3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ egyik legsikeresebb vállalkozója, a brit Richard Branson régóta azon dolgozik, hogy Virgin Galactic nevű cége olyan járművet építsen, amely rövid időre bárkit a világűrbe juttathat. Harc ez ám a fizikával, volt is egy komoly baleset, de Branson nem tágít: most teljes erővel folytatja a programot.
Virgin Galactic/Mark Greenberg

A nemes cél

16 hónapja történt a baleset, melynek során a pilóta is meghalt. Ez azonban a kísérletekhez hozzátartozik, majdhogynem meg kell erőszakolni a fizikát, hogy létrejöhessen egy olyan repülési forma, ami sokkal olcsóbb az eddig az államok által finanszírozott és fenntartott űrhajózásnál.

A megoldandó feladat ugyanis az, hogy úgy érjen el a jármű megfelelő magasságot (nagyjából 100 km a földfelszíntől, ami már a világűr élményét nyújtja), hogy az ne érje el a szökési sebességet. A szökési sebességhez ugyanis elképesztő mennyiségű üzemanyag kell, óriási gyorsulás lép fel menet közben, amit az átlagos emberi szervezet nehezen bír el. Ugyanakkor szükség sincs rá, mivel nem az a cél, hogy a jármű Föld körüli pályára álljon, hanem az, hogy pár percre elérje az áhított magasságot.

A fizika határai

A repülőgép üzemmód itt már nem jöhet szóba, hisz 100 km magasan már csak egymilliomod része a légkör sűrűsége a földfelszíninek, amiben nem tud megkapaszkodni a repülő szárnya, hisz alig lézeng 1-1 levegőmolekula. A repülők legfeljebb 25 km magasságon tudnak üzemelni. Így aztán valamiféle köztes megoldást kell találni, az indítás úgy történik, mint egy repülőnél (vagy eleve repülő viszi fel 10 km-ig az űrjárművet), és ott kell begyújtani egy rakétahajtóművet, ami egy ballisztikushoz hasonló pályára viszi azt.

Ezzel rengeteget kell dolgozni, hogy összejöjjön, de most már van Branson mellett még 3 vállalkozó, aki külön-külön dolgozik az ügyön, így előbb-utóbb azért kisül belőle valami. Ők a teslás Elon Musk, az Amazon-főnök Jeff Bezos és a microsoftos Paul Allen. Sir Richard Branson most kiheverte a gyászt, és teljes erővel visszaszáll a programba. A Virgin Galactic ma bemutatja a SpaceShipTwo nevű járművet, amely 6 utast szállíthat, 2 pilótája van, és 5 percet tölthet a világűr határán, elérve a 100 km-es magasságot.

A csorba kiküszöbölve, irány az űr

A Reuters szerint a 16 hónappal ezelőtti baleset a pilóta hibájából következett be, de valójában egy igen bonyolult feladatot kellett volna megoldania. Az új tervezésben ez a lépés már automatikusan vezérelt, nem kell a pilótának beavatkoznia. Az előző típusból már öt elkészült a baleset időpontjára, így ezek most teljes átalakításra szorulnak.

A tervezés és a kísérletezés költséges folyamat, de kedvező, hogy a sikeres vállalkozók saját forrásaikat vonják be, emellett képesek tőkét is gyűjteni a vállalkozásokhoz. Branson londoni cégbirodalma, a Virgin Group az Aabar Investments nevű Abu Dhabi kormánycéggel együtt invesztált 500 millió dollárt a Virgin Galactic cégbe.

A Virgin Galactic már árulja a jegyeket az űrutazásra, kissé optimistán, ugyanakkor ez is egy tőkebevonási forrás a munkálatokhoz. Az ár 250 ezer dollár, akárhogy is nézzük, ez még nem az átlagemberre van méretezve, úri huncutságnak viszont már jó. 700-an már jelentkeztek is, és a kasszához járultak. Ez 175 millió dollár, nem kis összeg. és persze ha a dolog működik, később már jóval olcsóbban is üzemeltethető lesz a légijármű, és sokkal szélesebb rétegek utazhatnak majd.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Akkora a balhé, hogy Donald Trump eladná a Tesláját
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:29
Újabb fordulat a Trump-Musk csetepatéban.
Vállalat Meghátrálhat az Európai Bizottság egy sokakat érintő ügyben
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 17:03
Nem készülnek a szükséges iránymutatások.
Vállalat „Elon Musknak elment az esze” – Donald Trump hallani sem akar róla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:47
Az amerikai elnök nem akar beszélni korábbi szövetségesével.
Vállalat A Debrecenben akkumulátorokat gyártó CATL furfangos lépésre szánta el magát
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 10:33
A Magyarországon a debreceni gyáráról ismert kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor- gyártója, a logisztikában is kamatoztatni akarja szakértelmét egy hozzá hasonló partnerrel.
Vállalat Pánikszerűen szabadulna kisteherautóitól a Tesla
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 09:09
Biztosra vehető, hogy a Tesla Cybertruck modellje azok közé az autók közé fog kerülni, amelyeknek szűk rajongótáboruk volt. A meglévő készletet azonban még el kéne adni.
Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG