Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p
A nemzetközi autógyártók dollármilliárdokat öntenek az elektromos autók fejlesztésébe. A gyerekcipőben járó ágazatnak jelenleg a Tesla az éllovasa, de a következő években számos versenytársat kap a cég. A változás szelét leginkább Kína erősíti, aki jelentős változást szeretne látni a károsanyag-kibocsátás terén. A legnagyobbak máris fejest ugrottak, kérdés azonban, utoléri a kereslet a túlfűtött kínálatot?

Megdöbbentő ütemben öntik az pénzt az autógyárak az elektromos autók fejlesztésébe, a Reuters számításai alapján a legnagyobb gépjárműgyártó vállalatok eddig összesen 90 milliárd dollárt fektettek a még mondhatni gyerekcipőben járó ágazatba. Az elektromos autók továbbra is igen vékony szeletét képviselik a globális eladásoknak: az évente értékesített járművek kevesebb mint 1 százaléka rendelkezik ilyen technológiával, a legjelentősebb piaci szereplő pedig továbbra is Tesla – annak ellenére, hogy három modelljéből alig fogyott 100 ezer 2017-ben.

Az e-autó őrület futótűzként terjed a cégek között, a következő években több tucat elektromos és hibrid modellt dobnak piacra, a Ford eddig 11 milliárd dollárt invesztáltak a gyártásba, a kérdés azonban: ki fogja megvenni ezt a sok új autót? A legnagyobb amerikai gépjármű-kereskedelmi lánc, az AutoNation szerint a Teslának egyre komolyabb vetélytársakkal kell felvennie a versenyt - a szakértő szerint 2030-ra az új autó eladások akár egyötödét is kitehetik az e-autók az Egyesült Államokban.

Kína a változás motorja?

A bejelentések alapján eddig az Egyesült Államokban 19 milliárd, Kínában 21 milliárd, míg Németországban kiugróan magas, 52 milliárd dollárral támogatták az ágazat fejlődését. A hatalmas összegek azonban Kína számlájára írhatók: az állam új szabályozása értelmében ugyanis a gyáraknak jelentősen növelniük kell az e-autók gyártását 2019-től.

Felkopik a Tesla álla? Csúnyán visszaeshetnek a megrendelések

További részletek >>>

A vállalatoknak továbbá eleget kell tenniük az európai és amerikai jogszabályoknak is, ami kimondja a károsanyag-kibocsátás markáns visszavetését. A piac szereplőit ráadásul a Tesla nagyszabású tervei és hangzatos sikerei is kényszerpályára sodorják, Elon Musk cége ugyanis felkeltette a közönség érdeklődését, így egyre erősödik az elvárás, hogy más cégek is elkapják a változás szelét.

Mindenki beszállna

A Daimler ambiciózus tervei szerint legalább csaknem 12 milliárd dollárt fordítanának arra, hogy piacra dobjanak 10 tisztán elektromos, valamint 40 hibrid modellt, amivel teljes repertoárjukat felfrissítenék. Az azonban kérdés, mennyire találkozik a gyártás a piac felvevő képességével, vagy küzdeni kell minden egyes vásárlóért.

A Nissan egyelőre kis lemaradással küzd: habár 7 éve piacra dobott Leaf modelljük a legkelendőbb elektromos autó világszerte, ez az egyetlen ilyen autó a cég palettáján – a versenytársak azonban könnyen kibillenthetik ebből a helyzetből a vállalatot.

Rekordot döntött a patinás autógyártó, jövőre pedig jön az új stratégia. >>>

A Toyota amerikai divíziójának elnöke pesszimistább képet fogalmazott meg, Jim Lentz szerint a vállalatnak 18 évébe került, mire hibrid autóik elérték az új autó eladások 3 százalékát – mindezt úgy, hogy a hibridek előállítása jóval költséghatékonyabb tisztán elektromos társaiknál, ráadásul nem igényelnek külön töltőállomásokat és nem korlátozza őket relatíve alacsony hatótávolságuk sem. Ahhoz, hogy ez a szektor elérje a 4-5 százalékos részesedést, még több időre lesz szükség – tette hozzá az elnök.

Nem éri meg máris számokkal dobálózni

Az amerikai General Motors 2023-ig 20 új elektromos modellt dobna piacra, legtöbbjüket pedig 2021-ig pályára állítaná. A cég elnök-vezérigazgatója azonban nem közölte, mekkora összeggel támogatnák a fejlesztéseket, a befektetések döntő része azonban Kínában összpontosulna, ahol a Cadillac márkát favorizálnák a piaci térnyerés eszközeként. A Cadillac vezére szerint a márka központi szerepet tölt be majd a GM stratégiájában, és bár nem tudni, hány ilyen modellt terveznek, a gyártás és összeszerelés is Kína felé tolódna el.

Nem minden cég ugrott azonban fejest, a Fiat Chrysler vezérigazgatója szerint nincs értelme még konkrét számokkal dobálózni a modellek terén. Elmondása alapján a cég továbbra sincs nyomás alatt, nem tartanak fegyvert a fejükhöz, ennek ellenére komolyan dolgoznak a károsanyag-kibocsátási értékek csökkentésében.

Nem is olyan zöld a zöld autó?

Bár az elektromos autó ígéretes alternatíva lehet a környezetszennyezés csökkentésére, a teljes gyártási és üzemeletetési folyamatot megvizsgálva már nem ilyen egyértelmű a kép. A legalapvetőbb probléma továbbra is az áramellátás kérdése. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2016-os adatai alapján a világ energiaellátásának több mint 40 százalékát a szén adja, további 35 százalékát pedig földgáz, olaj és atomenergia.

Fordulópont az e-autó gyártásban - tényleg zöld lesz a zöld autó? További részletek a weboldalon >>>

Bár az utóbbi években jelentősen növekedett a megújuló energiaforrások aránya, az elektromos autókat még mindig nagyrészt fosszilis energia működteti jelenleg. Ráadásul – mivel az vezetékben futó áram egy része természetes úton elvész – az elektromos autók árammal ellátása könnyen több szén-dioxid kibocsátással járhat, mint egy hibrid autó esetében.

A legkörnyezetkímélőbb megoldás jelenleg tehát nem a mielőbbi autócserében keresendő, környezetvédők szerint pár éves autónk ugyanis kevesebb kárt okoznak jelenleg, mintha mindenki rögtön az e-autók felé fordulna. Az egészséges átalakuláshoz a legrégebbi autókat kellene először cserélni, ez pedig egy több évtizedes folyamatot jelez. Az autógyártók azonban érthetően mihamarabb szeretnék viszontlátni befektetéseik hasznát, aminek része a új típusú járművek promotálása – évtizedes mértékben ez viszont akár komoly környezeti károkat okozhat, ami szembemegy az eredeti céllal.

Komoly bajban lesznek a jövő autói, ha ezt nem oldják meg

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából.

A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek. Részletek >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Keményen kritizálta az EU-t a BMW vezérigazgatója
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 12:54
Oliver Zipse szerint komoly hibát követ el az Európai Unió a belső égésű motorok 2035-től tervezett betiltásával.
Vállalat Az Alzheimer ellen is védelmet nyújthat a cukorbetegeknek szánt népszerű gyógyszer
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 10:37
Az Alzheimer-kór elleni küzdelemben teszteli GLP-1 gyógyszereit a Novo Nordisk. 
Vállalat Magyarországon is megveti a lábát a kínai Zara?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 17:36
Már több száz boltja van világszerte az Urban Revivonak.
Vállalat Nincs növekedés, sok az adó – bírálta a kormányt a bankvezér
Herman Bernadett | 2025. szeptember 4. 17:18
A gazdasági teljesítmény gyenge, az ATM-ek csak viszik a pénzt, miközben alig lesz rajtuk tranzakció, az Otthon Start viszont tarolni fog a hitelpiacon – hangzott el a K&H Bank féléves eredményeit ismertető sajtótájékoztatón. 
Vállalat Akkorát kaszál a Lockheed, hogy még Moszkvában is felkaphatják a fejüket rá
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 09:52
Ez a cég történetének legnagyobb megrendelése.
Vállalat Jókora megaláztatás érte a Porschét
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 4. 09:06
Nagyot estek a részvények, itt a következmény.
Vállalat Befektetéseinket diverzifikáljuk és ne egy befektetési elemre fókuszáljunk
Natív tartalom | 2025. szeptember 3. 16:20
Ezt tanácsolja Demjén Ottó, az MBH Befektetési Bank kereskedésért és értékesítésért felelős ügyvezető igazgatója.
Vállalat Ezért vágják ketté a híres amerikai ketchupgyártót
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 2. 15:48
A Kraft Heinz kedden közölte, hogy két önálló, tőzsdén jegyzett vállalatra osztja szét tevékenységét: az egyik a szószokra, a másik az élelmiszerekre összpontosít majd.
Vállalat Ehhez a befektetéshez nem kellenek százmilliók
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. szeptember 2. 14:45
A Klasszis Podcastban Csillag Péter, a Starschema társalapítója, egykori vezetője, a HUNBAN (Hungarian Business Angel Network) jelenlegi elnöke volt a beszélgetőpartnerünk.
Vállalat Kamatmentes segítség a vállalkozói mindennapokhoz – új forgóeszközhitel az MBH Bank MFB Pont Plusz termékportfóliójában
PR | 2025. szeptember 2. 14:25
Fogy a készlet, közeleg a bérfizetés, a számlák pedig csak gyűlnek? Sok vállalkozás számára ismerős ez a helyzet, különösen egy hektikus piaci környezetben. Most azonban egy új, kamatmentes kölcsön segíthet áthidalni ezeket a nehézségeket. Az MBH Bank MFB Pont Plusz hálózathoz tartozó fiókjaiban elérhető KKV Technológia Plusz „B” forgóeszközhitel kifejezetten azoknak a mikro- és kisvállalkozásoknak szól, amelyeknek a napi működés gördülékeny biztosításához – például készletbeszerzéshez, bér- és rezsiköltségekhez – lenne szükségük forrásra. A konstrukció – ami Európai Uniós társfinanszírozással valósul meg – önerő, ingatlan vagy tárgyi fedezet nélkül is igényelhető készfizető kezességvállalás mellett, fix havi törlesztéssel és akár 6 éves futamidővel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG