8p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

René Adler, a német labdarúgó-válogatott, a Bayer Leverkusen, a Hamburger SV és a Mainz egykori kapusa új okostelefonos alkalmazással lépett ki a futballpiacra: a 11TransFair app "a foci Tindereként" hozhatja össze a klubot kereső játékosokat az erősítésre vágyó klubokkal. Nem az övé az első hasonló kísérlet.

Elhúzhat-e egy futballklub egy csatárt jobbra, ha megtetszik neki? A jelek alapján el, legalábbis ezt teszi lehetővé a 11TransFair átigazolási alkalmazás, mely első lépésben a német, a másodikban az európai piacot célozza meg.

Én csak a foci Tindereként emlegetem, hiszen ahogy a párkereső alkalmazásban, itt is két fél jön össze, csak itt éppen klub és játékos. Egyértelműen látszik, hogy a játékosok egyre inkább a saját kezükbe szeretnék venni a sorsukat és nem akarják, hogy kizárólag a tanácsadóik, ügynökeik munkájától függjenek. De nem minden profi futballista Joshua Kimmichhez vagy Kevin De Bruynéhez hasonló sztár, aki maga tárgyal és válogathat az ajánlatok közül

– magyarázta René Adler.

Az egykori német válogatott kapus játékosokkal, ügynökökkel, átigazolási szakértőkkel és ügyvédekkel konzultálva gondolta ki az alkalmazás alapjait. Adler 2019-ben vonult vissza, s több vasat is a tűzben tart: van saját kapuskesztyű-márkája (T1Tan), marketingcége és ingatlanfejlesztő cége is, ezekhez társul az új vállalkozás.

A legnagyobb sztárok továbbra sem mellőzhetik az ügynököket. Lionel Messi ügyeit családja intézi (Fotó: MTI/EPA/Juan Carlos Hidalgo)
A legnagyobb sztárok továbbra sem mellőzhetik az ügynököket. Lionel Messi ügyeit családja intézi (Fotó: MTI/EPA/Juan Carlos Hidalgo)

A 11TransFair ingyenesen letölthető, majd regisztrálni kell az érdeklődőknek, vagy játékosként, vagy egy klub képviselőiként. A játékosok által megadott adatokból az app kialakít egy profilt, míg a klubok különböző paraméterek (nemzetiség, poszt, kor, éves fizetési igény stb.) alapján kereshetnek az elérhető futballisták között és feladhatnak „apróhirdetéseket”. A két fél kompatibilitását egy százalékos értékkel mutatja az alkalmazás, minél magasabb, annál inkább „egymásnak teremtették őket”.

Ha összejön a „randi”, már személyesen folytathatják a tárgyalásokat. A játékosok és klubok feketelistát is kialakíthatnak (kizárva ezzel klubokat, illetve játékosokat), a két fél kizárólag akkor látja meg egymás nevét, ha létrejön egy „match”. Az összes profilt ellenőrzik, ezzel próbálják meg elhárítani annak a veszélyét, hogy valótlan információk keringjenek vagy „kamujátékosok” jelenjenek meg.

A 11 TransFair először a német ligarendszer felső négy osztályában lesz aktív, tehát a június 30-án lejárt szerződésű Lionel Messivel még nem lehet „randizni”, de a cél az európai, majd a világpiac.

Egy hipotetikus magyar hirdetés 11TransFair alkalmazásában (Forrás: 11TransFair)
Egy hipotetikus magyar hirdetés 11TransFair alkalmazásában (Forrás: 11TransFair)

„Transzparenciát szeretnénk hozni egy nem transzparens piacra. Az app segítségével egy játékos mondjuk nemcsak a Lübeck és a Meppen között választhat, hanem akár egy magyar és egy ausztrál klub között is. Mindenki megtalálja a legjobb karrieropciókat” – így Adler.

Hatékonyabban, játékosbarátabban

René Adler vállalkozása nem lesz konkurencia nélkül a piacon, hiszen több hasonló alkalmazás is van. Portugál nyelvterületen működik az elsősorban brazil futballistákat megcélzó DS Football, melynek adatbázisába már több mint 250 000 játékos regisztrált.

A DreamStock platformja „Dél-Amerika legnagyobb adatbázisát” ígéri a felhasználóknak. Mivel Brazília a világ legnagyobb játékosexportőreinek egyike, az alkalmazást fejlesztő cég jókora érdeklődésre számíthatott. Az ötletgazda Marcelo Matsunaga Japánban nevelkedett, futballiskolában nőtt fel, többek között Haszebe Makotóval, az Eintracht Frankfurt sztárjával játszott együtt. Ő maga is több próbajátékon és játékos-kiválasztón vett részt, ám nem találta a folyamatot elég játékosbarátnak.

Úgy gondoltam, nem volt elég hatékony a kiválasztási folyamat, ráadásul pluszköltségekbe verte a futballistákat. Ahogy az internet és az okostelefonos piac fejlődött, úgy jött az ötlet egy alkalmazásról

– mondta a brazil ESPN-nek Matsunaga, aki 800 ezer amerikai dolláros befektetéssel hozta létre a platformot a 125-szörös japán válogatott Nagatomo Juto tanácsadói segítségével. Hogy miként működik a keresés?

A DS elsősorban a dél-amerikai játékosokat célozta meg (Fotó: facebook.com/dreamstockInc)
A DS elsősorban a dél-amerikai játékosokat célozta meg (Fotó: facebook.com/dreamstockInc)

Nagyon jól le lehet szűkíteni az igényeket. Mondhatok egy példát, japán klub keresett játékost. Középcsatárra volt szükségük, aki ismeri a 4–4–2-es és 3–4–3-as felállást, 17 éves már elmúlt, de 2021 januárjáig betölti a 18-at. A fizetési igénye 50 ezer amerikai dollár lehet szezononként

– ismertette az app működését.

Villámrandi klubok között

Mások „villámrandik” lebonyolítására specializálódtak: ilyen szolgáltatás a TransferRoom, melyet a cég honlapja szerint több mint ötszázötven klub használ már világszerte. A cég 2017-ben jött létre, alapítója Jonas Ankersen. Ha a név ismerős a futballrajongóknak, az nem véletlen: Jonas Ankersen az adatalapú futballanalízis egyik „apostolának”, a dán FC Mitjyllandnál és az angol Brentfordnál szerepet vállaló Rasmus Ankersennek az öccse.

A TransferRoom digitális platform, de olykor szó is szerint egy asztalhoz ülteti a klubok képviselőit – tavalyelőtt például Barcelonában és Londonban volt „tömeges villámrandi”, melyen topcsapatok sora vett részt –, akik közvetítő nélkül, nagyon limitált időkeretben beszélgethetnek átigazolásokról.

Ankersen – Adlerhez hasonlóan – a piaci transzparencia és hiteles információk hiányát említette meg, amikor megkérdezték a TransferRoom mögött meghúzódó gondolatról. Két évvel a szolgáltatás elindulása után már 41 országból fizettek elő klubok a TransferRoomra.

A legtöbb klubnak limitált erőforrásai vannak játékos-megfigyelésre, és ezért limitált a piaci hozzáférésük is. Mi történik, ha csak egy töredékét látod az elérhető játékosoknak? Túl sokat fizetsz értük. Az eladó kluboknak pedig nincs megbízható információjuk arról, hogy a potenciális vevők milyen profilú játékosokat keresnek. Mi pedig villámrandikat szervezünk közöttük, mondhatjuk így. A két klub képviselőjének 15 perce van

mutatta be az ötletet Ankersen.

Hogy a klubok szemszögéből hogyan néz ez ki, arról a holland Feyenoord technikai igazgatója, Frank Arnesen beszélt a Volkskrantnak.

Az üres stadionok komoly veszteséget jelentettek a csapatoknak (Fotó: EPA/INA FASSBENDER)
Az üres stadionok komoly veszteséget jelentettek a csapatoknak (Fotó: EPA/INA FASSBENDER)

A koronavírus-járvány nekünk sem használt. Minden hazai mérkőzéssel pénzt veszítünk, sok pénzt. És nekünk nincs sok pénzünk, tehát igazgatóként a kreativitásomat kell használnom az átigazolási piacon. A Transferroom segítségével közvetlenül kereshetek meg klubokat vagy játékos-megfigyelőket. Nincs pénzünk sztárokat venni, leginkább kölcsönjátékosokra vadászunk, vételi opcióval. Így került hozzánk Uros Szpajics. Nekünk középhátvéd kellett, a Krasznodar beajánlotta Szpajicsot. Közvetlenül az átigazolási időszak zárása előtt voltunk, így előnyös üzletet tudtunk kötni. A futballista sok játéklehetőséget kapott és megint bekerült a szerb válogatott keretébe, ez növelte a piaci értékét, így ő is, a Krasznodar is, meg mi is jól jártunk.

Válságban a lehetőség

A már említett Brentford-igazgató Rasmus Ankersen szerint az egymás után piacra lépő digitális platformok nem fogják kiszorítani a játékosügynököket – a futballista érdekképviseletéhez, a tárgyalások folytatásához ugyanis magas szinten általában szükség van egy ügynökre. Viszont a digitális szolgáltatások segítségével így is ki lehet kerülni egyes közvetítőket, közvetlenül lehet információt szerezni a reménybeli üzleti partnerektől, pénzt és időt lehet megtakarítani.

A koronavírus-járvány hatásai ugyancsak a Transfer Roomhoz vagy a 11TransFairhez hasonló szolgáltatások, illetve a nagy scoutingplatformok (InStat, WyScout, stb.) malmára hajthatják a vizet. A klubok megszorításokra kényszerültek, közülük sokan játékosmegfigyelő-részlegük leépítésével spóroltak. Kisebbek lettek a csapatok keretei, sok játékos maradt klub nélkül. És míg a topfutballban óriási pénzek forognak, sokszor elég egy osztállyal vagy kettővel lejjebb menni, hogy ez az állítás már ne legyen igaz: itt a játékosok átlagos fizetésért, gyakorlatilag a megélhetésükért fociznak. Ők maguk is költségcsökkentésre kényszerülnek – például nem alkalmaznak ügynököt vagy közvetítőt –, ekkor segíthetnek rajtuk az alkalmazások, melyek segítségével új klubot találhatnak.

A FIFA 2020-at vizsgáló jelentése szerint tíz év után először csökkent a világfutballban az átigazolások száma, méghozzá több mint öt százalékkal. A klubok kevesebbet költenek, keresik a szabadon igazolható futballistákat, megnőtt a kölcsönügyletek és játékoscserék szerepe. Okosabban, takarékosabban, költséghatékonyabban kell minden szereplőnek dolgoznia.

Ha beindul a biznisz vélhetőleg a magyar pályákra is eljutnak majd az adatbázisokban szereplő játékosok (Fotó: groupamaarena.com)
Ha beindul a biznisz vélhetőleg a magyar pályákra is eljutnak majd az adatbázisokban szereplő játékosok (Fotó: groupamaarena.com)

Míg a TransferRoom a futballvilág krémjének (is) kínál lehetőségeket, a 11TransFair a németországi profikra „utazik”, a brazil DS Football inkább ugródeszka ismeretlen, európai vagy ázsiai profi karrierre vágyó játékosoknak. Ezen a szinten megint csak a megélhetésről van szó, nem tízmilliókról: egy szerződés (akár Koszovóban vagy Vietnámban) kapu és lehetőség a pénzkeresésre és arra, hogy a játékos megmutathassa magát, s esetleg eljusson nagyobb bajnokságokba. Kicsik és nagyok egyaránt meghúzzák a derékszíjat, és megpróbálnak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez, új megoldásokat is kipróbálva.

Ki tudja? Lehet, valaki villámrandival, valaki futball-Tinderrel találja meg „álmai partnerét”.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Történelmi döntés, fogyókúrás „csodaszer” kapott zöld utat az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 20:00
Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) jóváhagyta a Wegovy nevű fogyókúrás gyógyszer tablettás változatát a gyógyszeripari óriás Novo Nordisk szerint.
Vállalat Gigabírságot kapott a Ryanair karácsonyra
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 13:10
Tisztességtelen eszközökkel buzdított jegyvásárlásra a Ryanair, az olasz versenyhatóság lecsapott.
Vállalat Nagy összeget szabadított fel a 4iG beruházásokra és akvizíciókra
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:23
Megállapodott a 4iG a befektetőkkel: a kötvények tőketörlesztése 2031-ben, egy összegben történik majd. A Scope Ratings hitelminősítő is támogatja a megállapodást.
Vállalat Bezár az állami posta, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2025. december 21. 15:30
Év végével bezár a dán állami posta.
Vállalat Komoly magyar-amerikai űripari megállapodás született
Privátbankár.hu | 2025. december 20. 08:27
A tranzakció mérföldkő a magyar-amerikai űripari kapcsolatokban, és megerősíti a 4iG pozícióit a globális kereskedelmi űriparban
Vállalat Visszalép az MVM a nagy román bevásárlástól
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:59
Felbontja adásvételi megállapodását az MVM és az E.ON.
Vállalat Novemberig nagyon fölfutott a BYD gyártása
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 19:20
A BYD az első 11 hónapban összesen 4,182 millió autót gyártott, ez 2024 azonos időszakához viszonyítva 11,3 százalékos növekedés – közölte a BYD Company Limited abból az alkalomból, hogy a cég kínai, Jinan városában működő üzemében legyártották a 15 milliomodik NEV (új energiákkal hajtott) autót.
Vállalat Örül a dán hajózási vállalat, már nem lőnek hajóira
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:01
A dán hajózási vállalat, a Maersk pénteken közölte, hogy egyik hajója közel két év után először sikeresen áthaladt a Vörös-tengeren és a Báb el-Mandeb-szoroson, amelyet a jemeni húszik tartottak tűz alatt.
Vállalat A TikTok kínai tulajdonosa megállapodást kötött, hogy elkerülje az amerikai betiltását
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 15:30
A TikTok kínai tulajdonosa, a ByteDance csütörtökön kötelező erejű megállapodásokat írt alá arról, hogy az Egyesült Államokban működő TikTok feletti irányítást egy befektetői csoportnak adja át – köztük az Oracle-nek –, ami jelentős lépés az amerikai betiltás elkerülése és az évek óta húzódó bizonytalanság lezárása felé.
Vállalat Hatalmas változás történik az OTP-s vállalkozók életében
Natív tartalom | 2025. december 19. 15:08
Hamarosan vállalatok sem érik már el az OTPdirekt internetbank befektetési szolgáltatásait, amelynek a helyét az új internet- és mobilbank, illetve az OTP SingleMarket veszi át. Az érintett cégek számára azért fontos a változás, mert a magánszemélyekhez hasonlóan a vállalkozások is egyre gyakrabban végeznek online értékpapír-tranzakciókat. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG