Két százalék körüli esést ért el több nyugat-európai tőzsdeindex csütörtökön, a hangulat részben az autógyártók miatt volt rossz. Terjedtek a hírek, amelyek szerint a Volkswagen csak egy a sok közül, egyre újabb részletet és korábbi vizsgálatot tárnak fel, így például a BMW-ről, amelynek részvénye hat százalék körüli zuhanást produkált.
A Volkswagen két nap esés és egy nap emelkedés után inkább stagnált, két részvénysorozata közül az elsőbbségi valamelyest emelkedett, a törzs kissé esett. (A két sorozat eltérésétől és más részvényesi tudnivalókról itt írtunk.) Amerikában a Caterpillar nyereség-előrejelzésének megkurtítása és elbocsátási tervei lombozták le a tőzsdéket, az indexek egy-másfél százalékos mínuszban vannak, de voltak még lejjebb is.
12 000 alatt a Mol
Itthon a BUX index 0,4 százalékkal esett, ami megint elsősorban a Mol-nak köszönhető, amely rövid időre 12 000 forint alá is beesett, végül kissé efelett, 1,7 százalékos esésben végzett. A Richter a gyógyszerével kapcsolatos múlt heti kedvező bejelentés ellenére 0,8 százalékkal gyengült. Az OTP erősödött, 0,8 százalékkal ment fel, egyetlen forintot a Telekom is javított.
További árfolyamok>>>>>>> |
A forint az után kezdett hirtelen gyengülésbe, hogy az MNB váratlanul kamatcsökkentéssel felérő intézkedéseket jelentett be. A bankok már csak 0,1 százalékos kamattal tudják majd nála elhelyezni a pénzt, ami az állampapír-piacra is hatással lehet. (Erről itt tudósítottunk.) Az euró 313 forintról 315,60-ig ugrott fel a hír nyomán, ráadásul szerdán délben még 310 alatt is előfordult. A zlotyhoz képest is esett a fizetőeszközünk.
Mozgóátlag alá esett a BUX
A dollár fél százalékkal gyengült az euróhoz képest, ennek nyomán drágult az arany, az ezüst, stagnált a réz, átmeneti esés után drágult az olaj is. Rosszul szerepelt több más feltörekvő deviza, újabb rekordmélységű gödörben a brazil reál, megint leszálló ágban a török líra, a mexikói peso, a maláj fizetőeszköz.
„A BUX index beesett a 200 napos exponenciális mozgóátlag alá” – írta a Concorde Trading blog. Ha ez elesik nagy lendülettel, akkor a 20 000 pontos lélektani szint lehet támasz. A Mol már pár napja sem nézett ki jól, most „még csúnyább a grafikon: a részvény a 12 000 forintos szintnél mozog, ahol próbálják támasztani”. Egyedül az OTP állja a sarat.
Az első ütem a szívás
Az első ütem: szívás – írja a Concorde Alapkezelő Alapblogja. „Egészen biztos vagyok abban, hogy nem a VW az utolsó vállalat, amelyikről kiderül a svindli. Egyetlen autógyártó sincs biztonságban, pontosabban egy kivétel mégis van, a Tesla”.
További árfolyamok>>>>>>> |
Ha az derül ki, hogy az autóflotta jelentős része mégsem teljesíti az előírásokat, akkor észvesztve kell a szektor szereplőinek felgyorsítaniuk a kibocsátás csökkentésére irányuló fejlesztéseket. Márpedig „bizonyított, hogy létezik hatékonyan működő és zéró kibocsátással járó megoldás is. Az elektromos autózás amúgy is elkerülhetetlen forradalma felgyorsul” – írják.
Óvakodj az autóipartól
A Volkswagen-botrány a KBC Equitas szerint is markáns változásokat hozhat az elkövetkezendő években az autóiparban. Rövid távon komoly áldozatokat is szedhet a manipulációs botrány esetleges tovagyűrűzése, így még a nagy árfolyam esések ellenére is érdemes lehet egyelőre távol maradni az autóipari részvényektől.
Hosszabb távon azonban elképzelhetőnek tartják, hogy profitáljon a szektor a pofonból, amely akár komolyabb irányváltással, és a tiszta technológiák fejlődésének felgyorsulásával is együtt járhat.
Idő kell a Richternek?
A múlt heti kedvező bejelentés után megugró Richter árfolyama azóta oldalazásba fogott – írja szintén a KBC Equitas. A nagyobb emelkedést követő korrekció lecsengését követően a papír megindulhat a június elején látott csúcsok irányába is.
Véleményük szerint mintegy 600 forinttal növelheti a részvény reális értékét a Richter új gyógyszere, ennek beárazódása azonban időt vehet igénybe.