(Fotó: Terrafugia, Youtube) |
A mostanában rohamosan terjedő drónok és az autók házasításának tűnik az a jármű, amelyet tavaly nyáron mutattak be, a Terrafugia TF-X. Négy üléses, gurul a normál utakon és a garázsba is befér, ráadásul helyből fel tud szállni. A Business Insider szerint 500 mérföldet (mintegy 800 kilométert) tud majd megtenni. Ám fejlesztése még 8-12 évig is eltarthat.
Más modellek inkább repülőgép-szerűek, vagy a repülőgép és a helikopter házasításának tűnnek, összecsukható szárnyaiknak valamivel nagyobb a fesztávolsága és a felszálláshoz kifutópályára – vagy nyugalmas, széles útszakaszra – van szükségük, mint például ennek. Megint másik inkább félig összecsukható minihelikopterre emlékeztet. Ám az biztos: már köztünk vannak, és könnyen lehet, hogy egy-két évtized múlva forradalmasítják majd a közlekedést.
A fantasztikus filmekből (például Star Wars-sorozat) és számítógépes játékokból ismert, felhőkarcolók között cikázó vagy láthatatlan pályákon szépen sorban, rendben közlekedő repülő autók, sőt buszok egy nem is annyira távoli jövőben valósággá válhatnak. A Youtube egyik kisfilmje például hatféle létező repülő autót mutat be.
A Bloomberg szerint nagy elmék dolgoznak ezeken a projekteken, komoly tőkét ölve bele, szabadalmakat védetve le, titkos cégeket gründolva. Mint Larry Page, a Google egyik, külön utakra lépett alapítója, aki egy Zee.Aero és egy Kitty Hawk nevű céget is működtet Kaliforniában, a Google székhelye közelében, de attól függetlenül. A cég szigorú titoktartásra kötelezi alkalmazottait és nem nyilatkozik semmiről, de a benyújtott szabadalmak alapján kiderítették, hogy helyből felszálló, teljesen elektromos járművön, repülő autón dolgoznak.
A repülő autók nevetségesek – voltak korábban – mondja a Bloomberg. Számos feltaláló feleslegesen ölt beléjük egy csomó pénzt, de mára a különböző alkatrészek és technológiák fejlődésével minden megváltozott. A cikk szerint világszerte mintegy 12 cég dolgozik titokban repülő autókon vagy legalábbis kicsiny, elektromos hajtású és automata irányítású repülőgépeken. Egyes szakértők 5-10 év múlva nagy forradalmat várnak ettől a technikától.
Sokan tudnak autót vezetni, de csak kevesen repülőt. Ez a probléma azonban az automata pilótákkal megoldható, ahogy a földfelszíni autókkal folytatott kísérleteknél láthattuk. A repülőgépek nagy zaját van, aki a drónoknál használt több kicsi propellerrel oldja meg. Az egyre fejlődő akkumulátorok az elektromos hajtást teszik lehetővé.
Az automata pilóta a levegőben való haladásra ráadásul sokkal könnyebben programozható, vélhetően azért, mert nincs tereptárgy, gyalogos, annyi másik jármű, útkereszteződés. Emiatt még az is lehet, hogy a repülő autók előbb terjednek el, mint a földfelszíni fullautomata járművek. Van olyan típus, amelyet már 2018-ban, sőt 2016-ban piacra dobnának. (Érdemes megnézni a Bloomberg cikkének ábráit.)