Budapesten 0,6 százalékkal esett az index, amiben az OTP 0,6 és a Mol 2,0 százalékos esésének volt döntő szerepe. A Richter 0,6 százalékkal emelkedett, a Telekom alig változott. A forint gyengécske, az euró súrolta a 335-ös szintet is. (A forintgyengülésre való spekuláció rejtelmeiről csütörtök reggeli cikkünkben számolunk be.)
A nap egyik nyertesének kezdetben a Tesla látszott, amelynek főnöke, Elon Musk tegnap késő este jelentette be, hogy Berlinben nyitják meg az európai gyárat. Az európai “gigafactory” mellett üzletet is nyitnak.
Ez komoly?
A bejelentés meglepetésként ért sokakat. A német Tagesschau televíziós és hírportál még azt a kérdést is felteszi, egyáltalán komoly-e a hír. Azután arra jut ,hogy Musk alighanem állni fogja a szavát, sőt Peter Altmaier gazdasági miniszter is komoly előkészítő tárgyalásokról beszélt. Emlékeztetnek rá, hogy Sanghajban a Tesla már bizonyította, milyen gyorsan tud cselekedni, amikor tíz hónap alatt építette fel az ottani “gigagyárat”.
A németek szerint pozitív fejlemény a gyár építése, amivel az ország nagy akkumulátor-gyártó központtá fejlődhet. Egyes becslések szerint 6000 és 10 000 közötti számú munkahely is létrejöhet. Mások szerint viszont ez túlzás, a nagyfokú automatizálás miatt ennél jóval kevesebb, csak 2-3 ezer ember talál majd munkát ott.
Ami rossz a németeknek, az rossz nekünk?
Az egyik szakértő szerint a Volkswagen, a Daimler és a BMW is jól járhat az új Tesla-gyárral, mert “a verseny mindig is oda vezetett, hogy jobbak és gyorsabbak legyünk”. De ezt mások kétlik. A német gyárak már most is állítanak elő elektromos autókat. Aligha örülnek majd egy olyan versenytársnak, aki ebben nagyon jó – írja a német portál. Megint mások azt emelik ki, hogy a Teslának dolgozó német beszállítók viszont jól járhatnak.
Nyilván ami a Magyarországon termelő nagy német autógyárak számára rossz, az a magyar gazdaság számára is az lesz. Például az Audi Győrben is gyárt elektromos meghajtást.
Már sok csalódást okoztak
A Zacks Investment Research tőzsdei szempontból legalábbis óvatos. Emlékeztetnek rá, hogy a cég nemrég alaposan meglepte az elemzőket, amikor a harmadik negyedévben a várakozások ellenére nyereséget termelt. Azóta emelkedik az árfolyam, nemcsak hamar átlépte a 300 dolláros határt, de már a 385 dolláros mindenkori csúcstól sincs messze. (Ma 351 dollár körül jár.)
A Tesla részvényének öt éve (Tradingview.com) |
De a részvény már évek óta ingadozik valahol jobbára a 250 és 350 dollár közötti sávban. A társaság a múltban sokszor maradt el a tervektől, a vállalásoktól, vezette meg az elemzőket, okozott csalódást. Most talán sikerül az Elon Musk által kitűzött ambiciózus eladási számokat teljesíteni. (Ebben az évben 360 000-400 000 jármű.)
A konkurencia nem alszik
Ám a konkurencia sem alszik, szinte minden nagyobb autógyár teljes gázzal igyekszik az elektromos modelleket kifejleszteni. Példaként a Toyota, a Ford és a General Motors tevékenységét említik, de a német gyárakat is említhették volna.
Mások sokkal szkeptikusabbak. A SeekingAlpha egyik bloggere szerint a Tesla részvénye valahol a két számjegyű tartományban, 30 dollár körül kéne legyen. A bevételek csökkentek a harmadik negyedévben, a tényleges eladási árak szintén lefelé csorognak.
Indokolatlan árazás
Levezeti, hogy a gyár eladásai csökkennek vagy stagnálnak fontos piacokon, például Norvégiában vagy az USA-ban. Úgy tűnik, hogy a cég járművei iránt csökken a kereslet. Egy-egy országban, ahol a Tesla megjelenik, van egy kezdeti nagy felfutás, később azonban lanyhul az érdeklődés.
Teljesen indokolatlan, hogy a Tesla annyit ér, mint a Mercedes – írtuk korábban.