3p
Az év elején az alacsony olajár mellett logikus volt, hogy sokan bevásárolnak, hajóba töltik az árut, és várják a felpattanást. Nos, a felpattanás megjött, az ár duplázódott, miért van mégis egyre több olajjal telt hajó a kikötők előtt? Magyarázatok, teóriák egy olyan piaci szegmensről, melyet kevesen látnak át igazán.

A világon évente 3 milliárd, azaz 3 ezer millió tonna olajat és finomított terméket raknak hajóra, hogy a rendeltetési helyére szállítsák. Most azonban a BBC szerint egyre több horgonyoz le közülük a kikötők közelében, például Rotterdamnál és Szingapúrnál, csurig töltve, és nem történik velük semmi. Pedig aki bezsákolt 30 dollár alatt spekulatívan, már rég elhozhatta a nyerőt, kifizethette a hajót és elégedetten hátradőlhet.

Már nincs mire spekulálni

Miért akkor hát az egyre több olajjal telt hajó? Netán további olajár emelkedésre játszanak? Nos, ez nem valószínű, miután egyrészt tisztában vannak vele, hogy a túlkínálat továbbra is fennáll, ezért az égig nemigen megy újra az ár, másrészt az idő telik, az ár megpihent 50 dollárnál, a hajóbérlés költsége pedig elég jelentős. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 94 millió tonna nyersolaj állt a hajókban május végén, miközben a mennyiség nem szokott 70 millió tonnánál több lenni.

Bedugultak a kikötők

Több szakértő szerint a magyarázat az, hogy szeretnék a hajókat kipakolni, de nincs hová. A tartós túlkínálat miatt a kikötői tárolókapacitások megteltek, nem tudnak továbbküldeni annyi olajat vagy feldolgozott terméket, amennyi beérkezne. Szingapúrban, Rotterdamban is csurig vannak a tárolók, nem lehet már egy cseppet sem beléjük tölteni. Az elmúlt 2-3 év olajtúlkínálatát nem könnyű leépíteni.

A helyzetet tovább nehezíti az iráni kérdés. Iránra embargó vonatkozott év elejéig, nem exportálhatott olajat. Hogy azért valami mégis történjen, kitermelték az olajat és hajókra tették, mondván, ha vége a szankcióknak, azonnal indulhat a szállítmány. A szankciók megszűntek, a hajók azonban továbbra is ott rostokolnak: nincs hová vinni az olajat, az említett okok miatt. Ráadásul a hajók egy része gyengébb minőségű olajat tárol, amit nem mindegyik finomító tud feldolgozni, így külön ki kell várni, amíg egy alkalmas finomító felszabadul.

Karbantartás miatt zárva

Egy szezonális tényező is szerepet játszhat: a finomítók egy része karbantartás miatt leállt, pont mikor az alacsony olajár miatti legnagyobb spekuláció zajlott. Ahogy újra üzemelni kezdenek a normál módon, nem tudják a felhalmozott hatalmas mennyiséget feldolgozni. Ráadásul nekik is meg kell várniuk, amíg a finomított terméket a felhasználók elviszik, hogy folytatódhasson a munka. Egyes vélemények szerint a nyár folyamán némiképp felgyorsul a folyamat, és a finomítók teljes gőzzel üzemelhetnek majd, feldolgozva a tengeren tárolt olaj egy részét is.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 30500 30250 30820 +0,23% 0 0 8 381 234 210 HUF 2025-08-11 17:05:28
MOL 2968 2962 3020 -1,00% 0 0 905 238 004 HUF 2025-08-11 17:13:52
MTELEKOM 1848 1804 1848 +1,65% 0 0 771 950 042 HUF 2025-08-11 17:05:25
RICHTER 10400 10320 10490 -0,76% 0 0 842 691 530 HUF 2025-08-11 17:05:45
OPUS 590 587 594 -0,17% 0 0 37 535 693 HUF 2025-08-11 17:05:17
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Van egy kis baj, ha most venne eurót
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 18:30
Vegyesen alakult hétfőn a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Csak a Magyar Telekom mutatta meg a foga fehérjét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 18:00
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 95,5 pontos, 0,09 százalékos csökkenéssel, 104 190,64 ponton zárt hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru Remegve figyelik Amerikában, mire jut egymással Trump és Putyin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 16:22
Szerény indexemelkedéssel indult a kereskedés hétfőn a főbb amerikai értékpapírpiacokon.
Részvény / Deviza / Áru Nem találják a helyes irányt Budapesten a befektetők
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 14:51
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a mínusz 0,07 pontos nyitás után tovább csökkent hétfőn kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru A Telekom és az OTP próbálja menteni a mundér becsületét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 11:43
Délelőtti helyzetjelentés a hazai részvénypiacról.
Részvény / Deviza / Áru Budapest szembemegy Nyugat-Európával
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 09:31
Míg a BÉT csökkenéssel, addig a kontinens vezető tőzsdéi növekedéssel nyitottak hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A Tokió által keltett űrt Sanghaj tölti be
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 09:04
Erősödéssel kezdték a hetet az ázsiai tőzsdék.
Részvény / Deviza / Áru Csúcs mögöttük, csúcs előttük?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 08:45
Így indulhat a részvénykereskedés a Budapesti Értéktőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Nincsenek szavak arra, mit csinál a forint
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 11. 07:33
Továbbra is régóta nem látott erőt mutat a külföldi devizákkal szemben, ami ilyenkor, a nyári turistaszezonban különösen üdvözítő.
Részvény / Deviza / Áru Tanácstalanok a tőzsdei befektetők
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 09:29
A heti csúcsok után eladják-e részvényeiket, vagy még várjanak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG