Megdöbbentő ütemben öntik az pénzt az autógyárak az elektromos autók fejlesztésébe, a Reuters számításai alapján a legnagyobb gépjárműgyártó vállalatok eddig összesen 90 milliárd dollárt fektettek a még mondhatni gyerekcipőben járó ágazatba. Az elektromos autók továbbra is igen vékony szeletét képviselik a globális eladásoknak: az évente értékesített járművek kevesebb mint 1 százaléka rendelkezik ilyen technológiával, a legjelentősebb piaci szereplő pedig továbbra is Tesla – annak ellenére, hogy három modelljéből alig fogyott 100 ezer 2017-ben.
Az e-autó őrület futótűzként terjed a cégek között, a következő években több tucat elektromos és hibrid modellt dobnak piacra, a Ford eddig 11 milliárd dollárt invesztáltak a gyártásba, a kérdés azonban: ki fogja megvenni ezt a sok új autót? A legnagyobb amerikai gépjármű-kereskedelmi lánc, az AutoNation szerint a Teslának egyre komolyabb vetélytársakkal kell felvennie a versenyt - a szakértő szerint 2030-ra az új autó eladások akár egyötödét is kitehetik az e-autók az Egyesült Államokban.
Kína a változás motorja?
A bejelentések alapján eddig az Egyesült Államokban 19 milliárd, Kínában 21 milliárd, míg Németországban kiugróan magas, 52 milliárd dollárral támogatták az ágazat fejlődését. A hatalmas összegek azonban Kína számlájára írhatók: az állam új szabályozása értelmében ugyanis a gyáraknak jelentősen növelniük kell az e-autók gyártását 2019-től.
Felkopik a Tesla álla? Csúnyán visszaeshetnek a megrendelések |
A vállalatoknak továbbá eleget kell tenniük az európai és amerikai jogszabályoknak is, ami kimondja a károsanyag-kibocsátás markáns visszavetését. A piac szereplőit ráadásul a Tesla nagyszabású tervei és hangzatos sikerei is kényszerpályára sodorják, Elon Musk cége ugyanis felkeltette a közönség érdeklődését, így egyre erősödik az elvárás, hogy más cégek is elkapják a változás szelét.
Mindenki beszállna
A Daimler ambiciózus tervei szerint legalább csaknem 12 milliárd dollárt fordítanának arra, hogy piacra dobjanak 10 tisztán elektromos, valamint 40 hibrid modellt, amivel teljes repertoárjukat felfrissítenék. Az azonban kérdés, mennyire találkozik a gyártás a piac felvevő képességével, vagy küzdeni kell minden egyes vásárlóért.
A Nissan egyelőre kis lemaradással küzd: habár 7 éve piacra dobott Leaf modelljük a legkelendőbb elektromos autó világszerte, ez az egyetlen ilyen autó a cég palettáján – a versenytársak azonban könnyen kibillenthetik ebből a helyzetből a vállalatot.
Rekordot döntött a patinás autógyártó, jövőre pedig jön az új stratégia. >>>
A Toyota amerikai divíziójának elnöke pesszimistább képet fogalmazott meg, Jim Lentz szerint a vállalatnak 18 évébe került, mire hibrid autóik elérték az új autó eladások 3 százalékát – mindezt úgy, hogy a hibridek előállítása jóval költséghatékonyabb tisztán elektromos társaiknál, ráadásul nem igényelnek külön töltőállomásokat és nem korlátozza őket relatíve alacsony hatótávolságuk sem. Ahhoz, hogy ez a szektor elérje a 4-5 százalékos részesedést, még több időre lesz szükség – tette hozzá az elnök.
Nem éri meg máris számokkal dobálózni
Az amerikai General Motors 2023-ig 20 új elektromos modellt dobna piacra, legtöbbjüket pedig 2021-ig pályára állítaná. A cég elnök-vezérigazgatója azonban nem közölte, mekkora összeggel támogatnák a fejlesztéseket, a befektetések döntő része azonban Kínában összpontosulna, ahol a Cadillac márkát favorizálnák a piaci térnyerés eszközeként. A Cadillac vezére szerint a márka központi szerepet tölt be majd a GM stratégiájában, és bár nem tudni, hány ilyen modellt terveznek, a gyártás és összeszerelés is Kína felé tolódna el.
Nem minden cég ugrott azonban fejest, a Fiat Chrysler vezérigazgatója szerint nincs értelme még konkrét számokkal dobálózni a modellek terén. Elmondása alapján a cég továbbra sincs nyomás alatt, nem tartanak fegyvert a fejükhöz, ennek ellenére komolyan dolgoznak a károsanyag-kibocsátási értékek csökkentésében.
Nem is olyan zöld a zöld autó?
Bár az elektromos autó ígéretes alternatíva lehet a környezetszennyezés csökkentésére, a teljes gyártási és üzemeletetési folyamatot megvizsgálva már nem ilyen egyértelmű a kép. A legalapvetőbb probléma továbbra is az áramellátás kérdése. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2016-os adatai alapján a világ energiaellátásának több mint 40 százalékát a szén adja, további 35 százalékát pedig földgáz, olaj és atomenergia.
Fordulópont az e-autó gyártásban - tényleg zöld lesz a zöld autó? További részletek a weboldalon >>> |
Bár az utóbbi években jelentősen növekedett a megújuló energiaforrások aránya, az elektromos autókat még mindig nagyrészt fosszilis energia működteti jelenleg. Ráadásul – mivel az vezetékben futó áram egy része természetes úton elvész – az elektromos autók árammal ellátása könnyen több szén-dioxid kibocsátással járhat, mint egy hibrid autó esetében.
A legkörnyezetkímélőbb megoldás jelenleg tehát nem a mielőbbi autócserében keresendő, környezetvédők szerint pár éves autónk ugyanis kevesebb kárt okoznak jelenleg, mintha mindenki rögtön az e-autók felé fordulna. Az egészséges átalakuláshoz a legrégebbi autókat kellene először cserélni, ez pedig egy több évtizedes folyamatot jelez. Az autógyártók azonban érthetően mihamarabb szeretnék viszontlátni befektetéseik hasznát, aminek része a új típusú járművek promotálása – évtizedes mértékben ez viszont akár komoly környezeti károkat okozhat, ami szembemegy az eredeti céllal.
Komoly bajban lesznek a jövő autói, ha ezt nem oldják meg Az újrahasznosítással foglalkozó vállalatok új eljárásokon dolgoznak, amivel olcsóbban és hatékonyabban nyerhetik vissza az elemekben lévő értékes fémeket – írja a Reuters. A legfőbb szempont a kobalt és a lítium eredményes visszanyerése, ezek az anyagok ugyanis különösen fontosak az elektromos autók előállításának szempontjából. A fejlesztések legnagyobb akadálya, hogy jelenleg kevés elem érkezik vissza az üzemekbe újrahasznosításra, az ipar titánjai azonban magabiztosak, hogy hamarosan a elegendő mennyiség áll majd rendelkezésükre és ezzel profitot termelhetnek. Részletek >>> |