8p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség és a Marco Polo Európai Csoport legutóbb a budapesti SIRHA vendéglátóipari és élelmiszerkiállításon mutatta meg, hogyan népszerűsíthetik együtt a magyar mezőgazdasági, borgasztronómiai, turisztikai és wellness szektor termékeit, és adhatják át tapasztalataikat az olasz szakemberek az itteni kollégáknak. 

A rendezvényen vendéglátó iskolák tanulói magyar mezőgazdasági termékek felhasználásával készítették el a két ország séfjei által megálmodott ételeket. E szakmai együttműködésbe bevonták a szakiskolákat, vállalatokat, intézményeket, kereskedelmi és iparkamarákat és szövetségeket. Hat vidéki vendéglátóipari iskola diákjai készítették el, hat, külön felépített konyhában, a fogásokat.

"A Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség és a Marco Polo Csoport már hosszú évek óta fáradozik azon, hogy hazánk olyan célpont legyen, ahová a csodás tájak, az épített örökség és a történelmi emlékek mellett a remek ízek miatt is érkeznek a turisták" – hangsúlyozta Krivács András és Ferdinando Martignago, a szervezet két elnöke.

Salus konyha. Fotó: Csárdás Ferenc
Salus konyha. Fotó: Csárdás Ferenc

A világhírű olasz konyhaművészet értékeit képviselő Marco Polo Csoport egyik legfontosabb projektje a Salus Konyha nevet viseli. A Salus (amely magyarul egészséget jelent) célja, hogy az ételek gyorsan, egészséges alapanyagokból készüljenek.

A 6T alapelve

Az olasz szakemberek 6T-nek rövidítik főbb alapelveiket. Ezek: a tradíciók, hiszen elsősorban a történelmi és a kulturális hagyományok mozgatják a turistákat. Az étel legyen tipikus – az olaszok szerint a vendégek egy termékben vagy szolgáltatásban mindig a jellegzetességeket keresik. Fontos a származási hely hangsúlyozása, azaz a terület, a termőhely egyedisége.

A vendéglátásban dolgozók részéről lényeges a tracciabilita, azaz a nyomon követhetőség, az élelmiszerbiztonság és a szolgáltatások minősége. Érdekes jelszó a határon átívelés – a transnazionalita, - mert meggyőződésük, hogy az egész világhoz kell szólni ennek az ágazatnak, anélkül, hogy az a saját identitását elveszítené. A technológia önmagáért beszél: a legjobb tudás, a készségek és a kompetenciák határozzák meg egy adott ágazat színvonalát.

A magyar viszonyokra való adaptálás fontos része a fiatal generáció szakmai támogatása. A Covid okozta nehézségek után különösen nagy jelentősége van annak, hogy a vendéglátóipar újra vonzóvá váljon a fiatal munkaerő számára. Ennek apropóján a SIRHA-n szereplő diákokat munkájukban a legjobb hazai séfek segítették. A rendezvény során megismerkedhettek a jelen lévők a felhasznált alapanyagokkal, valamint az ételekhez párosított borokkal, amelyekről az azokat hazájában előállító borász tartott bemutatót.

A Marco Polo csoport 2006-ban alakult meg Olaszországban. A Salus Konyha Projekt ötlete az Erasmus+ programokon résztvevő magyar szakemberek visszajelzései alapján született meg.

A legfontosabb kérdés persze, hogy hol és mikor találkozhat ezek kézzel fogható valóságában a magyar vendég? Erre azt a választ kaptam a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetségtől, miszerint szeretnék, ha a magyar és külföldről érkező vendég mihamarabb megtalálhatná ezeket az ételeket egész Magyarország területén, egyelőre csak az erre kialakított promóciós képzési központokban és éttermekben. A Salus Konyha név egy márka, amely kiemelkedő minőséget fog jelölni. Minden egyes régióban az ott jellemző alapanyagokból készülnek majd ezek az ételek. Fontos cél a gasztronómiai turizmus fejlesztése, az ételek és azok alapanyagainak származása
alapján.

Az új olasz szlogen: Eataly

Az olasz gasztronómia eddig is a világ egyik legsikeresebben importált konyhája volt. Úgy hinnénk, fölösleges is népszerűsíteni. Csakhogy az olasz konyhaművészek haladnak a korral, és új jelszót találtak ki, ez az, Eataly azaz étkezés és élet, olasz módra. Célja megmutatni és bebizonyítani, hogy a magas minőségű olasz gasztronómia mindenki számára elérhető lehet.

Olasz-magyar gasztronómiai együttműködés. Fotó: Csárdás Ferenc
Olasz-magyar gasztronómiai együttműködés. Fotó: Csárdás Ferenc

A név az angol eat, enni, és az Italy, azaz Olaszország szavakból jött létre. A koncepció úttörőjének Oscar Farinetti tekinthető, aki már 2002-ben felskiccelte az első Eataly üzletházak tervét, az akkor betörő Slow Food mozgalom jegyében. Ekkor kezdődött el az olyan vállalkozások és brandek felderítése, amelyek komolyan odafigyelnek a minőségre, a környezeti fenntarthatóságra, a felelős gazdálkodásra.

Már évek óta tanulnak-dolgoznak kint magyar fiatalok, az Erasmus és az olasz illetékes szervek támogatásával, hogy hazajőve hasznosítani tudják külhoni tapasztalataikat. De az is megesik, hogy Olaszországban építik tovább vendéglátós karrierjüket. Itt megtapasztalhatják – élőben – hogy az étel inkább szenvedély, mint munka - ez a szlogen tipikusan olasz.

Emlékeztet Fellini híres mondására, miszerint Olaszország nem más, mint mágia, - vagy ha úgy tetszik, varázslat – és pasta…

Az Eataly ma már az egész világon jelen van. Központokat alakít ki, amelyekben megtalálhatóak éttermek, bárok, kávézók, és ahol a bevásárláson kívül főzőtanfolyamokon és kóstolókon lehet részt venni. Bízzunk benne, hogy hamarosan Magyarországon is felépül egy hasonló élelmiszeripari-vendéglátós üzletház.

A helyszínen jártunk

A Gradoban és környékén meglátogatott intézményekben a tapasztalás az alapanyagokkal kezdődött. Az impozáns trieszti Eataly központ, amely egy szépen felújított hatalmas régi épületben működő, egyfajta, smart, élelmiszeráruház, egyben bár és kávézó, lenyűgöző kilátással a tengerre, a kikötőre.

Elsősorban régiós termékek kaphatók itt – Friuli Venezia Giuliában vagyunk – helyben sütött, kovászos kenyérfélék, sajtok, sonkák, olajbogyók, olívaolajok, tészták, konzervek, pesto-k, a friss húsok, halak, zöldségek és gyümölcsök mellett. Külön szinten várják a vevőket az italok, ahol az olasz borok, likőrök, grappák mellett már a világ több országa is képviselteti magát, sajnos magyar termékre nem bukkantam.

Az olaszok is értik a gasztronómia nyelvét. Fotó: Csárdás Ferenc
Az olaszok is értik a gasztronómia nyelvét. Fotó: Csárdás Ferenc

A focaccia mellé Slow Food oltalom alatt álló, de La Granda nyershúsból készített tatár érkezett. A séf által bemutatott spagetti képviselte az Eatalyt Olaszországban és az egész világon, amelynél ez esetben a paradicsom, valamint a spagetti alapjául szolgáló speciális liszt volt a főszereplő, nem pedig az oregano, a bazsalikom, vagy a sajt, de még csak nem is valamely húsféle.

A tanulmányút során bemutattak olyan gazdaságokat, amelyek a hagyományokra támaszkodnak, de XXI. századi módon. Az egyik tehenészetben ismertették a nyers tejből készített sajt feldolgozásának és készítésének módját, elmesélve azt az utat, amit bejártak addig, hogy megkapják a biominősítést. A főszereplők természetesen a bocik voltak, akik láthatóan el vannak kényeztetve: hallgatnak a nevükre, és élvezik, hogy automata kefe tisztítja-masszírozza-kényezteti a bőrüket.

Cow wellness – olvasom az egyik prospektusukban, ami nem túlzás.

A takarmány saját földjükről származik, nem használnak sem szintetikus, sem pedig vegyi műtrágyát. A csodás bazilikájáról és mozaikjairól világhírű Acquileában az úticél a dallamos nevű COCAMBO többfunkciós gasztronómiai központ volt, ahol sokat meg lehet tudni a fagylaltokról, a kávéról, a csokoládéról. A konyhai munkafolyamatokban, részt is vehetett, aki akart. Az egyik itt dolgozó magyar fiatal, Kiss Zsuzsanna ott jártamkor elmondta, már négy éve ismerkedik a csokoládékészítés rejtelmeivel, és mindazzal, ami ebben a különleges cukrászati üzemben megtapasztalható. Valószínű, hogy Olaszországban hasznosítja tudását a jövőben.

Olaszország minden települése dicsekedhet valamely helyben, csak ott készített élelmiszerrel. San Daniele del Friuli-ban határában már lehet érezni a bódító sonkaillatot. A Bagatto kézműves sonkagyár afféle ötcsillagos butiküzem: tradicionális kis családi vállalkozásról van szó, ahol minden egyes sonka kézi munkával készül, két teljesen egyforma nincs. Egy másik magyar, Grado-ban akkor dolgozó fiatal, Garda Benjamin, elmondta, csupán a kaland kedvéért vágott bele az itáliai pincérkedésbe, de hamar belejött, a munkát láthatóan élvezte. Pár hét alatt megtanulta a legfontosabb szakkifejezéseket, később pedig belekóstolt a szakácsművészetbe is. Ma már itthon dolgozik, de szeretne a későbbiekben itthon olasz éttermet nyitni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Vadregényes jövő: sikeres együttműködéssel lesz a Budakeszi erdőből közösségi élménytér
Szöllősi Tímea | 2025. május 8. 16:38
Az OTP Bank és a Pilisi Parkerdő Zrt. tízéves együttműködési megállapodást kötött egy 320 hektáros erdőterület természetvédelmi célú fejlesztése érdekében. A városierdő szemléletű fejlesztés célja, hogy a terület egyszerre szolgálja a természet megőrzését, valamint a rekreációt és a közösségi élményeket.
Turizmus Hibáztak a karbantartók: járatokat töröl egy nagy európai légitársaság
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 16:26
Több gép is ideiglenesen kiesik a flottából.
Turizmus Megújult szállodák várják a vendégeket Hévízen
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 09:48
Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online a Hunguest Hotels szállodalánc által kínált hévízi wellness- és kikapcsolódási lehetőségeket mutatja be – fókuszban a Hunguest Hotel Helios és a Hunguest Hotel Panoráma.
Turizmus Kifutó a kifutón – így lett a reptér a luxusdivat új otthona
Elek Lenke | 2025. május 4. 17:05
Már nemcsak a plázákban és belvárosi butikokban, hanem a világ repterein is hódít a vintage divat. Használt, de prémium luxusdarabokat kínáló üzletek nyílnak egymás után – és a „kincsvadászat” globálissá válik.
Turizmus Top 10 élmény Máltán: a tökéletes bakancslista
PR | 2025. április 28. 16:29
Ha gyűjtöd a bakancslistás úticélokat, Máltát ki ne hagyd! Történelem, kultúra, természet, kristálytiszta tenger, napfény, kalandok mindössze kétórányi repülőútra. Ugorj fejest a nyárba már akár májusban. A tenger már tavasztól kellemes és napsütésben sincs hiány!
Turizmus Családi nyaralás, wellness-program vagy épp konferencia: újra nyitva a Hunguest Flóra
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 14:11
Évekig tartó átfogó fejlesztés után nemrég újra megnyitotta kapuit Eger egyik legnagyobb szállodája, a Hunguest Flóra. Laptársunk, a Turizmus Online a járta körül a megújult hotelt.
Turizmus Luxuspszichiátria havi 243 millió forintért: itt gyógyulnak a leggazdagabbak
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 14:53
Egy arab herceg kíséretével érkezik, egy másik páciens csak teliholdkor merített vizet iszik, egy orosz milliárdos pedig megszökik az elvonóról: Abdullah Boulad klinikáján Mallorcán a világ leggazdagabbjai keresnek gyógyulást. A luxuspszichiátria diszkrét világában a teljes elszigeteltség, a személyre szabott kezelések és a csúcstechnológia is alapkövetelmény.
Turizmus Magyarországra is befut a világ leghosszabb luxusutazása
Elek Lenke | 2025. április 17. 18:54
Száz napos, luxusszintű világkörüli utazást hirdetett meg egy amerikai utazási iroda: a résztvevők kizárólag vonattal és hajóval járják be a Földet, Londonból indulva egészen Japánig és az Egyesült Államokig, majd vissza Európába. Az úti célok között Magyarország is szerepel. A részvételi díj fejenként több mint százezer font, a kereslet mégis élénk.
Turizmus Hajdúszoboszló ikonikus szállodája újra várja a pihenni vágyókat és a konferenciavendégeket
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:23
A hajdúszoboszlói Hunguest Béke több mint négyéves kihagyás után, 2024 decemberében nyitotta meg újra kapuit. Azóta nem csak újra vonzza a termálvizek és a gyógyturizmus rajongóit, hanem fokozatosan építi vissza megszokott pezsgő konferenciaéletét is.
Turizmus Nagyon figyeljen, ha nyáron Velencébe készül –Jeff Bezos esküvője miatt szinte lezárják a lagúnák városát
Elek Lenke | 2025. április 3. 12:06
Jeff Bezos és Lauren Sanchez júniusi esküvője miatt napokra megbénulhat Velence: szállodák, vízitaxik és repülőterek is zsúfoltak lesznek, miközben sztárvendégek, testőrök és luxusstábok lepik el a várost. A polgármester szerint nincs ok aggodalomra, de sokan inkább más úti célt választanának – főleg, ha nem hívták meg őket az évszázad lakodalmára.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG