3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A világ egyik legsikeresebb vállalkozója, a brit Richard Branson régóta azon dolgozik, hogy Virgin Galactic nevű cége olyan járművet építsen, amely rövid időre bárkit a világűrbe juttathat. Harc ez ám a fizikával, volt is egy komoly baleset, de Branson nem tágít: most teljes erővel folytatja a programot.
Virgin Galactic/Mark Greenberg

A nemes cél

16 hónapja történt a baleset, melynek során a pilóta is meghalt. Ez azonban a kísérletekhez hozzátartozik, majdhogynem meg kell erőszakolni a fizikát, hogy létrejöhessen egy olyan repülési forma, ami sokkal olcsóbb az eddig az államok által finanszírozott és fenntartott űrhajózásnál.

A megoldandó feladat ugyanis az, hogy úgy érjen el a jármű megfelelő magasságot (nagyjából 100 km a földfelszíntől, ami már a világűr élményét nyújtja), hogy az ne érje el a szökési sebességet. A szökési sebességhez ugyanis elképesztő mennyiségű üzemanyag kell, óriási gyorsulás lép fel menet közben, amit az átlagos emberi szervezet nehezen bír el. Ugyanakkor szükség sincs rá, mivel nem az a cél, hogy a jármű Föld körüli pályára álljon, hanem az, hogy pár percre elérje az áhított magasságot.

A fizika határai

A repülőgép üzemmód itt már nem jöhet szóba, hisz 100 km magasan már csak egymilliomod része a légkör sűrűsége a földfelszíninek, amiben nem tud megkapaszkodni a repülő szárnya, hisz alig lézeng 1-1 levegőmolekula. A repülők legfeljebb 25 km magasságon tudnak üzemelni. Így aztán valamiféle köztes megoldást kell találni, az indítás úgy történik, mint egy repülőnél (vagy eleve repülő viszi fel 10 km-ig az űrjárművet), és ott kell begyújtani egy rakétahajtóművet, ami egy ballisztikushoz hasonló pályára viszi azt.

Ezzel rengeteget kell dolgozni, hogy összejöjjön, de most már van Branson mellett még 3 vállalkozó, aki külön-külön dolgozik az ügyön, így előbb-utóbb azért kisül belőle valami. Ők a teslás Elon Musk, az Amazon-főnök Jeff Bezos és a microsoftos Paul Allen. Sir Richard Branson most kiheverte a gyászt, és teljes erővel visszaszáll a programba. A Virgin Galactic ma bemutatja a SpaceShipTwo nevű járművet, amely 6 utast szállíthat, 2 pilótája van, és 5 percet tölthet a világűr határán, elérve a 100 km-es magasságot.

A csorba kiküszöbölve, irány az űr

A Reuters szerint a 16 hónappal ezelőtti baleset a pilóta hibájából következett be, de valójában egy igen bonyolult feladatot kellett volna megoldania. Az új tervezésben ez a lépés már automatikusan vezérelt, nem kell a pilótának beavatkoznia. Az előző típusból már öt elkészült a baleset időpontjára, így ezek most teljes átalakításra szorulnak.

A tervezés és a kísérletezés költséges folyamat, de kedvező, hogy a sikeres vállalkozók saját forrásaikat vonják be, emellett képesek tőkét is gyűjteni a vállalkozásokhoz. Branson londoni cégbirodalma, a Virgin Group az Aabar Investments nevű Abu Dhabi kormánycéggel együtt invesztált 500 millió dollárt a Virgin Galactic cégbe.

A Virgin Galactic már árulja a jegyeket az űrutazásra, kissé optimistán, ugyanakkor ez is egy tőkebevonási forrás a munkálatokhoz. Az ár 250 ezer dollár, akárhogy is nézzük, ez még nem az átlagemberre van méretezve, úri huncutságnak viszont már jó. 700-an már jelentkeztek is, és a kasszához járultak. Ez 175 millió dollár, nem kis összeg. és persze ha a dolog működik, később már jóval olcsóbban is üzemeltethető lesz a légijármű, és sokkal szélesebb rétegek utazhatnak majd.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:11
A villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.
Vállalat Négynapos? Hatnapos munkahét jön a Samsungnál
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:24
Gazdasági okokra hivatkozva hozták meg az intézkedést.
Vállalat Érkezik az új, nyolcmillió forintos elektromos Dacia
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 12:59
 A Renault francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít.
Vállalat A BioTechUSA-cégcsoport 2023-as éve: közel a 100 milliárdos árbevételi határ
Natív tartalom | 2024. április 22. 16:24
Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő BioTechUSA-cégcsoport. Tavaly csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte árbevételét, és közel 5 milliárd forintot fordított beruházásokra. Évről évre nő a bevételük, pedig Lévai Bálint vezérigazgató szerint a maratoni futás 42 kilométeréből még csak az 5. kilométernél járnak.
Vállalat Telekom-ügyfél? Fontos bejelentést tett a szolgáltatója
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 11:18
Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. 
Vállalat Profitboom, forgalomcsökkenéssel: erre volt képes az Ericsson
Privátbankár.hu | 2024. április 16. 12:55
Az Ericsson AB svéd távközlési berendezésgyártó negyedéves nyeresége növekedéséről, ugyanakkor bevételének csökkenéséről jelentett kedden.
Vállalat A Tesla-vezér minden tizedik dolgozót kirúgja
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 15:12
Egy vállalati belső levél is kiszivárgott, amelyben Musk lényegében elbúcsúzott az érintettektől.
Vállalat Jókora gyomrost kapott az Apple
Privátbankár.hu | 2024. április 15. 11:32
Legnagyobb riválisa vitte be az ütést.
Vállalat Emelt osztalékot fizet a Waberer’s
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:34
Egy rekord év után.
Vállalat Horvát céggel kötött üzletet a Mol
Privátbankár.hu | 2024. április 12. 17:12
A Janaf kőolajvezeték-üzemeltető 2,2 millió tonna kőolajat szállít 2024 végéig.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG