5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az éves beszámolók közzétételével megjelennek a különféle toplisták, amelyek a kiskereskedelmi láncokat árbevételük alapján rangsorolják. A toplisták így azonban csak azt mutatják meg, hogy a vásárlók mennyi pénzt hagytak a pénztáraknál. Semmi derül ki azonban a láncok nyereségességéről vagy hatékonyságáról. Az élelmiszerinfláció okairól meg ennél is kevesebb.

Egyszerűnek tünik: mivel az infláció magas, a kiskereskedők árbevétele is nő, aminek örülnek. Növekvő árbevétel ellenére is lehet azonban egy vállalkozás veszteséges, ez a helyzet most a kiskereskedelemben, amit a legutóbbi mérleg beszámolók is alátámasztanak: az árbevételből levonva a költségeket, így például az áru beszerzési költségét és a működési költségeket, derül ki, hogy a kiskereskedő nyereséges volt-e – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).

A kiskereskedők legnagyobb költsége a polcokra jutó áruféleségek beszerzési ára. Ez az átadási árnak is nevezett összeg az, amelyért a termelő a kiskereskedőnek az élelmiszert értékesíti. A Gazdasági Versenyhivatal az infláció okait feltáró vizsgálataiban ár megállapította, hogy – a családi költekezés legnagyobb szeletét jelentő – élelmiszer-kiskereskedelemben az élelmiszeripar átadási árainak növekedése játszott döntő szerepet az áremelkedésben. A KSH adatai azt is megmutatják, hogy az élelmiszeripar belföldi értékesítési átadási árai 2022-ben nagyobb ütemben emelkedtek, mint a fogyasztói árak. Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelem nem hárította át a fogyasztókra teljes mértékben a beszerzési árak és más költségeinek emelkedését. Sőt, mivel a kiskereskedelemben erős a verseny, a kereskedők a legnehezebb időszakban is hirdettek akciókat.

A GVH megállapításai közé tartozik célvizsgálatában a hozzá beérkezett adatszolgáltatások alapján, hogy az FMCG piacon összességében veszteségesek voltak a kiskereskedők.

A kiskereskedelem egyéb költségei a sokszorosára emelkedtek az utóbbi években. Ezek egy része működési költség, amelybe beletartozik a munkavállalók munkabére, valamint az üzemeltetési költség, amelynek jelentős részét az energia teszi ki. Másik része a kormányzat által bevezetett extraprofitadó, vagy az élelmiszerárstop költsége. Ez utóbbit a kiskereskedők finanszírozták abból adódóan, hogy a beszerzési árak nőttek, de a kiskereskedők az élelmiszer eladási árát nem növelhették. Az élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozások az árstop hatására annak fennállása óta több mint 400 milliárd forint árbevételt engedtek át a vásárlóknak, hatalmas veszteségek mellett. Veszteségességük, illetve a csökkenő nyereség azt is jól mutatja, hogy ez a szektor egyáltalán nem termelt extra profitot.

nem csak az eladásokból befolyó pénz számít Fotó: Depositphotos
nem csak az eladásokból befolyó pénz számít Fotó: Depositphotos

A GVH úgy fogalmazott továbbá, hogy a „beérkezett adatok alapján tehát az látható, hogy a kiskereskedelmi szektor egészét tekintve a szereplők nem voltak képesek az árstop okozta veszteséget teljes egészében szétteríteni az árstop által nem érintett termékeken, illetve működési költségeik emelkedését sem hárították át teljes mértékben a vásárlóikra.”

Megállapítható tehát, hogy az ideiglenesen bevezetett szektorális terheket eddig a kiskereskedők javarészt saját zsebből fizették meg egyszeri veszteségként, azonban, ha ezek állandósulnak, a kiskereskedők többé nem lesznek képesek egyedül vállalni a terheket. A gazdasági fenntarthatóság érdekében szükségessé válhat a szektorban a további veszteségek elkerülése, ami nyilvánvaló negatív hatással lehet az infláció letörését célzó törekvésekre és árfelhajtó hatást gyakorolhat a piacra. Az elmúlt néhány hónapban azt is láttuk, hogy a hasonló terhek hozzájárultak az infláció emelkedéséhez.

A nemzetközi kiskereskedelmi láncok a fogyasztókért folytatott versenyben hisznek, amit az árstop kivezetése tovább fokozna, és így rövid időn belül pozitív hatással lenne az inflációra.

A családi költekezésben a megvásárolt árumennyiséget nézve az élelmiszerüzletek 2022-ben összességében 1,6 százalékos visszaesést kényszerültek elkönyvelni. A hagyományos év végi ünnepi időszakban, decemberben esett legnagyobbat a kiskereskedelmi piac forgalma, az élelmiszerek esetében 8 százalékot. A kereskedők a folyamatosan meghirdetett akciók mellett a most indult új, akciós szabályozási rend keretében még több terméket kínálnak kedvező áron a fogyasztóknak. További árcsökkentésre akkor van lehetőség, ha a magyar gyártók, beszállítók is csökkentik átadási áraikat és részt vállalnak a fogyasztók terheinek finanszírozásában.

Az infláció letörése érdekében a kormány további új feladatot is meghatározott a kereskedők számára. A júliustól életbe lépő online árfigyelő rendszer napi szinten jelzi majd, hogy az egyes élelmiszerféleségek mennyibe kerülnek az egyes áruházakban, kiegészítve ezzel az akciókat közzétevő már megszokott újságok, online oldalak és egyéb felületek sorát. De ahogyan a vásárlóknak a lassan csökkenő infláció közepette továbbra is latolgatniuk kell, mit és hol vásároljanak meg, a kereskedőknek ugyanígy alaposan mérlegelniük kell a forintok sorsát saját gazdálkodásuk során. A toplisták ezeket a háttérben zajló folyamatokat nem mutatják.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
Vállalat A Temut érkezése után már ebben az országban is blokkolnák?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:47
A Temu és Shein kínai online kiskereskedőknek november vége előtt regisztrálniuk kell a kormánynál, különben Vietnám letiltja internetes domainjeik és alkalmazásaik használatát az országban.
Vállalat Putyin a világ második legnagyobb olajóriásának létrehozására készül?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:25
Oroszország fontolgatja a Rosznyeft Oil, Gazprom Nyeft és Lukoil egy nagy megatermelővé való egyesítésének tervét.
Vállalat Nagy bejelentést tett a kínai óriáscég, minden magyart érinthet
Privátbankár.hu | 2024. november 9. 12:13
A BYD autógyár Magyarországra teheti át az európai központját.
Vállalat Hogyan segíthet a megfelelő biztosítás a magyar kkv-knak?
PR | 2024. november 8. 12:21
A vállalkozások számára mindig is kiemelt fontosságú volt a kockázatkezelés, hiszen váratlan események bármikor bekövetkezhetnek, amelyek súlyosan érinthetik a működést. A biztosítások piaca ezért különösen fontos szerepet játszik a magyar kis- és középvállalkozások életében. A Cégkassza Podcast a kövezetkő adása ezt a témát járta körbe Erdős Mihály, a Magyar Biztosítók Szövetség elnökének szakértői segítségével.
Vállalat Elbocsátásokra készül az Audi – Magyarország is megérezheti
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 10:34
Csak Németországban 4500 munkahely szűnhet meg, de mi lesz máshol?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG