Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Megvannak a diszkont légitársaság Ukrajnában rekedt repülőgépei.

A diszkont légitársaság már most a koronavírus előtti teljesítményének 140 százalékán pörög. Közben Máltán alapított új légitársaságot. A Wizz Air Malta elnevezésű leányvállalat az engedélyek kiadásának függvényében októberben kezdheti meg működését máltai lajstromozású repülőgépekkel. A Trend FM Nap Vendége műsorában Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója beszélt arról is, hogy az orosz-ukrán háború csak a konfliktus első két hetében vetette vissza a polgári repülést, és kiemelkedő nyári utasforgalomra számít. A Wizz Air 149 darab főleg Airbus A320 és A321-es repülőgépből álló flottát üzemeltet, amelyek átlagéletkora öt évre tehető. A következő években pedig olyan nagyvolumenű fejlesztéseken dolgozik a cég, amivel benevez a 8 órás légiutak piacára is. 

Néhány piacon fékezni kellett, de a Wizz Air szerencsésen átvészelte a járványt és eddig a háborút is. Fotó: MTI/Botár Gergely/kormany.hu
Néhány piacon fékezni kellett, de a Wizz Air szerencsésen átvészelte a járványt és eddig a háborút is. Fotó: MTI/Botár Gergely/kormany.hu

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kérdésre megerősítette, hogy az a 4 repülőgép, amelyek a háború kirobbanásakor Ukrajnában ragadtak, még mindig ott vannak és sértetlenek.

„Három gépünk van Kijevben, egy pedig Lvivben. Figyeljük őket. Némi karbantartás után újra repülőképesek lehetnek, de egyelőre nem tartunk ott, hogy kihozzuk őket. Várjuk, hogy mikor lesz erre lehetőség, de nem akarunk kockáztatni” – kommentálta a háborús helyzet őket érintő részét a Wizz Air vezérigazgatója.

Az orosz-ukrán háború két hétig vetett vissza a légiközlekedést, utána viszont újra visszatért a repülési kedv. Az orosz és az ukrán piac viszont a háborús helyzet miatt egyelőre teljes mértékben kiesett a Wizz Air számára is. Ezzel kapcsolatban Váradi József úgy nyilatkozott, hogy ha normalizálódik a helyzet, akkor szívesen visszatérnének erre a két piacra. A diszkont légitársaság vezetője arra számít, hogy két szűk COVID-esztendő után a légiközlekedés idén újra talpra áll majd. A Wizz Air már jóval meghaladja a koronavírus előtti teljesítményszintjét, és még nagyobb teljesítményugrást várnak nyárra. Pár éven belül már 300, hosszabb távon pedig 500 repülőgépből álló flottával repülne a Wizz Air, amely a legújabb Airbus típusokkal már 7-8 órás légijáratokat is tervez. 

A koronavírus-járvány berobbanásakor, 2020. áprilisában 3 százaléka repült a Wizz Air gépeknek, ugyanabban az évben, augusztusban visszamentek 80 százalékra, majd novemberben újra 10 százalékra estek vissza. 2021 nyarán újra 100 százalékra emelkedett a repülési teljesítményük, hogy aztán 2022 tavaszára már 140 százalékos szinten teljesítsen a légitársaság a 2019-es, koronavírus-válság előtti szinthez képest.

A Wizz Air vezérigazgatója élesen bírálta az európai kormányok koronavírus alatti gazdaságpolitikáját, mert a nemzeti légitársaságokat rengeteg állami pénzzel támogatták, míg a diszkont légitársaságokat nem. „Ha egy légitársaságot időnként lélegeztetőgépre kell tenni, vagy betenni az intenzív osztályra, hogy ne haljon meg, akkor annak nem életképes az üzleti modellje. Ez bebizonyosodott az olasz Alitalia-nál is, amelyet végül be kellett zárni, majd létrehozták gyakorlatilag az inkarnációját, az Ita Airways-t, de a hagyományos légitársasági forma életképtelen” – mondta Váradi József. Hozzátette, hogy ma 4 olyan tőzsdére bevezetett légitársaság van a világon, amely a nagy nemzetközi hitelminősítőknél a befektetésre ajánlott kategóriában van. Az egyik közülük a Wizz Air, és egyik hagyományos légitársaságot sem ajánlanak jelenleg befektetésre. 

„Mivel a légiközlekedés egyik fontos tőkekoncentrációja alapvetően Londonban van Európa vonatkozásában, ezért egyelőre marad az ottani tőzsdei jelenlét. Nem érezzük azt a nagyságrendet, hogy másodlagos megjelenésként érdemes lenne a magyar tőzsdén ott lenni, mert egyelőre nekünk kell odamenni, ahol a pénz van, nem pedig abban bízni, hogy majd mi megyünk oda, ahová szeretnénk, és majd odajön a pénz is. Mert vagy jön, vagy nem” – érzékeltette tőzsdei döntéseik hátterét Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója azt mondta, hogy Londonban most már 7 éve, egy megértett tőzsdei társasággá váltak, és ez jól szolgálja a fejlesztéseikhez szükséges tőkebevonási érdekeiket. Ezen pedig nem gondolja, hogy a közeljövőben változtatni kellene. A Trend FM  kérdésre válaszolva így egyelőre nem tartotta időszerűnek, hogy a Wizz Air megjelenjen a New York-i értéktőzsdén. 

Hosszútávon a légiközlekedésnek is zöldülnie kell. Váradi József arra számít, hogy a légiipar a következő 10-15 évben eljut egy olyan fejlődési szakaszba, amikor átáll a fosszilis energiáról egy mástípusú meghajtásra. Az elektromos- és a hidrogénmeghajtás versenyében inkább a hidrogénre alapulót érzi esélyesebbnek, és azt tartaná valódi előrelépésnek a környezetvédelem területén.

„A Wizz Air egyébként benne van egy ilyen pilot-projektben az Airbus-szal közösen. A következő 10-15 évben együtt akarunk működni, hogy mi legyünk az egyike azoknak a légitársaságoknak, amelyek befolyásolni tudják ezt a fejlődési irányt” – vázolta környezetvédelmi fejlesztési terveiket Váradi József. 
 

Címkék: Vállalat Wizz Air
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Google hatalmas befektetést jelentett be ide, épp Donald Trump látogatása előtt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 13:58
A Google kedden bejelentette, hogy 5 milliárd font (6,80 milliárd dollár) értékű új befektetést hajt végre Nagy-Britanniában Donald Trump amerikai elnök állami látogatása előtt.
Vállalat A Ford itt rúg ki ezer főt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 13:35
A Ford akár ezer munkahelyet is megszüntethet az elektromos autók gyártásában a németországi Köln városában a gyenge kereslet miatt – közölte az amerikai autógyártó kedden.
Vállalat Elon Musk 1 milliárd dollárért vett Tesla-részvényeket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 19:21
A milliárdos Elon Musk nagyjából 1 milliárd dollár értékű Tesla-részvényt vásárolt, amivel bizalmat szavazott az elektromos autógyártónak.
Vállalat Elképesztő összeget költött fél év alatt az állam rezsicsökkentésre
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 16:31
Az év első felében 484 milliárd forintjába került az államnak, hogy a magyar lakossági átlagfogyasztók támogatott és nem piaci áron jutnak hozzá a háztartási energiához.
Vállalat Eladták a TiKTok-ot, de még titkolják a részleteket
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 15:48
Az USA megállapodást kötött Kínával a TikTok tulajdonjogáról a madridi tárgyalások után.
Vállalat A feldolgozóipar és az IT-szektor tarolt a vállalati tranzakciók között
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 12:27
A belföldi ügyletek a felvásárlások és összeolvadások több mint felét tették ki, de magyar cégek nemzetközi felvásárlására is több példa adódott az első fél évben.
Vállalat Ilyen még nem volt: az M1-es bővítés kulisszatitkai – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. szeptember 14. 14:11
Olyan hosszú és komplex autópálya-fejlesztés még nem történt Magyarországon, mint amilyen most zajlik az M1-esen – mondta a Klasszis Podcastban a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. Szimicsku László a munkálatok és az autósokat érintő korlátozások mellett arról is beszélt, hogy a koncessziós társaság milyen bevételekből gazdálkodik, és mi történne vele egy esetleges kormányváltás esetén.
Vállalat 10 százalék alá vitte a kamatot a Provident, és a KHR sem feltétlenül akadály
Hargitai-Szabó Kata | 2025. szeptember 13. 14:37
A legkedvezőbb személyi kölcsönök eddig a magasabb jövedelmű és hibátlan pénzügyi múlttal rendelkező ügyfelek kiváltságai voltak. A 10 százalék alatti kamat eléréséhez jellemzően többmilliós hitelösszeg és szigorú feltételek teljesítése volt szükséges. A Provident legújabb ajánlata azonban felbolygathatja a hazai hitelpiac megszokott rendjét.
Vállalat Negyedével növelné árbevételét a BÉT-en jegyzett magyar kibervédelmi cég
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 19:22
Az első félévben 542,2 millió forintos nettó árbevételt ért el a a BÉT Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég, a ViVeTech Nyrt. A 2025-ös pénzügyi év egészét tekintve 20-25 százalékos árbevétel-növekedésre számít.
Vállalat Bajban a Sotheby's
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 12. 08:06
Duplázódott a veszteség a híres aukciós háznál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG