3p
Az év elején igen olcsón kapható olajból Kína úgy bevásárolt, hogy képtelen átvenni az egyszeri beérkező irdatlan mennyiséget. 7 és fél milliárd dollár értékű olaj ringatózik a tengeren, a legénység unatkozik. Ugyanez megy a Közel-Keleten, ahol az iszonyatos olajmennyiség felvételéért állnak sorba a hajók.

Mint egy Rejtő-regényben

Nagyon megpörgette a kereskedelmet az olcsó ár és a hatalmas kínálat: az olajtermelők eladtak, amit tudtak, Kína, a legnagyobb importőr, megvett mindent, amit olcsón adtak. Ezt az irgalmatlan mennyiségű árut azonban el is kell szállítani, amihez rengeteg hajó kell (ez rendelkezésre is áll), viszont időbe telik a be-, és kirakodás, folyékony anyagot betöltése és kiszivattyúzása eltart egy ideig.

Egy hajóskapitány elmondta a Reutersnek, hogy március vége óta vesztegelnek Kína északkeleti partjainál, és jó, ha egy héten belül bejutnak egy kikötőbe, és megszabadulhatnak az olajtól. Ez három hetes várakozás, a legénység unatkozik, szerencsére van egy zongorájuk, gitárjuk és dobfelszerelésük, így rázendíthetnek a hirtelenjében összeállt matróz zenekarok, mint Rejtő Jenő idejében.

Kicsi a kapacitás

A kikötőket nem fejlesztették fel olyan mértékben, hogy ilyen forgalmat egyszerre lebonyolíthassanak, de korábban erre nem is volt szükség, hisz ilyen felpörgés nem volt az olajkereskedelemben, és normál körülmények között nem is ismétlődik meg gyakran, hisz Kína most teletölti tározóit, és egy jó darabig nem is lesz képes hatalmas mennyiségeket venni, nem tudná hol tárolni. A felfutásnak az is az oka, hogy a kínai finomítók megszabadultak a korábbi importkorlátozásoktól, és most szabadon bevásárolhatnak.

A jelenlegi adatok szerint 125 óriástanker várakozik a tengeren, ami a szállíttatóknak összesen napi 6,25 millió dollár extra költséget jelent. Tekintettel arra, hogy az olajat még jóval a mostani 40 dollár fölötti ár alatt vásárolták, még így is bőven megéri a vevőnek. Csakhogy a hajózásban nemcsak ez a költség jelenik meg, hanem komolyabb gondok is jelentkeznek: felborul a menetrend, a legénység beosztása, és késnek a következő szállítások is, hisz a hajók már le voltak kötve. Így a hajózást szervező, a szállítmányokat a rendelkezésre álló hajótérrel összekombináló szállítmányozók most jelentős veszteségeket szenvednek, hisz a következő szállítónak nem mondhatják, hogy bocs, késik a hajó: az ez által okozott kárt állniuk kell.

Tömörülés a benzinkútnál

A legnagyobb dugó Szingapúrnál alakult ki, mivel ezen a területen, Szingapúrban és Malajzia déli részén vannak a hajók üzemanyagtöltő állomásai, javítóműhelyei és olajfinomítók is. Most 50 hajó várakozik Szingapúrnál tankolásra, javításra, vagy hogy nyersolaj rakományát a finomítóba szállítsa. Így sokszor a legénységnek kell elvégezni olyan karbantartási munkákat, ami egyébként nem feladatuk.

Mindeközben a kint veszteglő hajók nem jutnak ellátmányhoz, így pl. az alkoholkészletek hamar kifogynak, és a legénység sörözéssel sem tudja a hosszú, monoton napokat feldobni, sőt az élelmezésre is panaszkodnak. A legtöbb hajón megfelelő internetkapcsolat sincs, csak néhány DVD és egy-két TV készülék. Normál esetben ritkák a kikötői késések, ezért a legénységnek nem szokott a hajón fölösleges szabadideje lenni, így fel sem készültek a hajók ilyesmire.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 29990 29690 30000 +1,15% 29960 29990 2 302 334 420 HUF 2025-10-08 10:21:49
MOL 2778 2770 2780 -0,07% 2774 2778 28 553 138 HUF 2025-10-08 10:17:40
MTELEKOM 1810 1804 1818 +0,44% 1808 1810 52 251 014 HUF 2025-10-08 10:21:27
RICHTER 10250 10140 10250 +0,10% 10240 10250 32 176 000 HUF 2025-10-08 10:20:25
OPUS 545 545 548 -0,37% 545 546 26 254 250 HUF 2025-10-08 10:18:52
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Most érdemes Mol és OTP részvényt venni?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:31
Csökkenéssel nyitott a BUX.
Részvény / Deviza / Áru Káprázni fog a szeme, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 07:29
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel.
Részvény / Deviza / Áru Elmaradt az ünneplés a kapitalizmus fellegvárában
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 06:55
Gyengüléssel zártak kedden a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Szeretné elfelejteni ezt a napot a forint
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:57
393 forint felett is járt az euró. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy Márton szavai megmozgatták az OTP-t
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:03
Több mint 2 százalékot erősödött a bankpapír árfolyama. 
Részvény / Deviza / Áru Jó a rajt Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 16:01
Emelkedéssel nyitottak a tőzsdék.
Részvény / Deviza / Áru Kis pluszban áll a BUX
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 14:43
A vezető részvények egyelőre felemásan teljesítenek. 
Részvény / Deviza / Áru Fellocsolták a BUX-t kedd délelőtt
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 12:02
Újra 100 ezer pont felett jár az index, a Telekomon kívül minden nagy részvény erősödött.
Részvény / Deviza / Áru Már megint a bankok járnak jól
Eidenpenz József | 2025. október 7. 10:13
Elképesztő emelkedésen vannak túl az európai bankrészvények, öt év alatt három és félszeresére ugrott átlagosan a papírok értéke. Az OTP sem sokkal maradt le ettől. A kamatlábak normalizálódása, az erősebb mérlegek, az egyesülések és felvásárlások jelentette konszolidáció, az állami beruházások és az Európába menő tőkeáramlás hajtják az európai bankpapírokat.
Részvény / Deviza / Áru 100 ezer alatt ragadt a BUX, Európa is kinyitott
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 09:39
Tőzsdeindexek közel közel s távol.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG