8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség és a Marco Polo Európai Csoport legutóbb a budapesti SIRHA vendéglátóipari és élelmiszerkiállításon mutatta meg, hogyan népszerűsíthetik együtt a magyar mezőgazdasági, borgasztronómiai, turisztikai és wellness szektor termékeit, és adhatják át tapasztalataikat az olasz szakemberek az itteni kollégáknak. 

A rendezvényen vendéglátó iskolák tanulói magyar mezőgazdasági termékek felhasználásával készítették el a két ország séfjei által megálmodott ételeket. E szakmai együttműködésbe bevonták a szakiskolákat, vállalatokat, intézményeket, kereskedelmi és iparkamarákat és szövetségeket. Hat vidéki vendéglátóipari iskola diákjai készítették el, hat, külön felépített konyhában, a fogásokat.

"A Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség és a Marco Polo Csoport már hosszú évek óta fáradozik azon, hogy hazánk olyan célpont legyen, ahová a csodás tájak, az épített örökség és a történelmi emlékek mellett a remek ízek miatt is érkeznek a turisták" – hangsúlyozta Krivács András és Ferdinando Martignago, a szervezet két elnöke.

Salus konyha. Fotó: Csárdás Ferenc
Salus konyha. Fotó: Csárdás Ferenc

A világhírű olasz konyhaművészet értékeit képviselő Marco Polo Csoport egyik legfontosabb projektje a Salus Konyha nevet viseli. A Salus (amely magyarul egészséget jelent) célja, hogy az ételek gyorsan, egészséges alapanyagokból készüljenek.

A 6T alapelve

Az olasz szakemberek 6T-nek rövidítik főbb alapelveiket. Ezek: a tradíciók, hiszen elsősorban a történelmi és a kulturális hagyományok mozgatják a turistákat. Az étel legyen tipikus – az olaszok szerint a vendégek egy termékben vagy szolgáltatásban mindig a jellegzetességeket keresik. Fontos a származási hely hangsúlyozása, azaz a terület, a termőhely egyedisége.

A vendéglátásban dolgozók részéről lényeges a tracciabilita, azaz a nyomon követhetőség, az élelmiszerbiztonság és a szolgáltatások minősége. Érdekes jelszó a határon átívelés – a transnazionalita, - mert meggyőződésük, hogy az egész világhoz kell szólni ennek az ágazatnak, anélkül, hogy az a saját identitását elveszítené. A technológia önmagáért beszél: a legjobb tudás, a készségek és a kompetenciák határozzák meg egy adott ágazat színvonalát.

A magyar viszonyokra való adaptálás fontos része a fiatal generáció szakmai támogatása. A Covid okozta nehézségek után különösen nagy jelentősége van annak, hogy a vendéglátóipar újra vonzóvá váljon a fiatal munkaerő számára. Ennek apropóján a SIRHA-n szereplő diákokat munkájukban a legjobb hazai séfek segítették. A rendezvény során megismerkedhettek a jelen lévők a felhasznált alapanyagokkal, valamint az ételekhez párosított borokkal, amelyekről az azokat hazájában előállító borász tartott bemutatót.

A Marco Polo csoport 2006-ban alakult meg Olaszországban. A Salus Konyha Projekt ötlete az Erasmus+ programokon résztvevő magyar szakemberek visszajelzései alapján született meg.

A legfontosabb kérdés persze, hogy hol és mikor találkozhat ezek kézzel fogható valóságában a magyar vendég? Erre azt a választ kaptam a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetségtől, miszerint szeretnék, ha a magyar és külföldről érkező vendég mihamarabb megtalálhatná ezeket az ételeket egész Magyarország területén, egyelőre csak az erre kialakított promóciós képzési központokban és éttermekben. A Salus Konyha név egy márka, amely kiemelkedő minőséget fog jelölni. Minden egyes régióban az ott jellemző alapanyagokból készülnek majd ezek az ételek. Fontos cél a gasztronómiai turizmus fejlesztése, az ételek és azok alapanyagainak származása
alapján.

Az új olasz szlogen: Eataly

Az olasz gasztronómia eddig is a világ egyik legsikeresebben importált konyhája volt. Úgy hinnénk, fölösleges is népszerűsíteni. Csakhogy az olasz konyhaművészek haladnak a korral, és új jelszót találtak ki, ez az, Eataly azaz étkezés és élet, olasz módra. Célja megmutatni és bebizonyítani, hogy a magas minőségű olasz gasztronómia mindenki számára elérhető lehet.

Olasz-magyar gasztronómiai együttműködés. Fotó: Csárdás Ferenc
Olasz-magyar gasztronómiai együttműködés. Fotó: Csárdás Ferenc

A név az angol eat, enni, és az Italy, azaz Olaszország szavakból jött létre. A koncepció úttörőjének Oscar Farinetti tekinthető, aki már 2002-ben felskiccelte az első Eataly üzletházak tervét, az akkor betörő Slow Food mozgalom jegyében. Ekkor kezdődött el az olyan vállalkozások és brandek felderítése, amelyek komolyan odafigyelnek a minőségre, a környezeti fenntarthatóságra, a felelős gazdálkodásra.

Már évek óta tanulnak-dolgoznak kint magyar fiatalok, az Erasmus és az olasz illetékes szervek támogatásával, hogy hazajőve hasznosítani tudják külhoni tapasztalataikat. De az is megesik, hogy Olaszországban építik tovább vendéglátós karrierjüket. Itt megtapasztalhatják – élőben – hogy az étel inkább szenvedély, mint munka - ez a szlogen tipikusan olasz.

Emlékeztet Fellini híres mondására, miszerint Olaszország nem más, mint mágia, - vagy ha úgy tetszik, varázslat – és pasta…

Az Eataly ma már az egész világon jelen van. Központokat alakít ki, amelyekben megtalálhatóak éttermek, bárok, kávézók, és ahol a bevásárláson kívül főzőtanfolyamokon és kóstolókon lehet részt venni. Bízzunk benne, hogy hamarosan Magyarországon is felépül egy hasonló élelmiszeripari-vendéglátós üzletház.

A helyszínen jártunk

A Gradoban és környékén meglátogatott intézményekben a tapasztalás az alapanyagokkal kezdődött. Az impozáns trieszti Eataly központ, amely egy szépen felújított hatalmas régi épületben működő, egyfajta, smart, élelmiszeráruház, egyben bár és kávézó, lenyűgöző kilátással a tengerre, a kikötőre.

Elsősorban régiós termékek kaphatók itt – Friuli Venezia Giuliában vagyunk – helyben sütött, kovászos kenyérfélék, sajtok, sonkák, olajbogyók, olívaolajok, tészták, konzervek, pesto-k, a friss húsok, halak, zöldségek és gyümölcsök mellett. Külön szinten várják a vevőket az italok, ahol az olasz borok, likőrök, grappák mellett már a világ több országa is képviselteti magát, sajnos magyar termékre nem bukkantam.

Az olaszok is értik a gasztronómia nyelvét. Fotó: Csárdás Ferenc
Az olaszok is értik a gasztronómia nyelvét. Fotó: Csárdás Ferenc

A focaccia mellé Slow Food oltalom alatt álló, de La Granda nyershúsból készített tatár érkezett. A séf által bemutatott spagetti képviselte az Eatalyt Olaszországban és az egész világon, amelynél ez esetben a paradicsom, valamint a spagetti alapjául szolgáló speciális liszt volt a főszereplő, nem pedig az oregano, a bazsalikom, vagy a sajt, de még csak nem is valamely húsféle.

A tanulmányút során bemutattak olyan gazdaságokat, amelyek a hagyományokra támaszkodnak, de XXI. századi módon. Az egyik tehenészetben ismertették a nyers tejből készített sajt feldolgozásának és készítésének módját, elmesélve azt az utat, amit bejártak addig, hogy megkapják a biominősítést. A főszereplők természetesen a bocik voltak, akik láthatóan el vannak kényeztetve: hallgatnak a nevükre, és élvezik, hogy automata kefe tisztítja-masszírozza-kényezteti a bőrüket.

Cow wellness – olvasom az egyik prospektusukban, ami nem túlzás.

A takarmány saját földjükről származik, nem használnak sem szintetikus, sem pedig vegyi műtrágyát. A csodás bazilikájáról és mozaikjairól világhírű Acquileában az úticél a dallamos nevű COCAMBO többfunkciós gasztronómiai központ volt, ahol sokat meg lehet tudni a fagylaltokról, a kávéról, a csokoládéról. A konyhai munkafolyamatokban, részt is vehetett, aki akart. Az egyik itt dolgozó magyar fiatal, Kiss Zsuzsanna ott jártamkor elmondta, már négy éve ismerkedik a csokoládékészítés rejtelmeivel, és mindazzal, ami ebben a különleges cukrászati üzemben megtapasztalható. Valószínű, hogy Olaszországban hasznosítja tudását a jövőben.

