Majdnem az égig ért
Az Apple volt a 21. század egyik legsikeresebb cége, és olyan terméket indított útjára, ami a fél emberiség játékszere lett. A cég 2003-ban viszonylag kicsi volt, mindössze 5 milliárd dollárt ért. Akkor elkezdte az iPod, majd az iPad és végül az iPhone gyártását, és 12 szenzációs év következett, ami alatt a cég árbevétele és profitja szakadatlanul bővült, értékét pedig megszázszorozta: 500 milliárd dollár fölötti piaci kapitalizációjával évek óta a világ legnagyobb cége.
Azt mondhatjuk, a cég minden elért amit lehetett, 13 év után egy kis visszaesés szinte jár neki. Akinek csak lehetett, eladott a cég egy (vagy több) telefont, és nyilván a piac nem növekszik akármeddig, hisz a vevőkör, még ha az emberiség színe-javáról is van szó, véges, és nem minden vevő cseréli évről évre iPhone-ját. Még ha nem lenne konkurencia, akkor is lenne egy limit, de a többi gyártó is elég szépen felsorakozott mind az okostelefonok, mind a tabletek piacán. A fák nem nőnek az égig, az Almafa így is szép nagyra nőtt, a világ legnagyobbja lett.
A negyedév
De nézzük, mi is történt most konkrétan. A cég profitja 22,5 százalékkal esett az előző év hasonló időszakához képest, míg árbevétele először csökkent 2003 óta, az iPhone értékesítése pedig a gyártás kezdete óta először esett vissza. Ebben az is szerepet játszott, hogy a 2014 végén piacra dobott nagyobb képernyős készülékekből rengeteg fogyott, ami így a tavalyi év elejére egy óriási növekedést hozott, ezt aztán óhatatlanul visszaesés követte. Ráadásul az akkor megjelenő iPhone 6 is extra keresletet generált, sokan előrehozták telefonjuk cseréjét miatta, így utána kisebb lett az érdeklődés.
Az elmúlt negyedévben a cég nettó eredménye 10,52 milliárd dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 13,57 milliárddal (1,90 ill. 2,33 dollár részvényenként). Az árbevétel 58-ról 50,55 milliárdra csökkent. Ezek még így is óriási számok, még mindig a világ legnagyobb pénzgyáráról van szó. Az iPhone, mint húzótermék eladott darabszáma 61,17-ről 51,19 millió darabra csökkent, ami az első visszaesés a termék 2007-es indulása óta. Éves szinten ez még mindig bő 200 millió darab.
Q2 2016 | Változás az előző negyedévhez képest | Változás az előző évhez képest | ||||
Termékek/szolgáltatások | Darab | Bevétel | Darab | Bevétel | Darab | Bevétel |
iPhone | 51 193 | 32 857 | -32% | -36% | -16% | -18% |
iPad | 10 251 | 4 413 | -36% | -38% | -19% | -19% |
Mac | 4 034 | 5 107 | -24% | -24% | -12% | -9% |
Szolgáltatások | 5 991 | -1% | 20% | |||
Egyéb termékek | 2 189 | -50% | 30% | |||
Apple összesen | 50 557 | -33% | -13% | |||
Adatok ezer darabban és millió dollárban |
Egy termék uralma
Ugyan a cég próbálkozott új termékekkel, árbevételének 65 százalékát az iPhone adja, így a cég sorsa az iPhone iránti kereslettől függ. Ami még lényeges, az a készülékek eladási ára: átlagosan 641 dollár volt, szemben az elemzők 658 dolláros előrejelzésével. Ez viszont még nem tartalmazza az iPhone SE-t, ami 400 dolláros indulóárával az Apple által újonnan bevezetett legolcsóbb iPhone. A telefonok eladásának visszaesését más termék sem kompenzálta, az iPad eladása már 9 negyedéve csökken. Most 10,25 milliót adtak el belőle, ami 19 százalékos visszaesés.
Kép forrása: apple.com |
A legnagyobb árbevétel visszaesés Kínában következett be, a közel-külfölddel (Hongkong, Tajvan) együtt számolt kínai árbevétel 26 százalékkal 12,49 milliárd dollárra esett vissza. Egy évvel ezelőtt ugyanez a szám még 70 százalékos növekedés volt.
Piacok | Q2 2016 | Változás az előző negyedévhez képest | Változás az előző évhez képest |
Amerika | 19 096 | -35% | -10% |
Európa | 11 535 | -36% | -5% |
Kína | 12 486 | -32% | -26% |
Japán | 4 281 | -11% | 24% |
Ázsia egyéb területei | 3 159 | -42% | -25% |
Apple összesen | 50 557 | -33% | -13% |
Adatok millió dollárban |
Pénzeső, árazás
A cég közölte, hogy még több pénzt juttat a részvényeseknek, mint eddig, osztalék és sajátrészvény-vásárlás formájában. Klasszikus fejőstehén lett a cég: növekedni már nem tud, de rengeteg pénzt keres, így ezt most más lehetőség híján a részvényeseknek juttatja. Az új terv szerint összesen 250 milliárd dollárt fordít erre a cég 2018 márciusáig, az eddigi terv 200 milliárd volt 2017 márciusáig.
A program 2012-ben kezdődött, azóta idén márciusig 163 milliárd dollárt költöttek erre a célra. Szép teljesítmény, ennyi pénzt cég még sosem tudott a részvényeseire szánni, de ekkora árbevételt és profitot sem hozott még össze korábban nyilvános tőzsdei társaság. A részvény árazása már egy ideje viszonylag alacsony volt (10 körüli P/E) érték, de ezt a mostani eredménycsökkenés visszaigazolja. A piac jó előre beárazta az eseményt.