6p
Egy friss jelentés szerint az elektromobilitás elkerülhetetlen robbanását csak óriási befektetésekkel tudja majd lekövetni az infrastruktúra. A villanyautók száma óriási tempóban növekszik, de még mindig csak kis részét adják a teljes járműállománynak, ami a területen zajló technológiai fejlesztésekkel együtt nagy potenciált jelent a befektetőnek. Egyelőre nem tudni, ki lesz ennek a legnagyobb nyertese - nálunk egyelőre egy állami cég a legnagyobb hal a töltők piacán, közvetlenül egy áramszolgáltató előtt.
Elektromos töltőállomás Budapesten az Elmü előtt. Fotó: Privátbankár.hu

A befektetők készülhetnek a robbanásra

Dollármilliárdos nagyságrendű befektetésekre lesz szüksége Európa két legnagyobb elektromosautó-piacának ahhoz, hogy a növekedés lendülete ne fulladjon ki - írja friss összeállításában a Bloomberg.

Az elektromos járművek száma 23 millióra ugorhat Németországban és 17 millióra Nagy-Britanniában 2040-re - derül ki az Aurora Energy Research friss felmérésből. Ez óriási előrelépés lenne a jelenlegi szintekről: a németeknél 200 ezer, a briteknél 140 ezer villanyautó közlekedik most az utakon. Egy ekkora flotta üzemeltetéséhez azonban a töltő-infrastruktúra jelentős fejlesztése elengedhetetlen, amihez viszont 17 milliárd dollárnyi befektetés lenne szükséges.

A kutatás Németországgal foglalkozó részének vezetője, Hanns Koenig szerint fontos, hogy a befektetők felkészüljenek az elektromos autók tömeges elterjedésére; az elektrifikáció az egyik legnagyobb befektetési lehetőség a közlekedés területén.

Kik lesznek a legnagyobb nyertesek?

A jelentés szerint Németországban 4 millió töltőpontra lesz szükség, az Egyesült Királyságban 3 millióra - a briteknél ezzel egyidejűleg a magánparkolók számát is növelni kell. Az új töltőpontok leginkább a vállalati autóflották, a munkahelyek, a köztéri parkolók és az autópályák menti töltőállomások környékén koncentrálódhatnak; a napenergia és az energiatárolást lehetővé tévő akkumulátorok bővülő felhasználása pedig csökkentheti az elektromos energia költségét a fogyasztóknak, és növelheti az áramtermelők bevételét a fel nem használt energia tárolásán és értékesítésén keresztül.

Egyelőre nem látszik tisztán, hogy ki lehet a nagy nyertese a töltő-infrastruktúra fejlesztésének. A nagy olajtársaságok, mint a Shell és a BP biztosan megpróbálják a meglévő benzinkút-hálózataikat az elektromos töltési piacon is kamatoztatni - Magyarországon a Mol is bejelentette már, hogy pontosan erre törekszik. A piacon biztosan harcba szállnak velük a közműszolgáltatók (nálunk például az Elmű) és azok a techcégek, akik szintén hazai pályaként tekintenek az autótöltésre.

Hanns Koenig szerint biztosan ezen szolgáltatók valamilyen elegye alakítja majd a piacot. A legtöbb villanyautós-tulajdonos jó eséllyel otthonában is beüzemel valamilyen töltőt, de ez nem azt jelenti, hogy mindig ott fogja "tankolni" autóját. Sokkal jobban is járhat ugyanis anyagilag, ha mondjuk a munkahelye egyfajta juttatásként kínál majd autótöltési lehetőséget, esetleg egy szupermarket csábítja majd ingyenes töltési lehetőséggel a vevőket. Ez utóbbira Magyarországon is van példa, a Penny Market, a Lidl vagy az Auchan néhány parkolójában. 2019. január 1-jétől pedig minden (300m2-nél nagyobb alapterületű) napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet parkolóját 100 parkolóhelyenként 2 elektromos töltőállomással kell ellátni az 50 ezer lakosnál nagyobb településeken, később pedig majd a kisebbeken is.

Az áramtermelőknél is változások jönnek

Persze nem csak a "benzinkutak" alakulnak át jelentősen: a jelentés szerint a járművek töltése évente 17 terawattórával növelheti az eleketromosenergia-szükségletet Németországban és 15-tel az Egyesült Királyságban. Ha sikerül rávenni a fogyasztókat, hogy éjszakánként töltsék az autóikat vagy olyan időszakokban, amikor nagy mennyiségben áll rendelkezésre olcsó megújuló energia, akkor a nagykereskedelmi árak nem feltétlenül emelkednek a növekvő kereslet ellenére.

Hogy áll a magyar villanyautó-piac?

Tisztán elektromos meghajtású járműből több mint 1,9 millió darab futott a világ útjain 2017 végén, Magyarországon pedig a tavalyi év végéig mintegy 1898 ilyen autó kaphatott forgalmi engedélyt.

A piac nagyon gyorsan nő: 2018 első felében Európában 36 százalékkal több villanyautót adtak el, mint az előző év azonos időszakában, Magyarországon pedig 124 százalékos volt a növekedés egyetlen év alatt az EV Volumes összeállítása szerint. Ezzel együtt még mindig csak a teljes európai autóállomány másfél százaléka tisztán elektromos, Magyarország nagyjából az európai átlagot hozza, ami nem rossz arány. Érdekesség, hogy az egyébként mesés olajvagyonnal rendelkező Norvégia egészen más ligában játszik, mint a többi európai ország: itt az autók 37 százaléka már villanyautó vagy plug-in hibrid; a tisztán elektromos autók aránya 21 százalék.

Az EV Volumes alábbi grafikáján a teljes állományon belüli részesedés látható, zölddel a tisztán elektromos (BEV), világoskékkel pedig a plug-in hibrid (PHEV) kategóriában:

Egyre több a töltő Magyarországon, de az ingyenesség kora leáldozóban van

Jelenleg több mint 300 töltőállomás üzemel Magyarországon, az év végére ez a szám megközelítheti az ezret.

Bár Magyarországon a legnagyobb szereplő a benzinkút-piacon a Mol, az ambiciózus tervek ellenére a villanytöltő-piacon egyelőre egyáltalán nem nagy hal a társaság. A NEXT-E konzorcium tagjaként nagy mennyiségű áram gyors felvételét biztosító elektromos töltőhálózatot építenek ki a régióban, a 252 berendezésből álló rendszer a cseh határtól a Fekete-tengerig és az Adriáig biztosít majd "áramtankolási" lehetőséget 2020-tól. Jelenleg mindössze 5 budapesti helyszínen található Mol-villámtöltő, az év végéig további 9 elektromos töltőt telepítenek Budapesten, vidéken pedig 15 töltőt adnak át.

A Mol még a nagy felfutás előtt fontos stratégiai döntést hozott: a nyáron az addig ingyenes autótöltést fizetőssé tette, ráadásul nem is túl olcsón szabták meg a töltések árait: a lassabb AC töltés ára 1990 forintba, míg a gyorsabb DC töltés ára 2990 forintba kerül függetlenül attól, hogy mennyi energiát használ el az autós - így egy Tesla feltöltése pont annyiba kerül, mint egy jóval alacsonyabb akkumulátor-kapacitással rendelkező Nissan Leafé.

A 100%-ban állami tulajdonú e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. (amely még az NGM kezdeményezésére jött létre) viszont csak az elmúlt napokban hat új helyszínen adott át elektromos töltőállomásokat - Budapesten kettőt, a többit vidéken (Balatonfüreden, Gárdonyban, Pápán és Sárváron). A tempó egész gyors, szeptemberben négy városban adtak át 14 töltőállomást, köztük az ország első, az e-Mobi által telepített 50kW-os egyenáramú gyorstöltőjét is. A társaság honlapja jelenleg 117 töltőpontot listáz, ebből 27 található Budapesten.

A második legnagyobb szereplő az ELMŰ, honlapjuk szerint nagyjából 70 töltővel országszerte.

A töltőpiacon rajtuk kívül a Főtaxi, az E.On, a Szekszárdi Vagyonkezelő, az EU-Solar, az NKM Mobilitás, az MVM Partner és az Emobility Solitions van jelen - egyelőre tehát valóban igen vegyes a kép, egy állami szereplő viszi a prímet, nálunk sem látszik még egyértelműen, kik lesznek az üzleti nyertesei az elektromobilitás terjedésének.

Címkék: Vállalat
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A füstben nemcsak az egészség vész el, hanem az igazság is?
Natív tartalom | 2025. augusztus 18. 14:22
Az internet által az emberiség történetében először jutottunk el oda, hogy bárki szinte bármiről bármikor információhoz juthat. Egy kattintással válhatunk szakértővé bármilyen témában, legalábbis látszólag. A valóság azonban árnyaltabb: a „korlátlan tudás” korszakában a bizonytalanság, az álhírek és a tévhitek is minden korábbinál gyorsabban terjednek.
Vállalat Kirobbanó erőben a hazai tőzsde prémiumpapírja
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 08:57
Javuló hatékonyság mellett 20 százalék felett bővült az AutoWallis árbevétele az első félévben.
Vállalat Itt az MNB és a bankok közös nagy dobása, ezzel mindenki jól jár
Herman Bernadett | 2025. augusztus 15. 05:49
Szeptemberben indul a Magyar Nemzeti Bank (MNB) minősített vállalati hitelprogramja (MVH), amelyben már több bank is jelezte, hogy részt venne. Az Erste is ezek közé tartozik, Cselovszki Róbert, a hitelintézet vezérigazgató-helyettese reméli, hogy a kezdeményezés fellendítheti az elmúlt években padlóra került vállalati hitelezést. 
Vállalat Kiemelt helyen nyit BYD szalont az AutoWallis
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 17:34
Tovább erősíti együttműködését a világ vezető új energiával működő autógyártójával az AutoWallis, miután megállapodott a BYD-vel egy debreceni autókereskedelmi pont megnyitásáról. A kelet-magyarországi bemutatóterem és szerviz támogatja a közép-kelet-európai régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatójának további növekedését.
Vállalat A Mészáros Csoport Szlovákiában megveszi a meghatározó építőipari vállalatot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 12:37
Az eladó, Dušan Mráz megtartja kisebbségi részesedését.
Vállalat A kínai DeepSeek ezért volt kénytelen elhalasztani új MI modelljének megjelenését
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 10:25
Nem tudta sikeresen betanítani az R2 változatot a Huawei Ascend chipekkel.
Vállalat Nem romlik meg: az Amazon Prime kibővítette kiszállítási áruválasztékát
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 08:05
Az Amazon.com Prime szolgáltatásának előfizetői mostantól epret, tejet, húsokat és fagyasztott vacsorákat is kaphatnak a rendelés napján, mivel a vállalat kiterjeszti gyors kiszállítási opcióját a romlandó élelmiszerekre – közölte az Amazon szerdán.
Vállalat Ennek a menő futócipőnek a vámok sem ártanak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:46
32 százalékot nőttek az On bevételei. 
Vállalat Megvásárolnák a Google Chrome-ot, nagy pénzt ígértek a böngészőért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 11:11
34,5 milliárd dolláros ajánlatot tett a Google Chrome böngészőjének megvásárlására a Perplexity AI. 
Vállalat Ez húzta le a Graphisoft Park első félévét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 19:15
A Graphisoft Park SE első félévi pro forma nettó eredménye 3,88 millió euró lett, amely 400 ezer euróval elmarad előző év hasonló időszakának teljesítményétől, az előző évet érintő egyszeri tételek miatt – közölte az ingatlanfejlesztő és -hasznosító társaság kedden a Budapesti Értéktőzsdén közzétett jelentésében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG