8p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

René Adler, a német labdarúgó-válogatott, a Bayer Leverkusen, a Hamburger SV és a Mainz egykori kapusa új okostelefonos alkalmazással lépett ki a futballpiacra: a 11TransFair app "a foci Tindereként" hozhatja össze a klubot kereső játékosokat az erősítésre vágyó klubokkal. Nem az övé az első hasonló kísérlet.

Elhúzhat-e egy futballklub egy csatárt jobbra, ha megtetszik neki? A jelek alapján el, legalábbis ezt teszi lehetővé a 11TransFair átigazolási alkalmazás, mely első lépésben a német, a másodikban az európai piacot célozza meg.

Én csak a foci Tindereként emlegetem, hiszen ahogy a párkereső alkalmazásban, itt is két fél jön össze, csak itt éppen klub és játékos. Egyértelműen látszik, hogy a játékosok egyre inkább a saját kezükbe szeretnék venni a sorsukat és nem akarják, hogy kizárólag a tanácsadóik, ügynökeik munkájától függjenek. De nem minden profi futballista Joshua Kimmichhez vagy Kevin De Bruynéhez hasonló sztár, aki maga tárgyal és válogathat az ajánlatok közül

– magyarázta René Adler.

Az egykori német válogatott kapus játékosokkal, ügynökökkel, átigazolási szakértőkkel és ügyvédekkel konzultálva gondolta ki az alkalmazás alapjait. Adler 2019-ben vonult vissza, s több vasat is a tűzben tart: van saját kapuskesztyű-márkája (T1Tan), marketingcége és ingatlanfejlesztő cége is, ezekhez társul az új vállalkozás.

A legnagyobb sztárok továbbra sem mellőzhetik az ügynököket. Lionel Messi ügyeit családja intézi (Fotó: MTI/EPA/Juan Carlos Hidalgo)
A legnagyobb sztárok továbbra sem mellőzhetik az ügynököket. Lionel Messi ügyeit családja intézi (Fotó: MTI/EPA/Juan Carlos Hidalgo)

A 11TransFair ingyenesen letölthető, majd regisztrálni kell az érdeklődőknek, vagy játékosként, vagy egy klub képviselőiként. A játékosok által megadott adatokból az app kialakít egy profilt, míg a klubok különböző paraméterek (nemzetiség, poszt, kor, éves fizetési igény stb.) alapján kereshetnek az elérhető futballisták között és feladhatnak „apróhirdetéseket”. A két fél kompatibilitását egy százalékos értékkel mutatja az alkalmazás, minél magasabb, annál inkább „egymásnak teremtették őket”.

Ha összejön a „randi”, már személyesen folytathatják a tárgyalásokat. A játékosok és klubok feketelistát is kialakíthatnak (kizárva ezzel klubokat, illetve játékosokat), a két fél kizárólag akkor látja meg egymás nevét, ha létrejön egy „match”. Az összes profilt ellenőrzik, ezzel próbálják meg elhárítani annak a veszélyét, hogy valótlan információk keringjenek vagy „kamujátékosok” jelenjenek meg.

A 11 TransFair először a német ligarendszer felső négy osztályában lesz aktív, tehát a június 30-án lejárt szerződésű Lionel Messivel még nem lehet „randizni”, de a cél az európai, majd a világpiac.

Egy hipotetikus magyar hirdetés 11TransFair alkalmazásában (Forrás: 11TransFair)
Egy hipotetikus magyar hirdetés 11TransFair alkalmazásában (Forrás: 11TransFair)

„Transzparenciát szeretnénk hozni egy nem transzparens piacra. Az app segítségével egy játékos mondjuk nemcsak a Lübeck és a Meppen között választhat, hanem akár egy magyar és egy ausztrál klub között is. Mindenki megtalálja a legjobb karrieropciókat” – így Adler.

Hatékonyabban, játékosbarátabban

René Adler vállalkozása nem lesz konkurencia nélkül a piacon, hiszen több hasonló alkalmazás is van. Portugál nyelvterületen működik az elsősorban brazil futballistákat megcélzó DS Football, melynek adatbázisába már több mint 250 000 játékos regisztrált.

A DreamStock platformja „Dél-Amerika legnagyobb adatbázisát” ígéri a felhasználóknak. Mivel Brazília a világ legnagyobb játékosexportőreinek egyike, az alkalmazást fejlesztő cég jókora érdeklődésre számíthatott. Az ötletgazda Marcelo Matsunaga Japánban nevelkedett, futballiskolában nőtt fel, többek között Haszebe Makotóval, az Eintracht Frankfurt sztárjával játszott együtt. Ő maga is több próbajátékon és játékos-kiválasztón vett részt, ám nem találta a folyamatot elég játékosbarátnak.

Úgy gondoltam, nem volt elég hatékony a kiválasztási folyamat, ráadásul pluszköltségekbe verte a futballistákat. Ahogy az internet és az okostelefonos piac fejlődött, úgy jött az ötlet egy alkalmazásról

– mondta a brazil ESPN-nek Matsunaga, aki 800 ezer amerikai dolláros befektetéssel hozta létre a platformot a 125-szörös japán válogatott Nagatomo Juto tanácsadói segítségével. Hogy miként működik a keresés?

A DS elsősorban a dél-amerikai játékosokat célozta meg (Fotó: facebook.com/dreamstockInc)
A DS elsősorban a dél-amerikai játékosokat célozta meg (Fotó: facebook.com/dreamstockInc)

Nagyon jól le lehet szűkíteni az igényeket. Mondhatok egy példát, japán klub keresett játékost. Középcsatárra volt szükségük, aki ismeri a 4–4–2-es és 3–4–3-as felállást, 17 éves már elmúlt, de 2021 januárjáig betölti a 18-at. A fizetési igénye 50 ezer amerikai dollár lehet szezononként

– ismertette az app működését.

Villámrandi klubok között

Mások „villámrandik” lebonyolítására specializálódtak: ilyen szolgáltatás a TransferRoom, melyet a cég honlapja szerint több mint ötszázötven klub használ már világszerte. A cég 2017-ben jött létre, alapítója Jonas Ankersen. Ha a név ismerős a futballrajongóknak, az nem véletlen: Jonas Ankersen az adatalapú futballanalízis egyik „apostolának”, a dán FC Mitjyllandnál és az angol Brentfordnál szerepet vállaló Rasmus Ankersennek az öccse.

A TransferRoom digitális platform, de olykor szó is szerint egy asztalhoz ülteti a klubok képviselőit – tavalyelőtt például Barcelonában és Londonban volt „tömeges villámrandi”, melyen topcsapatok sora vett részt –, akik közvetítő nélkül, nagyon limitált időkeretben beszélgethetnek átigazolásokról.

Ankersen – Adlerhez hasonlóan – a piaci transzparencia és hiteles információk hiányát említette meg, amikor megkérdezték a TransferRoom mögött meghúzódó gondolatról. Két évvel a szolgáltatás elindulása után már 41 országból fizettek elő klubok a TransferRoomra.

A legtöbb klubnak limitált erőforrásai vannak játékos-megfigyelésre, és ezért limitált a piaci hozzáférésük is. Mi történik, ha csak egy töredékét látod az elérhető játékosoknak? Túl sokat fizetsz értük. Az eladó kluboknak pedig nincs megbízható információjuk arról, hogy a potenciális vevők milyen profilú játékosokat keresnek. Mi pedig villámrandikat szervezünk közöttük, mondhatjuk így. A két klub képviselőjének 15 perce van

mutatta be az ötletet Ankersen.

Hogy a klubok szemszögéből hogyan néz ez ki, arról a holland Feyenoord technikai igazgatója, Frank Arnesen beszélt a Volkskrantnak.

Az üres stadionok komoly veszteséget jelentettek a csapatoknak (Fotó: EPA/INA FASSBENDER)
Az üres stadionok komoly veszteséget jelentettek a csapatoknak (Fotó: EPA/INA FASSBENDER)

A koronavírus-járvány nekünk sem használt. Minden hazai mérkőzéssel pénzt veszítünk, sok pénzt. És nekünk nincs sok pénzünk, tehát igazgatóként a kreativitásomat kell használnom az átigazolási piacon. A Transferroom segítségével közvetlenül kereshetek meg klubokat vagy játékos-megfigyelőket. Nincs pénzünk sztárokat venni, leginkább kölcsönjátékosokra vadászunk, vételi opcióval. Így került hozzánk Uros Szpajics. Nekünk középhátvéd kellett, a Krasznodar beajánlotta Szpajicsot. Közvetlenül az átigazolási időszak zárása előtt voltunk, így előnyös üzletet tudtunk kötni. A futballista sok játéklehetőséget kapott és megint bekerült a szerb válogatott keretébe, ez növelte a piaci értékét, így ő is, a Krasznodar is, meg mi is jól jártunk.

Válságban a lehetőség

A már említett Brentford-igazgató Rasmus Ankersen szerint az egymás után piacra lépő digitális platformok nem fogják kiszorítani a játékosügynököket – a futballista érdekképviseletéhez, a tárgyalások folytatásához ugyanis magas szinten általában szükség van egy ügynökre. Viszont a digitális szolgáltatások segítségével így is ki lehet kerülni egyes közvetítőket, közvetlenül lehet információt szerezni a reménybeli üzleti partnerektől, pénzt és időt lehet megtakarítani.

A koronavírus-járvány hatásai ugyancsak a Transfer Roomhoz vagy a 11TransFairhez hasonló szolgáltatások, illetve a nagy scoutingplatformok (InStat, WyScout, stb.) malmára hajthatják a vizet. A klubok megszorításokra kényszerültek, közülük sokan játékosmegfigyelő-részlegük leépítésével spóroltak. Kisebbek lettek a csapatok keretei, sok játékos maradt klub nélkül. És míg a topfutballban óriási pénzek forognak, sokszor elég egy osztállyal vagy kettővel lejjebb menni, hogy ez az állítás már ne legyen igaz: itt a játékosok átlagos fizetésért, gyakorlatilag a megélhetésükért fociznak. Ők maguk is költségcsökkentésre kényszerülnek – például nem alkalmaznak ügynököt vagy közvetítőt –, ekkor segíthetnek rajtuk az alkalmazások, melyek segítségével új klubot találhatnak.

A FIFA 2020-at vizsgáló jelentése szerint tíz év után először csökkent a világfutballban az átigazolások száma, méghozzá több mint öt százalékkal. A klubok kevesebbet költenek, keresik a szabadon igazolható futballistákat, megnőtt a kölcsönügyletek és játékoscserék szerepe. Okosabban, takarékosabban, költséghatékonyabban kell minden szereplőnek dolgoznia.

Ha beindul a biznisz vélhetőleg a magyar pályákra is eljutnak majd az adatbázisokban szereplő játékosok (Fotó: groupamaarena.com)
Ha beindul a biznisz vélhetőleg a magyar pályákra is eljutnak majd az adatbázisokban szereplő játékosok (Fotó: groupamaarena.com)

Míg a TransferRoom a futballvilág krémjének (is) kínál lehetőségeket, a 11TransFair a németországi profikra „utazik”, a brazil DS Football inkább ugródeszka ismeretlen, európai vagy ázsiai profi karrierre vágyó játékosoknak. Ezen a szinten megint csak a megélhetésről van szó, nem tízmilliókról: egy szerződés (akár Koszovóban vagy Vietnámban) kapu és lehetőség a pénzkeresésre és arra, hogy a játékos megmutathassa magát, s esetleg eljusson nagyobb bajnokságokba. Kicsik és nagyok egyaránt meghúzzák a derékszíjat, és megpróbálnak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez, új megoldásokat is kipróbálva.

Ki tudja? Lehet, valaki villámrandival, valaki futball-Tinderrel találja meg „álmai partnerét”.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevezetné az 5,5G-t, és piacvezető szerepre tör a One
Vámosi Ágoston | 2025. november 3. 15:59
Egy éves lett a One, de a márkát már nyár végén többen említették a piackutatóknak, mint a korábbi Digit, vagy a Vodafone-t. Néhány hónap alatt 35 százalékkal növelték a vezetékes internetszolgáltatásuk értékesítését, és hamarosan bevezetnék az 5,5G-t.
Vállalat Karikó Katalin egykori munkáltatója növelte bevételét a harmadik negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 14:51
Növekvő harmadik negyedéves bevételről jelentett a német BioNTech biotechnológiai kutatóvállalat hétfőn.
Vállalat Nagyot esett a második legnagyobb orosz olajcég nyeresége
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 11:23
A Lukoil, a második legnagyobb orosz olaj- és gázkitermelő cég adózott eredménye 352,479 milliárd rubel volt az idei első kilenc hónapban, 14,2 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál – áll a cég közleményében.
Vállalat A BÉT korábbi vezére került a Kavosz élére
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 10:37
Hétfőtől Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) korábbi elnök-vezérigazgatója tölti be a Kavosz Zrt. vezérigazgatói pozícióját, közölte a cég.
Vállalat Digitális együttműködésről tárgyalt Jászai Gellért az egyiptomi elnökkel
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 09:16
A 4iG elnöke – úgyis mint a Nemzetközi üzleti kapcsolatok fejlesztéséért felelős rendkívüli és meghatalmazott nagykövet – Orbán Viktor delegációjának tagjaként részt vett a Nagy Egyiptomi Múzeum megnyitó ünnepségén.
Vállalat Jól fogy az Omoda és a Jaecco, terjeszkedik az autós cég
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 12:19
Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius Automotive Europe Kft.: október végén elindította a romániai piacon a kínai Chery Group két márkájának forgalmazását, decemberben pedig Bulgáriában vezeti be őket – tájékoztatta a társaság az MTI-t.
Vállalat Nagy dobásra készül a Netflix, felvásárolhatja az HBO tulajdonosát
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 10:54
A Reuters értesülései szerint a Netflix mérlegeli a Warner Bros Discovery stúdió- és streaming üzletágának megvásárlását. Az üzlet révén a Netflix olyan hollywoodi franchise-ok jogait szerezhetné meg, mint a Harry Potter vagy a DC, az HBO és az HBO Max.
Vállalat Gary Lineker és a Temu: az árversenyben mindig a kínaiak nyernek
Imre Lőrinc | 2025. november 2. 06:06
Jóval több pénz áramlik ki Magyarországról az e-kereskedelmi forgalomban, mint amennyi bejön az online vásárlásokból. A hazai webáruházak nemcsak az olyan nagy globális szereplőktől vannak fényévekre lemaradva, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, hanem egyelőre a régióban sem tudnak labdába rúgni a cseh vagy a lengyel tulajdonú cégekkel szemben. Ami biztos, hogy a kiutat nem az árverseny megnyerése jelentheti.  
Vállalat Az óriási bérnyomás eltüntetheti a kkv-k árrését
Herman Bernadett | 2025. október 31. 10:01
Új hitelprogramokkal igyekszik a kormányzat és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) élénkíteni a kkv-k beruházási kedvét. A hitelpiac növekedése azonban nem csak a kamatokon múlik – mondja Győr Tamás, a CIB Bank kkv üzletágának igazgatója. 
Vállalat Felfoghatatlan rekordot döntött meg az Nvidia
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:03
A cég értéke több mint ezerszerese a Mészáros-csoport értékének, és a világon először átlépte az ötezer milliárd dollárt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG