7p

Avagy a personal branding új korszaka a sportban. Mára gyökeresen megváltozott a sport világában, hogy mi tekinthető meghatározó márkának, brandnek, azaz mi található a márka mögött. Az elmúlt évtizedekben szinte elképzelhetetlennek gondolt dogmák dőltek meg. Mindez számos átalakuló körülmény mellett alapvetően annak a következménye, hogy a közösségi média szinte teljes egészében átszövi az életünket.

Minden David Beckhammel kezdődött

A változások kiindulópontjához egy kicsit távolabbra, egy olyan labdarúgóig kell visszamenni, aki egészen új attitűdöt hozott a pályára, lényegében popsztárként jelent meg, ráadásul már nemcsak a stadionokban, hanem azokon kívül is. David Beckham feltűnéséig a klubok népszerűsége jóval meghaladta egy-egy játékosét. Ő volt igazán az első, aki valóban popkulturális ikonként tűnt fel, és szinte minden lépését figyelem övezte. Ezt a folyamatot az első galaktikus Real Madrid erősítette fel, amikor már nem csupán egy gigászi sztárcsapat formálódott, de a játékosok megítélése és jelentősége is változni kezdett. A szurkolók szemében ikonként, személyes hősként kezdtek el megjelenni a sportolók.

Ez a tendencia az internet térhódításával tovább erősödött, a példaképnek tekintett sportolók státusza pedig a közösségi média terjedésével meghatározóvá vált. A játékosok személye ugyanis egészen könnyen követhetővé vált. Mindennapjaikkal, tevékenységeikkel sokkal egyszerűbb azonosulni, jóval könnyebb, mint egy-egy klubbal, csapattal. Ennek oka lehet, hogy egy embert általában szívesebben követünk, mint egy szervezetet – mondja dr. Papp-Váry Árpád, a „Mágikus márkázás: Beckham” című könyv szerzője, brandingtanácsadó.

Ezt támasztja alá, hogy a fogadási platformokon is megnövekedett a játékospiacok népszerűsége, azaz a fogadók szívesen tesznek fel arra téteket, hogy melyik sztárjátékos szerez gólt az adott mérkőzésen. A Real Madridba való igazolása után például rengetegen vártak Mbappé-gólt.

Nem szabad elfeledni ugyanakkor – folytatta dr. Papp-Váry Árpád –, hogy a klub  „örök”, ami annak történelmén, sikerén és intézményi erején alapszik. A Real Madridnak mindig lesznek topjátékosai, most éppen Mbappé, Bellingham vagy Vinícius Júnior, így mindig képes nézőket vonzani, bevételt generálni az aktuális sportteljesítményével.

Egy erős igazolással több millió rajongót is szerezhet egy csapat

Ezzel együtt a csapatoknak is fontossá vált a personal branding, mert nemcsak a meglévő szurkolók lojalitását tudja erősíteni, de ennél is fontosabb, hogy további nézőket, szurkolókat vonz be. Ha egy olyan játékos, mint Ronaldo egy új csapathoz csatlakozik, érezhetően nőnek a mezeladások, a jegybevételek vagy éppen a klub közösségimédia-követőinek száma, ahogy a szponzorációs források is. Sőt még olyan értelemben is segíthet, hogy más sztárjátékosok is a klubhoz akarnak kerülni. Utóbbira jó példa lehet, hogy Messi mellett már Luis Suárez, Sergio Busquets és Jordi Alba is az amerikai Inter Miamiban futballozik.

Ugyanakkor a túl erős personal brandnek kockázata is van. Ahogy állítólag Alex Ferguson mondta annak idején David Beckham és a Manchester United kapcsán: „Egy játékos nem lehet nagyobb, mint a klub. Hiszen ez már a csapat működésének és teljesítményének rovására mehet.”

Leo Messi milliónyi rajongóval együtt igazolt Miamiba - nyomában új szponzorokkal és más sztárjátékosokkal.
Leo Messi milliónyi rajongóval együtt igazolt Miamiba - nyomában új szponzorokkal és más sztárjátékosokkal.
Fotó: Depositphotos

A játékosok egyre emelkedő jelentősége ugyanakkor a menedzsmenti körben is elindított egy szemléletváltozást, hiszen ezeket a lehetőségeket és erényeket elkezdték tudatosan használni, amelynek eredményeként Ronaldo, Messi, Mbappé, Haaland vagy akár Szoboszlai Dominik is 10 millió rajongót ér el egy-egy bejegyzésével. De talán még beszédesebbek a számok, amelyek egészen pontosan mutatják, hová is jutottunk. Ma Lionel Messinek 116 millió követője van a Facebookon, a Barcelonának ezzel szemben 113 millió. Cristiano Ronaldo ugyanezen a fronton 170 millió követőt tud felmutatni, míg a Real Madrid 124 millióval rendelkezik.

A változás pedig a szponzorációkat, azok irányát sem hagyta érintetlenül. Egyre nagyobb számban jelentek meg támogatók a sportolók mellett, és használták ki a közösségi oldalakon a bennük rejlő lehetőségeket. Eljutottunk oda, hogy a klubok erőteljesen kommunikálják azt a már említett tételmondatot, hogy senki sem lehet fontosabb, mint a csapat maga, de ez a nem elkötelezett szurkolók esetében – és immár ők vannak többen – egyszerűen nem igaz.

Ez magával hozza azt is, hogy ha egy sportoló klubot vált, akkor a rajongói is vele tartanak. Amikor például Luís Figo a Barcelonából a Real Madridba igazolt, akkor az első meccsén egy sertés fejét bedobva jelezték a Barcelona-szurkolók nemtetszésüket. Ma viszont, amikor Mbappé a PSG mezét a Real Madridéra cseréli, már a rajongói is mennek vele. Korábban ez akkor is elképzelhetetlen lett volna, ha a csapatok nem ősi riválisok, mint Figo esetében. Azt azonban meg kell jegyezni, hogy ezek a követők nem vagy csak nagyon ritkán járnak meccsre, vagyis a jegybevételre gyakorolt hatásuk elenyésző. Az internetes kereskedelemben viszont tetemes a súlyuk – és egy csapat, gyártó és játékos számára ez már kiemelkedő jelentőséggel bír –, hiszen a PSG- után immár Real-mezt vásárolnak. Idevágó tény, hogy a magyar szurkolók is lényegében szétszedték a Liverpool online boltját tavaly, amikor Szoboszlai a csapat játékosa lett, olyannyira, hogy a Liverpool speciális akciót hirdetett, s Magyarországra ingyen postázta a mezeket.

A közösségi média hatalma a sportban is egyre nagyobb

A trendeket figyelve az is megállapítható, hogy a sztársportolók számára kitüntetett szerepet kell kapjon a közösségi média – mondja dr. Papp-Váry Árpád. Ráadásul ennél is tovább lehet menni: bizonyos értelemben a közösségi média lett a legfontosabb médium a profi sportolók számára. Mindezeken túlmenően a leghitelesebb forrásnak is tekinthető, mert ott nem forgatják ki a tetteiket és szavaikat. Cristiano Ronaldónak ezzel kapcsolatban például akadt olyan posztja a Facebookon, hogy egyenesen úgy fogalmazott, a saját profilján érdemes a hiteles tartalmakat keresni. Persze fordítva is elsülhet a dolog: egy-egy meggondolatlan, hirtelen kiposztolt tartalom komoly problémákat okozhat. Ez persze főleg a fiatal, pályájuk elején lévő és kommunikációban kevéssé rutinos sportolókkal történik meg. Legutóbb például a Chelsea sztárja, Enzo Fernández keveredett botrányba, amikor a csapatbuszból közvetítette az argentin válogatott ünneplését az Instagramon.

A közösségi média főszerepe ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a hagyományos offline és online médiaszereplésekre ne lenne szükség. Az elmúlt évtizedekben a játékosoknak egyre profibbá kellett válniuk abban, hogy miként nyilatkoznak egy-egy mérkőzés előtt vagy után. Sok esetben betekintést kell engedniük a pályán kívüli életükbe is, hiszen az is érdekli a nézőket. A szponzorok számára szintén fontos, hogy az adott játékos ne csak a közösségi médiában jelenjen meg, hanem minél több helyen – tette hozzá a szakértő.

Ezzel párhuzamosan egy olyan változás is megfigyelhető, hogy átalakul a sportolók „aktivitása” a közösségi médiában. Egyre gyakrabban osztanak meg videós tartalmakat, beleértve az élő közvetítéseket, kulisszák mögötti felvételeket, edzéseket és személyes jellegű üzeneteket. Az ok egyszerű, a videós tartalmak általában erősebb elköteleződést eredményeznek, mint a fotók. Ugyanakkor utóbbiakból is egyre több van, hiszen vannak olyan platformok, amelyek főleg erre alkalmasak. Mindez egy tudatos trend eleme, hiszen ezekben a posztokban a szponzorok termékei és logói is beágyazhatók, ráadásul anélkül, hogy túl tolakodók lennének – mondja dr. Papp-Váry Árpád.

Ehhez kapcsolódóan fontos adalék, hogy ma már egyre több platform van: a Facebook, az Instagram, a Twitter, a TikTok, a Twitch, és még lehetne sorolni. Nem kell azonban, hogy ezeken mind jelen legyen a sportoló, de talán nem véletlen, hogy nemrégiben Ronaldo egy újabb platformon jelent meg hivatalos profillal, a YouTube videómegosztón. Miután úttörő szerepet tölt be, ez lehet egy új trend első eleme mások számára, s nem kizárt, hogy egyre többen jelentkeznek majd hasonlóval.

Összességében elmondható, hogy tizenöt évvel ezelőtt a branding alkalmazása, adaptálása a sportolókra még újdonságnak számított, s a közösségi média is akkor kezdett berobbanni. Ma viszont már szinte természetes, az ifjú sportolók komplexebb kommunikációs képzést is kapnak, és az ezzel foglalkozó sportmenedzserek száma szintén egyre nő.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tovább terjeszkedik a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 17:51
A cég ezúttal a Rotors & Cams Zrt.-ben szerzett részesedést.
Vállalat Nem bukott akkorát a Nike, mint várták, de a jövő továbbra is borús
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:04
Nem szépek a Nike számai, de ennél is rosszabbra számítottak az elemzők. Az új vezérigazgató viszont továbbra is hűti a kedélyeket.
Vállalat Amazon-dolgozók ezért váltak harcos amazonokká az ünnepek előtt
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 17:48
A munkavállalók hét egyesült államokbeli raktárban kezdtek sztrájkba csütörtökön, hogy a cég végre elkezdje a bértárgyalásokat velük.
Vállalat A CIB párbeszédre buzdít a jó munkahely összetevőiről
PR | 2024. december 17. 17:35
Minden tizedik magyar munkavállaló aktívan állást keres, mert a jelenlegi munkahelyén nem érzi jól magát – ez is kiderült a CIB Banknak a Mélylevegő Projekttel közösen készített, a munkahellyel való elégedettségre vonatkozó reprezentatív felméréséből. Az eredményekről és a tanulságokról Tóth Györgyit, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük.
Vállalat Az INA szíriai olajmezői most Hernádi Zsolték ölébe hullhatnak
Bózsó Péter | 2024. december 17. 15:39
A magyar olajcég horvát leányvállalatának, az INA-nak a polgárháború előtt jelentős olaj- és gázmezői voltak az ország közepén.
Vállalat A BGE üzleti partnerei az egyetemi közösség meghatározó szereplői is egyben
Natív tartalom | 2024. december 17. 13:33
Izgalmas változások előtt áll a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE). Magyarország legnagyobb gazdaságtudományi egyetemén célunk, hogy lépést tartsunk a piaci elvárásokkal és a hallgatói igényekkel. Üzleti partnereinkkel tananyagfejlesztésbe kezdtünk, korszerűsítjük az oktatást, jelenlegi és végzett hallgatóinknak pedig álláskereső portált indítunk. Tovább építjük a BGE Alumnit, melynek hatalmas mérföldköve volt az idén megrendezésre került nagy sikerű első BGE Alumni Fest. Az eseményen a jó hangulatú networking mellett BGE-s alumnik, akik ma már sikeres vállalkozók és üzleti szakemberek osztották meg saját tapasztalataikat a sikerhez vezető útról – mondja Vértesy Eszter, a BGE üzleti partnerségért és alumni kapcsolatokért felelős vezetője, akivel közel egy éve beszélgettünk még a formabontó rendezvény megrendezése előtt. Azóta számos előrelépés, jelentős esemény történt az egyetem és az üzleti szféra kapcsolatának erősítésében: új vállalati együttműködések születtek, többek között az EY-jal és a KPMG-vel, és tovább folytatódott a BGE Vállalati Mentorprogram is, melyben a hallgatók vállalati környezetben, vezető kollégák bevonásával ismerhetik meg egy vezető mindennapjait.
Vállalat Kitiltottak egy légitársaságot Európából
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:15
Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Vállalat A Groupama Biztosítót jól megbüntette az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 10:25
Összesen 51,1 millió forintos bírságot kell fizetnie az átfogó ellenőrzés által feltárt hiányosságok miatt.
Vállalat Az Opus Csoport ismétel
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:05
Az első kilenc hónapban elért 30,4 milliárd forintos nettó eredmény gyakorlatilag megegyezik a tavalyi rekord profittal.
Vállalat Példa nélküli dolog történt a Volkswagen amerikai gyárában
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 17:41
A Tenessee államban lévő összeszerelő üzem dolgozóinak béremelést is javasolt a német autógyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG