7p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Egy hétig teszteltük a legújabb hazai mobilfizetési szolgáltatást - nehéz elképzelni, hogy az NFC-s technológia ne terjedjen el rohamtempóban. Nem kell hozzá csúcsmobil, nem kell állandóan az interneten lógni hozzá, nem meríti a telefont, biztonságos és mindig kéznél van - de a pénztárcát és a készpénzt azért egy jó darabig még nem fogjuk elfelejteni.

Hogy lehet Magyarországon telefonnal fizetni?

Az OTP áprilisban szállt ki a mobilszolgáltatókkal közös, NFC-fizetést lehetővé tevő MobilTárca projektből - annyira, hogy még a hátteret biztosító virtuális bankkártyát is levették a kínálatból, így a szolgáltatást nyújtó Magyar Telekom és Vodafone is megszüntetni kényszerült mobilfizetési applikációját. Azóta a mobilszolgáltatók közül egyedül a Telenor lépett elő a Budapest Bankkal közösen gründolt szolgáltatásával - erről itt írtunk bővebben.

A néhai MobilTárcához hasonlóan a telenoros alkalmazás is NFC-képes SIM-kártyát követel meg a felhasználóktól, a hazai bankok közül elsőként NFC-s fizetést kínáló Gránit Pay valamint a másodikként jelentkező MKB Pay azonban a Mastercard felhőalapú szolgáltatását használja. (A Gránit eBank-alkalmazását itt mutattuk be, az MKB érintés nélküli mobilfizetési szolgáltatásáról itt olvashat bővebben).

Miután a virtuális kártya megszüntetésével egy kicsit "kitakarított" a mobiltárcás piacon az OTP, nevére vette a 2014 óta működő, egyébként igen népszerű (több mint 320 ezer hazai mobilon futó) Simple alkalmazást. Ez mindig is az OTP mobilos projektje volt, ám egészen a legutóbbi időkig ezt nem verték nagydobra (persze nem is titkolták). Aztán nemrég az alkalmazás külsőleg is OTP-s jegyeket vett fel, bezöldült és megjelent a Simple neve mellett a "by OTP" kiegészítés már a logóban is. A következő lépés pedig az NFC-s mobilfizetés integrálása volt.

Egy biztos: aki OTP-s, nagyon könnyen kipróbálhatja

Az érintéses szolgáltatás igénybevételéhez az OTP Bank által kibocsátott MasterCard vagy Maestro bankkártyára, valamint NFC képes, minimum 4.4-es Android operációs rendszert futtató telefonra van szükségük a felhasználóknak. Egy héten át teszteltük az alkalmazást, a tapasztalatokat röviden úgy összegezhetjük: nagyon gyorsan el fog terjedni a használata.

A háttérben lévő technológia ma már nem ördöngösség, a közepes kategóriájú telefonokban is egyre gyakrabban van NFC-chip. Az, hogy nem kell külön szerződést kötni, SIM-kártyát lecserélni, nagyban megnöveli a felhasználók kedvét arra, hogy kipróbálják a szolgáltatást. Ez persze igaz a Gránit és az MKB alkalmazására is, az OTP-nek azonban nagy előnye a versenytársakkal szemben, hogy sokkal több ügyfele van, nagyobb eséllyel lapul egy OTP-s Mastercard a pénztárcánkban. Ha pedig a kedv megvan a kipróbálásra, nincs nehéz dolgunk: a regisztráció ugyanis letisztult és kézenfekvő, látszik, hogy nagy energiát fektettek a folyamatnak ebbe a kulcsfontosságú elemébe.

Különösen azoknak van könnyű dolga, akik egyébként is használják a Simple appot - ha már egyébként is regisztráltunk OTP-s Mastercard-kártyát, az alkalmazás maga hívja fel a figyelmet a lehetőségre. Az NFC-s fizetéshez egyébként egy virtuális kártyát állít elő az alkalmazás - ez biztonságosabbá teszi a használatot, a gyakorlatban ebből annyit érzékelhet a felhasználó, hogy fizetéskor a POS-terminál által kiadott slipen nem a plasztik kártya számát láthatja.

Nem muszáj egész nap mobilinterneten lógni

A technikai háttérnél érdemes még a tokeneket megemlíteni: nem kell ugyanis folyamatosan az interneten lógnia a telefonnak ahhoz, hogy tudjunk vele fizetni. Amikor épp online vagyunk, az alkalmazás 10 darab tokent generál és raktároz el - ez azt jelenti, hogy 10 alkalommal fizethetünk a Simple-lel anélkül, hogy újra az internetre kapcsolódnánk. Ha a tokenek elfogynak, akkor nem tudunk fizetni egészen addig, amíg nem kerülünk online környezetbe és nem töltődnek fel újra a tokenjeink. Az app figyelmeztet, ha már csak 3 tokenünk maradt.

PIN kód nem kell, elég feloldani a telefont

A fizetés gyakorlatilag semmivel sem bonyolultabb, mint egy "sima" érintőkártyával. Ha van a telefonunkon képernyőzár (PIN-kód, "pókháló" vagy ujjlenyomatos azonosítás), akkor ezt fel kell oldani - bekapcsolt NFC-chip esetén ilyenkor a telefon 2 percen keresztül alkalmas lesz a mobilfizetésre. Ha tehát sorban állás közben 5 percig pörgettük a Facebookot, a kasszához érve újra le kell zárni és feloldani a telefont - ennek biztonsági szempontból van jelentősége, ha valaki kezébe kerül a feloldott telefonunk, legfeljebb 2 percig tud vele fizetni. Ha a telefonunkon nincs képernyőzár, akkor a Simple-jelszót kell megadni minden fizetésnél - ennél azonban sokkal inkább ajánlott valamilyen képernyőzárat beállítani a telefonhoz, függetlenül a mobilfizetéstől is. Az NFC-chipet pedig érdemes folyamatosan bekapcsolva tartani - nem meríti érdemben az akksit.

Az érintőkártyáknál általában az az alapbeállítás, hogy 5 ezer forint fölötti vásárlásnál PIN-kódot kér a rendszer - ez azonban a Simple-nél nincs így. Amikor ugyanis feloldjuk a telefonunkat, már egyszer azonosítjuk magunkat - fölösleges lenne még PIN-kódot is kérni.

Egy átlagos esetben tehát így néz ki a fizetés:

  • a kasszás mondja a végösszeget,
  • jelezzük, hogy érintéssel fizetnénk,
  • a terminálon megjelenik a fizetendő összeg,
  • feloldjuk a telefonunkat, ha még nincs,
  • odaérintjük a terminálhoz,
  • a kijelzőn megjelenik a sikeres fizetés visszaigazolása,

és kész.

A CBA-tól a McDonald's-on át a benzinkútig sehol sem néztek furán a telefonos fizetés miatt, nem kérdeztek semmit, nem támadt bonyodalom - tényleg tök mindegy, hogy egy plasztikkártyát vagy egy telefont érintünk a terminálhoz.

Hogy a telefon melyik részét kell odaérinteni a POS-terminálhoz, az már az első használatnál kiderül - nem tudja ugyan az ember elsőre, hol van benne az NFC chip, de még egy 6 hüvelykes telefonnál se tart egy másodpercnél tovább kettőt simítani a készülékkel a terminál megfelelő részén. Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy a terminál úgy van beépítve valamilyen dobozba vagy a pultba, hogy nem férünk oda a telefonnal a leolvasóhoz, ilyennel azonban nem találkoztunk, csak hallottunk róla - ez az esetleges kényelmetlenség a technológia terjedésével biztosan megszűnik mind a terminálgyártók, mind pedig a kereskedők által választott berendezési megoldásoknál.

Mi szól ellene és miért nem váltja ki a pénztárcát?

Igazából hétköznapi használat mellett nem találtunk semmit, ami a mobiltárcás fizetés ellen szólna. Kényelmes, gyors, a telefon álladóan kéznél van, biztonságos, az alkalmazásban pedig még a költéseink is jól nyomon követhetőek. A hazai POS-terminálok túlnyomó többsége alkalmas az érintőkártyás fizetésre - persze bőven elférne még néhány tízezer belőlük az országban, a kártyás fizetés további elterjedését jegybanki program is támogatja.

A Simple egy évek óta csiszolgatott, elterjedt mobilalkalmazás, az OTP-nek van a legtöbb lakossági ügyfele - nem véletlen, hogy több mint 9100 darab bankkártyát digitalizáltak az első 12 napban, és a felhasználók közel 100  millió forint értékben vásároltak az NFC technológia segítségével. Ha az OTP a jövőben megnyitja a mobilfizetési lehetőséget a Simple-ben más bankok által kibocsátott Mastercard kártyák számára is, nehéz lesz lenyomni a piacon. Kizárólagosságról azért nincs szó: most is jól használható akár egyszerre is a Gránit, az MKB és az OTP alkalmazása is az NFC-s fizetésre - a telefonon be lehet állítani, hogy melyik legyen az alapértelmezett alkalmazás a fizetéshez.

A pénztárcánkat azért még mindig nem hagyhatjuk otthon: egyrészt továbbra is kicsi az esélye, hogy a sarki kisboltban vagy a kézműves kávézóban tudunk kártyával (illetve telefonnal) fizetni, másrészt a mobilunk lemerülhet vagy éppen meghibásodhat, harmadrészt pedig egyelőre a szolgáltatás sem száz százalékos rendelkezésre állás mellett működik: nemrég például az offline vásárlást biztosító tokenek letöltését érintő hiba miatt sokaknál nem működött rendesen a Simple NFC-s fizetési funkciója, így elő kellett rántani a plasztikot vagy a jó öreg készpénzt. Az ilyen hibákat persze viszonylag gyorsan, akár egy frissítéssel is tudja orvosolni a szolgáltató.

Ha kizárólagos fizetési eszközünk egyelőre nem is lesz a mobil, már most simán megoldható, hogy napokig nem kell elővennünk a tárcánkat a táskánkból.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Itt a lehetőség, hogy számonkérje Nagy Márton ígéretét!
Privátbankár.hu | 2024. június 12. 10:55
Bár az infláció és az irányadó kamat szintje is egy számjegyű, korábbi ígérete ellenére az Orbán-kormány mégsem kívánja csökkenteni a szabad felhasználású diákhitel 7,99 százalékos kamatát. A tervezet most van társadalmi egyeztetés alatt.
Személyes pénzügyek Vigyázzon, így akarják átverni a csalók az OTP ügyfeleit!
Privátbankár.hu | 2024. június 7. 12:57
Az adathalászok a limit beállítással kapcsolatban keresik meg az ügyfeleket, és próbálják rávenni őket a limit megemelésére, illetve a számlájukon található összeg elutalására.
Személyes pénzügyek Legalább 5 millió forintba kerül egy garázs Budapesten
Privátbankár.hu | 2024. június 5. 15:38
Fáziskéséssel követik a garázsárak az ingatlanpiaci trendeket: a gépkocsitárolók ára jelenleg csökkenő tendenciát mutat, noha az utóbbi fél évben igencsak élénkült a kereslet.
Személyes pénzügyek Részesedjen Ön is a régió fejlődéséből!
Natív tartalom | 2024. június 5. 14:03
Az OTP Alapkezelő új alapja egyedülálló befektetési lehetőséget nyújt Közép-Kelet-Európa blue chipjeibe.
Személyes pénzügyek Százötvenmilliós dilemma: egy családi házat vagy egy festményt vegyünk?
Kenessei András | 2024. június 2. 05:41
Három hazai aukciós ház (Virág Judit Galéria, BÁV, Kieselbach Galéria) tavaszi árverésének eredményeiből szemezgettünk.
Személyes pénzügyek Két égető kérdés foglalkoztatja most a privátbanki ügyfeleket - mindkettőre van válasz
PR | 2024. május 30. 10:55
A hozamok kérdése mellett kiemelt fókuszba került a felhalmozott vagyonok generációs átörökítése. Bálint Attila, a Raiffeisen Private Banking igazgatója tud megoldást. És persze elmeséli a legújabb befektetési trendeket is.
Személyes pénzügyek Nem elég, hogy drága az élelmiszer, még ez is!
Privátbankár.hu | 2024. május 29. 10:56
Éves összehasonlításban 11 százalékkal, 56 ezer forintra emelkedett a normál használatú személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának átlagos éves díja, amely a 2023-as éves átlagos infláció utóhatása, de az alatt alakult.
Személyes pénzügyek Veszélyeket rejt, ha nincs nálunk készpénz?
Privátbankár.hu | 2024. május 29. 08:48
Egy-egy kereskedőnél átlagosan napi 450 ezer forintot fizetünk bankkártyával, és már csak az elfogadó kereskedők harmada az, ahol azért küzdenek, hogy napi átlagban legalább 1000 forintos plasztik forgalmat fel tudjanak mutatni.
Személyes pénzügyek Van ilyen? Lesz egy árverés, ami nem az újgazdagokra gyúr
Kenessei András | 2024. május 27. 18:58
Az elmúlt években, néhány évtizedben úgy alakult a hazai árverési gyakorlat, hogy három időpont köré tömörültek a legnagyobb árverőházak aukciói: májusban tartották a tavaszi, szeptember-októberben az őszi, decemberben pedig a karácsonyi árveréseket. Május lévén most a tavaszi árverésekre figyelünk, azokon belül is elsősorban a festményekre és grafikákra. Ezúttal a Nagyházi Galéria árverését vesszük górcső alá.
Személyes pénzügyek A magánnyugdíjpénztárak megszüntetése megrendítette a bizalmat
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 10:39
Karácsony Mihály a Nyugdíjas Parlament elnöke szerint a jelenlegi nyugdíjmegtakarítási lehetőségek nem elég ösztönzőek az emberek számára. A fiatalok nem nagyon használják az öngondoskodás elemeit, az idősebb generációknak pedig csökken a részvételi hajlandósága. Laptársunk, szintén a Klasszis Média csoporthoz tartozó Piac és Profit Nyugdíjszerviz című műsorának legutóbbi adásában Dr. Farkas András a Nyugdíjguru News szerkesztője, alapítója, Karácsony Mihály, a nyugdíjas parlament elnöke elemezte a magyar nyugdíjrendszer sajátosságait.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG