7p
Egy hétig teszteltük a legújabb hazai mobilfizetési szolgáltatást - nehéz elképzelni, hogy az NFC-s technológia ne terjedjen el rohamtempóban. Nem kell hozzá csúcsmobil, nem kell állandóan az interneten lógni hozzá, nem meríti a telefont, biztonságos és mindig kéznél van - de a pénztárcát és a készpénzt azért egy jó darabig még nem fogjuk elfelejteni.

Hogy lehet Magyarországon telefonnal fizetni?

Az OTP áprilisban szállt ki a mobilszolgáltatókkal közös, NFC-fizetést lehetővé tevő MobilTárca projektből - annyira, hogy még a hátteret biztosító virtuális bankkártyát is levették a kínálatból, így a szolgáltatást nyújtó Magyar Telekom és Vodafone is megszüntetni kényszerült mobilfizetési applikációját. Azóta a mobilszolgáltatók közül egyedül a Telenor lépett elő a Budapest Bankkal közösen gründolt szolgáltatásával - erről itt írtunk bővebben.

A néhai MobilTárcához hasonlóan a telenoros alkalmazás is NFC-képes SIM-kártyát követel meg a felhasználóktól, a hazai bankok közül elsőként NFC-s fizetést kínáló Gránit Pay valamint a másodikként jelentkező MKB Pay azonban a Mastercard felhőalapú szolgáltatását használja. (A Gránit eBank-alkalmazását itt mutattuk be, az MKB érintés nélküli mobilfizetési szolgáltatásáról itt olvashat bővebben).

Miután a virtuális kártya megszüntetésével egy kicsit "kitakarított" a mobiltárcás piacon az OTP, nevére vette a 2014 óta működő, egyébként igen népszerű (több mint 320 ezer hazai mobilon futó) Simple alkalmazást. Ez mindig is az OTP mobilos projektje volt, ám egészen a legutóbbi időkig ezt nem verték nagydobra (persze nem is titkolták). Aztán nemrég az alkalmazás külsőleg is OTP-s jegyeket vett fel, bezöldült és megjelent a Simple neve mellett a "by OTP" kiegészítés már a logóban is. A következő lépés pedig az NFC-s mobilfizetés integrálása volt.

Egy biztos: aki OTP-s, nagyon könnyen kipróbálhatja

Az érintéses szolgáltatás igénybevételéhez az OTP Bank által kibocsátott MasterCard vagy Maestro bankkártyára, valamint NFC képes, minimum 4.4-es Android operációs rendszert futtató telefonra van szükségük a felhasználóknak. Egy héten át teszteltük az alkalmazást, a tapasztalatokat röviden úgy összegezhetjük: nagyon gyorsan el fog terjedni a használata.

A háttérben lévő technológia ma már nem ördöngösség, a közepes kategóriájú telefonokban is egyre gyakrabban van NFC-chip. Az, hogy nem kell külön szerződést kötni, SIM-kártyát lecserélni, nagyban megnöveli a felhasználók kedvét arra, hogy kipróbálják a szolgáltatást. Ez persze igaz a Gránit és az MKB alkalmazására is, az OTP-nek azonban nagy előnye a versenytársakkal szemben, hogy sokkal több ügyfele van, nagyobb eséllyel lapul egy OTP-s Mastercard a pénztárcánkban. Ha pedig a kedv megvan a kipróbálásra, nincs nehéz dolgunk: a regisztráció ugyanis letisztult és kézenfekvő, látszik, hogy nagy energiát fektettek a folyamatnak ebbe a kulcsfontosságú elemébe.

Különösen azoknak van könnyű dolga, akik egyébként is használják a Simple appot - ha már egyébként is regisztráltunk OTP-s Mastercard-kártyát, az alkalmazás maga hívja fel a figyelmet a lehetőségre. Az NFC-s fizetéshez egyébként egy virtuális kártyát állít elő az alkalmazás - ez biztonságosabbá teszi a használatot, a gyakorlatban ebből annyit érzékelhet a felhasználó, hogy fizetéskor a POS-terminál által kiadott slipen nem a plasztik kártya számát láthatja.

Nem muszáj egész nap mobilinterneten lógni

A technikai háttérnél érdemes még a tokeneket megemlíteni: nem kell ugyanis folyamatosan az interneten lógnia a telefonnak ahhoz, hogy tudjunk vele fizetni. Amikor épp online vagyunk, az alkalmazás 10 darab tokent generál és raktároz el - ez azt jelenti, hogy 10 alkalommal fizethetünk a Simple-lel anélkül, hogy újra az internetre kapcsolódnánk. Ha a tokenek elfogynak, akkor nem tudunk fizetni egészen addig, amíg nem kerülünk online környezetbe és nem töltődnek fel újra a tokenjeink. Az app figyelmeztet, ha már csak 3 tokenünk maradt.

PIN kód nem kell, elég feloldani a telefont

A fizetés gyakorlatilag semmivel sem bonyolultabb, mint egy "sima" érintőkártyával. Ha van a telefonunkon képernyőzár (PIN-kód, "pókháló" vagy ujjlenyomatos azonosítás), akkor ezt fel kell oldani - bekapcsolt NFC-chip esetén ilyenkor a telefon 2 percen keresztül alkalmas lesz a mobilfizetésre. Ha tehát sorban állás közben 5 percig pörgettük a Facebookot, a kasszához érve újra le kell zárni és feloldani a telefont - ennek biztonsági szempontból van jelentősége, ha valaki kezébe kerül a feloldott telefonunk, legfeljebb 2 percig tud vele fizetni. Ha a telefonunkon nincs képernyőzár, akkor a Simple-jelszót kell megadni minden fizetésnél - ennél azonban sokkal inkább ajánlott valamilyen képernyőzárat beállítani a telefonhoz, függetlenül a mobilfizetéstől is. Az NFC-chipet pedig érdemes folyamatosan bekapcsolva tartani - nem meríti érdemben az akksit.

Az érintőkártyáknál általában az az alapbeállítás, hogy 5 ezer forint fölötti vásárlásnál PIN-kódot kér a rendszer - ez azonban a Simple-nél nincs így. Amikor ugyanis feloldjuk a telefonunkat, már egyszer azonosítjuk magunkat - fölösleges lenne még PIN-kódot is kérni.

Egy átlagos esetben tehát így néz ki a fizetés:

  • a kasszás mondja a végösszeget,
  • jelezzük, hogy érintéssel fizetnénk,
  • a terminálon megjelenik a fizetendő összeg,
  • feloldjuk a telefonunkat, ha még nincs,
  • odaérintjük a terminálhoz,
  • a kijelzőn megjelenik a sikeres fizetés visszaigazolása,

és kész.

A CBA-tól a McDonald's-on át a benzinkútig sehol sem néztek furán a telefonos fizetés miatt, nem kérdeztek semmit, nem támadt bonyodalom - tényleg tök mindegy, hogy egy plasztikkártyát vagy egy telefont érintünk a terminálhoz.

Hogy a telefon melyik részét kell odaérinteni a POS-terminálhoz, az már az első használatnál kiderül - nem tudja ugyan az ember elsőre, hol van benne az NFC chip, de még egy 6 hüvelykes telefonnál se tart egy másodpercnél tovább kettőt simítani a készülékkel a terminál megfelelő részén. Szerencsétlen esetben előfordulhat, hogy a terminál úgy van beépítve valamilyen dobozba vagy a pultba, hogy nem férünk oda a telefonnal a leolvasóhoz, ilyennel azonban nem találkoztunk, csak hallottunk róla - ez az esetleges kényelmetlenség a technológia terjedésével biztosan megszűnik mind a terminálgyártók, mind pedig a kereskedők által választott berendezési megoldásoknál.

Mi szól ellene és miért nem váltja ki a pénztárcát?

Igazából hétköznapi használat mellett nem találtunk semmit, ami a mobiltárcás fizetés ellen szólna. Kényelmes, gyors, a telefon álladóan kéznél van, biztonságos, az alkalmazásban pedig még a költéseink is jól nyomon követhetőek. A hazai POS-terminálok túlnyomó többsége alkalmas az érintőkártyás fizetésre - persze bőven elférne még néhány tízezer belőlük az országban, a kártyás fizetés további elterjedését jegybanki program is támogatja.

A Simple egy évek óta csiszolgatott, elterjedt mobilalkalmazás, az OTP-nek van a legtöbb lakossági ügyfele - nem véletlen, hogy több mint 9100 darab bankkártyát digitalizáltak az első 12 napban, és a felhasználók közel 100  millió forint értékben vásároltak az NFC technológia segítségével. Ha az OTP a jövőben megnyitja a mobilfizetési lehetőséget a Simple-ben más bankok által kibocsátott Mastercard kártyák számára is, nehéz lesz lenyomni a piacon. Kizárólagosságról azért nincs szó: most is jól használható akár egyszerre is a Gránit, az MKB és az OTP alkalmazása is az NFC-s fizetésre - a telefonon be lehet állítani, hogy melyik legyen az alapértelmezett alkalmazás a fizetéshez.

A pénztárcánkat azért még mindig nem hagyhatjuk otthon: egyrészt továbbra is kicsi az esélye, hogy a sarki kisboltban vagy a kézműves kávézóban tudunk kártyával (illetve telefonnal) fizetni, másrészt a mobilunk lemerülhet vagy éppen meghibásodhat, harmadrészt pedig egyelőre a szolgáltatás sem száz százalékos rendelkezésre állás mellett működik: nemrég például az offline vásárlást biztosító tokenek letöltését érintő hiba miatt sokaknál nem működött rendesen a Simple NFC-s fizetési funkciója, így elő kellett rántani a plasztikot vagy a jó öreg készpénzt. Az ilyen hibákat persze viszonylag gyorsan, akár egy frissítéssel is tudja orvosolni a szolgáltató.

Ha kizárólagos fizetési eszközünk egyelőre nem is lesz a mobil, már most simán megoldható, hogy napokig nem kell elővennünk a tárcánkat a táskánkból.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Gondolta volna? Egyre kevesebbet bizonytalankodnak a magyarok a pénzügyekben
Elek Lenke | 2024. július 23. 13:35
Bár a közhiedelem szerint a férfi a család feje, sok esetben a nők azok, akik gazdálkodnak a családi büdzsével, illetve akik hitelt vesznek fel a saját nevükre, lévén a gyes vagy gyed miatt kimutatható az állandó jövedelmük – ez is elhangzott a Provident keddi sajtótájékoztatóján, ahol egy nagyon fontos témáról, a magyarok pénzügyi helyzetéről, tudatosságáról, magabiztosságáról esett szó, településtípusokra és nemekre bontva.
Személyes pénzügyek Mi történik itt? Lakáshitelekben dúskál Magyarország
Privátbankár.hu | 2024. július 17. 14:55
Hatalmas növekedést mutat a magyar lakáshitelpiac 2024 első felében. A Bankmonitor szakértőinek becslése szerint júniusban a szerződések volumene átlépte a 130 milliárd forintot és ezzel az első félévi lakáshitel volumen már közel 10 százalékkal meg is haladja a 2023. év egészében felvett lakáshitelek összegét.
Személyes pénzügyek Nem is gondolná, mennyivel olcsóbb lehetne a devizaváltás és -utalás!
Csabai Károly | 2024. július 14. 13:13
Mindössze el kéne fogadni a már hosszú évek óta Magyarországon is jelenlévő fintech cég, a Wise javaslatát, ami azt célozza, hogy a bankok és egyéb pénzügyi szolgáltatók ügyfeleinek csak tavaly 30 milliárd euró értékben felszámított rejtett költségek eltűnjenek. Magali Van Bulckkal, a Wise EMEA régiójának szabályozásért és kommunikációs stratégiáért felelős igazgatójával a cég londoni központjában beszélgettünk.
Személyes pénzügyek Még hogy pénzromlás! Van egy réteg, amely elégedetten dörzsölheti a tenyerét
Csabai Károly | 2024. július 11. 05:44
A legalább 20 millió forintjukat, de az esetek többségében ennek a többszörösét profikra bízó honfitársaink összvagyona közel 18 százalékos éves növekedés eredményeként átlépett egy lélektani határt, június végén már 10 ezer milliárd forint fölé került. Ez az összeg közel 60 ezer számlán fial, 5 százalékkal többön, mint egy évvel korábban, ami jelzi, hogy folyamatosan nő azok tábora, akik még a vad infláció közepette is képesek gyarapodni. Egyéb érdekességek is kiderülnek lapunk félévente elkészített friss felméréséből, a Privátbanki Körképből.
Személyes pénzügyek Belemászik a pénztárcákba az MI: hallgatna-e rá pénzkérdésekben?
Buksza blog | 2024. július 10. 15:02
A vagyonkezelés alapvetően egy tanácsadói üzletág, amelyben a szakértők javaslatokat tesznek a befektetési döntésekre azoknak, akik hallgatnak rájuk. Ezt a munkát elvileg az MI is elvégezhetné.
Személyes pénzügyek Egyre jobb buli önkéntes nyugdíjpénztári tagnak lenni
Privátbankár.hu | 2024. július 4. 10:53
Csökkentek a díjterhelési mutatók, a magas hozamok miatti sikerdíjak mellett is csak alig nőttek a költségek.
Személyes pénzügyek Nyugalmasabb időszak jön a babavárónál
Privátbankár.hu | 2024. június 29. 14:01
Véget érhet az elmúlt éveket jellemző nagy kilengések időszaka a babaváró hitelnél: 2024. első négy hónapjában havi kétezer szerződés környékén stabilizálódott a kereslet, és ha nem jön a képbe újabb jogszabályváltozás, nagyjából erre a szintre állhat be a piac. A támogatott konstrukció súlya viszont az előttünk álló években már csökkenhet a lakossági piacon.
Személyes pénzügyek Üzentek Matolcsy Györgyék a pórul járt Apple Pay-ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2024. június 27. 16:19
Minden károsultnak visszajár a jóvá nem hagyott tranzakciók összege.
Személyes pénzügyek Ön Apple Pay-ügyfél? Akkor még mindig retteghet!
Privátbankár.hu | 2024. június 27. 14:06
Szerda estétől a rendszer szabálytalan működése miatt számos ügyfél bankszámláiról százezrek tűntek el.
Személyes pénzügyek Strandlabdát az OTP-től? - a bank online piactere, a fizz.hu élesre vált
Privátbankár.hu | 2024. június 27. 12:57
Az eddig tesztüzemben működő oldal a nagybank segítségével vezető szerepre törne. Magyar nyelvű ügyfélszolgálatot, és áruhitelt is kínálnak. Bíznak a banki háttér meggyőző erejében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG