Tudomása van arról, hogy 187 ezer forintos átutalási megbízást adtak az OTP Bank-számlájáról? Ezt a kérdést szegezték lapunk munkatársának telefonon. Amellyel csak egy baj volt: kollégánknak nincs számlája az OTP-nél. Mikor ezt rögvest közölte az illetővel, az nyomban le is rakta a telefont.
Ezt követően jött a másik meglepetés: a telefon kijelzőjén hívó félként +36 1 666 6666-os szám szerepelt, ami – meg sem kellett nézni – a 6 x 6 Taxié. Azért erre a számra eshetett a csalók választása, mert az csak egy helyen tér el az OTP Bank ügyfélszolgálatáétól, az ugyanis +36 1 366 6666.
Lapunk megkeresésére az OTP azt közölte, hogy rendszeresen felhívják az ügyfeleik figyelmét az ilyen és hasonló, telefonon adatokat kicsalni próbáló csalókra. A honlapjukon részletesen összegyűjtötték és bemutatták a csalástípusokat, a védekezés, csalási kísérlet felismerésének módszereit is bemutatják, illetve számos felhívást is közzétettek, a legutolsó aktuális felhívás is ott szerepel kiemelt helyen.
A telefonos csalási kísérletek – amellyel munkatársunknál is próbálkoztak – az OTP közlése szerint gyakoriak, ilyen esetekben az elkövetők egy bank vagy szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak bankkártyaadatokat vagy internetbanki belépési adatokat kicsalni, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára (például Anydesk, Teamviewer), azzal az indokkal, hogy ez egy biztonsági program.
Csak röviden, hogy mit tesz a bank a csalások megelőzése érdekében:
- a vonatkozó jogszabályi kötelezettségnek megfelelően monitoring rendszert alkalmaz, amelynek működését permanensen felülvizsgálja a hatékonyság érdekében,
- honlapján közzéteszi és folyamatosan frissíti az adathalászat módszereit és az azzal szemben védekezések módját, így többek között információt szolgáltat a visszaélési lehetőségek felismeréséhez, az áldozattá válás elkerülése érdekében,
- ezen felül különböző média felületeken hívja fel az ügyfelek figyelmét az adathalászat veszélyeire,
- 100 ezer példányban helyezett ki szórólapokat a fiókjaiba, amelyben bemutatta, mit kell tenni a biztonságos online bankolás érdekében,
- az internetbank- és mobilbankbelépés során az ügyfeleket figyelmezteti az adathalászat veszélyére, mindkét felületen létrehozott egy közvetlen és azonnali tiltásra szolgáló felületet, ahol egy kattintással tiltani tudja az ügyfél a kártya és számla hozzáféréseket.
(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)