4p
Számos cikkünkben részleteztük már, milyen területeket tud gyökeresen megváltoztatni a digitalizáció. A cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyisége rengeteg hasznos információt hordozhat a vállalatok számára az ügyfelek érdeklődési köreiről és szokásairól.

Ennek csak egyik példája a célzott reklámhirdetések, amelyek kapcsán már komoly intézkedéseket láthattunk, hiszen a sokrétű információ egészen bizalmas szinten engedi megismerni a vásárlókat – nem véletlenül korlátozza ezeket a GDPR is például.

Az adatelemzők és a szoftverfejlesztők most úgy tűnik, az éttermekbe is változást hoznak: a tervek szerint részletes profilokat hoznának létre a telefonos alkalmazásokon keresztül, amivel figyelembe vennék a  vendégek esetleges ételallergiáit, valamint ízlésük meghatározásával próbálnák javítani az étterem látogatás élményét. A kaliforniai Sweetgreen étteremlánc például nemrégiben kezdett bele egy ilyen adatbázis megalkotásába, ez pedig csak az első lépése annak a hosszú folyamatnak, amivel a vendéglátóknak komolyabb belátása nyílik a vendégek szokásaiba - írja a Wall Street Journal.

Régen még ismerték a vendégeket...

Ezek az adatok komoly segítséget nyújthatnak, mivel az általános statisztikák szerint az éttermek általános forgalma stagnál, a rengeteg online szolgáltatás és street food megjelenése pedig egyre több lehetőséget kínál a fogyasztóknak – ebben a helyzetben pedig még ez is komoly versenyelőnyhöz juttathatja a szemfüles vendéglátókat.

A visszatérő vendégek beható ismerete mindig is nagy pozitívum volt a vendéglátásban, a főként törzsvendégekből működő egységeknél pedig elképzelhetetlen volt, hogy ne ismerjék ki a vendégek ízlését. A digitalizáció és a piac kiszélesedése elszemélytelenítette ezen kapcsolatokat, a telefonos applikáck és az online asztalfoglalás mentén azonban még vissza lehet térni a gyökerekhez. A globális felmérések szerint csaknem 3 milliárd éttermi rendelés érkezett online az előző évben. Ez az összes rendelés 5 százalékát teszi ki, ami hatalmas ugrás a 2015-ben tapasztalt 2 százalékhoz képest.

A GDPR elterjedése azonban akadályt jelent ebben, a vendéglátósok ugyanis így nem tudják kényükre-kedvükre lehívni az adatokat a fogyasztókról, csak külön engedéllyel. Sok étterem hűségprogramokon keresztül gyűjti az adatokat ezek a gyakorlatok azonban csak a törzsvendégek preferenciáira mutatnak rá (akiket a legkevésbé kell meggyőzni arról, hogy visszatérjenek), új vendégek toborzásában aligha tudnak segíteni.

Már az ajtóban tudják, mit szeretnénk

Az egyszeri tételek sokkal könnyebb telefonos alkalmazásokon keresztül vizsgálni, a következő lépés azonban a még részletesebb adatok begyűjtése és elemzése. A már 16 országban jelen lévő Altamarea Group olasz étteremlánc már egy olyan felhőalapú foglalásmenedzselő programot használ, ahova az allergéneken túl a vendégek gyakori választásai is bekerülnek – így ha egy vendég egy másik országban menne be az étteremlánc egyik egységébe, már tudják, hogyan fogadják.

A Starbucks korábban módosított irányelvein, mivel appjukat csak a rendszeres vásárlók használhatták. Bár a rendszer több mint 15 millió aktív felhasználót tartott számon, csaknem 60 millió betérő fogyasztóról nem volt ismeretük. Márciusban megnyitották a programot mindenki számára. A üzletekben lévő Wi-Fi használatát email alapú regisztrációhoz kötötték, további adatok megadásával pedig Happy Hour akciókat kezdtek ajánlani. Az új stratégiával három hónap alatt több mint 5 millió új felhasználóról szereztek ismeret, amivel közelebb kerülnek a vásárlók ízlésének megállapításához.

A megszokott menük mellet a vendégeket új ételekkel is kínálhatják, amelyek várhatóan passzolnak az ízlésükhöz - míg az asztalukhoz ülve kérés nélkül is kedvenc welcome drink-jüket fogyaszthatják. A nagyobb piaci résztvevők visszajelzései szerint a felhőalapú szolgáltatás érezhetően növelte a vendégek elégedettségét, mivel ezzel olyan apró gesztusokkal tudnak kedveskedni, amitől élménnyé válik egy étteremben eltöltött este.

A továbbfejlesztett program már személyreszabható tápérték-adatokat is mutat a vendégek élményei alapján. Ezen programok működéséhez persze elengedhetetlen lesz a fogyasztók visszajelzése és adatainak megosztása, de egy ilyen rendszer általános elterjedésével a digitalizáció még egy piacot lehet képes átformálni a XXI. században.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
Vállalat Lezárult az év cégeladása
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:21
A Semilab International Zrt. félmilliárd dollárért értékesítette amerikai  leányvállalatát.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG