3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Már 50 éve, hogy forgalomba állt a leginkább különleges formájáról ismert, addig nem látott méretű, négy motoros utasszállító repülőgép, a Boeing 747-es, amit említett jellemzői alapján el is neveztek Jumbo Jetnek. Az idő azonban túllépett rajta, leginkább még teherszállítónak fogják használni.

1968-ban még csak másfél évtizedre tekintett vissza a hosszútávú utasszállítás, korábban még az Európa és Észak-Amerika közti út is csak több leszállással és tankolással (Izlandon, Új-Fundlandon) volt megoldható. Felmerült az igény, hogy egy minden korábbinál hosszabb távot megtenni képes, és sokkal több utast elszállító típust fejlesszenek ki.

Óriási vállalkozás

A Boeing vállalkozott a feladatra, ami nem volt könnyű: évekig tartott a fejlesztés és óriási összegeket emésztett fel, a cég alaposan eladósodott. 1968 őszén aztán végre bemutatták a hatalmas repülőt, és rövidesen forgalomba is állították: a légitársaságok sorban álltak érte. A gép kétszer annyi utast tudott szállítani, mint az addig használt 707-es típus: 333 tonnás összsúllyal tudott a levegőbe emelkedni. A távolság, amit leszállás nélkül meg tudott tenni, 8560 km lett.

Méretei minden korábbit felülmúltak: hossza 63,6 méter volt, szárnyának fesztávolsága 59 méter. Kezdetben gondot is okozott a tárolása, ha épp nem akarták, hogy a szabadban legyen: külön hangárt kellett építeni, mivel az addigiakba nem fért be a magasra nyúló függőleges vezérsík. A gép férőhelyeinek száma attól függött, mennyi széket tett bele egy légitársaság, súlykorlát az utasok számában nincs. Átlagosan 416 ülőhelyet szoktak rajta elhelyezni, de ha kiterjedt, kényelmes első osztályt alakítanak ki, akkor a helyek száma értelemszerűen kevesebb.

Extrém terhek

A rekordot az izraeli légierő tartja, ők egy 747-essel 1122 embert hoztak Etiópiából Izraelbe, persze „ömlesztve”, ahogy a katonákat szokták szállítani, nem puha ülésekben. A jármű nemcsak utasok szállításban döntött rekordot: hátára vette az űrrepülőgépeket, más nevükön űrsiklókat, melyek rakéta üzemmódban jutottak az űrbe, és vitorlázó repülőként tértek vissza, így önálló légköri repülésre nem voltak alkalmasak, ellenben a leszállási helyről el kellett valahogy vinni őket az indítóhelyre.

Eljárt az idő

A legendás Jumbo fölött azonban eljárt az idő. A négy motor sok üzemanyagot fogyasztott, a repülhető távolság nem volt jelentősen növelhető, a modernebb, üzembiztosabb hajtóművek pedig lehetővé tették, hogy kétmotoros gépek készüljenek hosszútávra is, mint a Boeing 777-es és 787-es, vagy az Airbus A350. Ezek kevesebb utassal, de sokkal gazdaságosabban repülnek, és jóval nagyobb távolságot tesznek meg, sőt, most jutott el oda a tudomány, hogy szinte bármely két földi célpont között útmegszakítás nélkül repülhessenek, határt legfeljebb a hosszú repülési idő szab, amely megterhelő az utasoknak. Persze erre is érlelődik már a megoldás, jöhetnek a hangrobbanást nem okozó Concorde-utódok.

A 747-esből fél évszázad alatt 1500 darabot gyártottak, és összesen 3,5 milliárd utas repült vele. Legnagyobb üzemeltetője a British Airways volt, összesen 101-et vett belőle, 36 darabot még mindig üzemeltet a 747-400 típusból. Az utasforgalomból azonban lassan visszaszorul, a gazdaságosabb típusok átveszik a helyét, de teherszállításra még szívesen használják hatalmas kapacitása miatt, a Boeing szerint erre a célra még akár 20 évig is üzemben maradhatnak a gépek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan védhetjük az izületeinket az ülő munka adta nehézségektől?
Márkázott tartalom | 2024. április 29. 19:45
Az ülő munka legalább olyan szinten terhelheti az ízületeket, mintha kemény fizikai munkát végeznénk. Gyakran pedig 40 óránál is többet töltünk a számítógép előtt ülve, ezért különösen fontos, hogy tudatosan védjük az ízületeinket. Mit tehetünk egészségünk érdekében? Mutatjuk a leghasznosabb tippeket!
Vásárló Örömteli hír érkezett a magyar benzinkutakról
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 11:24
Olcsóbb lesz megtölteni a tankokat. 
Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Csempésszünk egy kis zöldet bárhová!
Márkázott tartalom | 2024. április 22. 16:32
A szép, zöld, gondozott fűfelület nagyon vonzó és kellemes látványt nyújt. Azonban tény, hogy sok odafigyelést is igényel. A rendszeres fűnyírás, öntözés, esetlegesen a gyomirtás vagy a különféle növényvédelmi kezelések időt és energiát igényelnek. Emellett költségesek is, és még a környezetet is terhelik.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG