A Xiaomi lassan már orrszőrnyírótól az acélkohóig mindent is gyártó vállalat, de ez egyelőre nem forgácsolja szét az erőforrásaikat. A cég még márciusban jelentette be, hogy 10 év alatt kerek 10 milliárd dollárt fog befektetni új elektromos autókat gyártó divíziójába.
Az alvállalat augusztusban fel is állt, most pedig a Reuters révén már azt is megtudhattuk, hol lesz az első gyártóüzeme. A két ütemben megépülő, évi 300 ezer autós kapacitásúra tervezett gyár mellett a cég EV-divíziójának központja is a pekingi gazdasági és technológiai fejlesztési zónában kap majd helyet. Arról, hogy milyen modellek is fognak pontosan készülni az üzemben, egyelőre nem árultak el semmit.
Összehasonlításképpen: a Tesla Berlin mellett felépített, a szokásos Elon Musk-i stílussal szerényen Gigafactory névre keresztelt üzeme a tervek szerint 500 ezer autó legyártására lehet képes – ha egyszer végre minden bürokratikus akadályt leküzdve beindulhat benne a termelés. A projekt most éppen a környék lakóival folytatott konzultáció újabb köre miatt áll, a legkorábban idén decemberben gördülhet leaz első autó a high-tec gyártósorokról.
Az öntudatos polgárság ellenállásával a Xiaominak Pekingben biztosan nem kell számolnia, így a gyár megépülését legfeljebb a kínai ingatlanipar gyengélkedése lassíthatja. A kínai óriáscég egyelőre persze nem számíthat arra, hogy megszoríthatja az idei első három negyedévben is már 627 ezer autót leszállító Tesla pozícióit, de 300 ezer villanyautóval azért már rögtön komoly szereplőként jelenhet meg a piacon.
Musk és a szektor többi szereplője előtt pedig intő példa lehet, ami a mobiltelefonok piacán történt. A kezdetben lesajnált, gyenge minőségűnek tartott termékekkel a piacra belépő Xiaomi idénre 15 százalék köré tornázta fel részesedését, 2021 második negyedévében időlegesen még az Apple-t is leszorította a Samsung mögül a dobogó második fokáról. A cég egyébként azt tervezi, hogy a közelmúltban Kínában ezrével megnyitott, főleg okostelefonokat áruló boltjait is be fogja vonni a villanyautók értékesítésébe is.
Ha érdekli, mi történik egy ország költségvetésével, amikor a villanyautók tényleg elkezdik kiszorítani a hagyományosakat az utakról, olvassa el laptársunk írását a norvég helyzetről.