A Volkswagen azzal érvelt, hogy az adó nincs összhangban Újdelhi autóalkatrészekre vonatkozó importadó-szabályaival, és akadályozza a vállalat üzleti terveit – derül ki a bírósági dokumentumokból.
A Volkswagen leányvállalata, a Skoda Auto Volkswagen India a mumbaii legfelsőbb bíróság előtt benyújtott 105 oldalas beadványában – amely nem nyilvános, de a Reuters megtekintette – kijelentette, hogy az adóvita veszélyezteti 1,5 milliárd dolláros indiai beruházásait, és károsan hat a külföldi befektetések légkörére.
Alkatrész
India tavaly szeptemberben története legnagyobb importadó-követelését vetette ki az autógyártóra. A hatóságok szerint a Volkswagen, a Skoda és az Audi bizonyos modelljeinek importját úgy szervezte meg, hogy azokat egyes alkatrészekre bontva szállította be az országba, így alacsonyabb vámot kellett fizetnie.
Az indiai hatóságok szerint a Volkswagen „szinte teljes egészében” összeszerelés előtti állapotban hozta be az autókat, amelyekre normál esetben 30-35 százalékos vám vonatkozik, ha „teljesen szétszerelt egységként” érkeznek. A vádak szerint azonban a cég ezeket tévesen „önálló alkatrészként” deklarálta, így csupán 5-15 százalékos vámot fizetett.
A Volkswagen India bírósági keresetében azzal védekezik, hogy az indiai kormányt folyamatosan tájékoztatta a „részről részre történő import” modelljéről, és 2011-ben hivatalos állásfoglalást is kapott annak jogszerűségéről.
A január 29-én benyújtott bírósági beadvány szerint az adókövetelés „teljes ellentmondásban áll a kormány korábbi álláspontjával, és veszélybe sodorja azt a hitet és bizalmat, amelyet a külföldi befektetők elvárnak a kormány intézkedései és ígéretei kapcsán”.
Csak kis szereplő
A német autógyártó mindössze kis szereplő India évi 4 millió autót értékesítő piacán, amely a világ harmadik legnagyobbja. A luxusszegmensben is elmarad versenytársaitól, például a Mercedestől és a BMW-től.
Egy kormányzati forrás szerint, ha a Volkswagen elveszíti a pert, bírságokkal együtt akár 2,8 milliárd dollárt is fizethet. A VW India 2023-24-ben 2,2 milliárd dolláros árbevételt és 11 millió dolláros nettó nyereséget jelentett.
Az adóvita egy olyan időszakban robbant ki, amikor a Volkswagen költségcsökkentéssel küzd, hogy versenyképes maradjon a kínai riválisokkal szemben, és kezelni kell az európai kereslet gyengülését is. Decemberben bejelentette, hogy Németországban 35 ezer munkahelyet szüntet meg a jövőben, és legnagyobb piacán, Kínában egyes tevékenységeit értékesíteni tervezi.