Az amerikai utazási iparág szövetsége (U.S. Travel Association) roppant optimista. Az idén hivatalba lépett új elnök, Geoff Freeman, a napokban zárul éves turisztkai vásáron (IPW) egyenesen azt vizionálta, hogy 2027-re már 90 millió beutazó érkezik az Egyesült Államokba, és ezzel már jócskán felülmúlják majd a 2019-es rekordévet. Van is honnan feljönni, hiszen az első Covid-évben, 2020-ban csak 19,2 millió turistát regisztráltak és igazi növekedést csak tavaly értek el, de ez is 20 százalékkal a rekordév alatti szinte jelentette. Idén május 11-től már nem kell Covid-oltás a beutazáshoz - ettől remélnek újabb fellendülést.
Az idén San Antonióban tartott utazási vásár mindenesetre még a korábbiaknál is szolidabb, visszafogottabb volt. A háromnapos rendezvényre ugyan 1400 külhoni delegátus érkezett, ám ezek felét a média tette ki. (A korábbi években a sajtó képviselőin felül további 1000-1500 vevő érkezett a világ minden tájáról, a belföldi eladók száma pedig ennek a négyszerese volt.) Olyan, korábban jelentős számban jelenlevő vásárlók, mint Kína, Dél-Kora és India szinte alig jelentkeztek, orosz és ukrán küldött pedig nem is volt.
Tovább tart a vízum mizéria
A turisztikai szektor továbbra is a kormányt, és a vízumkiadás problémáit okolja a turisták számának lassú növekedéséért. A nagy küldő országok, így különösen Brazília, India és Mexikó állampolgárai ugyanis csak vízummal utazhatnak be az USA-ba, de ezt megszerezni cseppet sem könnyű.
Brazíliában 527, Indiában 406, Mexikóban pedig 647 (!) napos az átlag várakozási idő egy vízumot kérelmezőnek.
A beutazási engedély kiadását ugyanis személyes interjú előzi meg az ottani amerikai nagykövetségen. Freeman az előadásában nagy eredménynek könyvelte el, hogy Indiában sikerült közel a felére (!) azaz 700 napról 406-ra csökkenteni a várakozási időt. Ezt a bejelentést az újságírók körében nagy derültség fogadta…
Reptéri káosz
A beutazó turizmus növekedését ezen kívül továbbra is gátolja a reptereken uralkodó és alig csökkenő hosszú sorban állás. Hiába rendelkezik ugyanis valaki érvényes elektronikus vízummal - ez az úgynevezett ESTA, ami két évre érvényes, és 21 dollárba kerül -, a bevándorlási tisztviselők előtti hosszú sort így sem tudja kikerülni. A U.S. Travel adatai szerint az átlagos várakozási idő a reptereken még most is egy óra, ami a 8-10 óra transzatlanti járatból kiszállva valóságos tortúra az utasoknak. (Itt érdemes megjegyezni, hogy a nagy nemzetközi reptereken már most digitális arcfelismerő kamerával dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a magyar utazóknak még az útlevelet sem kell kinyitni, egy fotó és néhány perc kell csak az országba való belépéshez!)
Sokan bírálják az amerikai légiközlekedési rendszert, mondván ez is hozzájárul a turisták elmaradásához. A nagy amerikai légitársaságok (American, United, Delta) a Covid alatt nagy tömegben nyugdíjaztak és bocsátottak el pilótákat és alkalmazottakat - ezek most nagyon hiányoznak, hiszen a belföldi turizmus töretlenül fejlődik. Most viszont nincs elég pilóta, utaskísérő, sőt a légirányítók száma is ezerrel kevesebb, mint 2019-ben. Mindez komoly gondokat jelent már most is - és rossz előjel a nyári turisztikai főszezon előtt. Már májusban is egymást érték a járattörlések a belföldi járatokon. Érdekes fejlemény, hogy az American Airlines a kellő személyzet hiánya miatt még most sem állította forgalomba Airbus-flottáját, csak a Boeingekkel repül. Ahogy az a kiállításon elhangzott, ismét gőzerővel beindultak a képzések, de ezek eredményére még hónapokat kell várni.
Az erőszak visszatart
Nem kedveznek a turisták idecsábításának a szinte naponta érkező lövöldözésekről szóló hírek sem. Nem egy utazási iroda és újságíró panaszkodott arra, hogy az elharapódzó erőszakos cselekmények óvatosságra intik az ide utazni vágyókat. Márpedig lövöldözésre mindenütt és akármikor sor kerülhet.
A sok gond és probléma mellett igazán jó hír csak egy maradt az utazási szakma képviselőinek. A belföldi turizmus ugyanis továbbra is szárnyal. Hiába emelkedtek drasztikusan a szállodai árak és drágult a benzin, s tapasztalható tumultus a reptereken, az amerikai polgárok egyre többet utaznak - ráadásul sokan külföld helyett választják a belföldi üdülést. A legfelkapottabb továbbra is Florida és Kalifornia, de egyre többen választják a nemzeti parkokat és a természetközeli pihenést.