(Fotó: Facebook, a Red Lion megmentésére alakult csoport) |
Nemrég egész mozgalom alakult, hogy megmentse a dél-angliai Wingham település több mint 750 éves sörözőjét, fogadóját, a Red Lion Innt, amelyet vállalkozók inkább lakásokká akartak alakítani. A Brit Sör és Pub Szövetség adatai szerint tavaly 1100 sörözőt zártak be Nagy-Britanniában, ezzel számuk először esett 51 ezer alá – írja a Bloomberg.com. Az utóbbi tíz évben megszűnt a brit pubok 13 százaléka, az 1980-as évhez képest pedig a negyede.
Mi lehet a brit kocsmák haldoklásának oka? Az egyik a lakásárak meredek emelkedése, amelyek öt év alatt 50 százalékkal lőttek ki átlagosan a hivatalos statisztika szerint. Így sok pubot már lakássokká alakítottak, bár a kocsmavédő mozgalmaknak sikerült elérni ennek megnehezítését, az átsorolási szabályok szigorítását. A pubokat mint a közösség számára értékes objektumokat egyes esetekben így meg lehet védeni, de a folyamatot nem lehet teljesen megállítani.
Ötszörös az árkülönbség
Egy 2014-es tanulmányban igazolták, hogy az összes nyilvános helyen bevezetett 2007-es dohányzási tilalom is hozzájárult a kocsmazárási hullámhoz. De megváltoztak a lakosság italozási szokásai is, 2012-ben már többet költöttek otthoni ivásra, mint a szórakozóhelyeken elfogyasztott italokra, nem véletlenül.
A házon kívüli ivászat ötször annyiba kerül, mint az otthoni, egy liter sör a sörözőben 7,7 font (mintegy 2764 forint), a Tesco szupermarketjeiben 1,48 font (mintegy 531 forint). A vendéglátóhelyeken magasabb adókulcsot alkalmaznak, és a munkaerő is drágább, mint egy áruházban – teszik hozzá. Ráadásul az indén az esőzések miatt rossz volt az árpatermés is Nyugat-Európában.
Sok a gyártó, magas az adó
A sörkínálat viszont bővül, a sörfőzők száma 40 éve a legmagasabb, 1400 cég van. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy sok kis kézműves sörfőzde jött létre. A nagy italkonszernek azonban már felvásároltak néhányat és ők is erőteljesen nyomulnak ebben a piaci szegmensben.
(Fotó: Facebook, a Red Lion megmentésére alakult csoport) |
Az állam Nagy-Britanniában szakított a korábbi gyakorlattal, amikor az alkoholtermékek árát automatikusan emelték. Ám egy szervezet számításai szerint pintenként (ez majdnem fél liter, 473 milliliter) a britek még mindig 52 penny adót fizetnek, míg ez Németországban 4 penny, Belgiumban 9 penny és Hollandiában 16 penny.
A sör- és pubszövetség szerint az iparág 22 milliárd fonttal járul hozzá a gazdasági növekedéshez, 13 milliárd font adót fizet, és 900 ezer embert foglalkoztat – jórészt fiatalokat.
Piával tudott alakítani a Tesco
Az alkoholtermékekre rendezett akciók, árengedmények miatt a Tesco két és fél éve a legkisebb forgalomcsökkenést szenvedte el, a szeptember 11-én zárult 12 hetes időszakban csak 0,2 százalékkal csökkent a bevétele az előző év hasonló időszakához képest – írja a Bloomberg. A Wal-Mart érdekeltségébe tartozó Asda forgalma 5,4 százalékkal csökkent, az Aldi 11,6 százalékkal, a Lidl 9,5 százalékkal növelte eladásait. A Morrison és a Sainsbury valamivel rosszabbul teljesített, mint a Tesco.