5p

Van, amikor a gyorsaság a fontos, van, amikor a biztonság. A milliárdos üzletemberek körében presztízskérdés, hogy milyen – többnyire magángéppel - érkezzenek egy fontos szerződés aláírására, míg a politikusok esetében a gyorsaság mellett a biztonság a legfontosabb szempont. Az amerikai Travel and Leisure összeállította a világ leggyorsabb személyszállítóit, természetesen a katonai gépek kivételével.

Immár harminc éve, hogy az ember képes a hangnál gyorsabban repülni. Érdekes, hogy ezen a téren, bár adott lenne a technikai tudás, inkább visszalépés tapasztalható. Az ikonikus szuperszonikus sugárhajtású kereskedelmi gépnek számító Concorde 1350 mérföld/órás sebességgel szelte az eget, a transzatlanti repülések akkor kevesebb mint három órát vettek igénybe. Ez körülbelül kétszer olyan gyors volt, mint a mai, a szokásos személyszállító gépek teljesítménye. A Concorde-n utazni a luxus és a gazdagság jelképe volt.

A Cessna is erős a versenyben
A Cessna is erős a versenyben
Fotó: Cessna

Amikor leszállt egyszer Ferihegyen, kiváltságnak számított belépni a kabinba, és rácsodálkozni a meglepően pici ablakokra. De a csodagépet 2003-ban – tragikus előzmények után -nyugdíjazták, a kereskedelmi légi közlekedés pedig ma közel sem olyan gyors, mint korábban. Ám ha telik magángép bérlésére, akkor elég közel kerülhetünk az 1 Mach (767 mph) hangsebességhez.

Hódít a Cessna és a Gulfstream

Az amerikai szaklap sorra vette, melyek ma a világ leggyorsabb, nem katonai légi járművei. A magazin szerint az első helyezett a Cessna Citation X, amely akár 0,935 Mach sebességre is képes. Ugyanakkor a magánrepülőgépek hatótávolsága némileg korlátozott: 3460 tengeri mérföld, ám ez éppen ahhoz elég, hogy New York és Nyugat-Európa között hasítson. A szóban forgó, patinás márkájú gépet 2012-ben mutatták be az 1996 óta szolgálatban lévő Cessna Citation X frissítéseként. Szonban nem biztos, hogy sokáig őrzi meg a címét – a Bombardier Global 8000 már várhatóan 0,94 Mach-on fog repülni.

A 0,925 Mach-ot, azaz 710 mérföld/órás sebességet elérő G700 a Gulfstream legújabb csodája, amely 7500 tengeri mérföld megtételére képes, egyhuzamban. Ez azt jelenti, hogy aki nagyon siet, és sok millió dollárja van, elrepülhet vele New Yorkból Johannesburgba vagy Los Angelesből Sydneybe. De itt is van tovább: a G800 még az idén piacra kerül, és bár sebessége megegyezik a fent említett típussal, hatótávolsága 8000 tengeri mérföld lesz.

Verseny a sebességrekordokért és a VIP utasokért 

„Unokatestvéréhez”, a G700-hoz hasonlóan, a Gulfstream G650-je is 0,925 Mach-os sebességgel repül. Hatótávolsága valamivel rövidebb, 7000 tengeri mérföld – bár ez még mindig elég ahhoz, hogy New York és Tokió, vagy Los Angeles és Auckland között megállás nélkül közlekedjen. A G650ER ER képes lesz még messzebbre, 7500 tengeri mérföld távolságra repülni. 

Ha valamit jól csinál a Gulfstream, az a következetesség, jegyzi meg a szakíró. Legalábbis, ami a sebességet illeti. Nem lebecsülendő a Gulfstream sugárhajtómű, amely 0,925 Mach, azaz 710 mérföld/órás sebességig repül. Hatótávolsága 6600 tengeri mérföld, ami elegendő New York és Dubai vagy Los Angeles és Sydney összekötésére. A Gulfstream G500  is versenyben van:  hatótávolsága 5300 tengeri mérföld, így New Yorkból Buenos Airesbe vagy Los Angelesből Tokióba repülhet.

A Bombardier és a Dassault sem hagyja magát

De nézzünk más márkák környékére: a 0,925 Mach, vagyis 710 mérföld/órás sebesség általában a magánrepülőgépek egyik vágyálma. A Bombardier Global 7500 ennyivel repül, de az ágazatban rekordnak számító hatótávolsága (amíg a Global 8000 forgalomba kerül) 7700 tengeri mérföld. 

A Bombardier Global 6500 sem sokkal marad le mögötte, 0,9 Mach-ot, azaz 691 Mph-t ér el utazómagasságon. 6600 tengeri mérföldes hatótávolságával megállás nélkül repülhet New York és Dubai, vagy Los Angeles és Sydney között.
Amíg a Falcon 10X forgalomba nem kerül (valószínűleg 2027-ben), a Dassault leggyorsabb és leghosszabb távot megtenni képes magánrepülőgépe a 8X, amely 6450 tengeri mérfölddel dicsekszik, ezt megteszi 0,9 Mach-ig vagy 691 mérföld/órás sebességgel, ami New Yorktól Nairobiig vagy Londontól Dzsakartáig elég. Elődje, a Falcon 7X is képes volt egy közvetlen járatra New York és Tokió között.

A jó öreg Boeing még mindig hasít

Az bizonyára több olvasót érdekel, melyik kereskedelmi repülőgép ma a leggyorsabb. Ezt a címet a Boeing 747-8-at kapja, amely 0,855 Mach-os, azaz 652 mérföld/órás sebességgel repül. Bár a 747-est már nem gyártják, a Lufthansa, a Korean Air és az Air China továbbra is repül ezekkel a gépekkel – hatótávolságuk ugyanis lenyűgöző, 8000 tengeri mérföld, ami nagyobb, mint bármelyik magánrepülőgépé.

A világ mai legtekintélyesebb politikusai, a nagy birodalmak diktátorai azonban, bár értékelik a sebességet, sokkal inkább megbíznak saját mérnökeikben, és saját maguk számára gyártatnak speciális biztonsági igényeket kielégítő gépeket. Úgyis megvárják őket…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Akkor mennyibe is kerül egy okostelefon? Kapott egy pofont a slágertéma
Buksza blog | 2024. december 3. 07:16
Az Apple új iPhone-jának halvány kezdeti értékesítési adatai azt mutatják, hogy az okos mobilok felhasználóit egyelőre nem nyűgözték le annyira annak MI-képességei, hogy megadják az újdonság árát.
Tudomány-technika Hiánypótló egészségügyi innovációk megvalósítása kapott zöld utat
Privátbankár.hu | 2024. november 29. 09:55
Először adták át a BioTechUSA az Egészségért Díjakat november 22-én a Néprajzi Múzeumban
Tudomány-technika Más tészta: jó étvágyat a nanospagettihez!
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 19:14
A tudományos kutatások néha fura dolgokon keresztül jutnak el ahhoz az eredményhez, amit várnak tőlük. Ezek közé a furcsaságok közé tartozik a világ legkönnyebb és legvékonyabb spagettitésztája.  
Tudomány-technika Felturbózták az aggastyánt: vége a macskaparásnak , de ezzel azért van egy kis probléma
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 17:07
A Microsoft felturbózta a Paintet. Jöhet a „fakealkotás-cunami”. 
Tudomány-technika Tisztességtelenül járt el a Facebook, itt az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 19:54
Hatalmas bírságot kapott a Meta.
Tudomány-technika Hogyan válasszunk mesterséges intelligenciát okosan?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 15:14
A generatív AI képességei rohamosan fejlődnek, de a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia más típusai sok eseten jobb, egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldást adnak a vállalatoknak. Beruházásuk megtérülése múlik azon, hogy a technológiák, eszközök és módszerek közül mekkora hozzáértéssel választanak.
Tudomány-technika Fűtésszámla és lakásfelújtás: kivételes lehetőség a láthatáron?
Buksza blog | 2024. november 4. 11:02
Soha nem lehet tudni, mik kerülnek ki a vegyészek boszorkánykonyháiból. A festéket helyettesítő fólia a gyártó szerint remek tulajdonsáokkal rendelkezik, de hiteles vizsgálatok ezeket még nem igazolták. 
Tudomány-technika Komoly riválist kap mindenki ellensége
Privátbankár.hu | 2024. október 30. 15:23
Amerikai kutatók laboratóriumi szinten létrehoztak egy olyan hintőporra emlékeztető anyagot, amellyel leválasztható a szén-dioxid a levegőből. Ígéretük szerint ez könnyen menni fog ipari méretben is.
Tudomány-technika Kijött az innovatív országok toplistája, Svájc, Szingapúr és Dánia a dobogós
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 13:48
A Német Iparszövetség (BDI) és a Roland Berger “Innovációs mutató 2024” tanulmányában 35 ország gazdasági innovációs képességét hasonlítja össze egy strukturált mérési modell segítségével.
Tudomány-technika Románia belép a jövőbe
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 13:13
Románia hamarosan büszkén mondhatja majd el magáról, hogy van egy kvantumszámítási központja, ami igencsak menő high-tech technológiai dolognak hangzik. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG