6p
A nemzetközi autógyártók dollármilliárdokat öntenek az elektromos autók fejlesztésébe. A gyerekcipőben járó ágazatnak jelenleg a Tesla az éllovasa, de a következő években számos versenytársat kap a cég. A változás szelét leginkább Kína erősíti, aki jelentős változást szeretne látni a károsanyag-kibocsátás terén. A legnagyobbak máris fejest ugrottak, kérdés azonban, utoléri a kereslet a túlfűtött kínálatot?

Megdöbbentő ütemben öntik az pénzt az autógyárak az elektromos autók fejlesztésébe, a Reuters számításai alapján a legnagyobb gépjárműgyártó vállalatok eddig összesen 90 milliárd dollárt fektettek a még mondhatni gyerekcipőben járó ágazatba. Az elektromos autók továbbra is igen vékony szeletét képviselik a globális eladásoknak: az évente értékesített járművek kevesebb mint 1 százaléka rendelkezik ilyen technológiával, a legjelentősebb piaci szereplő pedig továbbra is Tesla – annak ellenére, hogy három modelljéből alig fogyott 100 ezer 2017-ben.

Az e-autó őrület futótűzként terjed a cégek között, a következő években több tucat elektromos és hibrid modellt dobnak piacra, a Ford eddig 11 milliárd dollárt invesztáltak a gyártásba, a kérdés azonban: ki fogja megvenni ezt a sok új autót? A legnagyobb amerikai gépjármű-kereskedelmi lánc, az AutoNation szerint a Teslának egyre komolyabb vetélytársakkal kell felvennie a versenyt - a szakértő szerint 2030-ra az új autó eladások akár egyötödét is kitehetik az e-autók az Egyesült Államokban.

Kína a változás motorja?

A bejelentések alapján eddig az Egyesült Államokban 19 milliárd, Kínában 21 milliárd, míg Németországban kiugróan magas, 52 milliárd dollárral támogatták az ágazat fejlődését. A hatalmas összegek azonban Kína számlájára írhatók: az állam új szabályozása értelmében ugyanis a gyáraknak jelentősen növelniük kell az e-autók gyártását 2019-től.

Felkopik a Tesla álla? Csúnyán visszaeshetnek a megrendelések

További részletek >>>

A vállalatoknak továbbá eleget kell tenniük az európai és amerikai jogszabályoknak is, ami kimondja a károsanyag-kibocsátás markáns visszavetését. A piac szereplőit ráadásul a Tesla nagyszabású tervei és hangzatos sikerei is kényszerpályára sodorják, Elon Musk cége ugyanis felkeltette a közönség érdeklődését, így egyre erősödik az elvárás, hogy más cégek is elkapják a változás szelét.

Mindenki beszállna

A Daimler ambiciózus tervei szerint legalább csaknem 12 milliárd dollárt fordítanának arra, hogy piacra dobjanak 10 tisztán elektromos, valamint 40 hibrid modellt, amivel teljes repertoárjukat felfrissítenék. Az azonban kérdés, mennyire találkozik a gyártás a piac felvevő képességével, vagy küzdeni kell minden egyes vásárlóért.

A Nissan egyelőre kis lemaradással küzd: habár 7 éve piacra dobott Leaf modelljük a legkelendőbb elektromos autó világszerte, ez az egyetlen ilyen autó a cég palettáján – a versenytársak azonban könnyen kibillenthetik ebből a helyzetből a vállalatot.

Rekordot döntött a patinás autógyártó, jövőre pedig jön az új stratégia. >>>

A Toyota amerikai divíziójának elnöke pesszimistább képet fogalmazott meg, Jim Lentz szerint a vállalatnak 18 évébe került, mire hibrid autóik elérték az új autó eladások 3 százalékát – mindezt úgy, hogy a hibridek előállítása jóval költséghatékonyabb tisztán elektromos társaiknál, ráadásul nem igényelnek külön töltőállomásokat és nem korlátozza őket relatíve alacsony hatótávolságuk sem. Ahhoz, hogy ez a szektor elérje a 4-5 százalékos részesedést, még több időre lesz szükség – tette hozzá az elnök.

Nem éri meg máris számokkal dobálózni

Az amerikai General Motors 2023-ig 20 új elektromos modellt dobna piacra, legtöbbjüket pedig 2021-ig pályára állítaná. A cég elnök-vezérigazgatója azonban nem közölte, mekkora összeggel támogatnák a fejlesztéseket, a befektetések döntő része azonban Kínában összpontosulna, ahol a Cadillac márkát favorizálnák a piaci térnyerés eszközeként. A Cadillac vezére szerint a márka központi szerepet tölt be majd a GM stratégiájában, és bár nem tudni, hány ilyen modellt terveznek, a gyártás és összeszerelés is Kína felé tolódna el.

Nem minden cég ugrott azonban fejest, a Fiat Chrysler vezérigazgatója szerint nincs értelme még konkrét számokkal dobálózni a modellek terén. Elmondása alapján a cég továbbra sincs nyomás alatt, nem tartanak fegyvert a fejükhöz, ennek ellenére komolyan dolgoznak a károsanyag-kibocsátási értékek csökkentésében.

Nem is olyan zöld a zöld autó?

Bár az elektromos autó ígéretes alternatíva lehet a környezetszennyezés csökkentésére, a teljes gyártási és üzemeletetési folyamatot megvizsgálva már nem ilyen egyértelmű a kép. A legalapvetőbb probléma továbbra is az áramellátás kérdése. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2016-os adatai alapján a világ energiaellátásának több mint 40 százalékát a szén adja, további 35 százalékát pedig földgáz, olaj és atomenergia.

Fordulópont az e-autó gyártásban - tényleg zöld lesz a zöld autó? További részletek a weboldalon >>>

Bár az utóbbi években jelentősen növekedett a megújuló energiaforrások aránya, az elektromos autókat még mindig nagyrészt fosszilis energia működteti jelenleg. Ráadásul – mivel az vezetékben futó áram egy része természetes úton elvész – az elektromos autók árammal ellátása könnyen több szén-dioxid kibocsátással járhat, mint egy hibrid autó esetében.

A legkörnyezetkímélőbb megoldás jelenleg tehát nem a mielőbbi autócserében keresendő, környezetvédők szerint pár éves autónk ugyanis kevesebb kárt okoznak jelenleg, mintha mindenki rögtön az e-autók felé fordulna. Az egészséges átalakuláshoz a legrégebbi autókat kellene először cserélni, ez pedig egy több évtizedes folyamatot jelez. Az autógyártók azonban érthetően mihamarabb szeretnék viszontlátni befektetéseik hasznát, aminek része a új típusú járművek promotálása – évtizedes mértékben ez viszont akár komoly környezeti károkat okozhat, ami szembemegy az eredeti céllal.

Komoly bajban lesznek a jövő autói, ha ezt nem oldják meg

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából.

A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek. Részletek >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG