4p
Számos cikkünkben részleteztük már, milyen területeket tud gyökeresen megváltoztatni a digitalizáció. A cégek, az intelligens hálózatok, a magánszektor és az egyéni felhasználók által világszerte és napi szinten előállított óriási adatmennyisége rengeteg hasznos információt hordozhat a vállalatok számára az ügyfelek érdeklődési köreiről és szokásairól.

Ennek csak egyik példája a célzott reklámhirdetések, amelyek kapcsán már komoly intézkedéseket láthattunk, hiszen a sokrétű információ egészen bizalmas szinten engedi megismerni a vásárlókat – nem véletlenül korlátozza ezeket a GDPR is például.

Az adatelemzők és a szoftverfejlesztők most úgy tűnik, az éttermekbe is változást hoznak: a tervek szerint részletes profilokat hoznának létre a telefonos alkalmazásokon keresztül, amivel figyelembe vennék a  vendégek esetleges ételallergiáit, valamint ízlésük meghatározásával próbálnák javítani az étterem látogatás élményét. A kaliforniai Sweetgreen étteremlánc például nemrégiben kezdett bele egy ilyen adatbázis megalkotásába, ez pedig csak az első lépése annak a hosszú folyamatnak, amivel a vendéglátóknak komolyabb belátása nyílik a vendégek szokásaiba - írja a Wall Street Journal.

Régen még ismerték a vendégeket...

Ezek az adatok komoly segítséget nyújthatnak, mivel az általános statisztikák szerint az éttermek általános forgalma stagnál, a rengeteg online szolgáltatás és street food megjelenése pedig egyre több lehetőséget kínál a fogyasztóknak – ebben a helyzetben pedig még ez is komoly versenyelőnyhöz juttathatja a szemfüles vendéglátókat.

A visszatérő vendégek beható ismerete mindig is nagy pozitívum volt a vendéglátásban, a főként törzsvendégekből működő egységeknél pedig elképzelhetetlen volt, hogy ne ismerjék ki a vendégek ízlését. A digitalizáció és a piac kiszélesedése elszemélytelenítette ezen kapcsolatokat, a telefonos applikáck és az online asztalfoglalás mentén azonban még vissza lehet térni a gyökerekhez. A globális felmérések szerint csaknem 3 milliárd éttermi rendelés érkezett online az előző évben. Ez az összes rendelés 5 százalékát teszi ki, ami hatalmas ugrás a 2015-ben tapasztalt 2 százalékhoz képest.

A GDPR elterjedése azonban akadályt jelent ebben, a vendéglátósok ugyanis így nem tudják kényükre-kedvükre lehívni az adatokat a fogyasztókról, csak külön engedéllyel. Sok étterem hűségprogramokon keresztül gyűjti az adatokat ezek a gyakorlatok azonban csak a törzsvendégek preferenciáira mutatnak rá (akiket a legkevésbé kell meggyőzni arról, hogy visszatérjenek), új vendégek toborzásában aligha tudnak segíteni.

Már az ajtóban tudják, mit szeretnénk

Az egyszeri tételek sokkal könnyebb telefonos alkalmazásokon keresztül vizsgálni, a következő lépés azonban a még részletesebb adatok begyűjtése és elemzése. A már 16 országban jelen lévő Altamarea Group olasz étteremlánc már egy olyan felhőalapú foglalásmenedzselő programot használ, ahova az allergéneken túl a vendégek gyakori választásai is bekerülnek – így ha egy vendég egy másik országban menne be az étteremlánc egyik egységébe, már tudják, hogyan fogadják.

A Starbucks korábban módosított irányelvein, mivel appjukat csak a rendszeres vásárlók használhatták. Bár a rendszer több mint 15 millió aktív felhasználót tartott számon, csaknem 60 millió betérő fogyasztóról nem volt ismeretük. Márciusban megnyitották a programot mindenki számára. A üzletekben lévő Wi-Fi használatát email alapú regisztrációhoz kötötték, további adatok megadásával pedig Happy Hour akciókat kezdtek ajánlani. Az új stratégiával három hónap alatt több mint 5 millió új felhasználóról szereztek ismeret, amivel közelebb kerülnek a vásárlók ízlésének megállapításához.

A megszokott menük mellet a vendégeket új ételekkel is kínálhatják, amelyek várhatóan passzolnak az ízlésükhöz - míg az asztalukhoz ülve kérés nélkül is kedvenc welcome drink-jüket fogyaszthatják. A nagyobb piaci résztvevők visszajelzései szerint a felhőalapú szolgáltatás érezhetően növelte a vendégek elégedettségét, mivel ezzel olyan apró gesztusokkal tudnak kedveskedni, amitől élménnyé válik egy étteremben eltöltött este.

A továbbfejlesztett program már személyreszabható tápérték-adatokat is mutat a vendégek élményei alapján. Ezen programok működéséhez persze elengedhetetlen lesz a fogyasztók visszajelzése és adatainak megosztása, de egy ilyen rendszer általános elterjedésével a digitalizáció még egy piacot lehet képes átformálni a XXI. században.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Elbocsátásokra készül egy autógyár, világszerte küldenek el embereket
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 17:12
Önkéntes létszámleépítést tervez a Nissan.
Vállalat Baj van a légzsákokkal – újabb autókat hívnak vissza
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 11:10
Sürgősen javítani kell.
Vállalat Furcsa mintát mutatnak a Mazda eladásának változásai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 16:15
A Mazda Motor Corporation pénteki közleménye szerint az idén január-májusban értékesített járműveinek száma éves szinten 4,3 százalékkal 533 402-re emelkedett.
Vállalat A BYD újabb gyárépítést indít, kormányzati segítséggel
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 15:50
A kínai elektromos autógyártó 32 milliárd forintért épít buszgyártó üzemet Komáromban, jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken.
Vállalat Dobott egy hátast a Nike nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 14:33
Az amerikai sportszergyártó nyeresége 86 százalékkal zuhant a negyedik pénzügyi negyedévében az eladások csökkenése és a költséges vállalati szerkezetátalakítás hatására.
Vállalat Nagy siker a kínai mobiltelefongyártó második ajtómodellje
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:20
Xiaomi új SUV-jára leadott hatalmas megrendelések fokozzák a Teslával szembeni kihívásokat.
Vállalat Nagy bejelentést tett a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 14:41
A Magyar Telekom 2025. június 26-án rendkívüli közgyűlést tartott, amelyen döntés született a Társaság passzív mobil infrastruktúra portfoliójának egy kizárólagos tulajdonú leányvállalatba történő szétválasztásáról.
Vállalat Lepacsizott a Mol és az MVM – befutott egy méretes olajszállítmány
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:59
Megérkezett a horvát kikötőbe.
Vállalat Óriási üzlet közeleg az olajiparban?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 09:14
80 milliárd dolláros biznisz lehet.
Vállalat Az Uber boszorkányos módszerrel jutott hatalmas profithoz?
Privátbankár.hu | 2025. június 25. 17:31
Amerikai tudósok szerint egy algoritmus szisztematikusan megemelte a viteldíjakat a sofőrök és az utasok kárára. Korábban brit kutatók is erre jutottak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG