3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Gyakorlatilag mikroszkopikus méretűre zsugorodott a hazai hajógyártás és javítás. Az egykor világszínvonalú magyarországi hajógyártás kilencvenes években történt összeroppanása óta sem tudod tudott feltámadni, mára pedig szinte teljesen eltűnt, legalábbis az OPTEN céginformációs szolgáltató adatai szerint. Menthető még? Mi lesz a többi céggel?
(Fotó: Bahart.hu)

A magyar hajógyártással és javítással foglakozó vállalkozások száma 2012 óta rohamosan csökkent tovább: míg öt évvel ezelőtt még 170 ilyen profilú vállalkozás működött az országban, addig jelenleg csak 144. A visszaesés különösen az árbevételben mutatkozik meg igazán, hiszen a vizsgált időszak legjobb évében is mindössze 4,7 milliárd forint bevételt tudtak elérni az ilyen profilú cégek, és ez 2016-ra 3,1 milliárd forintra csökkent. Alkalmazotti létszám tekintetében néhány ingadozást kivéve hasonló a tendencia, ezt közölte az Opten a Privátbankár.hu-val.

A többi cég még kihúzza valahogy

Az OPTEN cégfluktuációs indexe (CFI), amely az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez az országos érték közelében alakult. Derűlátásra csak az adhat némi okot, hogy a felszámolási eljárások aránya a vizsgált időszakban csökkenő tendenciát mutatott, ám a végrehajtások számának magas aránya azt mutatja, hogy a piaci szereplők egy részének pénzügyi helyzete korántsem stabil.

Forrás: Opten

Méret tekintetében 2016-ban a piaci szereplők 70,2 százalékát olyan cégek alkották, melyek árbevétele nem haladta meg a 100 millió forintot. Milliárdos forgalmat elérő hajógyártó vállalkozás pedig jelenleg nem is működik Magyarországon.

Mi vezetett ide?

Az iparág sanyarú helyzete a kilencvenes évek elején alakult ki, ekkor ugyanis a keleti piacok összeomlása után a nagy hajógyárak (Óbuda, Csepel, Újpest, Vác) bezárták kapuikat. Ezzel párhuzamosan a MAHART privatizációjával a magyar teherhajózás is szinte eltűnt a hazai és a nemzetközi vizekről. A jelenleg működő vállalkozások elsősorban sport és kedvtelési célú hajókat, csónakokat, jachtokat és vitorlásokat készítenek, ugyanakkor a gyártás újraindításához szükséges feltételek továbbra is adottak – épp csak tőke nincs rá.

A megfelelő képzettséggel és gyakorlattal rendelkező szakemberek szintén továbbra is rendelkezésre állnak. Teljes tétlenség ugyan nincs, hiszen az elmúlt években több kísérlet is történt a hazai hajógyártás felélesztésére, sőt 2012-2013-ban a Nemzetgazdasági Minisztérium megalkotta az ezt megalapozó Nemzeti Hajózási Stratégiát is, az iparág feltámadása azonban még várat magára.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Egymilliárd dolláros bukót jelent a Fordnak egy szeptemberi tűzeset
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 16:27
Jelentősen nőtt az amerikai Ford járműgyártó nyeresége az idei harmadik negyedévben éves szinten, a bevétele pedig meghaladta a szakértők által vártat.  
Vállalat Nagyszerű híreket közölt az Intel a részvényesekkel
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 15:26
Az amerikai Intel Corporation, a világ egyik vezető számítógép-alkatrész gyártója nyereséggel zárta a harmadik negyedévet az egy évvel korábbi veszteség után.  
Vállalat Romba döntötte a brit autógyártást a Jaguar elleni kibertámadás
Privátbankár.hu | 2025. október 24. 11:47
Több mint hét évtizedes mélypontra zuhant a brit autóipar termelése szeptemberben, mindenekelőtt a Jaguar Land Rover (JLR) elleni kibertámadás miatt, amely az egész múlt hónapra megbénította a legnagyobb brit autóipari csoport működését.  
Vállalat A rendőrség is nyomoz az olajfinomítóban történt tűz miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 19:42
Egyelőre nincs gyanúsított.
Vállalat Jelentős változtatásra készül a Mol
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 18:22
Új szerkezetet kap az olajcég.
Vállalat Szijjártó Péternek fontos híre van: ez a paksi erőművet is érinti
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 16:44
Tárgyalásokba kezdett a kormány.
Vállalat Mekkora kárt okozott a Molnak az olajfinomítós tűz?
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 16:10
Már vizsgálják.
Vállalat Újabb területre fókuszál az ESG, ezt a vállalatoknak is tudniuk kell
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 10:25
Ünnepélyes keretek között mutatták be a Családbarát fenntarthatóság című kötetet a Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) épületében. A kiadványt a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM), a KINCS, valamint a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) közösen készítették. A most megjelent szakmai útmutató segíti a vállalkozásokat az SZTFH ESG kérdőív családbarát tárgyú pontjainak megértésében, ahogy az erre vonatkozó vállalati működés kialakításában is. 
Vállalat Nem örülhet maradéktalanul a Netflix
Privátbankár.hu | 2025. október 22. 09:10
Nőtt a Netflix nyeresége és bevétele az idei harmadik negyedévben. Utóbbi megegyezett az elemzői becslésekkel, a profit viszont kisebb lett a vártnál.
Vállalat Igencsak hatásos meglepetés a General Motors eredményében
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 19:20
A General Motors (GM) autógyártó vállalat harmadik negyedéves nyeresége és bevétele is felülmúlta alta az elemzői várakozásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG