Pénzügyekben is kipróbáltuk magunkat online
Habár a magyarok többsége már a pandémia előtt is használt bizonyos online megoldásokat ügyintézésnél vagy vásárláskor, az elmúlt évben 40 százalékuk próbált ki új online megoldást, közülük is 12 százalék szavazott bizalmat az online pénzügyi szolgáltatásoknak. A valaha online hitelt felvevők 42 százaléka, a videótelefonos ügyintézést választók egyharmada, az online bankszámlanyitást választók egynegyede a járványhelyzet idején próbálta ki ezeket a megoldásokat. Az internetbankot már a Covid előtt is sokan használták, mostanra pedig az emberek 70 százaléka legalább egyszer már próbálta.
Maradnak vagy mennek az új szokásaink?
„Érdekes kérdés, hogy a pandémia alatt kipróbált új megoldások, kialakított új szokások vajon megmaradnak-e békeidőben is, vagy a szükség motiválta az embereket leginkább? Többek között erre is kerestük a választ a Cofidis jelenlegi Hitel Monitor kutatásában” – fejtette ki Nád-Kántor Marianna, a Cofidis márka-, és marketingkommunikációs vezetője. A járvány alatt újonnan bármilyen online szolgáltatást kipróbálók háromnegyede mondta, hogy legalább egyet a pandémia után is használni fog. A pénzügyek intézésénél a járvány alatt az emberek 36 százaléka a nem személyes megoldásokat választotta inkább, ez az arány a Covid előtti időszakban csupán 23 százalék volt. A személyesről online vagy telefonos ügyintézésre váltók között 43 százalék mondta, hogy pozitív volt az így szerzett tapasztalata.
A magyarok negyede rendezkedett be az otthoni létre
A digitális oktatás, a home office és a szabadidő is egy légtérbe költözött a járvány ideje alatt, így a kiadások is átrendeződtek. A magyarok 26 százaléka vásárolt kifejezetten valamit a Covid-helyzet miatt, magasabb ez az arány a gyermeket nevelők (40 százalék) és az átlag feletti jövedelműek (55 százalék) körében. Ilyen kiadások voltak a mobiltelefon-, nagyobb internet csomag-, laptop-, íróasztal- vagy irodai szék vásárlások és a kábeltévé vagy stream előfizetések is. A fiatalabb korosztály körében is népszerű beruházásnak számítottak a digitális eszközök, hiszen 16 százalékuk vásárolt új mobilkészüléket, 10 százalékuk pedig az otthoni tanuláshoz vagy távmunkához szükséges eszközöket szerezte be.
Sokan választanák továbbra is a távmunkát azok közül, akiknek ezt a munkaköre megengedi. Az érdemben válaszolók csaknem kétharmada (63 százalék) nem szeretne teljes egészében visszatérni az irodai munkavégzésre. A megkérdezettek fele köztes megoldást választana, munkahelyről és otthonról is dolgozna, felük pedig az online távmunkát preferálná a járvány lecsengése után is. A 18-29 évesek körében még népszerűbb az otthoni távmunka, mint a többi korosztálynál.
A hiteleknél is fókuszban az otthon
A magyar lakosság hitelfelvételi szándéka a tavalyi visszaesés után már 2021 első negyedévében visszaállt a járványhelyzet előtti szintre; a következő évben hitelt tervezők aránya továbbra is 11 százalék. A jelenleg hitelfelvételben gondolkodók körében elsősorban a lakásvásárlási (44 százalék), a lakásfelújítási (42 százalék) és az autóvásárlási (31 százalék) célok jellemzőek, a nem lakáscélra tervezett hitelek átlagos összege némileg emelkedett.
2021 második negyedévében a magyarok 43 százaléka törlesztett valamilyen hitelt, ez némi visszaesés az előző negyedévhez képest (49 százalék). Az áruhitelek esetében továbbra is a legnépszerűbbek az informatikai és elektronikai cikkek (47 százalék), de a háztartási gépek áruhitelre történő vásárlása is növekvő trendet mutat (43 százalék). Ennek köze lehet ahhoz, hogy az otthonfelújítási program keretében nyújtott támogatás beépített gépekre is felhasználható.
Szerződést kötöttek egy cég megvásárlására.


