6p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi autógyártók dollármilliárdokat öntenek az elektromos autók fejlesztésébe. A gyerekcipőben járó ágazatnak jelenleg a Tesla az éllovasa, de a következő években számos versenytársat kap a cég. A változás szelét leginkább Kína erősíti, aki jelentős változást szeretne látni a károsanyag-kibocsátás terén. A legnagyobbak máris fejest ugrottak, kérdés azonban, utoléri a kereslet a túlfűtött kínálatot?

Megdöbbentő ütemben öntik az pénzt az autógyárak az elektromos autók fejlesztésébe, a Reuters számításai alapján a legnagyobb gépjárműgyártó vállalatok eddig összesen 90 milliárd dollárt fektettek a még mondhatni gyerekcipőben járó ágazatba. Az elektromos autók továbbra is igen vékony szeletét képviselik a globális eladásoknak: az évente értékesített járművek kevesebb mint 1 százaléka rendelkezik ilyen technológiával, a legjelentősebb piaci szereplő pedig továbbra is Tesla – annak ellenére, hogy három modelljéből alig fogyott 100 ezer 2017-ben.

Az e-autó őrület futótűzként terjed a cégek között, a következő években több tucat elektromos és hibrid modellt dobnak piacra, a Ford eddig 11 milliárd dollárt invesztáltak a gyártásba, a kérdés azonban: ki fogja megvenni ezt a sok új autót? A legnagyobb amerikai gépjármű-kereskedelmi lánc, az AutoNation szerint a Teslának egyre komolyabb vetélytársakkal kell felvennie a versenyt - a szakértő szerint 2030-ra az új autó eladások akár egyötödét is kitehetik az e-autók az Egyesült Államokban.

Kína a változás motorja?

A bejelentések alapján eddig az Egyesült Államokban 19 milliárd, Kínában 21 milliárd, míg Németországban kiugróan magas, 52 milliárd dollárral támogatták az ágazat fejlődését. A hatalmas összegek azonban Kína számlájára írhatók: az állam új szabályozása értelmében ugyanis a gyáraknak jelentősen növelniük kell az e-autók gyártását 2019-től.

Felkopik a Tesla álla? Csúnyán visszaeshetnek a megrendelések

További részletek >>>

A vállalatoknak továbbá eleget kell tenniük az európai és amerikai jogszabályoknak is, ami kimondja a károsanyag-kibocsátás markáns visszavetését. A piac szereplőit ráadásul a Tesla nagyszabású tervei és hangzatos sikerei is kényszerpályára sodorják, Elon Musk cége ugyanis felkeltette a közönség érdeklődését, így egyre erősödik az elvárás, hogy más cégek is elkapják a változás szelét.

Mindenki beszállna

A Daimler ambiciózus tervei szerint legalább csaknem 12 milliárd dollárt fordítanának arra, hogy piacra dobjanak 10 tisztán elektromos, valamint 40 hibrid modellt, amivel teljes repertoárjukat felfrissítenék. Az azonban kérdés, mennyire találkozik a gyártás a piac felvevő képességével, vagy küzdeni kell minden egyes vásárlóért.

A Nissan egyelőre kis lemaradással küzd: habár 7 éve piacra dobott Leaf modelljük a legkelendőbb elektromos autó világszerte, ez az egyetlen ilyen autó a cég palettáján – a versenytársak azonban könnyen kibillenthetik ebből a helyzetből a vállalatot.

Rekordot döntött a patinás autógyártó, jövőre pedig jön az új stratégia. >>>

A Toyota amerikai divíziójának elnöke pesszimistább képet fogalmazott meg, Jim Lentz szerint a vállalatnak 18 évébe került, mire hibrid autóik elérték az új autó eladások 3 százalékát – mindezt úgy, hogy a hibridek előállítása jóval költséghatékonyabb tisztán elektromos társaiknál, ráadásul nem igényelnek külön töltőállomásokat és nem korlátozza őket relatíve alacsony hatótávolságuk sem. Ahhoz, hogy ez a szektor elérje a 4-5 százalékos részesedést, még több időre lesz szükség – tette hozzá az elnök.

Nem éri meg máris számokkal dobálózni

Az amerikai General Motors 2023-ig 20 új elektromos modellt dobna piacra, legtöbbjüket pedig 2021-ig pályára állítaná. A cég elnök-vezérigazgatója azonban nem közölte, mekkora összeggel támogatnák a fejlesztéseket, a befektetések döntő része azonban Kínában összpontosulna, ahol a Cadillac márkát favorizálnák a piaci térnyerés eszközeként. A Cadillac vezére szerint a márka központi szerepet tölt be majd a GM stratégiájában, és bár nem tudni, hány ilyen modellt terveznek, a gyártás és összeszerelés is Kína felé tolódna el.

Nem minden cég ugrott azonban fejest, a Fiat Chrysler vezérigazgatója szerint nincs értelme még konkrét számokkal dobálózni a modellek terén. Elmondása alapján a cég továbbra sincs nyomás alatt, nem tartanak fegyvert a fejükhöz, ennek ellenére komolyan dolgoznak a károsanyag-kibocsátási értékek csökkentésében.

Nem is olyan zöld a zöld autó?

Bár az elektromos autó ígéretes alternatíva lehet a környezetszennyezés csökkentésére, a teljes gyártási és üzemeletetési folyamatot megvizsgálva már nem ilyen egyértelmű a kép. A legalapvetőbb probléma továbbra is az áramellátás kérdése. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2016-os adatai alapján a világ energiaellátásának több mint 40 százalékát a szén adja, további 35 százalékát pedig földgáz, olaj és atomenergia.

Fordulópont az e-autó gyártásban - tényleg zöld lesz a zöld autó? További részletek a weboldalon >>>

Bár az utóbbi években jelentősen növekedett a megújuló energiaforrások aránya, az elektromos autókat még mindig nagyrészt fosszilis energia működteti jelenleg. Ráadásul – mivel az vezetékben futó áram egy része természetes úton elvész – az elektromos autók árammal ellátása könnyen több szén-dioxid kibocsátással járhat, mint egy hibrid autó esetében.

A legkörnyezetkímélőbb megoldás jelenleg tehát nem a mielőbbi autócserében keresendő, környezetvédők szerint pár éves autónk ugyanis kevesebb kárt okoznak jelenleg, mintha mindenki rögtön az e-autók felé fordulna. Az egészséges átalakuláshoz a legrégebbi autókat kellene először cserélni, ez pedig egy több évtizedes folyamatot jelez. Az autógyártók azonban érthetően mihamarabb szeretnék viszontlátni befektetéseik hasznát, aminek része a új típusú járművek promotálása – évtizedes mértékben ez viszont akár komoly környezeti károkat okozhat, ami szembemegy az eredeti céllal.

Komoly bajban lesznek a jövő autói, ha ezt nem oldják meg

Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából.

A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek. Részletek >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Uniós hitelhez juthatnak a fővárosi kkv-k
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 17:11
Már a budapesti mikro-, kis- és közepes vállalkozások rendelkezésére áll az európai uniós forrású KKV Technológia Plusz Budapest Hitelprogram, amely nulla százalékos fix kamat mellett kínál finanszírozást új fejlesztésekre és értéknövelő beruházásokra.
Vállalat Mészáros Lőrinc vigyáz majd a MÁV sorompóira
Privátbankár.hu | 2024. október 29. 11:07
Nem nagyon kellett a munka senkinek, csak Mészáros Lőrinc cégének.
Vállalat Áll a bál Németországban: tömegével rúg ki dolgozókat a legnagyobb autógyártó
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 16:01
A Volkswagen minimum három németországi üzemet zár be. Az üzemi tanács vezetője szerint a berlini politikának egy "mestertervet" kellene kidolgoznia a német ipar számára, hogy az ne "a lefolyóban végezze".
Vállalat Nagyon kell a pénz a Boeingnek, már hétfőn megkezdheti a 15 milliárd dollár feletti tőkebevonást
Privátbankár.hu | 2024. október 28. 11:06
A Boeing azt tervezi, hogy gyorsan bemutatja tőkebevonási tervét, törzsrészvények és kötelezően átváltható kötvények kibocsátásával.
Vállalat "Olyan termékhez nem adjuk a nevünket, amelyet mi magunk nem vennénk meg"
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 15:43
Idén húsz esztendeje, 2004–ben nyílt meg a Jammertal Borbirtok első borászata. Ez volt az első fontos lépés azon az úton, amelynek egyik legjelentősebb állomása a Concours Mondial de Bruxelles 2021 borversenyen elért világelsőség volt. 
Vállalat Az Air France-KLM bejelentkezett a portugál TAP privatizációjára
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 12:58
Az Air France-KLM részt kíván venni a portugáliai TAP légitársaság privatizációjában, és nyitott a kormány által felkínált különféle lehetőségekre, beleértve a kisebbségi részesedés megvásárlását – mondta a Reutersnek egy, az ügyben jártas forrás.
Vállalat Katasztrófa a Mercedesnél, mivel a kínai vásárlók már kerülik a luxust
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 11:43
A német prémium autógyártó harmadik negyedéves eredménye 64 százalékkal esett, ami nagymértékben elmarad az elemzői becslésektől.
Vállalat A Cseh Vasutak kifogásolja az állítólagos kartell miatt kiszabott uniós bírságot
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 16:41
Nem tűrjük el a verseny korlátozását – kommentálta a bírságot Margrethe Vestager uniós biztos.
Vállalat Elszakadt a cérna: az Auchan kivonul Oroszországból
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 14:51
Két és fél évvel az ukrajnai háború kitörése után az Auchan eladásra kínálja orosz leányvállalatát, és két jelöltet választott ki a felvásárlásra.
Vállalat Jött, látott, de nem győzött Rogán Antal és Habony Árpád barátainak cége
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 12:41
A gyorskölcsönök nyújtására alapított MikroCredit Zrt. egy pillanatig sem volt nyereséges, ezért nem volt akkora meglepetés, hogy lehúzta a rolót.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG