TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az év elején az alacsony olajár mellett logikus volt, hogy sokan bevásárolnak, hajóba töltik az árut, és várják a felpattanást. Nos, a felpattanás megjött, az ár duplázódott, miért van mégis egyre több olajjal telt hajó a kikötők előtt? Magyarázatok, teóriák egy olyan piaci szegmensről, melyet kevesen látnak át igazán.

A világon évente 3 milliárd, azaz 3 ezer millió tonna olajat és finomított terméket raknak hajóra, hogy a rendeltetési helyére szállítsák. Most azonban a BBC szerint egyre több horgonyoz le közülük a kikötők közelében, például Rotterdamnál és Szingapúrnál, csurig töltve, és nem történik velük semmi. Pedig aki bezsákolt 30 dollár alatt spekulatívan, már rég elhozhatta a nyerőt, kifizethette a hajót és elégedetten hátradőlhet.

Már nincs mire spekulálni

Miért akkor hát az egyre több olajjal telt hajó? Netán további olajár emelkedésre játszanak? Nos, ez nem valószínű, miután egyrészt tisztában vannak vele, hogy a túlkínálat továbbra is fennáll, ezért az égig nemigen megy újra az ár, másrészt az idő telik, az ár megpihent 50 dollárnál, a hajóbérlés költsége pedig elég jelentős. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 94 millió tonna nyersolaj állt a hajókban május végén, miközben a mennyiség nem szokott 70 millió tonnánál több lenni.

Bedugultak a kikötők

Több szakértő szerint a magyarázat az, hogy szeretnék a hajókat kipakolni, de nincs hová. A tartós túlkínálat miatt a kikötői tárolókapacitások megteltek, nem tudnak továbbküldeni annyi olajat vagy feldolgozott terméket, amennyi beérkezne. Szingapúrban, Rotterdamban is csurig vannak a tárolók, nem lehet már egy cseppet sem beléjük tölteni. Az elmúlt 2-3 év olajtúlkínálatát nem könnyű leépíteni.

A helyzetet tovább nehezíti az iráni kérdés. Iránra embargó vonatkozott év elejéig, nem exportálhatott olajat. Hogy azért valami mégis történjen, kitermelték az olajat és hajókra tették, mondván, ha vége a szankcióknak, azonnal indulhat a szállítmány. A szankciók megszűntek, a hajók azonban továbbra is ott rostokolnak: nincs hová vinni az olajat, az említett okok miatt. Ráadásul a hajók egy része gyengébb minőségű olajat tárol, amit nem mindegyik finomító tud feldolgozni, így külön ki kell várni, amíg egy alkalmas finomító felszabadul.

