8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A röpke másfél órás repülőút után már a korfui reptér betonján arcba vágott minket az évszázad hőhulláma, ami kemény egy hétig velünk is maradt. És akkor még nem tudtuk, hogy Rodosz után itt is erdőtűz pusztít majd, amire egy jókedvű esti séta alkalmával döbbentünk rá, ahogy az éjszakai fények között felsejlett a narancssárgán izzó hegyoldal. A Világjáró Korfura látogatott el.

Azt mondják, hogy aki egyszer Korfun járt, vissza akar térni a sziget bája miatt. Nos, mi is erre a véleményre jutottunk, annyi megjegyzéssel, hogy ne főidényben, ugyanis a huzamos ideig tomboló 40 Celsius fok földi pokol tud lenni. Görögországban 1842 óta nem volt olyan meleg, mint július utolsó hetében. Klímatudósok szerint a mediterrán országokban át fognak alakulni a nyaralási szokásaink, és az elő- vagy utószezont fogjuk preferálni.

Hogy élő példaként alá is támasszam: a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, hogy ilyen hőmérsékletnél a nap micsoda kárt tud okozni. Anélkül, hogy szánt szándékkal kifeküdtünk volna napozni, csak a fürdésnél, a napernyő alatt és némi városnézés közben hólyagosra égettek minket a korfui napsugarak. Konkrétan az első és másodfokú égési sérüléseinknek majd egy hét kellett, hogy meggyógyuljanak.

Kilátás az erkélyről, soha rosszabb szállást. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

A hőviharnak nevezett extrém kánikulában egyébként még a tenger is alig nyújtott hűs pillanatokat, soha nem volt még olyan magas (közel 30 Celsius fokos) a hőmérséklete, mint az ottlétünk alatt. El sem tudom képzelni, hogy klimatizált hotelszoba híján hogyan bírta ki bárki is azt a jópár napot.

De mivel nem sűrűn jár az ember a görög szigeteken, háromszor is nekiduráltuk magunkat kora este az ott töltött kilenc nap alatt Korfu óvárosának. Igaz, hogy fél órát kellett buszoznunk ehhez, az pedig igencsak hasonlított a dél-olasz közlekedésre. A menetrend ugyanis csak halvány útmutatót jelentett a hőgutához közeli állapotban várakozó utasoknak. Cserébe a végre bekanyarodó buszon hatásos klíma várt minket. A buszjegyet érdemes a közértben megvenni 1,5 euróért, mert a sofőrnél 2,4 euró.

Kerkyra óvárosa

Az óváros persze egyből szíven találja az embert. Korfu fővárosa Kerkyra, de sok külföldi csak Korfuként emlegeti azt is. Bár a Velencére hajazó szűk utcácskák labirintusában sem lélegezhettünk fel a hőségtől, a turisták tömegével együtt mi is kíváncsian róttuk a sikátorokat. A girbe-gurba utcácskák és terek zsonganak az élettől, de nem csak olaszos, hanem franciás, Párizst idéző épületei és tipikus, angol stílusú középületei, valamint görög stílusú házainak keveredése adja a város sajátos báját.

Girbe-gurba utcácskák, eldugott zugok Korfu óvárosában. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

Visszagondolva egyébként, a kánikula miatt mintha egy film lassított felvételeit éltük volna át, egyfajta kábultságban zajlottak az események, s örültünk, ha a klimatizált üzletek nyitott ajtaján megcsapott minket egy-egy hűs fuvallat.

Persze amikor épp nem ájuldozik az ember a hőségtől, érdemes megnézni a Régi és az Új Erődöt, melyekről pazar kilátás nyílik a tengerre. A James Bond-helyvadászok is jól járnak itt: a Régi Erődben forgatták ugyanis 1980-ban Roger Moore főszereplésével a For Your Eyes Only című epizód jó pár jelenetét, de Korfu más helyein is vettek fel részeket. Gerard Durrell több házat is bérelt Korfun a családjával, Danilában pedig az író könyveiből készült filmsorozat egyes részeit forgatták.

De vissza a fővároshoz: nyüzsgő központja a Régi Erőd bejáratával szemben kialakított hatalmas tér, az Esplanada, melynek az óváros felőli oldalán áll az árkádos épületekkel zsúfolt Liston. Az árnyas épületegyüttes kissé a velencei Dóm térre hajaz, itt is számos bár és étterem várja a szomjas és éhes turistákat, ahol bizony tényleg jólesik egy frappé, a görögök jeges kávéja.

Az óváros szélén a híres Liston, bárok és éttermek sokasága, melyek este zsúfolásig megtelnek. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

Érdemes megnézni a városházát is, amit a velenceiek emeltek 1663-ban a városi kereskedők kaszinójaként, majd 1720-ban színházzá építettek át. Vagy ellátogatni Fülöp edingburghi herceg, II. Erzsébet királynő férjének szülőházába, amely ma múzeumként működik és az UNESCO Világörökség része.

Nem tiszta, mi miatt tört ki az erdőtűz

A szállásunk 9 kilométerre a repülőtértől délre, Peramában volt, így aki nem szereti a hangosan le- és felszálló gépeket, foglaljon messzebb. Bár a reptér nincs a világ 10 legijesztőbb leszállópályája között, nem árt tudni, hogy a repülő kereke itt is szinte már a tengerbe lóg, mikor a pilóta végre landol.

Peramából egy gyaloghíd vezet a túlpartra, ahova sokan kijárnak, hogy a szinte kézzel fogható repülőket fotózzák és videózzák.

Átérve a Korfu védjegyének számító, legendás Panagia Vlacherna templomhoz jutunk, ahol James Bond szintén megfordult, ottjártunkkor épp esküvőt tartottak. Érdemes vízibusszal 5 euróért átpöfögni a szemben álló híres Pontikonisire, azaz Egér-szigetre, ami versenyre kelhet a világ legkisebb szigete címért. Aztán felkaptatni a hegyoldalban álló, páratlan panorámájú zárdához és étteremhez, ahonnan páholyból nézheti az ember a korfui reptér életét.

Mindeközben észrevétlenül leszállt az éj, s visszafelé a gyaloghídon döbbenten vettük észre a távolban izzó hegyoldalt. 20-25 kilométernyire égett tőlünk az erdő, de egész éjjel arra készültünk, hogy kopognak az ajtónkon, hogy csomagoljunk és indulás.

Nem volt olyan  messze, hogy ne tartsunk tőle. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga
Nem volt olyan messze, hogy ne tartsunk tőle. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

Reggelre hatalmas füstcsík takarta el a napot. Hajnalban ugyan lokalizálták a tüzet, de utána még napokig láttuk a kisrepülőket és helikoptereket a vizes ballonokkal repkedni. Rossznyelvek gyújtogatást emlegettek, de állítólag csak azért, hogy ne pánikoljanak az emberek. Ugyanis, ha nem szándékos tűzgyújtás van a háttérben, sok turista megijedhet, hogy bármikor tűz üthet ki a forró szigeten. Az azért felmerül az emberben, hogy a szemben látható albán hegyekben vajon miért nincs soha erdőtűz.

Érdemes autót bérelni

Közben a hőség is megemberelte magát, kicsit jobb idő lett, ezért úgy döntöttünk, egy napra autót bérelünk. Mivel szállodában laktunk, nem kellett nagy összegű kauciót letennünk, csak a kötelező 50 eurót (amiben a 10 eurós biztosítás is benne volt). A benzin viszont nem olcsó, literje 2 euró. Mivel a sziget mindössze 62 kilométer hosszú és 32 kilométer széles, három híres strand is belefért a napba, ám a közöttük kanyargó hegyi utak csak tapasztalt vezetőknek ajánlottak, egyik hajtűkanyarból a másikba kunkorodtunk bele. Igaz, kárpótlásként hihetetlen panorámákkal.

Sidariban rácsodálkoztunk a páratlan Canal d’Amourra, azaz a Szerelmesek csatornájára, ahol a legenda szerint az ott fürdőzők egész életükre együtt maradnak. Sajnos szomorú mementóként ott magasodik a homokkő parton Gősi Zoltán emlékhelye, aki 2000-ben egy kisgyermek életét megmentve hősi halált halt a tenger hullámai között.

Canal d'Amour, ahová egyesek a magasból beugranak, mások a fotón látható kis barlangszerű járaton keresztül jutnak le, ám kijönni sem egyszerű a csúszós hegyoldal miatt. Balra a magyar hős emlékhelye. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

Paleokastritsában szintén homokos a part, és a dombok közé ékelődött, égszínkék színű tengerrel megáldott kis strandok mintha a Paradicsomban hullámoznának. Végül Glyfadán kötöttünk ki, ami voltaképpen mintha Korfu Ibizája lenne. Tele jókedvű és már nem szomjas fiatallal, ahol egész nap szól a végtelenre állított, monoton zene. Leginkább azoknak ajánlott, akik bírják a tömeget és az éjjel-nappal tartó bulizást. Állítólag a környéken áll Roman Abramovics korfui villája is, bár mi nem találtuk meg.

Útba ejtettük még a Gastouriban álló, gyönyörű Achilleion palotát is, amelyet 1890-ben Sissi királyné építtetett, s a már említett James Bond-film kaszinójeleneteit itt forgatták. A nyári rezidencia ma múzeumként működik, ám nem volt szerencsnénk, jelenleg zárva tart.

Végül, de nem utolsósorban: a görög gasztroélmény

Lehet, hogy rossz helyeket választottunk, de finom gyrost (pitában 4, tányéron 12 euró) nem sikerült ennünk. Ahogy a grillezett polip (18 euró) is csalódás, pedig olyan hívogató volt a nagy műgonddal kiválasztott tengerparti taverna.

Frappé és görög saláta Paleokastritsa híres strandján. Fotó: Privátbankár/Kormos Olga

Viszont minden más finom volt: a souvlaki (grillezett húsnyársak – 10 euró), a stifado (görög pörköltféle – 14 euró), a muszaka (darált húsos rakott padlizsán – 12 euró), a dolmades (töltött szőlőlevél – 10 darab 4 euró), a frappé (4 euró), a rusztikus görög saláta (8 euró), a beef burger (14 euró), a rántott halak és rákok (2 személyes tál 25 euró), a pitába tuszkolt tonhal zöldséggel (4,5 euró), a baklava (3 darab 2,5 euró) és más mézédes sütemények, melyekre reggelente jókora adag görög joghurtot csapott rá az ember.

Az utolsó estén elszopogatott ouzo és a helyi fehér bor, a retsina pedig már olyan finoman szellős 30 fokban búcsúztatott minket, hogy elámultunk: ilyen is lehet a görög nyár? Aztán másnap – bár 10 napig szinte egy felhőt sem láttunk – beszállás előtt, a reptér betonján villámokkal csapkodó zivatarral intett búcsút Korfu.

Egy furcsa dolog viszont feltűnt az ott töltött napok alatt. Szinte alig láttunk sirályt, ám fecskéket annál inkább, akik nap nap után őrülten repkednek a lenyugvó nap által megfestett égen. Még az erkélyünkön is volt egy fecskefészek, amelyben két éhes száj várta folyamatosan az élelmet, este pedig villásfarkát kilógatva hajtotta álomra a fejét a fiókák anyja.

Világjáró rovatunk további cikkeit itt olvashatják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív „A hülyeségig próbálják szabályozni az életünket” – ezt gondolja az utca embere két évtizednyi uniós tagság után
Dobos Zoltán - Izsó Márton | 2024. május 2. 05:43
Kereken húsz év telt el azóta, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz. Az utca embere sorozatunkban arra kértük a járókelőket, értékeljék, összességében milyen hatása volt hazánk tagságának, és milyen személyes pozitív és negatív élmények fűződnek hozzá. Videó.
Szubjektív Viharos, de tartós házasság – mit nyertünk az EU-tagsággal?
Wéber Balázs | 2024. április 30. 19:18
Az EU nem tökéletes képződmény, de még így is jobb bent lenni, mint kint, és több az előny a hátránynál. Ami pedig nem tetszik, azon meg lehet próbálni változtatni. Nagyító alatt ezúttal 20 év EU-tagság.
Szubjektív Angyalok és démonok – barangolás Brüsszel bugyraiban
Wéber Balázs | 2024. április 27. 06:01
Az uniós negyedben belecsöppentünk egy megabuliba, ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét. Eközben összefutottunk a magyar kormány démonával és elképzeltük, ahogy von der Leyen álomra hajtja a fejét. A Világjáró e heti állomása Brüsszel – egy kicsit másképp.
Szubjektív Egy intelligens párt nem vet be lejárató kampányt - megszólaltak a választók
Izsó Márton - Vég Márton | 2024. április 26. 05:39
Berúgták a kampányt a pártok, gyűlnek az ajánlások, egyre durvábbakat mondanak egymásra a szemben álló felek. Hogyan bírják ezt az emberek és mi alapján választanak? Kiderül a videóból.
Szubjektív „Putyint nem fogják legyőzni, akármit csinálnak” – a világban zajló háborús eseményekről kérdeztük az utca emberét
Dobos Zoltán - Izsó Márton | 2024. április 21. 17:47
Az elhúzódó orosz–ukrán háború mellett eszkalálódik a közel-keleti konfliktus is, ennek egyértelmű jele, hogy Irán a múlt hét szombaton rakéta- és dróntámadást indított Izrael ellen. Az utca embere sorozatunkban arról kérdeztük a járókelőket, mennyire követik figyelemmel a világban zajló jelentősebb háborús eseményeket, illetve tartanak-e attól, hogy valamelyik harci helyzet világháborúvá fajul. Videó.
Szubjektív Magyar Péter nyomul, Gáza pusztul, Ukrajna vesztésre áll – Ez Viszont Privát podcast
Csabai Károly – Juhász Gábor – Litván Dániel – Wéber Balázs | 2024. április 20. 13:43
Mi köze a dollármédia Audijának a kormánymédia agymosásához? Miért nem beszélünk már a rogáni hangfelvételről? Tarol-e Magyar Péter az EP-választáson? Miért nem adna interjút nekünk Orbán Viktor? Miért nem vitázik Karácsony Gergely? Miért simul Szijjártó Péter Izraelhez? Miért nem hallja Magyarország a gázai gyerekek hangját? Miért büntetik a sportolókat a politika miatt? És lesz-e orosz-magyar határ? Erről is vitatkozott szubjektív műsorunkban, az Ez Viszont Privát podcastban főszerkesztőnk, Csabai Károly szakújságíróinkkal, Litván Dániellel és Wéber Balázzsal.
Szubjektív Mágia, szenvedély, pasta – látogatás Olaszország éléskamrájában
Elek Lenke | 2024. április 20. 05:44
Nem zsúfolt, mint Róma, nem díszletszerű, mint Velence, nem zajos, mint Nápoly és nem flancos, mint Milánó. Egy titkos aduász. A Világjáró ezúttal Gradóban nézett körbe.
Szubjektív Egyáltalán nincsenek rendben a dolgok Budapesten – ezt gondolják a fővárosiak
Dobos Zoltán - Izsó Márton | 2024. április 13. 10:21
Rendben mennek a dolgok a fővárosban, vagy van, amin változtatni kell? Mi szorul leginkább módosításra? Mi a vélemény Rákosrendező területfejlesztéséről? Az utca emberes sorozatunkban Budapest útjait járva érdeklődtünk a járókelőknél. Videó.
Szubjektív Borneó to be wild – Rejtő Jenő nyomában az orángutánok földjén
Durucz Dávid | 2024. április 13. 05:46
„Borneón mindig esik! Harmincnyolc fok van árnyékban, (...) és semmi sincs, ami száraz. Harmincnyolc foknyi fullasztó, gőzölgő, zsíros meleg.” Először Rejtő Jenőnél olvastam erről az egzotikus tájról, és bizony a „Pipacs, a fenegyerek” szerzője nem tévedett nagyot. A Világjáró ezúttal a maláj szigetvilágban kalandozott.
Szubjektív Maradjon is népszerű, mert Orbánt meg kell buktatni - Magyar Péterről mindenkinek van véleménye
Izsó Márton - Vég Márton | 2024. április 6. 10:19
Ilyen könnyen még soha nem lehetett elkészíteni az Utca emberét, mert Magyar Péterről mindenki hallott. Hogy mi a vélemény róla, az kiderül a videóból.