5p
Az utóbbi napokban egyre több szakértő véli úgy, hogy a globális ellátási láncokban a kínai vállalatok erős szerepe miatt világszerte hatást gyakorol majd a koronavírus a vállalatokra. A járvány miatt ugyanis sok olyan beszállítónál szüneteltetik a munkát, amely alkatrészeket gyártanak, esetleg összeszerelőként közreműködnek valamely nagy márka végtermékeinél. A fenyegetett iparágak között élen járhat az elektronikai szektor.
A gyártók miatt kell majd sorban állni az iPhone-okért? (Fotó: Marjai János/MTI)

Az elmúlt napokban elsősorban az autóipar került reflektorfénybe, amikor a szakértők a koronavírus gazdasági hatásait elemezték. Pedig nem ez az egyetlen iparág, ahol a kínai beszállítók kulcsfontosságú pozícióval bírnak a termékek előállítása során az értékláncban. A hírek szerint csak idő kérdése, hogy mikor jelentkeznek a problémák.

A Financial Times például felidézi, hogy a Foxconn Csengcsouban található gigaüzeménak bejárata előtt egy átlagos munkanapon ezrek tolonganak. A vírusos tüdőgyulladással járó járvány gócpontjának számító Vuhantól nagyjából 300 kilométerre lévő nagyváros üzeme előtt most viszont csupán néhány őr lézeng, a gyár ugyanis leállt. Pedig az 1,4 millió négyzetméteres üzem az elektronikai szektorban meghatározó beszállítónak számító Foxconn egyik legnagyobb egysége. A hatóságok döntése miatt azonban ez a gyár sem nyithatott ki a holdújévi ünnepek után az országban tomboló koronavírus okozta betegségek miatt. A vezetés reményei szerint ugyanis a járvány keretek között tartható, ha sikerül elérni, hogy a tömegek ne találkozzanak.

A világ legnagyobb iPhone gyárában is gond lehet

A Foxconn egységéről ugyanakkor tudni érdemes, hogy jelenleg ez az Apple telefonokat előállító gyárak között a legnagyobb. Az ünnepi vásárlási roham ugyan lecsengett, de az immár hetek óta tartó vesztegzár belátható időn belül az iPhone készülékek hiányához vezethet. Ráadásul nem ez az egyetlen olyan nagy gyár, amely a számítógép- vagy a mobiltelefongyártó vállalatok számára alkatrészeket készít, vagy szereli össze a kész darabokat.

A szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy a legtöbb fontos iparágban (legyen szó akár elektronikai termékekről, akár járművekről) általánossá vált a just-in-time rendszer, amelynek az a lényege, hogy a vállalatok viszonylag korlátozott összeget kötnek le a raktárkészletekben (akár alkatrészek, akár késztermékek esetében), viszont a beszállítókkal összehangoltan együttműködve folyamatosan gyártanak. Az erre épített értékláncok normál esetben a hatékonyságot és a magasabb megtérülést szolgálják a vállalatok számára, a rendkívüli esetekben viszont nem várt nehézséget okozhatnak. Így van ez most is, figyelmeztetnek a szakértők.

Don Yew, a szingapúri Morningstar elemzője szerint a mostani fejlemények felhívják a figyelmet arra, hogy nagyon sok cég, így például az Apple is túlságosan koncentrálta a termelését, ami miatt a váratlan helyzetekben, mint amilyen a mostani, extrakockázatok jelentkezhetnek. A szakértő arra is figyelmeztet, hogy ha hétfőig nem indul újra a termelés a Foxconn üzemében, akkor szinte biztosan el kell halasztani az új iPhone készülékek bevezetését. Az ügy kapcsán egyébként a Financial Times megkereste mind az Apple-t, mind a Foxconnt, ám egyik cég sem reagált a cikk megjelenéséig.

Nem csak a járvány gócpontja bénult meg

A hírekben elsősorban Vuhan szerepel, amely Hupej tartomány székhelye, de a járvány miatt nem csak itt zárták be az üzemeket. Önmagában egyébként ennek a városnak a gazdasági súlya sem elhanyagolható, hiszen nagyságrendileg a magyar GDP-vel ér fel, ám sokkal nagyobb probléma, hogy a világ gyáriparának kulcsfontosságú helyein, így Kuangtung (melynek székhelye Kanton), Henan (székhelye a cikk elején említett Csengcsou) és a tengerparti Csöcsiang (székhelye Hangcsou) tartományokban is állnak a gyárak. Ez pedig azt jelenti, hogy a mobiltelefonok esetében Kínában gyártott alkatrészek és részegységek rövid időn belül gyakorlatilag mindenhol hiánycikkek lehetnek.

Az biztos, hogy csak a Foxconn esetében tucatnyi gyár érintett Kína szerte a leállásokban, és olyan mobiltelefongyártók készülékei késhetnek emiatt, mint az Apple, a Huawei vagy a Samsung. Emellett más nagy alkatrészgyártóknak is a partnereik, például a Pegatronnak vagy a Wistronnak. A problémákat a cégvezetés is észlelhette, amit jelez, hogy az évből mindössze egy hónap telt el, de máris felülvizsgálták az idei tereiket. A korábban előrejelzett 5 százalékos növekedés helyett pedig már 3 százalék alatti árbevétel bővüléssel számolnak.

Elköltöznek a cégek Kínából?

A globális értékláncok mostani megszakadásából persze egyesek próbálják a pozitív következtetést levonni. Wilbur Ross, Egyesült Államok kereskedelmi minisztere azt mondta, hogy a mostani vírus hatásaként egyre több amerikai vállalat fogja hazatelepíteni a gyártást. A szakértők viszont arra figyelmeztetnek, hogy ez messze nem ilyen egyértelmű dolog. Tény, hogy a mostani nehézségek miatt a kockázatokat felül fogják vizsgálni a vállalatok, ám a gyártóegységek elköltöztetése önmagában is komoly logisztikai és gyártásszervezési feladat - hogy ennek a plusz költségéről ne is beszéljünk. Ha pedig itt tartunk, az is valószínűsíthető, hogy az amerikai gyártás drágább lenne, mint Kínában előállítani ezeket az elektronikai termékeket, a nagyvállalatok pedig nem arról ismertek, hogy szívesen feláldoznák akár csak egy részét is a profitjuknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb honvédelmi együttműködést jelentett be a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 10:51
A védelmi digitalizáció területén.
Vállalat Az ausztrál Qantas légitársaság 6 millió ügyféladatát lophatták el
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:39
Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiberbűnesetében egy hackertámadás törte fel az érzékeny adatbázist. Ez különösen rosszkor jön a megtépázott hírnevű légitársaságnak.
Vállalat A Daimler Truck fittyet hány az orosz szankciókra, Afrikában terjeszkedik
Privátbankár.hu | 2025. július 2. 08:16
Szenegálban tervez gyártóüzemet építeni Mercedes teherautóknak a cég, Oroszországban pedig már nincs mit vesztenie.
Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG