5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi napokban egyre több szakértő véli úgy, hogy a globális ellátási láncokban a kínai vállalatok erős szerepe miatt világszerte hatást gyakorol majd a koronavírus a vállalatokra. A járvány miatt ugyanis sok olyan beszállítónál szüneteltetik a munkát, amely alkatrészeket gyártanak, esetleg összeszerelőként közreműködnek valamely nagy márka végtermékeinél. A fenyegetett iparágak között élen járhat az elektronikai szektor.
A gyártók miatt kell majd sorban állni az iPhone-okért? (Fotó: Marjai János/MTI)

Az elmúlt napokban elsősorban az autóipar került reflektorfénybe, amikor a szakértők a koronavírus gazdasági hatásait elemezték. Pedig nem ez az egyetlen iparág, ahol a kínai beszállítók kulcsfontosságú pozícióval bírnak a termékek előállítása során az értékláncban. A hírek szerint csak idő kérdése, hogy mikor jelentkeznek a problémák.

A Financial Times például felidézi, hogy a Foxconn Csengcsouban található gigaüzeménak bejárata előtt egy átlagos munkanapon ezrek tolonganak. A vírusos tüdőgyulladással járó járvány gócpontjának számító Vuhantól nagyjából 300 kilométerre lévő nagyváros üzeme előtt most viszont csupán néhány őr lézeng, a gyár ugyanis leállt. Pedig az 1,4 millió négyzetméteres üzem az elektronikai szektorban meghatározó beszállítónak számító Foxconn egyik legnagyobb egysége. A hatóságok döntése miatt azonban ez a gyár sem nyithatott ki a holdújévi ünnepek után az országban tomboló koronavírus okozta betegségek miatt. A vezetés reményei szerint ugyanis a járvány keretek között tartható, ha sikerül elérni, hogy a tömegek ne találkozzanak.

A világ legnagyobb iPhone gyárában is gond lehet

A Foxconn egységéről ugyanakkor tudni érdemes, hogy jelenleg ez az Apple telefonokat előállító gyárak között a legnagyobb. Az ünnepi vásárlási roham ugyan lecsengett, de az immár hetek óta tartó vesztegzár belátható időn belül az iPhone készülékek hiányához vezethet. Ráadásul nem ez az egyetlen olyan nagy gyár, amely a számítógép- vagy a mobiltelefongyártó vállalatok számára alkatrészeket készít, vagy szereli össze a kész darabokat.

A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy a legtöbb fontos iparágban (legyen szó akár elektronikai termékekről, akár járművekről) általánossá vált a just-in-time rendszer, amelynek az a lényege, hogy a vállalatok viszonylag korlátozott összeget kötnek le a raktárkészletekben (akár alkatrészek, akár késztermékek esetében), viszont a beszállítókkal összehangoltan együttműködve folyamatosan gyártanak. Az erre épített értékláncok normál esetben a hatékonyságot és a magasabb megtérülést szolgálják a vállalatok számára, a rendkívüli esetekben viszont nem várt nehézséget okozhatnak. Így van ez most is, figyelmeztetnek a szakértők.

Don Yew, a szingapúri Morningstar elemzője szerint a mostani fejlemények felhívják a figyelmet arra, hogy nagyon sok cég, így például az Apple is túlságosan koncentrálta a termelését, ami miatt a váratlan helyzetekben, mint amilyen a mostani, extrakockázatok jelentkezhetnek. A szakértő arra is figyelmeztet, hogy ha hétfőig nem indul újra a termelés a Foxconn üzemében, akkor szinte biztosan el kell halasztani az új iPhone készülékek bevezetését. Az ügy kapcsán egyébként a Financial Times megkereste mind az Apple-t, mind a Foxconnt, ám egyik cég sem reagált a cikk megjelenéséig.

Nem csak a járvány gócpontja bénult meg

A hírekben elsősorban Vuhan szerepel, amely Hupej tartomány székhelye, de a járvány miatt nem csak itt zárták be az üzemeket. Önmagában egyébként ennek a városnak a gazdasági súlya sem elhanyagolható, hiszen nagyságrendileg a magyar GDP-vel ér fel, ám sokkal nagyobb probléma, hogy a világ gyáriparának kulcsfontosságú helyein, így Kuangtung (melynek székhelye Kanton), Henan (székhelye a cikk elején említett Csengcsou) és a tengerparti Csöcsiang (székhelye Hangcsou) tartományokban is állnak a gyárak. Ez pedig azt jelenti, hogy a mobiltelefonok esetében Kínában gyártott alkatrészek és részegységek rövid időn belül gyakorlatilag mindenhol hiánycikkek lehetnek.

Az biztos, hogy csak a Foxconn esetében tucatnyi gyár érintett Kína szerte a leállásokban, és olyan mobiltelefongyártók készülékei késhetnek emiatt, mint az Apple, a Huawei vagy a Samsung. Emellett más nagy alkatrészgyártóknak is a partnereik, például a Pegatronnak vagy a Wistronnak. A problémákat a cégvezetés is észlelhette, amit jelez, hogy az évből mindössze egy hónap telt el, de máris felülvizsgálták az idei tereiket. A korábban előrejelzett 5 százalékos növekedés helyett pedig már 3 százalék alatti árbevétel bővüléssel számolnak.

Elköltöznek a cégek Kínából?

A globális értékláncok mostani megszakadásából persze egyesek próbálják a pozitív következtetést levonni. Wilbur Ross, Egyesült Államok kereskedelmi minisztere azt mondta, hogy a mostani vírus hatásaként egyre több amerikai vállalat fogja hazatelepíteni a gyártást. A szakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy ez messze nem ilyen egyértelmű dolog. Tény, hogy a mostani nehézségek miatt a kockázatokat felül fogják vizsgálni a vállalatok, ám a gyártóegységek elköltöztetése önmagában is komoly logisztikai és gyártásszervezési feladat - hogy ennek a plusz költségéről ne is beszéljünk. Ha pedig itt tartunk, az is valószínűsíthető, hogy az amerikai gyártás drágább lenne, mint Kínában előállítani ezeket az elektronikai termékeket, a nagyvállalatok pedig nem arról ismertek, hogy szívesen feláldoznák akár csak egy részét is a profitjuknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Wizz Air kivonul Abu Dhabiból a Közel-Kelet növekedési álmainak bukása után
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 15:28
A fapados légitársaság bejelentette, hogy kivonul Abu Dhabiból, és újra Kelet-Közép-Európára összpontosít, miután a közel-keleti geopolitikai feszültségek szertefoszlatták a nyereséges működés reményét a térségben.
Vállalat Erről lemaradtunk: Trump Tower épülhet Bukarest szívében
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 09:17
A Trump Organization, Donald Trump volt amerikai elnök családi vállalkozása, luxuslakásokkal teli felhőkarcoló építését tervezi Bukarestben, Románia fővárosában – közölte a cég az SDC Imobiliare román ingatlanfejlesztő vállalattal közösen.
Vállalat A Ford hét évig csak önkéntes alapon csökkenti létszámát Kölnben
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 16:25
Az elektromos autógyár beleegyezett a munkahelyvédelmi programba, amely több mint 10 ezer dolgozót érint.
Vállalat Szentpétervár mellet fejezték be gyakorlatukat a magyar szakeberek
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 15:44
A Leningrádi Atomerőmű oktatási központjában befejeződött azoknak a magyar szakembereknek a gyakorlata, akik leendő oktatókként a blokkvezénylő teljes léptékű szimulátorán képezik majd ki a Paks II. Atomerőmű üzemeltetőit.
Vállalat A Tesla belép a világ harmadik legnagyobb autópiacára
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 14:04
Az amerikai e-autógyártó a jövő héten hivatalosan is belép az indiai piacra: július 15-én megnyitja első bemutatótermét Mumbaiban, a város üzleti központjában, a Bandra Kurla Complexben.
Vállalat Száz országba indulhat Győrből az új Audi – Orbán Viktor személyesen bocsátotta útjára
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:54
Nagy keresletet várnak az új modellre.
Vállalat Ez még a Google-nak is fájhat – saját pályáján támadják be az óriást
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 12:04
Alapjaiban forgatnák fel a webböngészők piacát.
Vállalat Nem tetszik a hitelminősítőnek, amit a Wizz Air-nél látnak
Privátbankár.hu | 2025. július 10. 07:18
Elmaradtak a várakozásoktól az eredmények.
Vállalat A Daimler Truck tömeges elbocsátásra készül Németországban
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 18:14
Körülbelül 5 ezer munkahely megszüntetését tervezi 2030-ig – jelentette be a haszongépjárműgyártó cég kedden.
Vállalat A BP vállalja a veszélyt, visszatér a megosztott országba
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 14:58
A BP 2025 utolsó negyedévében újra megnyitja irodáját a líbiai fővárosban, Tripoliban – közölte hétfőn a líbiai nemzeti olajvállalat, a NOC.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG