5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az éves beszámolók közzétételével megjelennek a különféle toplisták, amelyek a kiskereskedelmi láncokat árbevételük alapján rangsorolják. A toplisták így azonban csak azt mutatják meg, hogy a vásárlók mennyi pénzt hagytak a pénztáraknál. Semmi derül ki azonban a láncok nyereségességéről vagy hatékonyságáról. Az élelmiszerinfláció okairól meg ennél is kevesebb.

Egyszerűnek tünik: mivel az infláció magas, a kiskereskedők árbevétele is nő, aminek örülnek. Növekvő árbevétel ellenére is lehet azonban egy vállalkozás veszteséges, ez a helyzet most a kiskereskedelemben, amit a legutóbbi mérleg beszámolók is alátámasztanak: az árbevételből levonva a költségeket, így például az áru beszerzési költségét és a működési költségeket, derül ki, hogy a kiskereskedő nyereséges volt-e – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).

A kiskereskedők legnagyobb költsége a polcokra jutó áruféleségek beszerzési ára. Ez az átadási árnak is nevezett összeg az, amelyért a termelő a kiskereskedőnek az élelmiszert értékesíti. A Gazdasági Versenyhivatal az infláció okait feltáró vizsgálataiban ár megállapította, hogy – a családi költekezés legnagyobb szeletét jelentő – élelmiszer-kiskereskedelemben az élelmiszeripar átadási árainak növekedése játszott döntő szerepet az áremelkedésben. A KSH adatai azt is megmutatják, hogy az élelmiszeripar belföldi értékesítési átadási árai 2022-ben nagyobb ütemben emelkedtek, mint a fogyasztói árak. Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelem nem hárította át a fogyasztókra teljes mértékben a beszerzési árak és más költségeinek emelkedését. Sőt, mivel a kiskereskedelemben erős a verseny, a kereskedők a legnehezebb időszakban is hirdettek akciókat.

A GVH megállapításai közé tartozik célvizsgálatában a hozzá beérkezett adatszolgáltatások alapján, hogy az FMCG piacon összességében veszteségesek voltak a kiskereskedők.

A kiskereskedelem egyéb költségei a sokszorosára emelkedtek az utóbbi években. Ezek egy része működési költség, amelybe beletartozik a munkavállalók munkabére, valamint az üzemeltetési költség, amelynek jelentős részét az energia teszi ki. Másik része a kormányzat által bevezetett extraprofitadó, vagy az élelmiszerárstop költsége. Ez utóbbit a kiskereskedők finanszírozták abból adódóan, hogy a beszerzési árak nőttek, de a kiskereskedők az élelmiszer eladási árát nem növelhették. Az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozások az árstop hatására annak fennállása óta több mint 400 milliárd forint árbevételt engedtek át a vásárlóknak, hatalmas veszteségek mellett. Veszteségességük, illetve a csökkenő nyereség azt is jól mutatja, hogy ez a szektor egyáltalán nem termelt extra profitot.

nem csak az eladásokból befolyó pénz számít Fotó: Depositphotos
nem csak az eladásokból befolyó pénz számít Fotó: Depositphotos

A GVH úgy fogalmazott továbbá, hogy a „beérkezett adatok alapján tehát az látható, hogy a kiskereskedelmi szektor egészét tekintve a szereplők nem voltak képesek az árstop okozta veszteséget teljes egészében szétteríteni az árstop által nem érintett termékeken, illetve működési költségeik emelkedését sem hárították át teljes mértékben a vásárlóikra.”

Megállapítható tehát, hogy az ideiglenesen bevezetett szektorális terheket eddig a kiskereskedők javarészt saját zsebből fizették meg egyszeri veszteségként, azonban, ha ezek állandósulnak, a kiskereskedők többé nem lesznek képesek egyedül vállalni a terheket. A gazdasági fenntarthatóság érdekében szükségessé válhat a szektorban a további veszteségek elkerülése, ami nyilvánvaló negatív hatással lehet az infláció letörését célzó törekvésekre és árfelhajtó hatást gyakorolhat a piacra. Az elmúlt néhány hónapban azt is láttuk, hogy a hasonló terhek hozzájárultak az infláció emelkedéséhez.

A nemzetközi kiskereskedelmi láncok a fogyasztókért folytatott versenyben hisznek, amit az árstop kivezetése tovább fokozna, és így rövid időn belül pozitív hatással lenne az inflációra.

A családi költekezésben a megvásárolt árumennyiséget nézve az élelmiszerüzletek 2022-ben összességében 1,6 százalékos visszaesést kényszerültek elkönyvelni. A hagyományos év végi ünnepi időszakban, decemberben esett legnagyobbat a kiskereskedelmi piac forgalma, az élelmiszerek esetében 8 százalékot. A kereskedők a folyamatosan meghirdetett akciók mellett a most indult új, akciós szabályozási rend keretében még több terméket kínálnak kedvező áron a fogyasztóknak. További árcsökkentésre akkor van lehetőség, ha a magyar gyártók, beszállítók is csökkentik átadási áraikat és részt vállalnak a fogyasztók terheinek finanszírozásában.

Az infláció letörése érdekében a kormány további új feladatot is meghatározott a kereskedők számára. A júliustól életbe lépő online árfigyelő rendszer napi szinten jelzi majd, hogy az egyes élelmiszerféleségek mennyibe kerülnek az egyes áruházakban, kiegészítve ezzel az akciókat közzétevő már megszokott újságok, online oldalak és egyéb felületek sorát. De ahogyan a vásárlóknak a lassan csökkenő infláció közepette továbbra is latolgatniuk kell, mit és hol vásároljanak meg, a kereskedőknek ugyanígy alaposan mérlegelniük kell a forintok sorsát saját gazdálkodásuk során. A toplisták ezeket a háttérben zajló folyamatokat nem mutatják.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Hogyan készül egy irodaház a globális felmelegedésre?
Natív tartalom | 2025. február 21. 15:35
Erről is kérdeztük a hazai ingatlankezelő piac legnagyobb szereplője, a CPI Property Group magyarországi Facility Management igazgatóját. Győri Gyula állítja, a szolgáltatás a jövő kulcsa: ha az irodaházban a masszázs és a tisztító mellett sportolni, piacozni is lehet. Beszélgettünk vele arról, cége hogyan élte túl a Covid és az energiakrízis jelentette duplapofont, miért térnek vissza a munkavállalók az irodákba, és hogy miképp csökkenti karbonlábnyomát a Pólus Center vagy a Campona.
Vállalat Óriásit dobott a netes vásárlás nagyágyúja
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 10:27
Szép számokat hozott az Alibaba.
Vállalat Kirúgták a dolgozókat, nagyobb bónuszt kapnak a vezetők
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 09:10
A Facebook anyacégének húzása nem nevezhető túl szimpatikusnak.
Vállalat A Suzuki ebben az országban tervez hatalmas növekedést
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 14:05
A japán autógyártó célja, hogy 2030-ra harmadával növelje eladásait, és jelentős befektetéseket hajtson végre Indiában.
Vállalat Orbán Viktor dörzsölheti a tenyerét, itt a Mercedes bejelentése a kecskeméti gyárról
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:48
Magyarországon a költségek 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban.
Vállalat Ezt még a magyar gazdaság is megérezheti: egyre mélyebb gödörben a Mercedes
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 10:31
Hatalmasat zuhant a Mercedes nyeresége, miközben francia konkurense hasít.
Vállalat A Wallis Csoport ezt a díjat is bezsebelte
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 15:31
A tőkepiac fejlesztéséért járó BÉT különdíjjal ismerték el a Wallis Csoport elmúlt 35 éves teljesítményét.
Vállalat Orbán Gábor, a Richter vezérigazgatója lett Az Év Leginspirálóbb Vezetője
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 13:41
A vezérigazgató a díjat a PwC Magyarország által végzett 14. PwC Magyarországi Vezérigazgató Felmérés eredményei alapján vehette át.
Vállalat Újabb üzenetet kapott a Nissan
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 10:44
A Honda szerint távoznia kellene a Nissan vezérének. 
Vállalat Befektetők figyelem! Nagy bejelentést tett a budapesti tőzsde üdvöskéje
Privátbankár.hu | 2025. február 17. 10:56
Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és az amerikai az Axiom Space.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG