Az egyik akciókról szól, a másik megerősíti, hogy soha nem lesznek már olcsóbbak a jegyek, ebben ne nagyon reménykedjünk, ugyanakkor arra kötelezik a légitársaságokat, hogy ne vágják át az utasokat. Ami biztos, az amerikaiak idén is nagyon készülnek a karácsonyra, a Halloween még csak a gyerekeké, de az évvégi ünnepek előtt a hatalmas ország minden szegletéből útnak indulnak az emberek, hogy együtt legyen a család. Vagy éppen átrándulnak arra a kontinensre, ahonnan őseik származnak. Már késő ősszel megélénkül a repülőjegyek iránti kereslet – van, aki nem vacakol a last minute-tel, más viszont az utolsó percre hagyja a foglalást.
Tény, hogy a repülőjegyek árai az utóbbi időben jelentősen emelkedtek, és az egyik legnagyobb amerikai légitársaság, a Southwest Airlines vezérigazgatója szerint ez a tendencia nem valószínű, hogy egyhamar változni fog. Összességében a légitársaságok árai több mint 42 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben az Egyesült Államokban, a Munkaügyi Statisztikai Hivatal legutóbbi fogyasztói árindexe szerint. Néhány hónapos fokozatos csökkenést követően a jegyek ára idén augusztustól szeptemberig 0,8 százalékot emelkedett.
Inflációs nyomás, munkaerő képzés, új szinten
Robert Jordan vezérigazgató rámutatott olyan közismert problémákra, mint az energiahelyzet, a munkaerő hiány, és a ráfordítási költségek növekedése, ami a jövőben folytatódni fog. Ugyanakkor a jövőre nézve a kereslet továbbra is élénk - mondta Jordan, - bizonyára a dollár erősödésére utalva, ami jól jön például az Európába utazóknak. Azonban továbbra is inflációs nyomást és ellenszelet tapasztalunk – tette hozzá.
Ami a munkaerőhelyzetet illeti, 2022 májusában elérték a pandémia előtti létszámot, ami „óriási mérföldkő”. Bizonyos területeken a jövőben is folytatják a munkaerő-felvételt, különösen a pilóták esetében, és idén év végéig több mint 10 000 alkalmazottal bővülnek. A vezérigazgató kiemelte, hogy előnyös lehet az új személyzet, akik friss ismereteket
szerezhetnek a képzéseken és a frontvonalon. A hatékonysági intézkedések között szerepel, hogy több rövid távú repülést terveznek a hálózat stabilitása érdekében. Úgy véli, hogy a jövő év végére tudnak vissza térni a „történelmi hatékonysági” – pandémia előtti – szintre.
A szakemberek szerint az ünnepi időszak árai az elmúlt öt év legmagasabb szintjét fogják elérni. Persze most is lehet takarékoskodni: az internetes oldalak állandó figyelése, az alkalmankénti leértékelések kihasználása segít. Érdemes például vasárnap megvásárolni a jegyeket, amikor átlagosan 5 százalékot takaríthatnak meg az amerikai belföldi járatokon és akár 15 százalékot a nemzetköziken.
Előnyös akciók, a turizmus élénkítése érdekében
De mielőtt jönnek az ünnepek, úgy tűnik, van olyan cég, amely meg akar szabadulni a készlettől, hogy élénkítse anyaországa turizmusát. Az Icelandair izlandi légitársaság álomáron árul tengerentúli utakat, az Egyesült Államokat és számos európai célállomást mindössze 400 dollárért lehet megtenni, oda-vissza. Az akció november 1-től december 13-ig
érvényes, az oda-vissza járatokra, az amerikai nagyvárosok és a szigetország között. De nemcsak oda: például Párizst, Amszterdamot , Koppenhágát, Dublint, Londont és Oslót csak 399 dollárért repülik, oda-vissza. A bostoni lakosok mindössze 378 dollárért utazhatnak Reykjavíkba.
Európa számos városába - például Brüsszelbe, Zürichbe és Stockholmba - csupán 400 dollár a jegy. Ennek fejében legalább egy szombat éjszakát ott kell maradniuk, de dönthetnek úgy is, hogy akár három éjszakára megszállnak Izlandon, majd tovább utaznak más európai úti célokra. Ez az időszak éppen a látványos északi fényszezon kezdetére esik, amely az Icelandair szerint általában októbertől márciusig tart.
Online irányítópult, a fogyasztóvédelemért
A gazdasági válság és infláció óta mintha jobban odafigyelne a Biden-adminisztráció a fogyasztóvédelemre: az elnök legutóbb bejelentette, hogy új szabályt javasol, amely előírja a légitársaságoknak, hogy minden esetben közöljék az utasokkal a járulékos költségeket. Ez azt jelenti, hogy a légitársaságoknak átláthatóknak kell lenniük, egyértelműen kell közölni az utassal, mennyibe kerül a megváltozott vagy törölt járatok díja, vagy, hogy csoport vagy család számára többet kell-e fizetni a helyfoglalásért, azért, hogy egymáshoz közel üljenek, valamint hogy helyezzenek nagyobb hangsúlyt a kisgyermekkel utazók számára.
A hónap elején elindítottak egy online szolgáltatást, amely hivatalos útmutatóként szolgál arról, hogy az utasok mire jogosultak a különböző légitársaságaik esetében, így egyértelműen össze tudják hasonlítani a feltételeket. Az online irányítópult, a 10 legnagyobb amerikai légitársaságot figyelembe véve, bemutatja, hogyan reagálnak az utazás során felmerült gondokra, például az újra foglalásra egy törölt vagy késett járat után, vagy, hogy biztosítanak-e a hoppon maradt utasoknak ingyenes szállást.