Olaszország minden települése dicsekedhet valamely helyben, csak ott készített élelmiszerrel. San Daniele del Friuli-ban határában már lehet érezni a bódító sonkaillatot. A Bagatto kézműves sonkagyár afféle ötcsillagos butiküzem: tradicionális kis családi vállalkozásról van szó, ahol minden egyes sonka kézi munkával készül, két teljesen egyforma nincs. Egy másik magyar, Grado-ban akkor dolgozó fiatal, Garda Benjamin, elmondta, csupán a kaland kedvéért vágott bele az itáliai pincérkedésbe, de hamar belejött, a munkát láthatóan élvezte. Pár hét alatt megtanulta a legfontosabb szakkifejezéseket, később pedig belekóstolt a szakácsművészetbe is. Ma már itthon dolgozik, de szeretne a későbbiekben itthon olasz éttermet nyitni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Egzotikus utazások alulnézetből: az elefántturizmus gyakran jár kegyetlenséggel
Kormos Olga | 2024. április 20. 17:43
Él egy Suju Kali nevű 50 éves elefánt Nepálban, aki több mint 30 éve szállít turistákat, és sok elefánthoz hasonlóan ő is szorong, sőt, néha agresszív is az idegenekkel. Érzelmi traumáktól szenved a régóta tartó, kereskedelmi jellegű emberi érintkezés miatt.
Turizmus Bocsánatért esedezik a Dubajban történtek miatt az Emirates elnöke, 30 ezer bőrönddel még mindig adósak
Privátbankár.hu | 2024. április 20. 14:23
Elmosta az eső a dubaji repteret is, napok után állt csak helyre a közlekedés, de még mindig tennivaló - személyesen üzent az utasoknak a légitársaság vezetője.
Turizmus Nagy balhé kezdődik a magyar turisták egyik kedvenc célpontján - emberéletek is veszélybe kerülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. április 20. 08:36
Több ezres tüntetések, éhségsztrájk a turizmus káros hatásai ellen.
Turizmus Elég a turistákból: hatalmas tüntetés készül a magyarok kedvenc üdülőhelyén
Privátbankár.hu | 2024. április 14. 11:33
Tenerifén április 12-től tüntetnek, április 20-án pedig még éhségsztrájkot is kilátásba helyeztek. A helyi lakosokat megfojtja a tömegturizmus. 
Turizmus II. Erzsébet forog a sírjában? Bárki ihat egy ötórai teát Balmoralban
Elek Lenke | 2024. április 12. 15:01
A brit királyi család először engedi látogatóit az ikonikus kastélyba.
Turizmus Fantasztikus luxushotelekből válogathatunk Londonban
Elek Lenke | 2024. április 7. 14:21
Létezett egy olyan korszaka a turizmusnak, amikor a legjobb szállodák hosszú időre otthonául szolgáltak művészek, milliárdosok – vagy éppen Poirot mester számára. Ekkorra tehető a törzsvendégek igazi megbecsülése, amikor a recepción mindent tudtak a számon tartott, dédelgetett utazó óhajairól, mániájáról.
Turizmus Észak-Korea síparadicsomába űzi Putyin háborúja az orosz turistákat
Kollár Dóra | 2024. április 7. 05:44
Tulajdonképpen hasonlóság látható Észak-Korea és Oroszország közt, hiszen különböző okok miatt mindkettő a nemzetközi közösség páriájává vált. Most egy szokatlan területen formálódik egy olyan kapcsolat, amely kölcsönösen jövedelmezőnek bizonyulhat majd.
Turizmus Hogyan utazik a Z generáció? Nem süttetik magukat egész nap a strandon
Elek Lenke | 2024. április 1. 14:17
Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.
Turizmus Tervezgeti a nyaralást? Érdemes lehet északnak venni az irányt
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 13:23
A közelgő szabadságok idején érdemes kellemes klímájú, északi úti célt választani, hogy a szinte egész nyáron tartó hőség, hosszan tartó szárazság ne keserítse meg a kikapcsolódás, a pihenés idejét - véli Czeiszing Miklós. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviseletének vezetőjével a Klasszis Klubban beszélgettünk - szóba került az is, miért érdemes a magyar turistáknak Németországot választani, mennyi érdekes látnivaló, természeti és kulturális érték várja őket az országban, amely idén nyáron a foci Eb lázában ég majd. 
Turizmus Kelet-Magyarország tarolt
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 08:49
Legalábbis a külföldi vendégéjszakák terén. Tavalyhoz képest általánosságban is jól mutatnak a hazai turizmus számai.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG