, miután a feldolgozóipar recessziója a vártnál mélyebbnek bizonyult, miközben a szolgáltató szektor is gyengén muzsikált.
De a francia feldolgozóipari index is a vártnál alacsonyabb lett, az gyakorlatilag stagnálást tükröz. Ez húzta le egyebek mellett a Peugeot Citroen árfolyamát. Amúgy is általában az összes európai részvényt övező hangulat negatív volt, mivel a gyenge német és francia adatok már-már a recesszió rémképét vetítik előre.
Thomas Cook-hatás
Az általános letargia alól csak az idegenforgalmi cégek és a légitársaságok részvényei tudták kivonni magukat, aminek viszont specifikus oka volt, a Thomas Cook bedőlése. Ebből a brit cég utazásszervező konkurensei profitáltak, jelesül a TUI, amelynek részvénye több mint 7 százalékkal lőtt ki. Valamint az európai légitársaságok, a fapados EasyJet papírja például közel 6 százalékos pluszban is járt.