Nem csoda, hogy az olaj árának csökkenése ilyen sokrétű következményekkel jár nem csak az egyes országok, hanem a globális ágazatok szempontjából is.
Az energiaipar és a hozzá kapcsolódó ágazatok veszíteni fognak, míg számos globális, nem az alapvető fogyasztáshoz kapcsolódó és nagy energiaigényű ágazat (főleg néhány iparág) komoly hasznot könyvelhet majd el - olvasható ki a Fidelity Worldwide Investment alapkezelő elemzéséből.
Az USA kiskereskedelmi benzinárai (kék vonal) szorosan követték a nyersolaj árának (piros vonal) csökkenését. Forrás: Fidelity |
A nyertes ágazatok
Az alacsony benzinárak jól jönnek az autógyárnak. Az USA-ban például az év második felében lezajlott üzemanyagár-csökkenés is hozzájárult ahhoz, hogy 2014-ben 16,4 millió személygépkocsi talált gazdára, ami 2006 óta a legjobb eredménynek számít. Az alacsony benzinárak a nagyobb gépjárművek, például az SUV-k és a crossoverek eladásának is jót tettek – ez utóbbiakból három év óta először adtak el többet, mint személyautóból.
A General Motors jól példázza az alacsonyabb olajárakból hasznot húzó autóipari szereplőket. Az amerikai autógyárnak komoly előnyt jelent az ország szabadon elkölthető jövedelmének növekedése, a magasabb haszonkulccsal árult járművek, például az SUV-k és az ún. pickup truckok iránt megnőtt kereslet és a felhasznált műanyagok alacsonyabb bekerülési költsége.
A GM és a Tesla részvényárfolyamának alakulása 2014 novembere óta |
Az elektromos autók gyártásával foglalkozó Tesla ugyanakkor nem örül annak, hogy csökkent a járművei gazdasági vonzereje – a zuhanó benzinárak miatt egyre kisebb az elektromos hajtású járművek üzemeltetési költségeinek a hagyományos, belső égésű motorral hajtott gépjárművek üzemeltetési költségeihez mért előnye.
Jól jön a mezőgazdaságnak is az olcsó olaj
A kőolaj ára számos nagy energiafogyasztó mezőgazdasági ágazat szempontjából kulcsfontosságú tényező. A csökkenő olajár hatására csökkennek a mezőgazdasági gépek (traktorok, kombájnok) üzemeltetésével kapcsolatos kiadások, és kedvezőbben alakulnak a műtrágya- és szállítási költségek is. Az USA Mezőgazdasági Minisztériuma szerint a műtrágya, a növényvédő szerek és az üzemanyag 2013-ban a kukorica, búza és szójabab teljes termesztési költségének 32, 26 illetve 19 százalékát tette ki.
Az üzemanyaghoz kapcsolódó költségek az USA fő terményeinek teljes termesztési költségének százalékában (kukorica, gyapot, búza, szójabab) |
Hasznot húznak a légitársaságok
Mivel az üzemanyag ára jellemzően az üzemeltetési költségek nagyjából egyharmadát teszi ki, az olaj árának csökkenése általában a légitársaságok profitjának növekedését idézi elő – vagy azáltal, hogy növeli az árrést, vagy úgy, hogy lehetővé teszi a jegyárak csökkentését, így nő az utaslétszám. Ugyanakkor számos légitársaságnál bevett gyakorlat, hogy a jövőbeli üzemanyag-árakra fedezeti ügyleteket kötnek, ezért a kedvező hatást most főleg azok a cégek érzékelik, amelyek viszonylag kisebb mennyiségű üzemanyagot kötöttek le előre fix áron. A légitársaságok haszna a költségstruktúrájuktól, a piaci pozicionálásuktól és a devizaárfolyam-kitettségüktől is függ.
És a nagy vesztesek
A Fidelity elemzése szerint, az alacsonyabb olajárak egyértelműen negatívan hatnak a globális kőolajkutató és -kitermelő vállalatok bevételére. Emellett megváltoztatják az egyes kitermelő térségek, sőt az egyes régiók konkrét olajkútjainak gazdasági életét és működési feltételeit is, mivel a magasabb költséggel járó kitermelési források nem kifizetődőek, és a befektetők a beruházásokat is visszafogják.
Para a pala
A kőolaj ára az úgynevezett nyereségküszöb alá csökkent, ami különösen súlyosan érintette az Egyesült Államok számos palaolaj-kitermelőjét.
Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az USA palaolaj-kitermelő ágazata hosszú távon akár a jelenlegi alacsony árakon is kifizetődően működhet tovább, mivel a kitermelési költségek pozitív korrelációban állnak az olajárakkal (az olajár csökkenésekor a költségek is csökkennek), és mivel a kitermelés hatékonysága továbbra is javuló tendenciát mutat, többek között az egyre jobb fúrási technikáknak köszönhetően.
Mit reagál erre az energiaipar?
Most már csak a drágulás jöhet! Az OPEC főtitkára szerint az olajárak elérték a mélypontot. "A jelenlegi 45-55 dolláros hordónkénti olajár úgy gondolom már nem csökkenhet tovább és hamarosan megindulhat az emelkedés" - mondta Abdullah al-Badri. Részletek >>> |
Az energiaipari termelőeszköz-gyártásnak nem az olajhoz kapcsolódó (viszonylag elhanyagolható) költségek miatt okoz nehézségeket az olajár csökkenése, hanem mert az olcsóbb olaj csökkenti az energiaipari tőkeberuházások volumenét. Emellett a nagyobb kihívást jelentő geológiai forrásokból származó olajat általában drágábban és nagyobb beruházásigénnyel lehet csak kitermelni.
Az erőteljes keresletnövekedést és a közpolitika irányából érkező támogatást is jól jelzi, hogy számos országban folyamatosan nő a megújuló energiaforrások részaránya.
Az Egyesült Államokban a megújuló forrásból előállított összes energia részaránya a teljes megtermelt energiához képest a 2006-os, mindössze 2,4 százalékról 2014-re a becslések szerint 6,7 százalékra nőtt. Azonban a globális olajárak 2014 második felében tapasztalt erőteljes csökkenése óhatatlanul hatással van számos alternatív energiaforrás előállításának relatív gazdaságosságára is. Még ha az alternatív és megújuló energiaforrások irányába mutató hosszú távú trend változatlan marad is – ebbe az irányba mutatnak a megújuló energiahordozók használatához kapcsolódó, kötelezően megvalósítandó, például EU-s célkitűzések is –, már a bevezetés ütemének lassulása is hatással lehet az ágazat egyes vállalatainak nettó jelenértékére.