6p

Gyorsan telepíthető, moduláris reaktorokat készül sorozatgyártani a Seaborg Technologies nevű dán startup. A technológia valóban lenyűgöző, de mennyire lehet biztonságos?

Telepítsünk több ezer, a vízen lebegő nukleáris reaktort városaink, gyáraink mellé! Első hallásra ez az ötlet olyannak hangzik, mint amivel hosszú beutalót lehet nyerni egy kényelmes, gumifalakkal és tompa evőeszközökkel felszerelt kórházi pszichiátriai osztályra. A technológia fejlődésével és az energiaválsággal azonban ez az elképzelés nagyon is létező, valós tervvé kezd formálódni, sőt a Samsung nehézipari üzletága is bevásárolta magát a megvalósításon dolgozó dán cégbe.

Energiabárkáké a jövő

De hogy is működne ez a gyakorlatban? A dán startup, a Seaborg Technologies kisméretű, nagyjából egy teherkonténernek megfelelő méretű reaktorai 100-250 MW teljesítményt lennének képesek egyenként leadni, de modulárisan összekapcsolhatóak is lennének, így egy-egy modul akár 800 MW áramot is termelhetne. A Power Barge, azaz Energiabárka elnevezésű minierőművek működési idejét 24 évre tervezik, ennyi ideig tudnának e szerkezetek folyamatosan áramot termelni.

Így nézne ki egy Seaborg Energiabárka a tervek szerint. Illusztráció: Seaborg
Így nézne ki egy Seaborg Energiabárka a tervek szerint. Illusztráció: Seaborg

A Samsung Heavy Industries vállalattal kötött partnerségi megállapodás nemcsak azért fontos, mert a Samsung hatalmas kutatási-fejlesztési kapacitásokkal tudja majd átsegíteni a céget az esetleges akadályokon, hanem azért is, mert a koreai cég külön a Seaborg igényeinek megfelelő, a reaktorok tárolására alkalmas hajókat gyárthat majd a közös vállalkozás részére.

Az Energiabárkák ugyanis valódi hajók lennének, amelyek a megtermelt áram felhasználási helyéhez nagyon közel állomásoznának, legyen az egy ellátási gondokkal küszködő nagyváros, vagy éppen egy nagy energiaigényű ipari létesítmény. Ennek a megoldásnak több előnye is van: nem veszik el az energia egy jelentős része a hosszú vezetékeken történő szállítás során, illetve nem kell értékes telkeket megvásárolni és energiatermelésre használni, mint egy szárazföldi telepítésű erőmű esetében. További előnye lenne a technológiának, hogy váratlanul növekvő áramtermelési igények, vagy egy új beruházás esetén a telepítése rendkívül gyorsan megoldható, ha pedig már nincs szükség rá, akkor ugyanilyen egyszerűen lekapcsolható a hálózatról és új helyre vihető.

Száz balesetet, ezret!

Ez mind nagyon szép és jó, de nyilván a kedves olvasóban is felmerül a kérdés: mi lesz, ha valami nem úgy sül el, mint tervezték. Biztosan jó ötlet mondjuk nagyvárosok partjaihoz kikötni néhány vagy pláne néhány tucat nukleáris reaktort? Troels Schönefeldt, a Seaborg ügyvezető igazgatója és társalapítója meglepő választ adott az ezt firtató kérdésre:

“Remélhetőleg sok balesetünk lesz”  

- mondta egy rádióinterjúban.

Nem, ezután sem jöttek érte nagyon lassan és nyugodtan beszélő, megértő, fehér köpenyes emberek. Ez ugyanis csak Schönefeldt gondolatmenetének egy része volt. A Seaborg reaktorai úgynevezett kompakt folyékony sóolvadékos technológiával (CMSR) készülnének. Ennek lényege, hogy mind a reaktor működéséhez szükséges üzemanyagot, mind a reaktor hűtését ugyanaz az anyag, egy több száz fokos hőmérsékletre hevített, ezért folyékony halmazállapotú sóolvadék látja el, amelybe a nukleáris fűtőanyagot is belekeverik. A reaktormagban csövekben cirkuláló, fűtőanyaggal dúsított sóolvadék hőcserélőkön keresztül adja át hőenergiáját egy második folyékony sóval működő rendszernek, amely aztán vizet nagynyomású gőzzé alakítva hajt meg egy hagyományos turbinát, amely az áramot termeli. A technológia elméleti alapjai évtizedekre nyúlnak vissza, több vállalat és ország is kísérletezik hasonló reaktorokkal, az igazi kihívást a Seaborg számára is a sóolvadék erősen korrozív volta, illetve a minél kisebb méret elérése jelenti.

A folyamatot számos többlépcsős biztonsági rendszer igyekszik kordában tartani, de eleve jóval biztonságosabb a hagyományos, vízzel hűtött reaktoroknál, mivel a nagynyomású vízzel ellentétben az 500 °C fokos állapotban keringő sóolvadék nem alakul át robbanásszerű folyamat közepette gőzzé, ha a rendszer valahol megsérül és szabad levegővel érintkezik. Így nem is kerülhet sor a reaktormagot szétvető robbanásra, sem radioaktív gőzfelhő képződésére.

A Seaborg reaktora egy emberhez viszonyítva. Illusztráció: Seaborg
A Seaborg reaktora egy emberhez viszonyítva. Illusztráció: Seaborg

E helyett a radioaktív sóolvadék levegővel érintkezve a lávához hasonlatos módon megszilárdul. Üzemzavar esetén ez a Seaborg reaktorainál egy erre a célra kialakított, a reaktor alatt elhelyezett tartályban történik meg. De ha esetleg a földre vagy a vízbe kerül az anyag, akkor sem szennyez meg nagy területeket, hiszen a környezetével nem lép reakcióba, hanem szikladarabokhoz hasonlatossá dermedve várja, hogy begyűjtsék a felszínről vagy a tengerfenékről.

Ez persze még mindig nem egy túl kellemes feladat, de megoldható. Ha egy ilyen, megszilárdult radioaktív sósziklával találkoznánk egy mezőn, akkor Schönefeldt szerint:

“Nem kéne odamenni arra a mezőre. A legjobb, ha 5-10 méter távolságot tartunk tőle. De egy Geiger-Müller-számlálóval oda lehet menni, és feltakarítani. Nagyon drága lesz, de meg lehet csinálni. És ez az egész technológia alapvető biztonsági kockázatait alakítja át, ez pedig átírja a költségszámításokat, végül pedig a hozzá kapcsolódó üzleti modelleket is.”

Schönefeldt úgy gondolkozik, hogy az üzemzavarok, balesetek esélyét nem lehet nullára csökkenteni, ezért ilyenek be is fognak következni. Persze meg kell próbálni ezeket elkerülni, de balesetek márpedig lesznek. És itt kanyarodhatunk vissza oda, hogy reményei szerint sok baleset lesz.

“Remélhetőleg sok baleset lesz, mert sok ilyen reaktorunk lesz. Amit mi teszünk, az a balesetek valószínűségének csökkentése helyett az, hogy még a legrosszabb ilyen balesetek káros következményeit csökkentjük.”

Ez logikusan is hangzik, persze jó kérdés, hogy mennyire fogadják majd el ezt az érvelést azok, akik lakhelyéhez vagy munkahelyéhez közel egy ilyen energiabárkát terveznek majd kikötni. Ez nemsokára kiderülhet, mivel a cég jövőre működő prototípust tervez bemutatni CMSR-reaktorából, 2024-re már a kereskedelmi forgalomba helyezendő típusokat tesztelnék, és 2026-ban már a sorozatgyártás is beindulna.

A terveket a Samsung szerepvállalása mellett elősegítheti, hogy a cég idén júniusban uniós innovációs támogatásra is ki lett választva, s további uniós forrásokat nyithat meg az is, hogy az új EU-s taxonómia szerint a nukleáris energia is "zöld" besorolást nyert hosszú viták után.  

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevásárolt a Waberer's a szomszédban, további növekedést alapoznának meg
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:08
A szerb piac meghatározó szereplőjében szerzett többségi részesedést a magyar logisztikai óriás.
Vállalat Nagyot mentek a Volkswagen tömegmárkái 2023-ban
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 16:47
A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21 százalékkal 138 milliárd euróra nőtt, a működési eredmény 80 százalékkal 7,3 milliárd euróra emelkedett.
Vállalat Menekülőre fogta a Boeing vezére
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:33
2024 végén távozik a Boeingtől David Calhoun vezérigazgató. 
Vállalat Szabálysértésen kapta az Apple-t, a Google-t és a Metát az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:16
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta vállalat ellen, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak (DMA) - jelentette be Margrethe Vestager digitális korra felkészült Európáért felelős uniós biztos hétfőn.
Vállalat Óriási dobást jelentett be a Revolut – a magyar ügyfelek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 08:43
Március 25-től már elérhető a lehetőség.
Vállalat Újabb terheket kaphat a nyakába a Spar
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 14:16
Rövid időn belül újabb kormányzati sarcok nehezíthetik a Spar és még pár külföldi kiskereskedelmi lánc itteni életét.
Vállalat Rásütött a nap a Waberer’s kamionjaira
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 10:06
A logisztikai szolgáltató 711 millió eurós árbevétel mellett közel 96 millió euróra növelte EBITDA és 43 millió euróra EBIT (üzemi) eredményét. Rekordévet zárt, és nagyobb osztalékot is fizet.
Vállalat A horvát sportautógyártó elbúcsúzik a kényszermunkát alkalmazó kínai cégtől
Bózsó Péter | 2024. március 21. 19:01
A horvát elektromos luxusautógyár, a Rimac kiszáll a kínai akkumulátorgyártóval, a Camel Grouppal közös vállalkozásából.
Vállalat Új gyárakkal szórja meg a világpiacot a Mapei
Mester Nándor | 2024. március 20. 12:43
Közép-Európában egyelőre nem terveznek új üzemet. Ukrajnában nagy lehetőséget látnak, ha véget érnek a harcok és egy újjáépítést segítő olasz állami programba bekapcsolódnának, mint Itália legnagyobb építőipari cége.
Vállalat Tudja, mekkorát kaszált tavaly év végén a Xiaomi?
Privátbankár.hu | 2024. március 19. 17:34
A vártnál nagyobb bevételt és profitot realizált 2023 IV. negyedévében a Xiaomi, melyben nagy szerepe volt az új Mi14-es modellüknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG