Mindenki felhasználó már, aki lehet
Ismét egy remek negyedéves eredmény a Facebooktól: dübörög a cég. A felhasználószám már nem nő olyan gyorsan, mint eddig, de már megvan az emberiség színe-java, különösen a gazdagabb régiókból. 1,65 milliárd legalább havonta egyszer belépő felhasználó van, ami az emberiség 7,4 milliárdos létszámát figyelembe véve lényegében az elérhető legjobb eredmény, hisz ha leszámítjuk a gyerekeket, időseket, analfabétákat és internethez-telefonhoz nem jutó szegényeket (kb. az emberiség fele), akkor azt látjuk, hogy majdnem miden második szóba jöhető ember felhasználó.
A nap, mint nap aktív felhasználók száma, akik az igazi pénzforrást jelentik, 1,1 milliárd. Ekkora „vevőkörrel” már lehet is szépen keresni. A negyedéves árbevétel 5,38 milliárd dollár volt, ez 52 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az árbevétel 82 százaléka már a mobil szegmensből jön, szemben a tavalyi 73 százalékkal. Az egy részvényre jutó nyereség 0,77 dollár lett.
Amerika a lényeg
A cég legtöbb bevétele Amerikából és Európából származik, csak 24 százalék jön Ázsiából és a világ többi részéből, noha ott van a felhasználók 66 százaléka. Ez azt jelenti, hogy egy európai, de különösen egy amerikai felhasználó sokkal értékesebb, ami érthető is, hisz a felhasználó életszínvonala, azaz vásárlóereje határozza meg, mennyit hajlandó fizetni a reklámozó. Ázsiában egy felhasználó 12,43 dollár bevételt hoz, Európában ugyanez a szám 4 dollár, Ázsiában 1,56, Afrikában és Latin-Amerikában csak 0,91.
A cég 5,38 milliárdos bevétele így a következőképpen oszlik meg: 2,74 milliárd jön Amerikából és Kanadából, 1,307 milliárd Európából, 862 millió Ázsiából (Ausztráliát is beleértve), és 473 millió a többi helyről. A felét tehát még mindig Észak-Amerika adja a bevételnek.
Olcsó vagy drága?
Nézzük ezek után a részvény árazását. Az első negyedéves 0,77 dolláros részvényenkénti eredmény alapján az év egészére kb. 4 dolláros részvényenkénti eredményt várhatunk, figyelembe véve a várható növekedést és azt, hogy a negyedik negyedév kiugró szokott lenni. A jelenlegi 110-120 dolláros ár ennek 30-szorosa, ami a jelenlegi növekedés mellett nem tűnik vészesnek. Nagyjából az van beárazva, hogy a cég még megduplázza eredményét, mielőtt kifullad a növekedés. Az pedig előbb utóbb óhatatlanul bekövetkezik, ahogy ez az Apple esetében is történt.
Mindezek alapján a részvény sem különösebben olcsónak, sem drágának nem tekinthető. Aki a nagy mélységben vette és még ül rajta, egy kényelmesen utánahúzott stop megbízással tarthatja még a papírt, de a mostani vásárlás már nem tűnik indokoltnak. Már csak azért sem, mert maga Zuckerberg is kezd eladogatni, de a hatalmát nem akarja elveszíteni, ezért átalakítja úgy a részvénystruktúrát, hogy néhány elsőbbségi részvény birtokában megtarthassa alapítói jogait.