A XX. század elején az áram bevezetése még szenzációnak számított. Mára az emberek életének észrevehetetlen, nélkülözhetetlen összetevőjévé vált. A példát azért érdemes felidézni, mert a Deloitte tanácsadó cég legfrissebb tanulmánya szerint a mesterséges intelligenciára (MI) is éppen ez a sors vár.
Az MI körüli felhajtás az elmúlt két év őrületéhez képes lecsillapodik, ám a mesterséges intelligencia szerepe az emberek életében erősödni fog. Már a belátható jövőben az MI beépül abba, ahogy gondolkodunk az üzleti, pénzügyi folyamatokról, ahogy befektetünk a fogyasztók kiszolgálásába és a termékek terjesztésébe. Rutinszerűvé válik a használata – akárcsak az elektromos energiáé. Eközben a technológia fejlődni fog és integrálódik az üzleti folyamatokba a termékfejlesztéstől a beszállítói láncokon át a marketingig.
Bill Briggs, a Deloitte technológiai főnöke a Quartz magazinnnak arról is beszélt, hogy a vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy az MI körüli felhajtásból nem vezethetik le, mire is van igazán szükségük és mit engedhetnek meg maguknak. Nevezetesen nagy különbség van a nagy (LLM) és a kis (SLM) nyelvi modellek között az üzleti felhasználásban.
Az utóbbiakra az egyik példa, hogy a szövegkörnyezet alapján felismerik a következő szavakat, így megkönnyítik például az e-mailek írását. Az LLM-ek több száz milliárd paraméter kezelésére alkalmasak, de ehhez megfelelő technológiai háttérre van szükségük. Az SML-ek milliós vagy maximum néhány milliárdos nagyságrendű paramétert kezelnek, de igénytelenebbek és könnyebben hozzáigazíthatók egyszerű egyedi elvárásokhoz.