4p
Számos cikkünkben részleteztük már, milyen területeket tud gyökeresen megváltoztatni a digitalizáció. A cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyisége rengeteg hasznos információt hordozhat a vállalatok számára az ügyfelek érdeklődési köreiről és szokásairól.

Ennek csak egyik példája a célzott reklámhirdetések, amelyek kapcsán már komoly intézkedéseket láthattunk, hiszen a sokrétű információ egészen bizalmas szinten engedi megismerni a vásárlókat – nem véletlenül korlátozza ezeket a GDPR is például.

Az adatelemzők és a szoftverfejlesztők most úgy tűnik, az éttermekbe is változást hoznak: a tervek szerint részletes profilokat hoznának létre a telefonos alkalmazásokon keresztül, amivel figyelembe vennék a  vendégek esetleges ételallergiáit, valamint ízlésük meghatározásával próbálnák javítani az étterem látogatás élményét. A kaliforniai Sweetgreen étteremlánc például nemrégiben kezdett bele egy ilyen adatbázis megalkotásába, ez pedig csak az első lépése annak a hosszú folyamatnak, amivel a vendéglátóknak komolyabb belátása nyílik a vendégek szokásaiba - írja a Wall Street Journal.

Régen még ismerték a vendégeket...

Ezek az adatok komoly segítséget nyújthatnak, mivel az általános statisztikák szerint az éttermek általános forgalma stagnál, a rengeteg online szolgáltatás és street food megjelenése pedig egyre több lehetőséget kínál a fogyasztóknak – ebben a helyzetben pedig még ez is komoly versenyelőnyhöz juttathatja a szemfüles vendéglátókat.

A visszatérő vendégek beható ismerete mindig is nagy pozitívum volt a vendéglátásban, a főként törzsvendégekből működő egységeknél pedig elképzelhetetlen volt, hogy ne ismerjék ki a vendégek ízlését. A digitalizáció és a piac kiszélesedése elszemélytelenítette ezen kapcsolatokat, a telefonos applikáck és az online asztalfoglalás mentén azonban még vissza lehet térni a gyökerekhez. A globális felmérések szerint csaknem 3 milliárd éttermi rendelés érkezett online az előző évben. Ez az összes rendelés 5 százalékát teszi ki, ami hatalmas ugrás a 2015-ben tapasztalt 2 százalékhoz képest.

A GDPR elterjedése azonban akadályt jelent ebben, a vendéglátósok ugyanis így nem tudják kényükre-kedvükre lehívni az adatokat a fogyasztókról, csak külön engedéllyel. Sok étterem hűségprogramokon keresztül gyűjti az adatokat ezek a gyakorlatok azonban csak a törzsvendégek preferenciáira mutatnak rá (akiket a legkevésbé kell meggyőzni arról, hogy visszatérjenek), új vendégek toborzásában aligha tudnak segíteni.

Már az ajtóban tudják, mit szeretnénk

Az egyszeri tételek sokkal könnyebb telefonos alkalmazásokon keresztül vizsgálni, a következő lépés azonban a még részletesebb adatok begyűjtése és elemzése. A már 16 országban jelen lévő Altamarea Group olasz étteremlánc már egy olyan felhőalapú foglalásmenedzselő programot használ, ahova az allergéneken túl a vendégek gyakori választásai is bekerülnek – így ha egy vendég egy másik országban menne be az étteremlánc egyik egységébe, már tudják, hogyan fogadják.

A Starbucks korábban módosított irányelvein, mivel appjukat csak a rendszeres vásárlók használhatták. Bár a rendszer több mint 15 millió aktív felhasználót tartott számon, csaknem 60 millió betérő fogyasztóról nem volt ismeretük. Márciusban megnyitották a programot mindenki számára. A üzletekben lévő Wi-Fi használatát email alapú regisztrációhoz kötötték, további adatok megadásával pedig Happy Hour akciókat kezdtek ajánlani. Az új stratégiával három hónap alatt több mint 5 millió új felhasználóról szereztek ismeret, amivel közelebb kerülnek a vásárlók ízlésének megállapításához.

A megszokott menük mellet a vendégeket új ételekkel is kínálhatják, amelyek várhatóan passzolnak az ízlésükhöz - míg az asztalukhoz ülve kérés nélkül is kedvenc welcome drink-jüket fogyaszthatják. A nagyobb piaci résztvevők visszajelzései szerint a felhőalapú szolgáltatás érezhetően növelte a vendégek elégedettségét, mivel ezzel olyan apró gesztusokkal tudnak kedveskedni, amitől élménnyé válik egy étteremben eltöltött este.

A továbbfejlesztett program már személyreszabható tápérték-adatokat is mutat a vendégek élményei alapján. Ezen programok működéséhez persze elengedhetetlen lesz a fogyasztók visszajelzése és adatainak megosztása, de egy ilyen rendszer általános elterjedésével a digitalizáció még egy piacot lehet képes átformálni a XXI. században.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
Vállalat Elon Muskékkal is tárgyaltak Jászai Gellérték
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:56
Űr- és védelmi ipari együttműködések kerültek terítékre Washingtonban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG