A Facebook központja Kaliforniában. Fotó: EPA/Peter DaSilva |
Nem kötik mindenki orrára
A Facebook azt észlelte, hogy a felhasználók kevesebbet posztolnak, kevesebb személyes tartalmat osztanak meg, márpedig ez az a tartalom, ami segített gigantikus pénzgyárrá tenni a céget. A felhasználók viszont közben azt érzik, hogy túl sok a megosztás, áttekinthetetlen, sokszor idegesítő, ezért egyre kevésbé nézik azokat, illetve egyre inkább szűrik, mit akarnak látni.
Ez annak az eredménye, hogy a felhasználóknak egyre több ismerősük van, és nem feltétlenül akarjuk, hogy mindegyikük értesüljön arról, hogy épp hol vagyunk, vagy mi történik velünk, arról nem is beszélve, hogy ha sokat posztolunk, untatjuk is vele ismerőseinket. Mindez több 100 ismerősnél már egész nagy kavarodáshoz vezet, ami aztán óhatatlanul a személyes tartalmak megosztásának csökkenését hozza.
Több nyilvános tartalom
A felhasználók ugyanakkor egyre több, más weboldalról származó tartalmat osztanak meg, és ennek nem annyira örül Zuckerberg és csapata, mert az máshová irányítja a felhasználót, aki így nem bombázható tovább a Facebook reklámjaival, és más pénztermelő alkalmazásaival. Ez a nagyság átka: óhatatlan, hogy bizonyos ismerősszám felett megváltoznak a viszonyok, és miután az vállalkozás 2004-ben indult, van, aki már 10 éve gyűjtögeti az ismerősöket.
A Bloomberg szerint a cég szakemberei azon dolgoznak, hogy gátolhatnák ezt a folyamatot, melynek során a személyes tartalmak egy része átkerül kevéssé látogatott, személyesebb oldalakra, mint a Snapchat vagy akár az ugyancsak a Facebook által tulajdonolt Instagram. Az már közismert, hogy a fiatalok sokszor már azért nem akarnak a Facebookon posztolni, mert szüleik is ott vannak, és előlük szívesen elrejtenék az egymásnak szánt posztokat.
Zuckerberg nyugtalan
Állítólag maga Zuckerberg többször beszélt arról kollégáinak, hogy valamilyen módon ösztönözni kellene a személyes posztok felfutását. Már próbálkoztak olyan dolgokkal, hogy emlékeztetnek, mi történt az adott napon egy korábbi évben, és ha ez a felhasználóból nosztalgiát vált ki, posztolja újra. A héten egy újabb próbálkozás történik: a cég arra biztatja a felhasználókat, hogy valósidejű videót tegyenek ki magukról. Így hirtelen több millió valóságshow lesz nézhető egy időben, kérdés, hogy ez egy általánosan kedvelt dolog lesz, vagy a felhasználók egy jó részének még riasztóbb, mint a túl sok személyes poszt.
A személyes tartalmak csökkenése számszerűleg is kifejezhető, és a szám nem is kicsi. 2015 közepéig éves szinten 21 százalékkal csökkent az ilyen tartalmak megosztása, viszont a külső tartalmak, pl. cikkek megosztása legalább ugyanennyivel bővült. Ez a felhasználók szempontjából örvendetes, hisz így sokszor érdekesebb tartalmak láthatók, a cég ugyanakkor szomorkodik, mert így nem fog úgy csörögni a kassza, mint korábban.