Karbantartás miatt zárva

Egy szezonális tényező is szerepet játszhat: a finomítók egy része karbantartás miatt leállt, pont mikor az alacsony olajár miatti legnagyobb spekuláció zajlott. Ahogy újra üzemelni kezdenek a normál módon, nem tudják a felhalmozott hatalmas mennyiséget feldolgozni. Ráadásul nekik is meg kell várniuk, amíg a finomított terméket a felhasználók elviszik, hogy folytatódhasson a munka. Egyes vélemények szerint a nyár folyamán némiképp felgyorsul a folyamat, és a finomítók teljes gőzzel üzemelhetnek majd, feldolgozva a tengeren tárolt olaj egy részét is.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Részvény / Deviza / Áru Jön az elektromos Hummer, a W-válságtól rettegnek a tőzsdék
Eidenpenz József | 2020. október 21. 12:10
Nagyon rossz a hangulat Európa tőzsdéin, mert a járványügyi hírek és a kapcsolódó gazdasági kilátások egyre rosszabbak. Egész országokat nem zárnak le, de több milliós régiókat igen. Itthon a BUX index viszonylag jól tartja magát, a forint is stabil. Egy gyógyszermulti szerint inkább a jövő év második felében lesz tömeges az oltás. Két éven belül hét elektromos pickupot fognak piacra dobni.
Részvény / Deviza / Áru Meddig bírják még a légitársaságok? Eladó a Lamborghini és a Bugatti?
Eidenpenz József | 2020. október 20. 19:07
Az amerikai gazdaságsegítő csomagra várnak a tőzsdék, a Wall Street egyelőre optimista. Európában elromlott a hangulat, főleg a német tőzsde zárt jelentős mínuszban, néhány index tartani tudta magát. Pesten szerény pluszban zárt az index, az OTP emelkedését a Mol esése semlegesítette. A forint megnyugodott  az MNB kamatdöntése után. A Volkswagen állítólag átgondolja luxusmárkáinak sorsát, ami az eladás is lehet.
Részvény / Deviza / Áru Folyik a versenyfutás az oltásért, tízezer felett járt az OTP
Eidenpenz József | 2020. október 20. 11:37
Számos gyorsjelentés érkezett, közöttük jó néhány kedvező is. Az igazi kérdés azonban az, hogy ma késő estig sikerül-e megállapodnia a két nagy politikai erőnek az Egyesült Államokban a következő gazdasági mentőcsomagról. Itthon a BUX ma is szépen emelkedik, az OTP tízezer felett is járt. A forint azonban gyengécske az MNB kamatdöntő ülése előtt.
Részvény / Deviza / Áru Velünk marad a gyenge forint? Izgalmas szinten a Mol
Eidenpenz József | 2020. október 19. 18:54
Elromlott a délelőtti jó klíma a tőzsdéken a délutáni órákra, Európában az újabb és újabb járványügyi korlátozások, Amerikában pedig a bizonytalan politikai helyzet és a gazdasági mentőcsomag elmaradása rontottak a hangulaton. A BUX azonban szép pluszban tudott végezni. A forint viszont tovább gyengélkedik, kérdés, lép-e erre valamikor valamit az MNB. Nagyot esett a Gripen vadászgépek gyártója.
Részvény / Deviza / Áru Vállalatok helyett a lakosságot kéne támogatni, megállíthatatlannak tűnik a forintgyengülés
Eidenpenz József | 2020. október 19. 12:18
Teljes gőzzel beindult a gyorsjelentési szezon, az európai indexek emelkedését főleg néhány jó eredménnyel magyarázzák. Amerikában pedig feléledt a gazdaságsegítő csomaggal kapcsolatos remény. Egy híres amerikai közgazdász szerint inkább a lakosságot kellene segíteni, nem a vállalatokat. A forint ma viszonylag stabil, de az egyik brókercég szerint további gyengülésre van ítélve.
Részvény / Deviza / Áru Hét fiatal fiú hatmilliárd dollárt ér a tőzsdén, költekezni kezdtek az amerikaiak
Eidenpenz József | 2020. október 16. 18:36
Pár rossz nap után ismét emelkedő üzemmódba váltottak a tőzsdék, több jó hír is érkezett. Nőttek az amerikai kiskereskedelmi eladások, kedvezőek az egyik kísérleti oltóanyag kilátásai, és számos vállalati hír is javította a hangulatot. A BUX szerény emelkedéssel kellett beérje, de legalább a forint gyengülése megállt. Egy dél-koreai tiniegyüttes teszi ki egy tőzsdére vitt cég bevételének 88 százalékát, a részvények hatalmas emelkedést értek el.
Részvény / Deviza / Áru Nem tett jót a járvány a Graphisoft Park SE-nek
MTI | 2020. október 16. 13:48
A Graphisoft Park SE ingatlanállományának valós piaci értéke mintegy 6,5 százalékkal, 246 millió euróra csökkent, részben a koronavírus-járvány hatása miatt - közölte a társaság pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Szaporodnak a sofőr nélküli autók San Francisco utcáin, jó hírek a Daimlertől
Eidenpenz József | 2020. október 16. 11:50
Ma ismét pluszban vannak az európai tőzsdeindexek, főleg néhány jó vállalati hír hatására, például az autószektorból és a luxuscikkek piacáról. A BUX index kis pluszban van, mindegyik részvényünk emelkedik, de a forint kissé gyengül. Pezseg az élet az elektromos és önvezető autók szektorában. A Robinhood-felhasználók elleni hackertámadásnak sokkal több áldozata lehet, mint ahogy korábban tudni lehetett.
Részvény / Deviza / Áru Hidrogénnel hajtaná repülőit az Airbus, nem stabilizálta a forintot az MNB
Eidenpenz József | 2020. október 15. 18:47
Európában nagyobb, az Egyesült Államokban mérsékeltebb esés volt ma tőzsdéken, Budapest jól megúszta 0,9 százalékkal. A forint folytatta gyengülését, amit az MNB sem próbált megakadályozni. A légitársaságok részvényei lejtőre kerültek. Az Airbus 15 év múlva hidrogén-hajtású repülőgépeket gyártana. A PSA búcsút mondhat kisautóinak.
Részvény / Deviza / Áru Egy súlyos második hullám elején járunk, a tőzsde is kezdi felfogni
Eidenpenz József | 2020. október 15. 11:22
A tavaszinál is rosszabb európai koronavírus-statisztikák azt jelzik, hogy súlyos második hullámra kell készülnünk. Számos országban újabb korlátozásokat léptettek életbe. Ez komoly pesszimizmust okozott ma a tőzsdéken, a főbb indexek két százalék körüli mínuszban vannak, a BUX másfél százaléknál tart. Két forinttal drágább lett az euró, kérdés, lép-e valamit az MNB a mai tenderen. A franciák és hollandok is csatlakoztak a nagy internetes multik elleni koalícióhoz.
Friss
hírlevél